אנני ארנו היא הזוכה בפרס נובל לספרות לשנת 2022, כך הכריזה היום (ה') האקדמיה השבדית. מיד לאחר ההודעה נודע כי היא טרם עודכנה על זכייתה, שכן הוועדה לא הצליחה להשיג אותה בטלפון. לאחר כחצי שעה היא הגיבה לבשורה המשמחת ואמרה בין היתר שהפרס הוא "כבוד גדול ואחריות".
3 צפייה בגלריה
הסופרת אנני ארנו
הסופרת אנני ארנו
הסופרת אנני ארנו
(צילום: Julie SEBADELHA /AFP)
ספריה שתורגמו לעברית הם "האירוע" ו"לא קמתי מהלילה שלי". מלבד הפרס עצמו, ארנו תקבל גם 10 מיליון קרונות שבדיות (כ-3.2 מיליון שקל). בנימוקי הוועדה נכתב כי הפרס מוענק לה "על האומץ והחדות שבהם היא חושפת את השורשים, הניכורים והמעצורים הקולקטיביים של הזיכרון האישי".
"האירוע", שעוסק בהפלה לא חוקית בצרפת של שנות ה-60 ואף היה ברשימה הקצרה לפרס בוקר, עובד בשנה שעברה לסרט Happning של הבמאית אודרי דיוואן שזכה בפרס הגדול של פסטיבל ונציה. "לא קמתי מהלילה שלי" הוא רשומות יומן שליוו את מחלת האלצהיימר של אמה, עד ליום מותה.
3 צפייה בגלריה
ההכרזה על הזוכה בפרס נובל לספרות, אנני ארנו
ההכרזה על הזוכה בפרס נובל לספרות, אנני ארנו
ההכרזה על זכייתה של ארנו
(צילום: Jonathan NACKSTRAND / AFP)
בזכייתה, ארנו, האישה ה-17 שזוכה בפרס היוקרתי שהייתה בין הפייבוריטים לזכות בו גם בשנה שעברה, גברה על כמה מועמדים בולטים בתחום. בין השמות המובילים שציינו אתרי ההימורים השנה, ניתן למצוא את נגוגי וה ת'יונגו מקניה, ג'ראלד מורניין האוסטרלי, המשורר הסורי אדוניס, הרוקי מרוקמי מיפן ששמו מוזכר כבר שנים רבות בהקשר זה, מרגרט אטווד הקנדית ופייר מישון מצרפת. גם סלמן רושדי, שהותקף באוגוסט האחרון ונדקר בצווארו, נחשב לאחד ההימורים הבולטים. חשוב להדגיש שהשערות אלו הן בגדר הימורים בלבד, שכן המידע על המועמדים לנובל אינו מפורסם לציבור ומוטל חיסיון מוחלט על מסמכי הנובל למשך תקופה של 50 שנה.
כשנשאלו על ידי אחד מהעיתונאים במקום על הזכייה של "עוד" סופר מאירופה, ענו: "יש לנו הרבה קריטריונים שונים ואי אפשר לרצות את כולם. אנחנו יכולים רק להבטיח שמה שאנחנו שואפים לו כל שנה זה איכות ספרותית. שנה שעברה הענקנו את הפרס לסופר לא-אירופאי, עבדולראזק גורנה, השנה לאישה. אז אנחנו משתדלים קודם כל להרחיב את המנעד של הזוכים בפרס נובל, אבל ההתמקדות שלנו חייבת להיות על איכות ספרותית, לפני הכול".
3 צפייה בגלריה
מתוך Happening
מתוך Happening
מתוך Happening. הסרט שנעשה על פי ספרה של ארנו "האירוע"
בשנה שעברה זכה בפרס הסופר הטנזני עבדולראזק גורנה, על ספרו "עיסוקו הבלתי מתפשר והרחום בהשפעות הקולוניאליזם על גורלם של הפליטים במפגש שבין תרבויות ויבשות". בשנה שלפני כן, האקדמיה העניקה את התואר למשוררת האמריקנית היהודייה לואיז גליק. בשנת 2019 הוכרזו באופן יוצא דופן שני זוכים: בפרס לשנת 2018 זכתה הסופרת הפולנייה אולגה טוקרצ'וק, ובפרס לשנת 2019 זכה הסופר והמחזאי האוסטרי פטר הנדקה. ההכרזה הכפולה הגיעה לאחר שבשנת 2018 הפרס לא הוענק לראשונה מאז שנת 1943, בעקבות שערורייה שהתפתחה לאחר טענות על עבירות מין ואי-סדרים כספיים באקדמיה.

מי היא אנני ארנו?

הסופרת הצרפתייה גדלה בנורמנדי להורים ממעמד הביניים. היא ידועה בעיקר הודות לספריה האוטו-ביוגרפיים, כמו A Woman’s Story, A Man’s Place ו-Simple Passion. היא החלה את הקריירה הארוכה שלה ב-1974 עם הספר Cleaned Out (שתורגם רק ב-1990 לאנגלית) ולא מעט מבקרים טוענים שכל ספריה הם למעשה ממואר. היא לעומת זאת תמיד התעקשה שהיא כותבת פרוזה. לצד כאמור שני ספריה שתורגמו לעברית, לא מעט מעבודותיה תורגמו לאנגלית ולשפות נוספות.
ב-1983 הוציאה את ספרה הרביעי, A Man’s Place, שנחשב לאחר החשובים בקריירה שלה וזה שהזניק אותה לקדמת הספרות העולמית - 100 העמודים שלו עסקו באביה וסיפקו דיוקן שלו ושל סביבתו. הספר הזה נתן לה את ההכרה את הבינלאומית ובעקבותיו הוציאה מספר יצירות אוטו-ביוגרפיות מצליחות. מספר שנים מאוחר יותר יצא ספר דומה, A Woman’s Story, הפעם על אימה.
"האירוע", שיצא בשנת 2000, נחשב לאחד מפסגות יצירתה, שם היא תיארה מגוף ראשון הפלה לא חוקית של אישה בת 23 בשנות ה-60 בצרפת. אותה אישה מנסה להתמודד עם ההגבלות המוסריות של החברה והנורמות החברתיות. ובמהלך הטקסט, בסוגריים, היא מוסיפה הרהורים, הפונים לעצמה ולקורא במקביל. כל הסיפור מתואר 25 שנים לאחר התרחשות "האירוע", מה שהופך אפילו את הקורא לחלק אינטנסיבי ממה שקרה.