המשוררת והסופרת הדרום-קוריאנית האן קאנג היא הזוכה בפרס נובל לספרות לשנת 2024 - כך הכריזה היום (ה') האקדמיה השבדית שבוחרת מדי שנה את מקבל הפרס. שוויו של הפרס: 11 מיליון קרונה שוודית, סכום המוערך בכמיליון דולר.
3 צפייה בגלריה
האן קאנג פרס נובל
האן קאנג פרס נובל
האן קאנג
(צילום:Jeff Spicer/Getty Images)
הפרס הוענק לקאנג "על הפרוזה הפואטית והאינטנסיבית שלה שמתעמתת עם טראומות היסטוריות וחושפת את השבריריות של חיי אדם", כך על פי הוועדה הבוחרת. אנדרס אולסן, יו"ר ועדת הנובל, הוסיף כי "יש לה מודעות יוצאת דופן לקשרים בין גוף ונפש, חיים ומתים, ובסגנון הפיוטי והניסיוני שלה היא הפכה לדמות חדשנית בפרוזה העכשווית". הסופרת הגיבה לזכייה בפוסט תמציתי ב-X (טוויטר לשעבר), ובו כתבה רק, "תודה! תודה! תודה!"
האן קאנג נולדה ב-1970 בעיר גוואנגג'ו שבדרום קוריאה, ובגיל תשע עברה עם משפחתה לסיאול. היא מגיעה מרקע ספרותי, כשאביה הוא סופר נחשב. לצד כתיבתה, היא התמסרה גם לאמנות ולמוזיקה, מה שבא לידי ביטוי לאורך עשייתה הספרותית. את הקריירה הספרותית היא החלה ב-1993 עם פרסום מספר שירים בכתב העת Literature and Society. בכורת הפרוזה שלה פורסמה ב-1995 באוסף הסיפורים הקצרים Love of Yeosu, זמן קצר לאחר מכן פרסמה כמה יצירות פרוזה נוספות, בהן רומנים וסיפורים קצרים. ספרה "הצמחונית" זיכה אותה ב-2016 בפרס מאן בוקר הבינלאומי, ואף ראה אור בעברית.
3 צפייה בגלריה
עטיפת הספר "הצמחונית"
עטיפת הספר "הצמחונית"
עטיפת הספר "הצמחונית"
(הוצאת סאגה, 2017)
בשנה שעברה היה זה יון פוסה הנורבגי שזכה בפרס. פוסה בן ה-65 נודע בעיקר בשל מחזותיו המוערכים, שרבים מהם עלו בתיאטראות בנורבגיה ומסביב לעולם, וכן בזכות ספרי הילדים שכתב. בנוסף, כתב פוסה למעלה מ-20 ספרי פרוזה וספרי שירה, ופרסם מסות. לפי האקדמיה השבדית הוא זכה הודות ל"מחזותיו והפרוזה החדשנית שלו, שמעניקים קול לדברים שבלתי ניתן לומר", ובנימוקי הזכייה נאמר כי הוא "משלב שורשיות בשפה ובטבע שהוא מביא מהרקע הנורבגי שלו".
השנה סוכניות ההימורים ניבאו את הניצחון לסופרת הסינית קן שו'אה (Can Xue), כשאחריה התמקמו בטבלות ההימורים ג'רלד מורניין והרוקי מורקמי. הסופר הישראלי דויד גרוסמן ניצב השנה במקום ה-33 לפי אותן סוכנויות. על פי "הגרדיאן", בהערכות על מי עשוי לזכות בפרס השנה, הקונצנזוס היה שקאנג צעירה מדי - היא בת 53. אך עם זאת, היא אינה הסופרת הצעירה ביותר לזכות בנובל, רודיארד קיפלינג הוא האדם הצעיר ביותר שזכה בפרס נובל לספרות, כשקיבל אותו בשנת 1907 אזה היה בן 41.
בימים האחרונים מוכרזים כלל הזוכים השנה בפרס היוקרתי, כשאמש נודע כי פרס נובל בכימיה יוענק לשלושה חוקרים על פיתוחים שקשורים בתכנון המבנה של חלבונים. מחצית הפרס תוענק לפרופ' דיוויד בייקר (Baker) מארצות הברית ומחציתו תחולק בין דמיס הסביס (Hassabis) לג'ון ג'מפר (Jumper) - שניהם מבריטניה.
3 צפייה בגלריה
פרס נובל
פרס נובל
פרס נובל
(צילום: shutterstock)
ביום שלישי הוכרזו הזוכים בפרס נובל בפיזיקה: ג'ון הופפילד (Hopfield) וג'פרי הינטון (Hinton), על פיתוח כלי חישוב המדמים את פעילותה של מערכת העצבים. ביום שני הוכרז כי הפרס ברפואה יוענק השנה לגארי רובקון (Ruvkun) ולוויקטור אמברוז (Ambros) מארצות הברית, על גילוי המיקרו-RNA ותפקידן בבקרה על ביטוי גנים. ביום שישי תודיע ועדת הפרס באוסלו על הזוכים בפרס נובל לשלום. שבוע ההכרזות יינעל ביום שני, עם ההודעה על הזוכים בפרס לכלכלה על שם אלפרד נובל.