פסטיבל גלסטונברי, שנחשב לאחד מאירועי המוזיקה החשובים בעולם, מתקיים בימים אלה באנגליה, וכמו באירועי תרבות נוספים בעולם - המחאות הפרו-פלסטיניות מקבלות במה גם שם, בין אם מדובר בקהל שהגיע עם דגלי פלסטין או אמנים שקראו לשחרור פלסטין על הבמה.
3 צפייה בגלריה
דגלי פלסטין בקהל בפסטיבל גלסטונבורי
דגלי פלסטין בקהל בפסטיבל גלסטונבורי
דגלי פלסטין בקהל בפסטיבל גלסטונברי
(צילום: EPA/ANDY RAIN)
הפסטיבל נפתח ביום רביעי בשבוע שעבר ותמונות של קהל חובבי מוזיקה נושאים דגלי פלסטין הציפו את הרשתות החברתיות. המחוות הפרו-פלסטיניות לא נעדרו גם מהבמה בכמה מההופעות: הרכב הראפ האירי Kneecap, שהתבטא לא פעם נגד ישראל ואף ביטל את השתתפותו בפסטיבל SXSW האמריקני במרץ האחרון כמחאה על המלחמה, עלה הפעם לבמה ולפני הופעתו הקרינו שקופיות עם הכיתובים "יותר מ-20 אלף ילדים נרצחו על ידי ישראל בתשעה חודשים", "ממשלת בריטניה מאפשרת זאת" ו"שחררו את פלסטין".
להקת הרוק הבריטית איידלס ערכה גם היא מחווה על הבמה, כשבמהלך ברייק באחד מהשירים, הזמר קרא על הבמה "ויוה פלסטינה" לקול תשואות הקהל. אמנית נוספת שהביעה תמיכה בפלסטין בהופעתה היא הזמרת הוולשית שרלוט צ'רץ', שהובילה את הקהל בשירת "לשחרר את פלסטין" כשכאפייה מונחת על כתפיה. לפני מספר חודשים, צ'רץ' טענה כי קיבלה איומים בשל השתתפותה בצעדה למען פלסטין, והמשטרה נאלצה להתערב מחשש לביטחונה ולביטחון משפחתה.
3 צפייה בגלריה
סולן להקת איידלס בפסטיבל גלסטונבורי
סולן להקת איידלס בפסטיבל גלסטונבורי
סולן להקת איידלס בפסטיבל גלסטונבורי
(צילום: EPA/ANDY RAIN)
עוד הביע את תמיכתו בפלסטינים הזמר הבריטי דיימון אלברן (סולן בלר והגורילז) שהתארח בהופעה של להקת האינדי בומביי בייסיקל קלאב. כוכב הרוק עלה על הבמה והתייחס לשלושה נושאים טעונים פוליטית. ״אתם חייבים להראות לי איך אתם מרגישים לגבי זה - אתם בעד פלסטין? אתם מרגישים שזו מלחמה לא הוגנת?", קרא לקול תשואות הקהל שמנה אלפים. עוד הוא התייחס לבחירות בבריטניה ובארצות הברית, כשאמר "אולי הגיע הזמן שנפסיק לתת לאנשים בני 80-89 להיות אחראים על כל העולם?".
יוצאת דופן הייתה להקת קולדפליי, שבמהלך הופעתה ביקשה מהקהל להרים ידיים ולשלוח אהבה "למי שהם רוצים". "אתם יכולים לשלוח אהבה לסבתא שלכם, לישראל, לפלסטין... לאוקראינה, לרוסיה...", קרא סולן הלהקה כריס מרטין, כפי שנראה בתיעוד שעלה ברשת החברתית X.
על פי "הדיילי מייל" גם דואה ליפה, שהייתה השנה אחת מההד-לייינריות של הפסטיבל, המשיכה להביע את תמיכתה בפלסטינים כאשר הופיע ליד דגל פלסטין ענק שנופפו בקהל ועליו נכתב "גלסטונברי למען פלסטין". לפני כחודש הזמרת התייחסה למלחמה המתמשכת בארץ וכתבה בחשבון האינסטגרם שלה ללמעלה מ-80 מיליון עוקביה, "אף פעם לא ניתן להצדיק שריפה של ילדים בעודם בחיים. כל העולם מתגייס לעצור את רצח העם של ישראל. הביעו סולידריות עם עזה".
בקהל הונפו גם כמה דגלים של פסטיבל נובה עם כיתוב באנגלית "עוד נרקוד שוב", אולם אלה לא זכו להתייחסות מיוחדת.
3 צפייה בגלריה
דואה ליפה בהופעה בגלסטונבורי
דואה ליפה בהופעה בגלסטונבורי
דואה ליפה בהופעה בגלסטונבורי
(צילום מסך: BBC)
האופי הפוליטי שקיבל הפסטיבל לא מצא חן בעיני רבים מבאי האירוע, שביקרו את התופעה ברשתות החברתיות, כמו גם את החד-צדדיות שלו וההתעלמות מהטבח שביצע חמאס בפסטיבל המוזיקה ב-7 באוקטובר. "אני תוהה אם כל האנשים שנופפו בדגל פלסטין בגלסטונברי 2024 חשבו על הצעירים שנטבחו בנובה", תהה גולש אחד. אחר הסכים והוסיף כי "זה מטורף שאנשים יורשו להניף את אותו דגל שהונף במהלך פסטיבל שבו אנשים נורו למוות".
משתמש אחר כתב ב-X (טוויטר לשעבר): "כצאן לטבח. גלסטונברי, הם טבחו באנשים בדיוק כמוכם בנובה, ואתם מניפים את הדגל הזה?", אחר כתב: "היי גלסטונברי תומכי הטרור, רק תזכרו שהאנשים שאתם תומכים בהם הצטופפו סביב הטנדר שנשא את גופתה של שני לוק שנאנסה, נרצחה ושגופתה הושחתה - ואז הוצגה כדי שיוכלו לירוק עליה ולפגוע בה". גולש נוסף קרא: "אני חושב שהגיע הזמן להחרים את גלסטונברי שמלא בדגלים אוהבי חמאס. בושה מוחלטת!".
פסטיבל גלסטונברי, שמושך אליו קהל של 200 אלף אנשים ומתקיים מאז שנת 1970, נחשב לאחד מאירועי המוזיקה החשובים בעולם. השנה קולדפליי היו הד-ליינרים של יומו השלישי של הפסטיבל ואף אירחו על הבמה את מייקל ג'יי פוקס בביצוע מרגש, כשבין השמות שהשתתפו השנה באירוע נמצאים גם סינדי לאופר, LCD Soundsystem, סזה, פי. ג'יי. הארווי ועוד רבים.