כוננות הוריקן: גמר אירוויזיון 2024 מתקרב בצעדי ענק ויתקיים מחר (שבת) במאלמו, שבדיה. בעוד ישראל מתמודדת מזה למעלה משבעה חודשים עם מלחמה נוראית, ואפילו שתחרות השירה האירופית מבקשת להדגיש שוב ושוב כמה היא מנותקת מפוליטיקה - המחאות זולגות מהרחובות לתוך הארנה והנוכחות שלנו על הבמה היא דווקא הזדמנות דיפלומטית לשיפור קרנה של ישראל בפני אירופה והעולם, לספר את הסיפור שלנו ולזכות לתשומת לב, כשעיניהם של מיליוני צופים עוקבים אחרי משדרי התחרות. כשחצאי הגמר מאחורינו - ולפנינו משדר הגמר - ריכזנו עבורכם את התשובות לכל השאלות.
עדן גולן מופיעה עם "הוריקן" בחצי הגמר של האירוויזיון
(באדיבות כאן 11)

איפה צופים באירוויזיון?

גמר תחרות האירוויזיון ישודר החל מ-22:00 בכאן. עדן גולן, נציגת ישראל, תהיה המתחרה השישית לעלות על הבמה בערב זה, מתוך 26 מדינות שמתחרות בסך הכול.

אילו מדינות משתתפות בגמר האירוויזיון?

חצי הגמר הראשון התקיים מוקדם יותר השבוע, ב-7 במאי, והמדינות שהתחרו בו והעפילו לגמר התחרות הן סרביה, פורטוגל, סלובניה, אוקראינה, ליטא, פינלנד, קפריסין, קרואטיה, אירלנד ולוקסמבורג. כזכור, עקב הקרבה ליום השואה, ישראל ביקשה - ושובצה לחצי הגמר השני של האירוויזיון שהתקיים אמש - 9 במאי. לצד נציגת ישראל, עלו לגמר התחרות גם המדינות לטביה, אוסטריה, הולנד, נורבגיה, יוון, אסטוניה, שווייץ, גאורגיה וארמניה.
בנוסף, במשדרי חצאי הגמר הופיעו גם "חמש הגדולות" - בריטניה, איטליה, צרפת, ספרד וגרמניה, שביצעו את שיריהן לראשונה, והן, כמו גם שבדיה, הזוכה של השנה שעברה, עברו אוטומטית לגמר.

מי הנציגה הישראלית?

האישה שנקראה לאתגר היא עדן גולן בת ה-20, זוכת העונה האחרונה של "הכוכב הבא לאירוויזיון". גולן חזרה לישראל לפני שנתיים אחרי 13 שנה במוסקבה, כשבמהלכן השתתפה בתוכנית ריאליטי לילדים, "דה וויס" הרוסית.
7 צפייה בגלריה
עדן גולן בחזרה לקראת גמר אירוויזיון 2024
עדן גולן בחזרה לקראת גמר אירוויזיון 2024
עדן גולן בחזרה לקראת גמר אירוויזיון 2024
(צילום: גיל נחושתן)
בריאיון שקיימה יום למחרת זכייתה בתוכנית הכישרונות, אמרה גולן ל-ynet שהיא מאמינה שישראל יכולה לזכות בתחרות. "אני אעשה כל מאמץ בשביל זה, זו שנה יותר קשה ואי-אפשר לדעת מה יהיה", אמרה אז. "אני רוצה להאמין שהמוזיקה מייחדת אותנו. אולי כן יש סיכוי לזכות. לא משנה לאיזה מקום נגיע, ולאן נגיע, העובדה שאני אהיה שם ויש לי את הזכות לייצג את המדינה שלנו זה כבר הישג ענק".
אחרי שנודע כי ישראל הבטיחה את מקומה בגמר, גולן הודתה על התמיכה הרבה שקיבלה. "תודה רבה-רבה לכולם. לכל מי שהצביע. עם ישראל חי", אמרה אמש. "זו הרגשה מדהימה. היה לי כל כך חשוב לייצג את המדינה שלי בכבוד. עכשיו אנחנו עם הפנים לגמר", הוסיפה ל-ynet.

איזה שיר מייצג את ישראל?

שם השיר הרשמי שייצג את ישראל הוא "הוריקן" (Hurricane), בלדה סוחפת שעוסקת בצעירה הנחלצת ממשבר אישי, ומבוססת על הלחן שנכתב במקור לקודמו. האזינו לשיר:

מילות השיר Hurricane:

מילים: קרן פלס, אבי אוחיון לחן: אבי אוחיון, קרן פלס, סתיו בגר עיבוד והפקה מוסיקלית: סתיו בגר
Writer of my symphony Play with me Look into my eyes and see People walk away but never say goodbye Someone stole the moon tonight Took my light Everything is it black and white Who's the fool who told you boys don't cry Hours and hours, empowers Life is no game but it's ours While, the time goes wild
Everyday I'm losing my mind Holding on in this mysterious ride Dancing in the storm I got nothing to hide Take it all and leave the world behind Baby promise me you’ll hold me again I’m still broken from this hurricane This hurricane
Living in a fantasy, ecstasy Everything is meant to be We shall pass but love will never die
Hours and hours, empowers Life is no game but it's ours While, the time goes wild
Everyday I'm losing my mind Holding on in this mysterious ride Dancing in the storm I got nothing to hide Take it all and leave the world behind Baby promise me you’ll hold me again I’m still broken from this hurricane This hurricane
‏לא צריך מילים גדולות רק תפילות אפילו אם קשה לראות תמיד אתה משאיר לי אור אחד קטן

מה הייתה הסערה סביב השיר הישראלי?

כזכור, בחודש מרץ הודיעו באיגוד השידור האירופי לתאגיד כאן כי הם יפסלו את השירים שהוגשו לתחרות - "הגשם של אוקטובר", כמו גם את השיר "לרקוד לנצח", בשל "מילים פוליטיות". כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, בתאגיד כאן תחילה לא נענו לבקשה, אך בהמשך נבחר השיר Hurricane "הוריקן". גם הוא נכתב על ידי קרן פלס, אבי אוחיון וסתיו בגר, והוא מבוסס על הלחן שנכתב במקור לקודמו, לאחר שבתאגיד הסכימו להתאים את השיר הנבחר כדי לאפשר לישראל להשתתף באירוויזיון 2024.
7 צפייה בגלריה
עדן גולן בחזרה לקראת גמר אירוויזיון 2024
עדן גולן בחזרה לקראת גמר אירוויזיון 2024
עדן גולן בחזרה לקראת גמר אירוויזיון 2024
(צילום: גיל נחושתן)
מאז, כאמור, הגיעה ההודעה הרשמית על אישור תוכנו של השיר על ידי הוועדה המפקחת על האירוויזיון והוא קיבל את אישור איגוד השידור האירופי והבטיח את השתתפותנו. ההודעה הגיעה לאחר שהוועדה כבר פסלה באופן לא-פורמלי את שני השירים הקודמים שהוגשו לידיה מטעם ישראל משום שלדברי חבריה הם כללו "מסרים פוליטיים". לאורך תהליך בחירת השיר ואישורו על ידי ה-EBU נעשו ניסיונות דיפלומטיים גם על ידי נשיא המדינה הרצוג וגם במשרד החוץ כדי למצוא פשרה בין הצדדים.

המחאות, הדרמות - והקריאה החוזרת להחרמת ישראל מהתחרות

למרות שתחרות השירה האירופית מבקשת כאמור להיות מנותקת מפוליטיקה - המציאות המורכבת מחלחלת ליקום המוזיקלי המנצנץ של האירוויזיון, אם בדוגמת הפגנות ברחובות העיר המארחת, בניסיונות להביע מחאה על הבמה בארנה ובשלל התנערויות של גופי שידור ושל אמנים שמביעים את מורת רוחם מהשתתפותה של ישראל.
כך במקביל לחזרת המשפחות שנערכה אתמול בשעות אחר הצוהריים בארנה, ובמרחק קילומטרים ספורים ממנה, התקיימה הפגנה פרו-פלסטינית שבה השתתפו כ-5,000 מפגינים, בהם פעילת האקלים גרטה טונברג, שמתחילת המלחמה מביעה תמיכה בתושבי עזה ובחמאס. טונברג היא בתה של הזמרת מאלנה ארנמן שייצגה את שבדיה באירוויזיון 2009 שהתקיים במוסקבה. חלק מהמפגינים צעקו קריאות שונות נגד ישראל, בהן "מהנהר ועד לים", "בדם ואש נפדה את פלסטין" ואף קראו "שלחו את היהודים חזרה לפולין". היו כמה מפגינים שתועדו דורכים על דגל ישראל.
מחאות נגד ישראל במאלמו, שבדיה
(צילום: זאב אברהמי)
המחאה הצליחה להגיע גם לבמה המרכזית, כשבמהלך משדר חצי הגמר הראשון ששודר ביום שלישי ושנפתח במחרוזת של מגוון משתתפי התחרות לאורך השנים, עלה לבמה אריק סעדה השבדי, שייצג את מדינתו ב-2011 עם קטע מהשיר Popular, כשעל ידו קשורה כאפייה - בניגוד לחוקי התחרות.
איגוד השידור האירופי ו-SVT (גוף השידור הציבורי הלאומי של שבדיה) הגיבו לתקרית, וטענו כי היו בדיאלוג קבוע עם סעדה לפני הופעתו: "הוא היה מודע לכללים שחלים עליך כשאתה עומד על במת האירוויזיון. במהלך החזרות הוא לא לבש את הצעיף [shawl, במילותיהם]. הוא שם אותו בלי שאף אחד שם לב לפני השידור החי".
אריק סעדה מופיע בחצי הגמר הראשון באירוויזיון 2024
(צילום: באדיבות כאן)
הודעה זו הצטרפה לתגובה המוקדמת יותר מטעם EBU, שגינו את המקרה בסמוך להתרחשותו בהצהרה שנשלחה לצוותים: "האירוויזיון הוא תוכנית טלוויזיה שמועברת בשידור חי", כתבו, "כל המבצעים מודעים לכללי התחרות, ואנו מצטערים שאריק סעדה בחר להתעלם מאופיו הא-פוליטי של האירוע". כמו כן, הקטע המדובר לא עלה ברשתות החברתיות של תחרות השירה.
סעדה עצמו הגיב לאירוע בסדרת סטוריז, שאותם שיתף בחשבון האינסטגרם שלו. "את ה'צעיף' הזה קיבלתי מאבי בתור ילד קטן, כדי לא לשכוח מאיפה המשפחה שלי באה", כתב אז בשפה השבדית, "לא ידעתי שיום אחד זה ייקרא 'סמל פוליטי'. זה כמו לקרוא לסוס דלה שבדי סמל פוליטי. בעיניי - זאת פשוט גזענות. בסך הכול רציתי לנהוג באינקלוסיביות וללבוש משהו שהוא אותנטי עבורי - אבל ה-EBU חושב שהמוצא האתני שלי שנוי במחלוקת. זה אומר עליהם הכול. אני אומר שזאת הסיסמה של האירוויזיון השנה: 'מאוחדים על ידי המוזיקה'".
7 צפייה בגלריה
מחאה פרו-פלסטינית ברחובות מאלמו
מחאה פרו-פלסטינית ברחובות מאלמו
מחאה פרו-פלסטינית ברחובות מאלמו
(צילום: גיל נחושתן)
בשבוע שעבר מארגני האירוויזיון אף הודיעו מראש כי הם שומרים לעצמם את הזכות להסיר דגלי פלסטין וסמלים פרו-פלסטיניים במהלך ההופעות. ראש אגף התקשורת באירוויזיון מסר כי רוכשי הכרטיסים יהיו רשאים להציג רק את דגלי המדינות המשתתפות, בהן ישראל, ואת דגל הגאווה.
בתוך כך, מארגני התחרות מנעו אירוע דומה במהלך ההופעה של נציג.ת אירלנד, במבי ת'אג, שהתחרתה והעפילה לגמר. עם פרסום תמונות מהחזרות לנאמבר, סערה התעוררה כשעל המצח שלו.ה צויר סימן באוגם (אירית עתיקה) המסמל "הפסקת אש", לצד הכיתוב "לשחרר את פלסטין" - אולם הכיתוב שונה במשדר עצמו.
7 צפייה בגלריה
במבי ת'אג, נציג.ת אירלנד באירוויזיון 2024
במבי ת'אג, נציג.ת אירלנד באירוויזיון 2024
במבי ת'אג, נציג.ת אירלנד באירוויזיון 2024
(צילום: Sarah Louise Bennett, באדיבות EBU)
"זה היה לי חשוב מאוד כי אני בעד צדק ובעד שלום", הגיב.ה על ההחלטה במסיבת העיתונאים שהתרחשה בסוף הערב לקול מחיאות כפיים סוערות, "לצערי הייתי צריכה לשנות את המסר הזה היום בגלל ה-EBU".
גם במשדר חצי הגמר השני שהתקיים אמש נרשמו אירועים חריגים, כש‏רשות השידור הפלמית בבלגיה, שהשנה אינה זו שמשדרת את התחרות באופן רשמי במדינה, פתחה את משדר חצי הגמר השני עם שקופית מחאה נגד ישראל: "אנחנו מגנים את הפרות זכויות האדם של ישראל, שפוגעת גם בחופש העיתונות. הפסקת אש עכשיו".
7 צפייה בגלריה
שקופית ששודרה ברשות השידור הפלמית לפני משדר חצי הגמר השני באירוויזיון 2024
שקופית ששודרה ברשות השידור הפלמית לפני משדר חצי הגמר השני באירוויזיון 2024
שקופית ששודרה ברשות השידור הפלמית לפני משדר חצי הגמר השני באירוויזיון 2024
תגובת כאן בעקבות השקופית נגד ישראל ברשת הטלוויזיה VRT הבלגית: "התאגיד פונה לבירור העניין מול איגוד השידור האירופי".

הוריקן על הבמה - ומאחורי הקלעים

בחזרת התלבושות מול קהל עיתונאים, ובניגוד לקהל המשולהב בחזרה הראשונה, חיכתה לגולן חוויה לא נעימה. בתחילת השיר נשמעו שריקות בוז מהקהל וגם בהמשך, כשבסופו היו מחיאות כפיים מעורבבות בשריקות בוז צורמות. "אני גאה לייצג את המדינה שלי, במיוחד בשנה הזו. אני מקבלת תמיכה ואהבה ואני נחושה לתת את הביצוע הכי טוב שלי בחצי הגמר ושום דבר לא יסיט אותי מהמטרה. גאה להיות ישראלית", מסרה לאחר החזרה.
כאפיות, בוז ותשואות: הקהל בהופעה של עדן גולן
(צילום: האתר היווני eurovisionfun.com)
אם בחזרות גולן ספגה בעיקר קריאות בוז בעת ביצוע "הוריקן", כשביצעה את הנאמבר שלה לראשונה בתחרות - במשדר חצי הגמר השני - היא דווקא זכתה גם לקול תשואות שהלך והתעצם. עם זאת, צופה אחד בקהל תועד כשהוא מתעטף בכאפייה בזמן הביצוע, ועורר את זעמם של כמה מהנוכחים לצידו. במקביל, אדם נוסף בקהל נצפה מנופף בדגל פלסטין, והוא הורחק מהאולם על ידי ההפקה.
גם מאחורי הקלעים נרשמו כמה אירועים בלתי נעימים כלפי המשלחת הישראלית, כשמספר שעות לפני משדר חצי הגמר השני גולן צילמה סרטון עם קארייה ("צ'ה צ'ה צ'ה"), נציג פינלנד שסיים במקום השני בתחרות של 2023. בסרטון המדובר השניים רוקדים ומחייכים למצלמה והוא שותף ברשתות החברתיות של הזמרת בת ה-20.
קארייה ועדן גולן רוקדים יחד מאחורי הקלעים באירוויזיון 2024
(צילום: מתוך חשבון האינסטגרם של עדן גולן)
אחרי זמן קצר איש אבטחה מהמשלחת הפינית דרש בתוקף מהצוות של גולן להסיר את הסרטון מהרשתות, והצוות הישראלי נענה לבקשה. בהמשך קארייה פרסם באינסטגרם את הטקסט הבא: "פגשתי היום את נציגת ישראל לאירוויזיון, וסרטון שצילמנו יחד פורסם ברשתות החברתיות ללא אישורי", כתב הכוכב הפיני. "למרות בקשותיי, הוא לא הוסר. אני רוצה להדגיש שהסרטון הזה לא מהווה הצהרה פוליטית משום סוג".
למרות הסתייגותו משיתוף הפעולה עם נציגת ישראל, בשנה שעברה קארייה התראיין ל-ynet, סיפר על חוויותיו מתחרות השירה ואף שיתף במחשבותיו על הופעה עתידית בישראל. "אולי יום אחד אני אוכל לבוא להופיע במדינה שלכם ונעשה יחד משהו משוגע", אמר אז.
7 צפייה בגלריה
עדן גולן נציגת ישראל במסיבת העיתונאים אחרי חצי הגמר השני
עדן גולן נציגת ישראל במסיבת העיתונאים אחרי חצי הגמר השני
יואב צפיר ועדן גולן במסיבת העיתונאים אחרי חצי הגמר השני
(צילום: גיל נחושתן)
במסיבת העיתונאים שחתמה את אירוע חצי הגמר השני, עיתונאי פולני שאל את גולן אם היא חושבת שבעצם התמודדותה היא מסכנת את יתר המתמודדים האחרים בתחרות.
גולן היססה אם לענות על שאלה זו, ומנחה האירוע אף הזכיר בפניה שהיא אינה חייבת לתת לו את תשובתה, ולאחר התלבטות עם יואב צפיר - במאי המופע - גולן החליטה לענות. "אני חושבת שכולנו כאן מסיבה אחת בלבד. איגוד השידור האירופי מקפיד על כל אמצעי הבטיחות כדי להפוך את זה למקום בטוח לכולם. "אני חושבת שזה בטוח לכולם, אחרת לא היינו כאן". זמן קצר לאחר מכן הגיעה תשובה ניצחת נוספת - כשעדן זינקה אל המקום השני בטבלאות ההימורים.
שאלת העיתונאי הפולני לעדן גולן במסיבת העיתונאים אחרי חצי הגמר השני
(צילום: גיל נחושתך)
איגוד השידור האירופי, אגב, לקח את שמו של עיתונאי הפולני - וזה התבקש להגיע לבירור על ידי צוות התקשורת של התחרות. כשנשאל על ידי ynet מה תגובתו לזימון, ענה: "לא אכפת לי". הנוכחים בחדר מסיבת העיתונאים יכלו להבחין כי הנציג ההולנדי, יוסט קליין, כיסה את עצמו לאורך הזמן שבו גולן דיברה, וכשהיא נשאלה את אותה שאלה פרובוקטיבית הוא התערב ותהה "למה שלא [תענה]?".
קליין עצמו ניצב בפני חקירה, ואחרי שהוא לא הגיע לחזרה לגמר דווח כי הוא הושעה עד להודעה חדשה בשל "תקרית" שהיה מעורב בה עם עובדת באחת הרשתות. על פי מידע שפורסם על ידי תאגיד השידור השבדי (SVT), היה עימות פיזי בין האמן לצלם, ומסתמן כי ישנה אפשרות ממשית שיועף מהאירוויזיון. קליין, יש לציין, משובץ להופעה בין לוקסמבורג - שאותה מייצגת טלי גולרגנט הישראלית - ובין נציגת ישראל, עדן גולן.

גאווה ישראלית כפולה

לצד הניסיונות של שונאינו להוציא את ישראל מהתחרות, השנה הנציגות הישראלית כפולה - את לוקסמבורג, שהעפילה גם כן לגמר התחרות - מייצגת כאמור טלי גולרגנט שנולדה בישראל. הזמרת חיה בלוקסמבורג במשך 13 שנה - עד שבגיל 19 עזבה את ביתה לטובת לימודי שירה בניו יורק, ומאז שסיימה את לימודיה היא מלמדת פיתוח קול בתפוח הגדול. הזמרת בת ה-23 מתמודדת עם שירה Fighter, והופעתה סימלה את חזרתה של המדינה לתחרות אחרי 31 שנה. המשלחת הישראלית שצפתה במשדר חצי הגמר הראשון מבית המלון חגגה את החדשות לפיהן , נציגת לוקסמבורג, העפילה לגמר.
בשיחה עם ynet בתום משדר חצי הגמר הראשון, אמרה גולרגנט שהיא מאוד מעריכה את התמיכה הישראלית והדגישה כי היא התרגשה מדגלי ישראל שהונפו במהלך ביצוע השיר שלה בארנה. "אי-אפשר היה שלא לשים לב לדגלים. תגיד בבקשה לישראלים שאני אוהבת אותם ושנתראה בגמר". כמו כן, כשגילתה על המחווה של המשלחת הישראלית לעלייתה לגמר, הוסיפה שזה "מרגש מאוד".
7 צפייה בגלריה
טלי גולרגנט נציגת לוקסמבורג באירוויזיון 2024 חצי גמר ראשון
טלי גולרגנט נציגת לוקסמבורג באירוויזיון 2024 חצי גמר ראשון
טלי גולרגנט, נציגת לוקסמבורג, בחצי הגמר ראשון באירוויזיון 2024
(צילום: Sarah Louise Bennett, באדיבות EBU)
פורסם לראשונה: 17:48, 07.03.24