מחאת הקולנוענים נגד הרפורמה המתוכננת של שר התרבות והספורט מיקי זוהר בענף הקולנוע - עולה מדרגה.
היום (א') פורסם סרטון חדש מטעם מספר גופים - ביניהם שח"ם, האיגודים המקצועיים בענף והאקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה - בהשתתפות עשרות שחקנים הקוראים לזוהר: "אל תוריד את המסך על הקולנוע הישראלי. צפו:
קולנוענים נגד הפורמה של מיקי זוהר
(הפקה: גייל פילוסוף, בימוי: הילה רויזנמן ואמרי דקל קדוש)
בסרטון, שהופק ונוצר בהתנדבות מלאה, משתתפים בין היתר אורי גבריאל, גילה אלמגור, דאנה איבגי, נועה קולר, ששון גבאי, יגאל עדיקא אסי לוי ואחרים.
הרפורמה של זוהר מבקשת לתמרץ ולתעדף סרטים מסחריים, כאלה שפונים לקהל רחב, על פני קולנוע נישתי ואמנותי יותר. בטור שפורסם ב-ynet, ביקר הבמאי יוסף סידר את החלטתו של זוהר וטען כי "קולנוע מסחרי באופן מובהק לא זקוק לעידוד. כמי שחווה על בשרו גם את מפח הנפש שיש בדשדוש קופתי וגם את הסיפוק העילאי המלווה הצלחה קופתית, אני יכול לומר באחריות שאין שום צורך לעודד אותנו לעשות קולנוע מסחרי. זה המנוע הברור והמובן מאליו של התעשייה".
מטעם שח"ם, ארגון השחקנים והשחקניות, נמסר: "יש לנו תעשיית קולנוע מפוארת וחשוב לשמור עליה ולפתח אותה. לצערנו, הצעדים שמקדם משרד התרבות וספורט יביאו לפגיעה אנושה בכל מי שמוביל את הקולנוע בישראל – שחקנים/ות, יוצרים/ות, עובדי/ות, ומעל הכול בקולנוע הישראלי עצמו, בסרטים ובסיפורים שכבר לא יראו אור ולא ימשיכו להשפיע על התרבות הישראלית, בניגוד למה שהיה עד כה. אנו קוראים לשר התרבות וספורט לקדם מהלכים יחד עם ארגוני היוצרים ולא בדרך שכולנו נצטער עליה בהמשך".
1 צפייה בגלריה
מיקי זוהר
מיקי זוהר
מיקי זוהר
(צילום: עוז מועלם)
מטעם פורום איגודי היוצרים, שמאחד את כלל אנשי הענף, נמסר: "השר מונע דיונים מקצועיים בנושא ועסוק בקידום רפורמה, מבלי שנערכה עבודת מטה רצינית וללא הבנה על ההשלכות ההרסניות בכך על עתיד תעשיית הקולנוע הישראלית ואנשיה. אנו קוראים לזוהר ולמועצת הקולנוע תחתיו לתמוך ולחזק אותנו, במקום לעסוק בזמן מלחמה במחטף הרסני. זאת בהתחשב שעקב הרפורמה עדיין לא נקבע מודל לחלוקת הכספים לקולנוע לשנת 2024, למרות שעברה למעלה ממחצית שנה, כשבפועל השר ומשרדו עוסקים בעיקר בקידום תוכניתם במקום בחלוקת התקציבים שהובטחו והוקפאו מאז לכל אותם קולנוענים ועובדי שטח.
"זאת, בזמן שחלקם משרתים את המדינה ומסכנים חייהם במילואים כלוחמים וקצינים, מפונים מביתם, חוו מקרוב את ה-7.10 ואיבדו את יקיריהם, ותוך כדי מתבשרים באותם הרגעים שהקרקע נשמטת מתחת לרגליהם והם נמצאים באי-וודאות כלכלית וקשיים עקב המצב, בענף שמיסודו דל באמצעים כלכליים ומאופיין בחוסר יציבות".
מטעם השר זוהר נמסר בתגובה: "צר לי לראות שורה של שחקניות ושחקנים מוכשרים שהוטעו בצורה כה גסה לטובת קמפיין שקרי. אני מקדם את תעשיית הקולנוע לגבהים חדשים. תעשיית הקולנוע בישראל לא מתרוממת כבר כמה שנים טובות ואני אומר זאת בלב כבד.
"אני ער לכך שישנם חששות ופחדים באשר לשינויי מבחן התמיכה הקיים למוסדות העוסקים בתחום הקולנוע. אולם, אני מציע לאנשי הקולנוע קודם כל ללמוד את השינויים, שעיקרם בתחומי קרנות הקולנוע והאפשרות לסייע בהפקת סדרות ישראליות. בשינויים תינתן האפשרות לכל קרן קולנוע לעסוק בתחומי עשייה שונים, תוך מתן תמריצים משמעותיים להפקה של סרטים בתקציב גבוה, סרטים דוקומנטריים, סרטי ביכורים וקצרים. מרכיב התמיכה לקרנות יהיה על בסיס ניקוד שייקבע לפי הכמות של הצופים בסרט. חשוב שהציבור יידע שגם כיום, הסרטים הפופולריים לא תמיד מרוויחים.
"אני סבור שתקצוב סרטים שהישראלים לא צופים בהם, הם פגיעה בחלוקה הוגנת של כספי ציבור. אני מתעקש על כך שהכסף הרב שמוזרם לתעשייה מהמדינה חייב לחזור למשלמי המיסים", חתם.