המלחמה בעזה והמאבק התודעתי על ההקשר ההיסטורי של הסכסוך הישראלי-פלסטיני הגיע עד לאיסלנד הרחוקה והמבודדת שבצפון האוקיינוס האטלנטי, משם שיגרה הזמרת ביורק פוסט בחשבון האינסטגרם שלה, ובאמצעותו היא מתארת לטענתה כיצד האוכלוסייה הפלסטינית נדחקה החוצה משטחי ארץ ישראל ממחצית המאה הקודמת ועד היום. בפוסט שכותרתו "לזה אתם קוראים חלוקה?" מופיעות ארבע מפות ובהן מתואר כיצד הצטמצמו שטחי המחייה של הפלסטינים מאז המפה הראשונה המתוארכת כשנת 1946, שבה לכאורה תפוצת הפלסטינים נרחבת, ועד למפה האחרונה המתוארכת כשנת 2012, שבה היא מתרכזת בעזה ובאזורים ספורדיים בגדה המערבית.
3 צפייה בגלריה
ביורק
ביורק
ביורק
(צילום: AP)
נכון לכתיבת שורות אלה, הפוסט שזכה ליותר מ-330 אלף לייקים תוך פחות מיממה עורר תגובות זועמות של מעריצים ישראלים ולא-ישראלים, שטענו כי הזמרת מבלבלת את העובדות ההיסטוריות ומתמסרת לנרטיב הפלסטיני המעוות. ביקורת רבה נוגעת למפה השנייה שמופיעה בפוסט, שמתארת את מפת תוכנית החלוקה של האו"ם מ-1947. ההסבר על כך שתוכנית החלוקה שהוצעה כהסדר מדיני נדחתה על ידי מדינות ערב והיישוב הערבי - שיצאו במקום במתקפה על היישוב היהודי בדרך למלחמת העצמאות - נגרעה מההקשר ההיסטורי הכללי לפי ביורק. כך גם במקרה של המפה השלישית שמתארת את פיזור האוכלוסייה היהודית והערבית במרחב בין השנים 1949 ל-1967. ביורק נמנעת מלהזכיר ששטחי הגדה המערבית ועזה נכבשו על ידי ישראל ב-1967 בעקבות מלחמת ששת הימים שנפתחה מצד מדינות ערב.
3 צפייה בגלריה
הפוסט שפרסמה ביורק
הפוסט שפרסמה ביורק
הפוסט שפרסמה ביורק
(צילום מסך: אינסטגרם)
בין המגיבים מישראל ומהעולם, שטענו כי ביורק מפיצה פייק ניוז מן העבר בשירות הפלסטינים, אפשר להזכיר את הקומיקאי דודו ארז, היוצר רועי כפרי, המוזיקאיות איה כורם ושי המבר ואחרים שהביעו אכזבה עמוקה מהדרך שבה בחרה הזמרת הנערצת להתבטא בנוגע לסכסוך במזרח התיכון בימים קשה אלה. נוקבת מכולם היא רג'ינה ספקטור, שדיברה פעמים רבות בעבר על הזמרת האיסלנדית כהשראה משמעותית על יצירתה. המוזיקאית האמריקאית-יהודייה, שפעילה מאוד ברשתות החברתיות לטובת ישראל מאז ה-7 באוקטובר ומשמיעה את קולה למען החזרת החטופים לביתם, הגיבה בדברים קשים נגד אלילת נעוריה.
3 צפייה בגלריה
רג'ינה ספקטור
רג'ינה ספקטור
רג'ינה ספקטור
(צילום: gettyimages)
"איך את הופכת ממישהי ששותקת אל מול פוגרום/טבח של יהודים חפים מפשע, אונס, רצח ועינויים, עריפת ראשים ושריפה של אזרחים, עם יותר מ-200 בני ערובה, רבים מהם ילדים ותינוקות, שעדיין מוחזקים בעזה על ידי החמאס - ארגון טרור מהגיהינום ששולט בעזה, ולוקח כל סנט מהמימון והסיוע לעצמם ולהשתמש באוכלוסייה הפלסטינית המקומית כמגויסים מוקצנים, שריון אנושי מפוחד או חיילים פשוטים בשירות ההצהרה להשמיד את חיי היהודים במזרח התיכון והעולם - ואז קופצת מיד עם אינפוגרפיקה שגויה שמבוססת על הדמיונות של מפיצי תעמולה?", כתבה ספקטור בתגובות, "אני לא מבינה. אני לא מקנאה במידת חוסר החמלה הזאת שמהולה בבורות. האמירה הזאת מצד אחת מהגיבורות שלי היא עוד תוספת של כאב לעצב והאבל על מתינו והדאגה למשפחות והחברים בישראל ובעולם כולו. הלוואי שנישאר חזקים אל מול השקרים, והלוואי שנשמיד את חמאס כך שפלסטינים בעזה וגם שאר העולם יוכלו לנשום יותר בקלות".