וואו, איזה שבוע היה זה מבחינת מארוול – או ליתר דיוק, איזה שבוע היה זה עבור היקום הקולנועי של מארוול (MCU). הזיכיון המפלצתי, אשר במשך יותר מעשור וחצי חולש על תרבות הפופ ומעצב אותה בצלמו, רשם הישג היסטורי: על כנפי ההצלחה המסתמנת של "דדפול & וולברין", ה-MCU הוא זיכיון הסרטים הראשון שמרוויח יותר מ-30 מיליארד דולר, כפי שהודיע בגאווה נשיא החברה קווין פייגי במהלך הפאנל של מארוול בכנס קומיקון. כן, תנו לזה לשקוע רגע. 30 מיליארד דולרים ירוקים – בערך 20 מיליארד יותר מהזיכיון הבא בתור ברשימה, "מלחמת הכוכבים". מספיק מרשים?
"דדפול & וולברין" - טריילר
וזה לא הכול, שכן פייגי ושות' גם נתנו את האות לערמת המרשרשים הבאה שתיפול בחיקה של מארוול וחברת-האם שלה, דיסני, עם ההכרזה על העתיד הקרוב של המותג – וספציפית, על צמד סרטי "הנוקמים" הבאים, עם חשיפת זהות הבמאים שלהם וזהותו של הכוכב האימתני שיגלם את הנבל העיקרי של ה-MCU במהלך השלב הבא של הזיכיון. יכול להיות שכבר שמעתם איזה משהו קטן על הנושא, אולי את הדי השאגות של הנוכחים באולם H של קומיקון, אבל בכל זאת, נזכיר: האחים ג'ו ואנתוני רוסו, שאחראים לצמד סרטי "הנוקמים" המצליחים ביותר של מארוול (וגם ל"קפטן אמריקה: חייל החורף" ו"קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים"), יביימו את צמד סרטי "הנוקמים" הבאים, מס' 5 ו-6, שייקראו "הנוקמים: דומסדיי" (Avengers: Doomsday) ו"הנוקמים: מלחמות סודיות". רוברט דאוני ג'וניור, שבתור טוני סטארק/איירון מן היה הכוכב הגדול של ה-MCU עד למות הדמות ב"הנוקמים: סוף המשחק", יגלם את הנבל המרכזי של הסרטים הללו – ויקטור וון דום, הידוע בכינויו "דוקטור דום", מדען מטורף וסוציופת שחי כבר מאות שנים וממש, ממש לא אוהב את חברי ארבעת המופלאים, יריביו העיקריים בחוברות הקומיקס.
לא מדובר בפראייר, מיינד יו. במצעד נבלי-העל הגדולים של עולמות הקומיקס שנערך בידי האתר IGN נבחר דוקטור דום במקום השלישי – אחרי מגנטו מ"X-מן" וג'וקר מזיכיון באטמן. אם תהיתם, אז נספר לכם שתאנוס האיום והנורא, אשר הטיל מוראו על גיבורי ה-MCU במשך הפרק המוצלח והרווחי ביותר של הזיכיון, מאכלס את מקום 47 המעט מעליב – מה שאומר כי פייגי ושותפיו במארוול לא לקחו סיכונים, והלכו בעצם על אחד מנבלי-העל המיתולוגיים ביותר שיש לקאנון של מארוול להציע. מאידך, בדיוק כמו במקרה של שיבתם של האחים רוסו ודאוני ג'וניור, הבחירה הזו מצביעה בעיקר על הפאניקה העצומה שהובילה אליה – פאניקה שמקורה בשרשרת הכישלונות היחסיים (והלא-יחסיים, ע"ע "המארוולס") האחרונים של ה-MCU, במשבר שבו מצא את עצמו הזיכיון אחרי הסתבכותו של השחקן ג'ונתן מייג'ורס (מי שאמור היה להוביל את השלב הבא של ה-MCU בתפקיד נבל-העל קאנג הכובש, עד שתקף את חברתו - ופוטר), ובמגמת ה-Superhero Fatigue הכללית של השנים האחרונות, קרי: האדישות הגוברת של הקהל אל מול האינפלציה המטורפת בתכני גיבורי-על.
במילים אחרות: ההתרגשות והבאזז האופפים את ההכרזות המונומנטליות של מארוול בשבוע האחרון לא ממש מסתירים את הייאוש והחולשה שהובילה אליהן (ושסיפקו שלל הזדמנויות לבדיחות אכזריות ב"דדפול & וולברין"). אל תתנו לרוח האופורית הנושבת מכיוונן של מארוול/דיסני לבלבל אתכם – מקורה של האופוריה הזו בחרדה קיומית ממש, וההבנה שהמותג נמצא ברגע מהותי של להיות או לחדול. גם אחרי ההכרזות, גם לאור שילובם הראשוני של דדפול ויתר חבריו ל-X-מן ב-MCU והצטרפותם העתידית של חברי ארבעת המופלאים (בסרט "ארבעת המופלאים: צעדים ראשונים" שמצטלם בימים אלו, ושפומפם כהוגן בקומיקון), זהו עדיין רגע דרמטי עבור זיכיון הקולנוע הענק בכל הזמנים – והכול מונח על הכף.

שלב 5, תיגמר כברררר

למרות שיבתם של האחים רוסו ודאוני ג'וניור, זה לא הולך להיות קל. למעשה, ייתכן שהמהלך הזה רק יקשה יותר על מארוול להשתקם, על אף ההבטחה שטמונה בחזרתם של מי שאחראים לניצחונות הגדולים ביותר של הזיכיון. שני הבמאים, מצדם, לא הראו ניצוצות של גדולה אחרי שסיימו את דרכם הראשונית ב-MCU. למען הדיוק, הם די כשלו – גם בדרמת הפשע העגומה והמבולגנת "צ'רי" (2021) שם טום הולנד גילם חייל משוחרר שמתמכר לסמים ופוצח בחיי פשע, וגם במותחן האקשן "האיש האפור" (2022) שם כריס אוונס וראיין גוסלינג הלכו מכות וקיללו הרבה.
5 צפייה בגלריה
מתוך "האיש האפור"
מתוך "האיש האפור"
בתמונה: מתכון לדילול התאים האפורים. מתוך "האיש האפור"
(באדיבות נטפליקס)
במקרה של "האיש האפור", התקציב העצום (200 מיליון דולר) רק העצים את תחושת עוגמת הנפש שנלוותה לפרויקט הגנרי הזה, מה שמעורר חשש לקראת הפרויקט הבא של הרוסוז בטרם ישובו לאכסנייה של מארוול: The Electric State, שמבוסס על הרומן הגרפי עטור השבחים באותו השם, צפוי לצאת עוד בטרם תסתיים השנה, ושבו מילי בובי בראון ("דברים מוזרים") נודדת בעולם דיסטופי חרב יחד עם רובוט צעצוע. 300 מיליון דולר העניקה נטפליקס לאחים רוסו על מנת להפיק את הדבר הזה, שנשמע על הנייר כמו פרויקט של 80 מיליון מקסימום, ורק אלוהים יודע מה הם חשבו לעצמם כשעשו זאת.
אבל הם לא היחידים, החברים המבולבלים ועמוקי-הכיסים בנטפליקס, מאחר שגם במארוול יזרקו סכומי עתק על האחים רוסו, וכלל לא ברור אם בצדק. כן, השניים ביימו עבור הזיכיון שניים משוברי הקופות הגדולים בכל הזמנים, ועשו עבודה נהדרת. אולם חלפו חמש שנים מאז "סוף המשחק", ומאותה נקודה - יוק. הרי לסרטי "הנוקמים" הבאים אסור להסתפק במקצוענות גרידא, בימוי אקשן טוב ותועפות של אפקטים מיוחדים, כי אלה פשוט לא מספיקים כרגע – לא כשהקהל כבר שבע ממתקפת גיבורי-העל הבלתי נגמרת, על המסך הגדול כמו גם הקטן. ה-Superhero Fatigue הוא כבר לא מונח אמורפי, אלא מגמה שמתבטאת בקהל הולך ומתדלדל, חוסר באזז ועניין – ובמקרים מסוימים, כישלון של ממש (את "המארוולס" כבר הזכרנו? אוקיי, סליחה. אבל סורו-נא לסצנת הריקוד הלא תיאמן מהסרט הזה, כדי להבין איך מפילים את הכדור באופן הכי מפואר שאפשר).
5 צפייה בגלריה
מתוך "המארוולס"
מתוך "המארוולס"
יש "רע", ויש את הסרט הזה. מתוך "המארוולס"
(צילום: באדיבות פורום פילם)
הסרט הבא של ה-MCU, "קפטן אמריקה: עולם חדש מופלא" - שאמור לצאת ב-14 בפברואר 2025, כבר יבחן היטב את סובלנות הקהל לתכני ה-MCU לפני הדם החדש שצפויים להחדיר למותג ארבעת המופלאים וסרטי "הנוקמים" הבאים. מדובר בפרפורי סיומו של שלב 5 בתוכנית ארוכת-השנים של מארוול, כשהסרט "ת'אנדרבולטס" (5 במאי 2025) יהווה את אקורד הסיום הרשמי. אלא שהטריילר המשמים של "עולם חדש מופלא" בהחלט לא מגרה את בלוטות התיאבון, ואנתוני מאקי החמוד אך דל-הכריזמה הוא שיאחז במגן של קפטן אמריקה על חשבון כריס אוונס שסיים (לפי שעה; לכו תדעו) את תפקידו ב-MCU.
"קפטן אמריקה: סדר עולמי חדש" - טיזר
(באדיבות דיסני ישראל ופורום פילם)
"ת'אנדרבולטס", מצדו, עוקב אחר מעללי קבוצת גיבורי-על ואנטי-גיבורים לא מעניינים במיוחד (מחייל החורף בגילומו של סבסטיאן סטאן, ועד לאלמנה שחורה נוספת בגילומה של פלורנס פיו), במה שנראה בעיקר כמו ניסיון עקר של מארוול לייסד מעין "יחידת מתאבדים" משלה – וזה לא שהניסיון הזה צלח במיוחד במקרה של DC, שבפעם הראשונה שתיקלה את הנושא כשלה קשות עם העיבוד המחורבן של דייויד אייר מ-2016, ובמקרה השני נתנה לג'יימס גאן את המושכות, אולם חטפה בתמורה כישלון קופתי צורב.

אויב חדש

ואם כבר DC וג'יימס גאן, אז גם בחזית הזו צפוי למארוול כאב ראש לא קטן. הבמאי, שעם סרטי "שומרי הגלקסיה" שלו סיפק ל-MCU טרילוגיה מצליחה ומוצלחת שעשתה המון עבור הזיכיון, ערק למתחרה הגדולה כדי להקים אותה מההריסות שהותירו אחריהם הבמאי זאק סניידר והמפיקים ג'ון ברג, ג'ף ג'ונס ו-וולטר האמאדה - שפישלו כמעט בכל אספקט אפשרי של ניהול המותג מאז שהופקדו עליו ב-2013 עם הסרט הראשון ביקום הקולנועי של DC, "איש הפלדה", ועד שהוחלפו בידי גאן ושותפו פיטר ספרן ב-2022. גאן וספרן אמורים להרים מחדש את היקום הקולנועי של DC, שנקרא כעת DCU (במקום DCEU, DC Extended Universe), ושייצא לדרך עם סרט "סופרמן" חדש המיועד לצאת ביולי 2025.
5 צפייה בגלריה
מתוך "איש הפלדה"
מתוך "איש הפלדה"
כאן הכול התחיל. ונגמר. מתוך "איש הפלדה"
גאן, כפי שכבר הזכרנו, הוא בוגר של אוניברסיטת MCU – ולא סתם בוגר, אלא אחד מהמצטיינים שבהם. הוא מבין את האופי שנדרש למוצר הסופי על מנת לשבות את ליבם של המעריצים, כפי שהוכיח כאשר פייגי הימר עליו – הוא היה במאי אלמוני למדי עם רקע בעיקר בסרטי אימה – ונתן לו תקציב עתק כדי לביים את "שומרי הגלקסיה" ב-2014. עם נבחרת גיבורי-על אלמונית לא פחות ממנו, גאן סיפק סנסציה, קופתית כמו גם ביקורתית ותרבותית, והפך את עצמו – ואת שומרי הגלקסיה עצמם – לנכסים של ממש. ועכשיו הוא עובד אצל האויב. לעזאזל, הוא ה-אויב, וקשה ככל שתהיה המשימה המונחת לפתחו – סניידר ושות' דפקו את DC כהוגן במהלך שנות ניהולם את המותג – העובדה שהוא האיש בקצה הפירמידה אמורה לאיים על פייגי ומארוול, והיא אכן עושה זאת.
5 צפייה בגלריה
ג'יימס גאן
ג'יימס גאן
עזבו את דוקטור דום - זה הבחור שאמור להפחיד את גיבורי ה-MCU. ג'יימס גאן
(צילום: EPA)
נזכיר גם שעם כל ההצלחה של מארוול וה-MCU בשנים האחרונות, DC עדיין אוחזת בכמות נכבדת של גיבורי-העל מהגדולים בתולדות המדיום, כולל סופרמן, באטמן, וונדר וומן, גרין לנטרן, פלאש, שהאזאם ועוד. גם קאדר הנבלים שלהם עצום – הג'וקר שם, ולצדו שאר נבלי-העל של באטמן, לקס לות'ור, דארקסייד, סינסטרו, והרשימה נמשכת. אומנם גם למארוול יש גווארדיה מרשימה של נבלים, אבל רבים מהם - תאנוס, לוקי, גרין גובלין, אולטרון, מגנטו, אפוקליפס ועוד - כבר זכו לייצוג על המסך, לעיתים קרובות ביותר מסרט אחד, והם לא מהווים אופציה רעננה (אם כי גלקטוס, אחד מנבלי-העל האיקוניים והאהובים ביותר בקאנון המארוולי, יגיח ב"ארבעת המופלאים: צעדים ראשונים"). אפילו ויקטור וון דום פגש את הצלולויד בעבר, כאשר גולם בידי השחקן האוסטרלי ג'וליאן מקמהון בצמד סרטי "ארבעת המופלאים" משנות ה-2000.
לאור כל אלו - הפרויקטים שלא ממריאים, הקהל המותש והשבע והאיום הנשקף מ-DCU של ג'יימס גאן - לא מפתיע כלל שהבוס הגדול פייגי נסוג חזרה למחוזות הבטוחים, המוכרים והמנחמים של האחים רוסו ורוברט דאוני ג'וניור. ה-MCU בהנהגתו אומנם ימשיך להמר בעתיד הנראה לעין, הפעם על ארבעת המופלאים - אך זהו הימור מוגבל ביחס לקנה המידה המארוולי, כשרוב הביצים מונחות בסל של סרטי "הנוקמים" הבאים. אל מול הצרות שאופפות את מארוול בשנים האחרונות, פייגי החליט פשוט לחזור לעבר המפואר של המותג, וסביר להניח שזה ישתלם לו ולמאמא דיסני. בענק. אבל כפי שקבע מאמר מעניין שהופיע השבוע באתר The Ringer, ההחלטה הזו הופכת את ה-MCU למופע נוסטלגיה - זיכיון שמסתמך בעיקר על עברו כדי לקיים את עצמו בהווה. וכאמור, אם לשפוט לפי ההיסטריה והאושר בקרב המעריצים ברשת, הוא בהחלט הולך לקיים את עצמו, ויפה. אולם מה בדבר העתיד?
5 צפייה בגלריה
הבוס של מארוול. קווין פייגי
הבוס של מארוול. קווין פייגי
אחורה זה קדימה זה אחורה. קווין פייגי
(AP)
ובכן, העתיד יסתמך על ה-X-מן, וארבעת המופלאים, וכל ג'וקר אחר שישלוף פייגי מהקאנון העצום של מארוול, בציפייה שאלו לא יגמור כמו הג'וקרים הקודמים ששלף בניסיון להמשיך קדימה - חבורת הנצחיים שמצאו את עצמם מבאסים את העולם כולו בסרט האומלל באותו השם, ובלאגן המולטיוורס שבו שרוי ה-MCU בשנים האחרונות. דאוני ג'וניור והאחים רוסו הם לא העתיד - הם ניסיון לייצב את הספינה לאחר הטלטלות שחוותה, ותו לא. הצרות של ה-MCU טרם הסתיימו, גם אם אותם הדי שאגות מקומיקון 2024 נוטעים את התחושה שעכשיו הכול טוב, שעכשיו יהיה בסדר. לא, אנחנו עדיין לא שם.