החל מ-11 בדצמבר, הסרט המדובר "תיקי ביבי" (The Bibi Files) יעלה לצפייה בפלטפורמת סטרימינג חדשה בשם Jolt, שתפיץ אותו לצופים ברחבי העולם (בשלב זה, השירות אינו זמין בישראל). הסרט - בבימויה של אלקסיס בלום ובהפקתו של היוצר זוכה האוסקר אלכס גיבני, שעליו חתום בין היתר העיתונאי רביב דרוקר - חושף קטעי חקירה משטרתית של ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, שמעולם לא נחשפו לציבור. הקטעים צולמו בין השנים 2016 ל-2018 במסגרת החקירות נגדו באשמות שוחד, מרמה והפרת אמונים. הסרט נוגע בעומק הפרשיות שהובילו להאשמות אלה, וחושף צדדים אישיים של נתניהו במהלך החקירה שמתנהלת נגדו בחשד לשחיתות.
מתוך הפרמיירה של The Bibi Files
(צילום: אמיר בוגן)
בישראל, פרסום קטעי חקירה משטרתיים אסור על פי חוק, ולכן הסרט נאסר להקרנה בתחומי המדינה. עם זאת, לא ניתן יהיה לחסום אותו הרמטית למשתמשים שישתמשו בדרכים עקיפות ו/או לא-חוקיות על מנת לצפות בו.
עם היוודע קיומו - הסרט חולל סערה, ולאחר שהוקרן בבכורה בפסטיבל טורונטו בספטמבר, הדיון סביבו ממשיך לעורר עניין רב. לאחר שנתניהו ניסה למנוע את הקרנת הסרט בפסטיבל הסרטים בטורונטו, בטענה שמדובר בהדלפה לא-חוקית של חקירות משטרתיות, החליט בית המשפט בירושלים שלא לקבל את תביעתו והסרט הוקרן לבסוף כפי שתוכנן. נתניהו לא הצליח למנוע את החשיפה הציבורית של חומרי החקירה, ובסופו של דבר, הסרט הפך לאחד מהנושאים המדוברים בפסטיבל.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו. מתוך The Bibi Files
בנימין נתניהו. מתוך The Bibi Files
בנימין נתניהו. מתוך The Bibi Files
(צילום: Courtesy of TIFF)
לדברי היוצרים, בשל אופיו הפוליטי הרגיש של הסרט, הם התקשו לשווק אותו למכירה לשירותי הסטרימינג הגדולים. "על אף שישראל נמצאת בעיתונים כל יום, כל היום, אף אחד לא רצה לגעת בסרט הזה", אמרה הבמאית בלום למגזין "וראייטי", אלכס (גיבני, שגם יושב במועצת המנהלים המייצת של הפלטפורמה Jolt, ד"א) ואני פשוט הרגשנו שבמקום שנצטרך לעשות ויתורים עם הסרט, כמו לנטרל את הקטעים השנויים במחלוקת, עלינו להישען על אופציה נהדרת אחרת שיש לטכנולוגיה להציע לנו, שהיא Jolt. הסטרימרים עלו במהירות ובפתאומיות ואז היו בכל מקום. אולי Jolt יכולה לספק במה לסרטים שהסטרימרים לא רוצים או מפחדים לקחת על עצמם".
לפי כתב ynet, שנכח בהקרנת הסרט בפסטיבל טורונטו, הסרט מציג תמונה לא מחמיאה של ראש ממשלת ישראל - מנהיגותו, שיקוליו, קבלת ההחלטות האישיות שלו, ובעיקר אישיותו והשפעת אשתו שרה ובנו יאיר עליו. "באמצעות צילומי חקירה שטרם נראו, החקירה הזו של בנימין נתניהו והמעגל הפנימי שלו מספקת מבט חסר פשרות לעולמו הפרטי שמאחורי הכותרות", נכתב בתיאור הסרט בפלטפורמה, "יהירות קטנונית ותחושת 'מגיע לי' מביאות לשחיתות, ולחוסר נכונותו של נתניהו לוותר על השלטון. הימין הקיצוני חש הזדמנות בחולשתו של ביבי, והדומינו נופל".
2 צפייה בגלריה
תמונה של אלכס גיבני
תמונה של אלכס גיבני
אלכס גיבני
(צילום: GettyImages)
הפלטפורמה החדשה שמשדרת את "תיקי ביבי" מתמקדת בהפצת סרטי אינדי עצמאיים שלא מצאו בית בשירותי הסטרימינג הגדולים יותר. לדברי גיבני, Jolt נראית כמו האפשרות האידיאלית להפצת הסרט, ואולי גם לפתיחת דלת לסרטים נוספים שלא מצליחים למצוא מקום בשוק ההולך ומצטמצם של הפצת סרטי דוקו פוליטיים.
הסרט יהיה זמין לצפייה בתשלום של 12 דולר דרך פלטפורמת הסטרימינג, שמבטיחה כי "רוב הכסף מגיע ליוצרי הסרט, והיתר משמש לכיסוי עלויות שירות ומשלוח המבטיחות את קיום הפלטפורמה". יוצרי הסרט גם מבטיחים להריץ אותו בבתי קולנוע נבחרים בארצות הברית כדי שיוכל להשתתף במועמדויות לפרס האוסקר הקרוב.