בג״ץ דן היום (ה') בעתירת ועד עובדי חדשות 13 וארגון העיתונאים נגד מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' לתפקיד מנכ"לית החברה. ועד העובדים באמצעות נציגיהם טענו בין השאר כי נפל פגם בהליך מינויה של שמאלוב-ברקוביץ', שכן לטענתם ישנו קשר בין תפקידה בעבר בתור יושבת ראש הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, למינויה הנוכחי.
2 צפייה בגלריה
יוליה שמאלוב ברקוביץ'
יוליה שמאלוב ברקוביץ'
יוליה שמאלוב ברקוביץ'
(צילום: יובל חן)
"מה שאנו רואים בו זו העמדת פנים, זו לא האמת", טען נציג הוועד וארגון העיתונאים: "האמת היא שהרשות השנייה רואה בדירקטורים חוד החנית בהגנה על האינטרס הציבורי! האם הם פעלו כחוד החנית של האינטרס הציבור? האם שימשו כקולו של הציבור?", תהה. עוד הועלו טענות לפיהן שמאלוב-ברקוביץ' לא משמשת כעיתונאית כבר שני עשורים, וכי מדובר בתפקיד שמחייב אחיזה עיתונאית.
השופט יצחק עמית תהה האם תפקידה כיושבת ראש הרשות השנייה לא הקנה לה כלים לניהול חברת החדשות, לפחות בכל הקשור לרגולציה.
בוועדה הביעו תמיהה אודות ועדת האיתור שהוקמה בהנהלת חדשות 13 לצורך מינוי המנכ"ל. השופט עמית ציין כי הוקמה ועדה על אף ש"אין חובה להקים ועדה כזו".
נציגי העותרים טענו כי לדירקטוריון הובאה מועמדת אחת בלבד - שהיא שמאלוב-ברקוביץ', ותהו על כך. השופטת יעל וילנר הסבירה כי ישנם מקרים בהם מובא מועמד יחיד לאישור דירקטוריון.
בא כוחם של חדשות 13 השיב לטענה ואמר כי היו 15 מועמדים לתפקיד המנכ"ל במינוי הנוכחי וכי חברי ועדת האיתור, לדבריו, נפגשו עם כולם. השופטים תהו האם כל חברי ועדת האיתור נפגשו עם כלל המועמדים - ונענו כי לא כך הדבר, אלא שהייתה חלוקת עבודה. השופטים ביקשו מנציג הנהלת חדשות 13 לקבל את פרוטקול הדיון של מינויה של שמאלוב-ברקוביץ.
בדיון ניסו נציגי הוועד להראות כי חדשות 13 היא גוף דו מהותי בהתייחס לתפקידם הציבורי, ועל כך אמר השופט עמית: "יש מנעד בדו מהותי אני חושב שהחברה היא לא שידור ציבורי, אבל אתם גם לא 'יוסף ובניו דגים מלוחים בע"מ'. כל המחלוקת איפה אנו נמצאים בדו מהותיות".
2 צפייה בגלריה
שלטים נגד מינוי יוליה שמאלוב ברקוביץ' במשרדי רשת
שלטים נגד מינוי יוליה שמאלוב ברקוביץ' במשרדי רשת
שלטים נגד מינוי יוליה שמאלוב-ברקוביץ' במשרדי רשת
נציגי חדשות 13 טענו כי "מעל חודש הגברת יוליה שמאלוב-ברקוביץ' בתפקיד, אנחנו צופים בערוץ 13. לא השתנה כלום בליינאפ, לא נפלו השמיים", השופט עמית חתם את הדיון ואמר לנציג הועד: "נסיים בקריאה שלך לצפות בערוץ 13 כדי לראות אם חלו שינויים".
בזמן הדיון, התקבצו מפגינים בודדים מחוץ לבית המשפט ומחו נגד שמאלוב: "את שופר תעמולה של המשטר", קראו.
כזכור, בחודש שעבר הוכרז כי שמאלוב-ברקוביץ', שכיהנה בעבר בתפקיד יושבת ראש הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, היא מנכ"לית חדשות רשת הנכנסת - ועובדי החברה פתחו במאבק נגדה שכלל ניסוח מכתב רשמי נגד מינויה ותליית שלטי מחאה נגדה במשרדי הערוץ. לאחר שאלו אף פנו בפנייה דחופה ליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, שתתערב ותבטל את המינוי בשל היעדר פעילות עיתונאית מצידה מעבר לכך, ועד עובדי חדשות רשת וארגון העיתונאים והעיתונאיות עתרו לבג"ץ בבקשה לפסול את מינויה: "מינויה לוקה בחוסר סבירות קיצוני", כתבו, "מועצת המנהלים לא שקלה את היעדר ניסיונה המקצועי, את התנהלותה הבלתי-עניינית נגד חברת החדשות, ואת העובדה שהניחה לשיקולים פוליטיים להטותה".
אחרי הורדת התוכנית של רביב דרוקר "אזור מלחמה", ובצל המאבק במינוי - לפני כשבועיים התכנסו עיתונאים ממגוון כלי תקשורת לכנס חירום. כך גם כתבה ב"גרדיאן" סיקרה את מאבק העובדים סביב מינויה, וטענה לפגמים בהליך ובשיקולים פוליטיים. אחרי פרסומה החלה מחאה פיזית מול בניין בלונדון שנושא את שמו של לן בלווטניק, ובמהלכה צמד שחקנים גילמו את נתניהו ואת איש העסקים היהודי, ואלה משכו בכבלים שהיו מחוברים לשחקנית נוספת בתפקיד ערוץ החדשות.
ימים ספורים לאחר מכן, המחאה הפכה גם לעימות בין אחד מהמגישים הבכירים בחברה - אודי סגל - לבין המנכ"לית החדשה יוליה שמאלוב-ברקוביץ'. לפי עדי ראייה שנכחו במקום, במהלך השיחה בין השניים סגל אמר שנוכחותה מפרקת את החברה, ובתגובה שמאלוב-ברקוביץ' הציעה שסגל יעזוב.