לפני עשור הגיע מייקל סרה לראשונה בחייו לפסטיבל קאן. כוכב הקולנוע והטלוויזיה נאלץ להתמודד עם העובדה שבטיילת, ברחובות ובבית המלון, אנשים קוראים לעברו: "פייסבוק". מסתבר, שחלק נכבד מבאי ומבאות הפסטיבל התבלבלו בין סרה לבין ג'סי אייזנברג, כוכב "הרשת החברתית", שגילם כזכור את מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק. וזה לא קרה רק בריוויירה הצרפתית. בראשית אותו עשור, סרה היה צריך להתמודד על בסיס יומיומי, עם הצקות על רקע הדמיון בין שני הנרדים הלבנבנים והמתולתלים.
5 צפייה בגלריה
מייקל סרה
מייקל סרה
מייקל סרה
(Evan Agostini/Invision/AP)
בפסטיבל ברלין האחרון שנערך לפני מספר שבועות, רצה הגורל שסרה ואייזנברג הגיעו במקביל לבירה הגרמנית. "היום, כבר לא מתבלבלים בינינו ולא קוראים לי 'פייסבוק'", צחק סרה, כשבישרתי לו, שגם אייזנברג הגיע לפסטיבל. "הלוואי היה לי יותר זמן והייתי יכול לפגוש אותו ולראות את הסרט החדש שלו, אבל אני כאן רק ל-24 שעות".
אתם חברים? "אנחנו לא חברים אבל אני מכיר אותו בקטנה. נתקלתי בו מתישהו בניו יורק ודיברנו. כשנפגשנו, ג'סי סיפר לי שאכן מתבלבלים בינינו ורבים חושבים שהוא מייקל סרה. מסיבה לא ברורה אין לאנשים מספיק שכל כדי להבדיל בינינו".
אולי אתם צריכים לעשות פרויקט משותף? "כן, הייתי שמח לעשות זאת!".
ועד שמפגש הפסגה החנוני הזה יקרה, סרה בן ה-34 עסוק במיוחד. הוא נמצא בתקופה טובה ומשגשגת, ולמעשה מבצע סוג של קאמבק, אחרי שמסלול הקריירה שלו השתבש למדי. בפסטיבל ברלין הוא כיכב בסרט The Adults, שהשתתף באחת ממסגרות הצד. בחודש הבא הוא יתחיל בצילומי העונה השנייה של Life & Beth, סדרת הקומדיה שיצרה ומביימת הקומיקאית היהודייה איימי שומר, עבור שירות הסטרימינג של הולו. סרה מגלם בסדרה חקלאי תמהוני המתפרץ לחייה של אשת מכירות בתחום היין (שאותה מגלמת שומר), ששבה ללונג איילנד כדי להשתתף בהלוויית אימה, שמתה במפתיע. "זה כיף להיות בן הזוג של איימי שומר", מכריז סרה. "היא אישה מקסימה והסדרה היא פרויקט שיתופי מעולה. אני מקווה שכבר השנה נוכל לראות את העונה השנייה".
5 צפייה בגלריה
מייקל סרה ב"life & beth"
מייקל סרה ב"life & beth"
"כיף להיות בן הזוג של איימי שומר". מתוך Life & Beth
(צילום: באדיבות הולו)
ביולי סרה יגיע לבתי הקולנוע ברחבי העולם עם אחד הסרטים היותר מסקרנים - "ברבי", שביימה גרטה גרוויג ("נשים קטנות") על מעללי בובת הפלסטיק ברבי ובן זוגה קן. סרה לא בדיוק ניחן בנתונים הפיזיים לליהוק קן, כך שראיין גוסלינג שובץ לתפקיד. "הבאז סביב 'ברבי' פשוט מטורף. אף פעם לא הייתי חלק מסרט שיש לו מעריצים עוד לפני שבכלל עשינו אותו. כשעברתי את המכס בשדה התעופה בבריטניה, שאלו אותי למה הגעתי לבריטניה, והסברתי שאני משתתף ב'ברבי' ואחד מקציני המכס שאל: 'מי משחק שם?' והקצין שעמד לידו התפרץ ואמר: 'ראיין גוסלינג ומרגו רובי!'".
עוד במדור קולנוע:
עקב חוזה סודיות עליו סרה חתום, הוא מנוע מלשתף פרטים על תפקידו בכוח בהפקה עתירת התקציב. "אני לא יכול להגיד שום דבר, בגלל שהאולפנים הורו לי בתקיפות שאסור. אמרו לי שיענישו אותי אם אספר", הוא צוחק. "איך היה לעבוד עם גרטה? אני לא מצליח לחשוב על משהו ספציפי שמייחד במאית אישה מבמאי גבר. אני חושב שכל במאי זו חוויה שונה בהתבסס על האופי שלו ואיך הוא ניגש לעבודה, אני לא חושב שלמגדר יש משקל כזה רחב. אבל גרטה היא במאית עם המון ביטחון, שיודעת לשתף פעולה עם אחרים וכיף לעבוד איתה - מאוד התרשמתי ממנה בכל מובן והיא גרמה לי להרגיש מוערך כשחקן. למדתי המון מהתבוננות בה. הצילומים היו חוויה מדהימה והתפקיד שלי בהחלט יפתיע את הצופים והצופות", הוא מבטיח.
"ברבי"- טריילר

"ביססתי את כל הגישה שלי לעבודה על ג'ייסון בייטמן"

שמו של סרה הגיע לאחרונה לכותרות אתרי הבידור העולמיים, גם בגלל הידיעה העצובה שהסדרה שכה מזוהה איתו - "משפחה בהפרעה" עטורת הפרסים - תרד ברביעי הקרוב מנטפליקס מעבר לים, כולל העונות הרביעית והחמישית, שענקית הסטרימינג הפיקה בעצמה. מסתבר שהרישיון שהתיר לפלטפורמה להחזיק בתוכן הזה, מגיע כעת לסיומו. המעריצים והמעריצות מקווים שרוע הגזרה ישתנה ואולי הפרקים יהיו זמינים. בכל מקרה, לסרה יש הרבה זיכרונות טובים מהתוכנית, שעברה הרבה גלגולים שונים ומשונים, ואפשר לומר עליה שהיא "סדרה בהפרעה". זו הייתה למעשה סדרת הטלוויזיה שחשפה את סרה לקהל הרחב, וביססה את ההנחה שהוא מתאים במיוחד לגלם נעבכים חנונים.
כזכור, הסדרה הקומית על משפחת בלות' המפונקת, האנוכית והבזבזנית ממחוז אורנג' בקליפורניה, שודרה בין השנים 2006-2003. המשפחה התמודדה עם מאסרו של הסבא (ג'פרי טמבור), המואשם בשימוש לא חוקי בכספי חברת הנדל"ן המשפחתית. בנו מייקל (ג'ייסון בייטמן) ניסה להציל את המצב. סרה גילם את ג'ורג' מייקל, בנו של מייקל - והיה הדמות הכי שפויה ומוסרית במשפחה. אחרי שלוש עונות, "משפחה בהפרעה" בוטלה עקב נתוני רייטינג לא מחמיאים ולא מזהירים. אך לאחר שהסדרה ירדה, הפולחן סביבה סירב להתפוגג, להפך. הוא רק התחזק, הודות לאינטרנט ולספריות ה-DVD והיא לא הפסיקה ללקט מעריצים ומעריצות חדשים, וכל זה הוביל לתחיית המתים - נטפליקס חידשה אותה לשתי עונות נוספות. "כשהתקבלתי לסדרה, האדם שהכי התרגשתי לפגוש היה דייוויד קרוס (מי שגילם את הפסיכיאטר ואנליסט שחולם להיות שחקן - טוביאס פיונקה, בעלה של לינדזי, א"ק), בגלל שהייתי מעריץ גדול שלו, מאז שראיתי בילדותי את תוכנית המערכונים 'מיסטר שואו'. כשגיליתי שהוא הולך להשתתף בפיילוט ובסדרה מאוד התרגשתי והרגשתי שהולכת להיות סדרה מצוינת אם הוא מעורב בה. לפני כמה ימים חשבתי על זה שטוני הייל היה לוקח אותי לשיעורי נהיגה כדי שאוכל להתאמן. בעצם כל האנשים בסדרה היו מקסימים. מיטשל הורוויץ', שיצר את הסדרה, הוא כנראה האדם הכי משפיע וחשוב בקריירה שלי. אל תשכח שהייתי ילד כשהתחלתי אותה".
5 צפייה בגלריה
מייקל סרה ב"משפחה בהפרעה"
מייקל סרה ב"משפחה בהפרעה"
"אבא טלוויזיוני נהדר". מתוך "משפחה בהפרעה"
(צילום מסך)
ואיך ג'ייסון היה בתור אבא? "ג׳ייסון היה בחירה נהדרת לשחק את האבא הטלוויזיוני שלי בתקופה שבה עוד ניסיתי במובנים רבים להבין איך עובדים על סט. לראות איך ג׳ייסון מרכיב יחד סצנה עיצב את איך שאני עשיתי זאת אחריו, בצורה כל כך משמעותית, שקשה לי אפילו לתאר עד כמה. אני מרגיש שביססתי את כל הגישה שלי לעבודה דרך צפייה באיך ג׳ייסון עושה את זה. הוא היה נהדר בלגלם אבא שתמיד רוצה לעשות את הדבר הנכון, אפילו שהוא כמעט תמיד עושה דווקא את ההפך".
איזו עונה אתה אוהב במיוחד? "אני די משוחד אבל העונה הרביעית מרגישה כמו אחת האהובות עליי. כזכור זו העונה שבה התאחדנו מחדש. והתחייה של הסדרה הייתה מאוד לא צפויה וביזארית. האיחוד היה נהדר, והיה נפלא להיות שוב בחברת אותם אנשים, כאילו לא עברו שש שנים מאז שנפרדנו. בעונה הזאת כל אחד מהפרקים מוצג מנקודת המבט של אחת הדמויות. אני מת עליה וחושב שמיטשל ענה על כל הציפיות. הייתה לו מטרה לעשות משהו מאוד שאפתני, והעונה בנויה בהתאם. אני חושב שזה הצליח לו. היה מאוד מרשים לצפות בעשייה שלו והוא היה בשליטה מלאה לאורך כל התהליך".

"כשיש לך ילד אתה מפתח אובססיה אליו"

סרה נולד בעיר ברמפטון, באונטריו שבקנדה, להורים שעבדו בחברת "זירוקס". "הייתי ילד סנדוויץ' בין שתי אחיות", הוא מספר. "וכילד סנדוויץ' הייתי צריך למצוא את הדרך שלי בבית, בפרט כשעוד גדלתי. כשאנשים מסביבי היו מתווכחים, ניסיתי להקליל את האווירה. ואם מסביב היה שמח מדי, דווקא ניסיתי להוריד את מצב הרוח, רק כדי שיהיה מעניין! כשהיינו בתיכון, אחותי הגדולה הפכה לפסיכית לתקופה של כמה שנים - במובן הנורמלי, היא עברה הרבה והיא הביעה הרבה רגשות - היא צלחה את המנהרה הזו ויצאה אל האור הרבה יותר רגועה. גם אני בטח הייתי סיוט בתקופה ההיא. אבל כיום, כשאני נפגש עם האחיות שלי, אנחנו נהנים להשתטות יחד".
5 צפייה בגלריה
מייקל סרה
מייקל סרה
"משחק היה שעשוע כיפי". מייקל סרה
(Jamie McCarthy/Getty Images)
סרה החליט להיות שחקן מאז שראה שוב ושוב הקומדיה "מכסחי השדים" כשחלה באבעבועות רוח בגיל שלוש - הוא ידע את כל הדיאלוגים בעל פה ופיתח הערצה לביל מאריי ("האיש הכי מצחיק בעולם. הוא היה אז סנטה קלאוס בשבילי"), שהפך למושא הערצה וחיקוי עבורו. בגיל תשע, סרה החל לשחק בסדרת מערכונים The Second City. "עקבתי אחרי ההוראות. לא התייחסתי בצורה בוגרת למשחק, וזה היה בשבילי שעשוע כיפי. ומאז תמיד נהניתי מה שאני עושה, והיה לי גם מזל עם אנשים שעבדתי איתם. יצא לי לפגוש אנשים חכמים ופיקחים שהשפיעו עליי, ולמדתי מהם הרבה. ועד היום אני שמח ונהנה לשחק".
אחרי שורה של סרטים, פרסומות, סדרות טלוויזיה והצגות, הוא פרץ בגיל 15 עם "משפחה בהפרעה". מאז הוא עשה בין היתר את הסדרה "קלארק ומייקל", שאותה ביים והפיק יחד עם חברו קלארק דאק, ובסרטים "סופר באד - חרמן על הזמן", "סוף", "הלילה של ניק ונורה" וכמובן "ג'ונו" (2007) שגרף לא מעט פרסים, כולל אוסקר תסריט מקורי. העלילה עסקה בנערה שנכנסת להיריון. סרה היה אבי התינוק ואלן פייג' גילמה את הנערה. בשנים שחלפו מאז "ג'ונו", פייג' עברה תהליך התאמה מגדרי והפכה לגבר בשם אליוט. "כמעט ולא נשארנו בקשר. יש לנו חברה משותפת, אבל מעבר לזה, אליוט ואני לא מדברים לעיתים תכופות. כמובן שתמיד כיף להיפגש איתו".
סרה מעיד שהוא שוקד על כתיבת תסריטים וזומם לביים בקרוב. כמו כן, כתחביב הוא נהנה לשחק פוקר. "זה היה חלק מהחיים שלי בתקופת הקורונה והסגרים. שיחקתי אונליין עם אנשים אחרים - בצורה די קבועה ופשוט נהנינו. שיחקנו על סכומים קטנים וזו הייתה דרך לבלות יחד. הרבה מהמציאות הזו זלגה אל תוך הדמות שלי בסרטי החדש The Adults. הבמאי-תסריטאי, דסטין גאי דפה, ואני העברנו למסך את האינטראקציה הזו בין אנשים בשולחן. היה מרתק לראות איך סוגי אישיות מסוימים מגיבים כשהם מוצאים את עצמם נדחקים לפינה".
אתה שחקן טוב? "אני לא יודע. אני אוהב פוקר כי למי שיש מוח פעיל מדי או אם אוהב פאזלים וחשיבה יצירתית, לחפש אחר פתרונות - פוקר הוא כר עשיר לדברים האלה, כי הוא משתנה כל הזמן. סט קלפים אחד הולך וחדש מגיע ואתה מקבל צרור נסיבות חדש לחלוטין. אתה יכול לשחק מצוין במשך שלוש שעות ואז טעות אחת והכול נהרס והולך לפח. פוקר זה דרך מדהימה להרגיע את המוח".
השחקן בנה לעצמו מוניטין כאיש ביישן ומופנם המקפיד על פרטיותו. וברזומה הרומנטי שלו נרשם רומן מפתיע עם אוברי פלאזה, לימים כוכבת העונה השנייה של "הלוטוס הלבן". השניים הכירו בצילומי "האקסים של החברה שלי: סקוט פילגרים נגד העולם" (2010) ואף עמדו להינשא, אבל נפרדו אחרי שנה וחצי, ונשארו ידידים. בשלהי 2021 סרה ואשתו נדין הפכו להורים, ולפני שנה, איימי שומר חשפה את העובדה שהפך לאב, וסרה נאלץ להודות בכך.
5 צפייה בגלריה
"כשאתה מתפרסם אתה הופך פשוט למגנט אנושי, אני לא בנוי לרמה כזו של אינטראקציה". מייקל סרה
"כשאתה מתפרסם אתה הופך פשוט למגנט אנושי, אני לא בנוי לרמה כזו של אינטראקציה". מייקל סרה
"כשאתה מתפרסם אתה הופך פשוט למגנט אנושי, אני לא בנוי לרמה כזו של אינטראקציה". מייקל סרה
(צילום: gettyimages)
"אני אדם מאוד רגיש, במיוחד לאנרגיות של אנשים אחרים", מסביר את סרה את ההקפדה על פרטיותו. "כשאתה מתפרסם אתה הופך פשוט למגנט אנושי. כל מיני אנשים ניגשים אליך וקשה לי להתמודד עם זה. אני לא בנוי לרמה כזו של אינטראקציה עם כל כך הרבה סוגים של אנשים שונים. אין לי אופי חזק מספיק לדבר הזה". בהתחש בדבריו, לא מפתיע שסרה נמנע מאור הזרקורים, אתרי הרכילויות והרשתות החברתיות. "אין לי אפילו טלפון חכם וזו למשל בחירה מודעת כי האמת היא שאני קצת מפחד מזה - כאילו אאבד פתאום את השליטה על שעות הערות שלי".
היה זה מפתיע שסרה שמח לחלוק איתי את האושר שהוא חווה בזכות האבהות. "עכשיו כשיש לי ילד משלי, זו עוד דרך להסתכל על מה זה להיות 'אדם מבוגר'. אני אחראי לילד שלי ובשלב מסוים כשיגדל הוא יהיה כבר אחראי לעצמו. אני חושב שזה השלב שבו אתה מבוגר: כשאף אחד לא מחזיק לך את היד, כשאתה אחראי לעצמך ואף אחד לא צופה בך כאילו אתה תחת חסותו. כך הרגשתי כשהפכת לאבא".
סליחה על השאלה הקלישאתית, אבל איך עוד האבהות שינתה את חייך?
"מאוד קשה לענות על זה. האבהות שינתה את חיי בהמון מובנים, אבל במובן מסוים הכול גם נשאר אותו הדבר באספקטים אחרים. הצטלמתי ל-The Adults ממש אחרי שהבן שלי נולד, והתינוק הקטן הזה היה הקמע שלנו. כשיש לך ילד פתאום אתה מפתח אובססיה אליו והוא כל מה שאכפת לך ממנו. כשהייתי בן 20 הייתי שמח להגיע לאיזו עיר הזויה ולגור במלון במשך שלושה חודשים. כשיש לך ילדים אתה רוצה להיות עם המשפחה שלך כל הזמן, וכשאתה מצלם סרט בלוקיישן מרוחק, אתה מאוד מתגעגע אליה".