אחרי ההדים שעוררה הסדרה אודותיהם בנטפליקס: התובע המחוזי בלוס אנג'לס הכריז אתמול (ה') כי האחים לייל ואריק מננדז, שהורשעו ברצח הוריהם חוזה וקיטי מננדז ב-1996 ומרצים מאסר עולם, יזכו לגזר דין חדש. לפי ההערכות, ייתכן מאוד שהשניים ישוחררו מהכלא בשבועות הקרובים.
3 צפייה בגלריה
האחים לייל וקייל מננדז
האחים לייל וקייל מננדז
האחים לייל וקייל מננדז
(צילום: AP Photo/Nick Ut)
התובע המחוזי של מחוז לוס אנג'לס ג'ורג' גסקון הודיע כי משרדו ימליץ לבטל את הרשעתם של האחים ברצח, לטובת הרשעה בהריגה - ומאחר שריצו כבר 28 שנות מאסר, פירוש הדבר הוא שחרורם מהכלא.
חוזה וקיטי מננדז נורו למוות בידי בניהם בביתם שבבוורלי הילס ב-1989, אם כי תחילה טענו לייל ואריק כי פולשים לא ידועים הם שהיו אחראים לרצח הכפול. השניים נעצרו מספר חודשים לאחר הרצח, לאחר שאריק הודה בו בפני הפסיכולוג שלו, שהסגיר אותו בהמשך לרשויות החוק.
העניין המחודש בפרשת הרצח שהסעירה את ארצות הברית בשנות ה-90 עלה בעקבות הצלחת הסדרה "מפלצות: הסיפור של לייל ואריק מננדז" בנטפליקס, מאת היוצר ראיין מרפי. בסדרה שם מרפי דגש על טענותיהם של לייל ואריק כנגד אביהם חוזה מננדז, שאותו האשימו בהתעללות מינית רבת-שנים.
למרות שמעולם לא הכחישו שהרגו את הוריהם, טענו האחים, אז בני 21 ו-18, כי פעלו מתוך הגנה עצמית. התביעה טענה בתגובה כי הם משקרים ולא עברו התעללות, וההגנה התלוננה שהשופט לא אישר לה להציג הוכחות. האחים עברו שני משפטים, עד שביולי 1996 נידונו למאסר עולם ללא אפשרות לשחרור מוקדם.
3 צפייה בגלריה
מתוך "מפלצות: הסיפור של אריק ולייל מננדז"
מתוך "מפלצות: הסיפור של אריק ולייל מננדז"
מתוך "מפלצות: הסיפור של אריק ולייל מננדז"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
בשבועות האחרונים יזמו בני משפחה ואקטיביסטים קמפיין תקשורתי שקורא לשחרור האחים, היום בני 56 ו-53, בשל נסיבות מקילות. בין היתר, גם חלק מקרוביהם של לייל ואריק מננדז תומכים בשחרורם מהכלא. בין הראיות שהגיעו לידי התובע המחוזי של לוס אנג'לס ולא הוצגו במשפט, נמצא מכתב שבו כתב אריק מננדז: "ניסיתי להתחמק מאבא. זה עדיין קורה, אבל זה יותר גרוע עכשיו. כל לילה אני נשאר ער במחשבה שהוא עלול להיכנס".
בין תומכיהם של לייל ואריק מננדז נמצאת גם קים קרדשיאן, שבחודש שעבר אף ביקרה את האחים בכלא יחד עם קופר קוץ', שגילם בסדרה את אריק. "אני לא חושבת שהם קיבלו משפט שני הוגן ואני מרגישה שמאז, עבורי, לצפות בסדרה של ראיין מרפי פתחה דברים והראתה לי הרבה על ההתעללות", אמרה בריאיון.
3 צפייה בגלריה
קרדשיאן. הזדמנות להפתיע
קרדשיאן. הזדמנות להפתיע
קים קרדשיאן
אתמול, אחרי שהתפרסמה הידיעה בדבר המלצת התובע בלוס אנג'לס, פרסמה קרדשיאן באינסטגרם: "האחים מננדז קיבלו הזדמנות שנייה לחיים ויתעוררו מחר כשהם סופסוף זכאים לשימוע שחרור על תנאי. ייתכן שהם ישוחררו בתוך ששת החודשים הבאים. תודה, ג'ורג' גאסקון, על כך שבחנת מחדש את התיק של האחים מננדז ותיקנת עוול משמעותי. המחוייבות שלך לאמת והגינות ראויה לציון".
קרדשיאן אף הוסיפה כי "ההבנה של החברה בנוגע להתעללות בילדים צמחה, והמדיה החברתית מעניקה לנו את הכוח לבחון את השיטה. המקרה הזה מחזק את החשיבות שבלאתגר החלטות ולתור אחר האמת, אפילו כשהאשמה איננה מוטלת בספק".
אם אכן יזכו האחים מננדז בגזר דין מחודש, המרת הרשעתם להריגה ולבסוף גם שחרור מהכלא, תהיה זו דוגמה נוספת לאופן שבו סדרה יכולה לשנות גורלות. בעבר הייתה זו הרשעתו ברצח של רוברט דורסט, לאחר שהוקלט כשהוא מתוודה על כך בפרק של הסדרה התיעודית "הג'ינקס". דורסט נעצר בידי ה-FBI ביום שידור הפרק האחרון של הסדרה.