מוחמד דיאב, במאי "מון נייט", הסדרה החדשה של אולפני מארוול בכיכובו של אוסקר אייזק שתעלה בסוף החודש בדיסני פלוס, מותח ביקורת על ייצוגה של מצרים בקולנוע המערבי בכלל ובסרט "וונדר-וומן 1984" בפרט. בריאיון למגזין SFX טוען דיאב, יליד מצרים, שמולדתו אינה מיוצגת באופן אותנטי: "זה תמיד אקזוטי. אנחנו קוראים לזה אוריינטליזם. הקולנוע המערבי עושה דה-הומניזציה. אנחנו תמיד עירומים, אנחנו תמיד סקסיים, אנחנו תמיד רעים, אנחנו תמיד מעל ומעבר".
3 צפייה בגלריה
מוחמד דיאב
מוחמד דיאב
במאי "מון נייט". מוחמד דיאב
(צילום: Jesse Grant/GettyImagesIL for Disney)
3 צפייה בגלריה
מתוך "וונדר וומן 1984"
מתוך "וונדר וומן 1984"
מתוך "וונדר וומן 1984"
(צילום מסך)
דיאב התרעם על כך שהסרט "וונדר-וומן 1984", בכיכובה של גל גדות, משתמש בייצוגים מקוממים ובקלישאות. "אני זוכר שצפיתי ב'וונדר-וומן 1984', וזו הייתה בושה וחרפה בשבילנו - כל מה שקשור במצרים", הוא טען. "היה לך שם שייח - אין בזה שום היגיון עבורנו. מצרים נראתה כמו מדינה מימי הביניים. היא נראתה כמו המדבר".
"אתה אף פעם לא רואה את קהיר", התלונן דיאב. "בצילומים של קהיר אתה תמיד רואה את ירדן או מרוקו. לפעמים ספרד. זה ממש מכעיס אותנו". יש לציין שדבריו של דיאב תקפים גם לגבי סרטים אחרים, שעלילתם מתרחשת במזרח התיכון. כך, למשל, הסרט "מלחמת העולם Z", שביים מארק פורסטר וכיכב בו בראד פיט, מתרחש בחלקו בישראל, אולם הצילומים נעשו בכלל במלטה.
דיאב מודע לכך שמצרים מככבת בסרטי פנטזיה וגיבורי על, אבל נחוש לקדם ייצוג אותנטי ככל האפשר של מדינתו. "זה חלק מהשואו. זה חלק מספרי הקומיקס. זה קשור לדרך שבה גיבור העל שואב את כוחותיו. זה מושרש עמוק. יש מקום לשחק עם זה, אבל צריך לשמור את זה אותנטי ככל שניתן. אפילו בספרי הקומיקס המקוריים הם עשו עבודה טובה במחקר ובניסיון לתאר תיאור אותנטי של מצרים".
3 צפייה בגלריה
מתוך "מון נייט"
מתוך "מון נייט"
מתוך "מון נייט"
(צילום: Marvel Studios)
דיאב, שנולד באיסמעיליה שבמצרים בשנת 1978, למד קולנוע בניו יורק ונחשב לקולנוען מוערך בזירה הבינלאומית. מצרים היא חלק מהותי בעבודתו כתסריטאי ובמאי. סרט הביכורים שלו, המותחן "678", עלה לאקרנים בשנת 2010. הוא כתב וביים את "אמירה", הדרמה שעוררה סערה, והוקרנה בבכורה בקיץ האחרון במסגרת פסטיבל ונציה היוקרתי. היא נבחרה לייצג את ירדן במרוץ לאוסקר הזר, ונתקלה במחאה גדולה מצד גורמים בציבור הפלסטיני שמאשימים את היוצרים בביזוי של האסירים הביטחוניים.