נזר יעקובנצ'וק ואיליה סקרבנוב לא היו בבית כבר שנתיים. הם מודאגים ומתגעגעים לאוקראינה מולדתם, שנמצאת במלחמה עם רוסיה מזה כשלוש שנים, אז הם נאחזים בדבר היציב האחד שמחזיק אותם מאז שהיו ילדים: מוזיקה. יעקובנצ'וק הוא מנצח וסקרבנוב הוא ווקאליסט, וביחד הם מסתובבים ברחבי אירופה עם התזמורת הסימפונית האוקראינית Lords of the Sound, מנגנים קלאסיקות קולנועיות של המלחין המיתולוגי הנס זימר וגם מפסקול ״שר הטבעות״, ומקבלים מהקהל כוח לעוד יום.
4 צפייה בגלריה
המנצח נזר יעקובנצ'וק. Lord of the Sound
המנצח נזר יעקובנצ'וק. Lord of the Sound
Lord of the Sound
(צילום: Marko Obradovic Edge)
"אנשים תמיד מבינים מאיפה אנחנו ומה עובר עלינו", אומר סקרבנוב, "אנחנו לא בבית - ואי-אפשר לחזור, ואם חוזרים הביתה - אי-אפשר לעזוב. אנשים יודעים את זה, אלה לא סתם עוד הופעות". יעקובנצ׳וק מוסיף: "לכל הופעה גם מגיעים גם אוקראינים, וזה תענוג כשמישהו מהקהל צורח משהו בשפה שלנו. תרבות זה נשק, אני חושב שגם אתם בישראל מבינים את זה. יצרתי הרבה הופעות שמשלבות מוזיקה מאוקראינה ואנחנו מנסים להפיץ את זה בעולם. זו התרומה שלנו למאבק למען החופש. רוסיה משתמשת בתרבות שלה - במוזיקה הקלאסית, בשירה - כל דבר זה נשק עבורם. אנחנו צריכים לעשות אותו דבר עם התרבות שלנו".
ההופעות עם התזמורת זו הדרך שלכם לברוח מהמציאות לכמה שעות? "זו לא בריחה כי להיות מנצח זה מה שאני עושה לא רק בזמן המלחמה. זה הדבר היחיד שאני רוצה לעשות בחיי, לכן זה לא אסקפיזם", מסביר יעקובנצ׳וק. "אבל אנחנו עוסקים במוזיקה, מוזיקה היא מאוד אמוציונלית ואנחנו מביאים אליה את כל ניסיון החיים שלך. ניסיון החיים שלנו עכשיו הוא מלחמה. אתם בישראל יכולים להבין את זה היטב".

הזדמנות להתחבר למוזיקה

התזמורת האוקראינית Lords of the Sound קיימת כבר עשור, וחברים בה 45 נגנים ו-ווקאליסטים שמבצעים פסקולים של סרטים מוכרים, ומעניקים להם מגע של מוזיקה קלאסית. התוצאה היא סיבוב הופעות כמעט בלתי פוסק ומאוד פופולרי. נזר יעקובנצ'וק בן ה-41 הצטרף לתזמורת בשנה שעברה, וקיבל את השרביט כמנצח שמוביל אותה. מנצחים של תזמורות סימפוניות הם כוכבי רוק של ממש, וליעקובנצ'וק יש את כל הכריזמה הנדרשת. סקרבנוב בן ה-27 שר מאז היה בן שלוש, וכשהוא מופיע על הבמה הוא משאיר מאחוריו את הצעיר הביישן ורך הדיבור שהוא, כפי שמתגלה במהלך השיחה עימו.
4 צפייה בגלריה
המנצח נזר יעקובנצ'וק. Lord of the Sound
המנצח נזר יעקובנצ'וק. Lord of the Sound
המנצח נזר יעקובנצ'יק. Lord of the Sound
(צילום: Anastasija Bulach)
"אני נהנה לנצח על כל ז׳אנר", אומר יעקובנצ'וק, "אופרה, סימפוניה או פסקול של סרט. תזמורת זה משהו מיוחד, זו רמה אחרת, כי היא יכולה לעשות הכול. זה המנעד הכי רחב שיש, עם הכי הרבה צבעים, שיכול לטפל בכל סוג של מוזיקה. לכן התזמורות עדיין קיימות ולשמחתי גם תפקיד המנצח עדיין קיים".
מוזיקת ​​סרטים איקונית היא ממש פסקול לחיים של אנשים. איך זה משפיע על הקהל בזמן אמת? יעקובנצ'וק: "צריך לזכור שהאנשים שכותבים את המוזיקה הזו הם מלחינים מקצועיים מעולים. הטובים שבהם עובדים באותה רמה של מלחינים קלאסיים גדולים. ג'ון וויליאמס (שחתום בין היתר על מגינות "סופרמן", "מלחמת הכוכבים", "הארי פוטר", ״רשימת שינדלר״ ועוד, צ"ש) למשל, הוא אחד המלחינים הטובים אי-פעם בכל ז׳אנר לדעתי. האופן שבו הוא מתזמר את היצירות שלו הוא לא רק מרשים מאוד, אלא גם עמוק. אני חושב שהקהל בהופעות מחבר בין המוזיקה לסרט אבל לא רק, הוא גם מעריך את המוזיקה פשוט בפני עצמה בזכות התזמורת".
תזמורות סימפוניות בכל העולם מופיעות בשנים האחרונות עם מוזיקה פופולרית, ומבחינת הקהל מצמצמות את הפער ממה שנחשבת מוזיקה קלאסית לפופ. מה לדעתכם הוביל לטרנד הזה? יעקובנצ'וק: "סיבה אחת היא פשוט עניין כלכלי. יש הרבה תזמורות, הרבה מוזיקאים, הרבה מנצחים, הרבה אנשים שעובדים בזה, השוק מתרחב ויש צורך עסקי. הסיבה השנייה - שאולי גם קצת עסקית אבל אני חושב שזה דבר טוב - זה שאם הקהל יראה תזמורת סימפונית מבצעת פסקול שהוא מכיר, אולי הוא יתאהב בצליל ויילך הביתה סקרן להאזין גם לבטהובן או למוצרט. לא במקרה יש כל כך הרבה גרסאות כיסוי לווגנר. אם המלחינים הקלאסיים האלה היו חיים עכשיו, הם אלה שהיו יוצרים את פסקולי הסרטים".
אז אתה חושב שאם בטהובן היה חי בימינו, הוא היה עובד בהוליווד. יעקובנצ'וק: "בטוח".
4 צפייה בגלריה
איליה סקרבנוב. Lord of the Sound
איליה סקרבנוב. Lord of the Sound
איליה סקרבנוב. Lord of the Sound
(צילום: Simone Di Luce)
בסוף החודש תגיע Lords of the Sound גם לישראל, לשש הופעות של שניים מהקונצרטים שלה. הקונצרט "המוזיקה של הנס זימר", שחוגג את היצירה של המלחין ההוליוודי המיתולגי, יעלה ב-29 בינואר באודיטוריום אוסישקין בירושלים, ב-31 בינואר בהמשכן לאמנויות הבמה בבאר שבע, ב-1 בפברואר בהיכל התרבות בתל אביב וב-2 בפברואר באודיטוריום חיפה, והמופע השני, "שר הטבעות בקונצרט"ֿ, יעלה ב-30 בינואר וב-4 בפברואר באולם סמולרש בתל אביב וב-3 בפברואר באודיטוריום חיפה.
במופע שחוגג את יצירותיו של זימר, תנגן התזמורת קטעים נבחרים מהרפרטואר העצום שלו, כשבין היתר תנגן יצירות שנכתבו לסרטים "חולית", "האביר האפל", "התחלה", "גלדיאטור", "שודדי הקאריביים", "פרל הארבור", "מדגסקר", "בין כוכבים", "שרלוק הולמס" וכמובן "מלך האריות".
"אני אוהד גדול של זימר", אומר יעקובנצ'וק, "אחרי שצפיתי ב-"בין כוכבים" (Interstellar) הפכתי למעריץ של פסקולי קולנוע. כשאת צופה בסרט את לא ממש שמה לב למוזיקה, אבל כשמאזינים רק לפסקול המלא, מבינים איזו יצירה מורכבת זו ואפשר להישאב אליה. אני חושב שזה באמת משפיע על הקהל".
סקרבנוב: "זה גם משפיע על מי שנמצא על הבמה - כולנו גדלנו על המוזיקה של הנס זימר גם אם לא ידענו את זה. מי לא צפה ב'מלך האריות'?".
4 צפייה בגלריה
Lord of the Sound
Lord of the Sound
Lord of the Sound
(צילום: Jevgenijs Luhevs)
כמה זמן לוקח לבנות מופע כזה? יעקובנצ'וק: ״זה תלוי באיזו מוזיקה מדובר. אנחנו עובדים על תוכנית חדשה בשם 'הוגוורטס', שתעסוק במוזיקה של ג'ון וויליאמס, והיא ממש מסובכת, אז זה ייקח די הרבה זמן".
יש נרטיב לתוכנית? אתם מספרים סיפור? יעקובנצ'וק: "קשה ליצור סיפור עם מוזיקה כל כך מגוונת שמגיעה מסרטים שונים לגמרי, אז אנחנו רק מציעים דרך לקהל להישאב לכל קומפוזיציה. אבל אני חושב שכל אחד יכול ליצור את הסיפור שלו בראש שלו, זה הכוח של מוזיקה".
יעקובנצ'וק וסקרבנוב מבינים כמובן שהופעות בישראל עכשיו עשויות להיות שונות מהופעה באמסטרדם או פריז. "אנחנו יודעים לאן אנחנו הולכים וזו לא בעיה עבורנו כי אנחנו יודעים מאיפה באנו", אומר סקרבנוב, "זה לא קל, אבל אי-אפשר לשבת במקום אחד ולא לעשות כלום. הדבר הכי גרוע זה לתת לעצמך לקמול. כל עוד לא יהיו טילים, אז אני לא מודאג".
יקובנצ׳וק: "אנחנו מאוד מתרגשים ומקווים ליצור חיבור עם הקהל הישראלי, שעבר דברים כבדים ומסובכים מאוד לאורך ההיסטוריה. אני אוהב את הישראלים כי למרות שהם מתמודדים עם מלחמה, הם נהנים מהחיים. זה בדיוק מה שקורה באוקראינה כרגע, אנשים לא רוצים רק לפחד, הם רוצים לחיות. בגלל זה אנחנו שמחים לבוא להופיע בישראל ולהתחבר ככה לקהל שמבין אותנו אולי הכי טוב".