דומה שהסערה סביב ליהוקה של הלן מירן כגולדה מאיר בסרטו החדש של גיא נתיב "גולדה" שככה לה. פחות מחודש אחרי שהטענות שהעלתה השחקנית הוותיקה מורין ליפמן בנוגע לבחירה במירן הלא יהודייה לגלם את ראש ממשלת ישראל, נראה כי הדיון על תופעת ה-Jewface דעך לו לאטו והתפוגג. ההתבטאויות והתגובות בתקשורת הבריטית כמעט ולא השפיעו על השיח התרבותי בארצות הברית שעסוקה יותר בימים אלה בוופי גולדברג ואמירותיה לגבי היות העם היהודי גזע או לא. אולי זו הסיבה, שרק עתה, מירן עצמה בחרה להתייחס לנושא ולהעלות את השאלה המהותית: "אם מישהו שהוא אינו יהודי לא יכול לשחק יהודי, האם זה אומר שיהודי לא יכול לשחק מי שאינו יהודי?"
2 צפייה בגלריה
הלן מירן מתוך "גולדה"
הלן מירן מתוך "גולדה"
הלן מירן מתוך "גולדה"
(צילום: ג'ספר וולף)
בריאיון לעיתון ה"דיילי מייל" הבריטי, מירן בת ה-76 הבהירה שהטענות שהעלתה ליפמן בנוגע לייצוג של הדמויות והתרבויות שמאחוריהן הן טענות שיש לקחת ברצינות כפי שהיא עשתה לפני שהסכימה לקחת על עצמה לגלם את דמותה של גולדה. "זו בהחלט שאלה שהייתה לי לפני שקיבלתי את התפקיד", היא משחזרת ומתארת כיצד הציבה בפני הבמאי נתיב את ההתלבטות הזו: "אמרתי, 'תראה גיא, אני לא יהודייה, ואם אתה רוצה לחשוב על זה וללכת בכיוון אחר אז לא אכעס. אני מבינה לחלוטין'. אבל הוא מאוד רצה שאגלם את הדמות, ויצאנו לדרך".
לפי הכתבה, מירן לא הביעה כעס או מרירות כלפי ליפמן והערותיה הפומביות (והמנומסות) על כך שהליהוק של שחקנית שאינה יהודייה כגולדה מבטא חוסר כבוד כלפי המורשת של העם היהודי בגלל שסיפורו צריך להיות מסופר על ידי יהודים, כמקובל כיום במגזרים אחרים בזירה התרבותית. "אני מאמינה שזה דיון שצריך להתקיים, והוא לגיטימי לחלוטין, אבל אם מישהו שהוא אינו יהודי לא יכול לשחק יהודי, האם זה אומר שיהודי לא יכול לשחק מי שאינו יהודי?", תהתה.
ליפמן כזכור חזרה והדגישה שבדבריה לא התכוונה להטיח ביקורת במירן באופן אישי, אלא להציף את שאלת הייצוג היהודי באופן כללי. מירן כאמור לא ראתה בדברים עלבון, אך גילתה כי ליפמן עצמה לא פנתה אליה. "יש לי הרבה כבוד למורין ואני אוהבת אותה כשחקנית, מאוד. הייתי שמחה לפגוש בה ולשבת לכוס תה כך שנוכל לדבר על זה. הדבר היחיד שמפחיד אותי זה שאני משחקת ממש רע כגולדה, ואם זה המצב אז ייצאו נגדי".
2 צפייה בגלריה
גיא נתיב והלן מירן
גיא נתיב והלן מירן
גיא נתיב והלן מירן
(צילום: ג'ספר וולף)
באופן כללי, מירן הוסיפה שמלאכת הליהוק הפכה להיות סבוכה ומסובכת יותר מאי פעם בימינו משלל היבטים של ייצוג וחוסר שיוויון. "יש המון אי הגינות נוראה במקצוע שלי", אמרה. "אם יש שחקן נכה שהוא מבריק אבל לרשותו יש מעט מאוד הזדמנויות, ועכשיו צץ תפקיד נפלא שמיועד לשחקן נכה, אם הכל היה צודק, הוא או היא היו צריכים לקבל אותו". אבל השחקנית זוכת האוסקר מזכירה שכל מהלך להעדפה בכיוון אחד, עלול להביא לאפליה בכיוון אחר, כמו למשל בתופעה חדשה לפיה ראוי שלדמויות של להט"בים ילוהקו רק שחקנים ושחקניות מהקהילה הגאה.
"אני יודעת ששחקנים כמו איאן מקלן (הידוע בציבור כהומו מוצהר) יתנגדו לזה לדעתי. כי מה יקרה אם אתה שחקן הומו, האם יהיה באפשרותך לגלם תפקידים של סטרייטים? האם זה באמת הדרך שבה אנחנו רוצים ללכת? אני מבינה שזה מתסכל עבור שחקן הומו לצפות בשחקן סטרייט מספק הופעה שעלולה להיראות בעיניו כשטחית ומזויפת".