ברגע האחרון סינמטק מוערך בפילדלפיה ביטל את הקרנת הסרט "פוליקר, הילד שבי" על המוזיקאי יהודה פוליקר, שהוקרן במסגרת פסטיבל הסרטים הישראלי בעיר, כי "לא רצה להיתפס כתומך בפעולות האחרונות והמתמשכות של ישראל".
1 צפייה בגלריה
מתוך "פוליקר, הילד שבי"
מתוך "פוליקר, הילד שבי"
מתוך "פוליקר, הילד שבי"
(צילום: איציק פורטל)
במכתב ששיגר אמש (ב') מנהל מכון הסרטים של ברין מור, סמואל סקוט, הסביר כי הוא "נפגש הבוקר עם חברי צוות מרכזיים כדי לדון בכדאיות המעבר קדימה עם ההקרנה המתוכננת מחר בערב מטעם פסטיבל הסרטים הישראלי. למרות שהמוסד תמיד שאף להיות א-פוליטי בבחירת הסרטים שאנחנו מראים, הסנטימנט הציבורי לאחרונה הסלים עד כדי כך שהקרנת סרט של פסטיבל הסרטים הישראלי נתפסת בקרב רבים יחידים ומוסדות אצלנו בקהילה כתמיכה בפעולות האחרונות והמתמשכות של ישראל. זאת לא אמירה שהתכוונו אליה או שברצוננו לכוון אליה, לכן קיבלנו את ההחלטה לבטל את ההקרנה. הודענו לפסטיבל ונודיע על כך הציבור בקרוב. אני לא מרוצה מהצורך לבטל את ההקרנה הזו, אבל בכל זאת הרגיש שזה באינטרסים שלנו לאור האקלים הנוכחי".
"פוליקר, הילד שבי", שביימו אתי אנטה ויניב אמודאי, עוקב אחר מסלול חייו של הזמר האהוב - ונבחר כסרט הפתיחה של פסטיבל דוקאביב 2023. הסרט משודר ב-yes.
במכתבו הוסיף סקוט כי תוכננה הפגנה מול מתחם בית הקולנוע של סטודנטים מקומיים בקריאה לבטל את ההקרנה. אחרי שהתפרסמה הודעת הביטול, קבוצת סטודנטים מטעם ארגון "הקול היהודי לשלום" ו"צדק למען פלסטין" הזדרזו לקחת בעלות על "ההישג": "בעוד אנחנו לא יכולים להיות בטוחים לגמרי מה הוביל אותם להחלטה לבטל, השיחות שלנו איתם לפני כן העלו בפניהם את הבעייתיות המוסרית באירוח אירוע במימון ארגון הבונדס הישראלי, ואנחנו אסירי תודה שהם הקשיבו ושהלחץ שלנו עבד. המחאה שתוכננה למחר לא תתקיים בסוף".
פסטיבל הסרטים הישראלי של פילדלפיה מציין השנה את שנתו ה-28, ומאורגן בשיתוף עם הקונסוליה הישראלית בניו יורק ואיגוד הקהילה היהודית של אזור פילדלפיה. בין נותני החסות שלו, מעבר לקונסוליה ולארגון הבונדס, ניתן למצוא גם את חברת אמדוקס, מורגן סטנלי, הבית הישראלי של משרד העלייה והקליטה וארגון הקהילה הישראלית-אמריקנית IAC פילדלפיה. הסרטים מוקרנים במספר מוקדים ברחבי העיר, כשמכון הסרטים של ברין מור היה אמור לארח רק את הסרט התיעודי על פוליקר. בשנה שעברה אירח המכון הקרנות של שני סרטים במסגרת הפסטיבל.
מטעם המכון נמסר בתגובה כי המוסד "אינו ארגון פוליטי. אנחנו לא תומכים בכל טיעון או מתנגדים לו. בשנים האחרונות לא התייחסנו לאירוח הקרנה מפסטיבל הקולנוע הישראלי כשותפות פוליטית או כנקיטת עמדה בנושאים כלשהם. זו הייתה התחושה שלנו כשארגנו את ההקרנה ב-2024 לפני חודשים רבים. עם זאת, ככל שהמצב בישראל ובעזה התפתח, התברר כי הצגת הסרט הזה נתפסת באופן נרחב בקרב רבים, יחידים ומוסדות בקהילה שלנו, כתמיכה בפעולותיה האחרונות והמתמשכות של ישראל. זו לא הצהרה שהתכוונו או רצינו להשמיע. מסיבה זו, המכון מבטל את ההקרנה הבלעדית של סרט המוזיקה התיעודי 'הילד שבי'.
"המכון הוא מקום בטוח לדיונים תרבותיים על סיפורים מגוונים. לרווחתם ולבטיחותם של כל באי המקום, המכון לא יהפוך למקום של כעס ואלימות. למי שרוצה להשתתף בהקרנת פסטיבל הסרטים הישראלי - יש הקרנות קרובות במקומות אחרים".