טקס הפתיחה של המשחקים האולימפיים בפריז אמש סיפק לצופים בדיוק את מה שניתן לצפות מהצרפתים: מופע מרהיב, risqué, מלא רפרנסים קלישאתיים - ממונה ליזה ועד מרי אנטואנט, אך דאגו לשילוב אלגנטי של חדש וישן - וכמובן, שיר הלל ארוך לעיר האורות, שממשיכה להיות כנראה היפה בתבל. אבל מתברר שלא כל הצופים מעבר לים זכו לראות זאת. רשת NBC, הזכיינית הבלעדית לשידור האולימפיאדה בארצות הברית, צנזרה קטעים שסומנו בעיני צופים ברשתות החברתיות כמתירניים ולא הולמים לילדים, שנחשבים ל"יותר מדי Woke".
טקס פתיחת האולימפיאדה פריז 2024
(באדיבות ערוץ הספורט)
בין הקטעים שנחתכו היו סצנות מהחלק שכונה Festivite, שכשמו באמת הראה חגיגות צרפתיות טיפוסיות: גשר מעל נהר הסן שהופך למסלול תצוגת אופנת הוט קוטור ומצדדיו, בקומופוזציה שמהווה הומאז' מובהק ל"הסעודה האחרונה" של דה וינצ'י, פזורות מלכות דראג, שלל גברים במחוכים ודי ג'יי אחת במרכז בדמותו של ישו.
סצנה אחת שצונזרה בחלק הזה מעיניהם של מיליוני אמריקאים הראתה דמות מעורטלת צבועה בכחול שמתחילה לזמר. באולימפיאדה מסרו כי הופעתו של הזמר והיוצר הצרפתי האקסצנטרי פיליפ קתרין בן ה-55 הייתה "פרשנות לאל היין היווני דיוניסוס, כדי להפוך אותנו למודעים לאבסורד של אלימות בין בני אדם", אבל המבקרים מיהרו לקבוע שהוא נראה יותר כמו דרדס. סצנה אחרת שנחתכה מהשידור הראתה אישה מזוקנת מפזזת וזוחלת על המסלול לצלילי השיר Freed From Desire של הזמרת גאלה, שהיא בכלל ממוצא איטלקי.
התגובות ברשתות החברתיות לא איחרו להגיע, עם ביקורות שמרניות על "מראות קשים" של מיניות וקוויריות מוגזמת שלא מתאימה לצפיית משפחה, וזעם על הפגיעה בערכים הנוצריים. רבים הצהירו כי בעקבות הטקס יחרימו צפייה במשחקים האולימפיים השנה. ״ה-Woke השתלט גם על אירופה״, צייץ גולש זועם. ״מיליוני ילדים צופים בטקס הפתיחה, זה ממש לא הכרחי להראות את הדברים האלה וככה הממסד שוטף את המוח. עכשיו אנחנו שקועים במערב עמוק בבולשיט ה-Woke הזה וכל כך הרבה אנשים מפחדים לקרוא לזה כמו שזה. זמנים עצובים ומפחידים״. הבישוף האמריקאי רוברט בארון תהה בסרטון ששיתף ברשתות שלו: ״מה קורה לצרפת ופריז, שפעם היו יקירות הנצרות? האם הן היו מעזות לצחוק כך על האסלאם? על סצנה מהקוראן? כולנו יודעים את התשובה״. הסרטון שלו הפך ויראלי תוך שעות וזכה למיליוני צפיות.
גם אילון מאסק שהיה בטקס, מתח ביקורת על הפרפרזה ל״הסעודה האחרונה״ ואמר שהיא ״לא מכבדת את הנוצרים בצורה קיצונית". אבל הסצנה, חייבים לומר, לא מגיעה על ריק: מעבר לסלידה המושרשת של הצרפתים נגד הכנסייה, למלכות הדראג של פריז היסטוריה ארוכה שהובילה בסופו של דבר למחזה הראשון על הומוסקסואליות בברודווי.
אבל נראה שברשת NBC היו קשובים היטב לטענות - בוודאי לנוכח טראומת הפטמה החשופה של ג'נט ג'קסון במופע המחצית בסופרבול 2004 (ששודר אז ב-CBS), והובילה להוספת השהייה בשידורים חיים, ובאופן כללי ליד קלה הרבה יותר בכל הנוגע לצנזור עצמי בארצות הברית. הקטעים מ-Festivite נעלמו מהגרסה האמריקנית ששודרה בפריים-טיים ואינם מופיעים גם בשירותי הסטרימנג שלהם. כעת הרשת חוטפת אש וקריאות להחרמה גם מהצד השני: ״זו אופנה! זו אמנות! אלה אנשים שהם ה'אני׳ הכי אותנטי שלהם! ואני כל כך עייפה מההיתממות וסתימת הפיות הזאת. המלכות האלה ראויות להיראות״, צייצה גולשת אחרת.
1 צפייה בגלריה
ליידי גאגא מופיעה במשדר טקס פתיחת האולימפיאדה 2024 בפריז
ליידי גאגא מופיעה במשדר טקס פתיחת האולימפיאדה 2024 בפריז
ליידי גאגא מופיעה במשדר טקס פתיחת האולימפיאדה 2024 בפריז
(צילום: AP)
הטקס השנה היה יוצא דופן בכך שלא התקיים באצטדיון, אלא לאורך נהר הסן, והמשלחות הוצגו על סירות וכלי שיט שונים. לאורך כניסת המשלחות שולבו קטעים אמנותיים עם שלל רפרנסים היסטוריים, המחולקים לפי עקרונות המהפכה הצרפתית וחגיגת החיים שאחריה. כך קיבלנו את ליידי גאגא מפזזת עם שנסונים בצרפתית, להקות קאן-קאן, רמיזות ל-ménage à trois (קיום יחסי מין בשלישייה) בספרייה על רקע יצירות ספרותיות צרפתיות, וזוגות חד-מיניים שחוגגים את אהבתם בפומבי ברחובות.
ההחלטה לצנזר את הקטעים ב-NBC מעידה אולי יותר מכל על הפערים התרבותיים בין צרפת לארצות הברית של היום, אבל בסופו של דבר, טקס הפתיחה במתכונתו הנוכחית הצליח לשמור על מתח ועניין עד לגולת הכותרת של סלין דיון (קנדית, אבל נו) על מגדל אייפל. הוא עוד ייזכר במחוזותינו לשנים, גם אם לא כולם זכו לראות את כולו.
ברשת NBC אמרו כי "אם צופה רצה לראות את כל הטקס, הוא יכול היה לצפות בשידור שהופק על ידי חברת ההפקה של הועד האולימפי ב-Peacock, פלטפורמת הסטרימינג של המשחקים האולימפיים בארצות הברית". אך מבדיקה שלנו כאמור עולה כי נכון לכתיבת שורות אלה, הסצנות המדוברות צונזרו גם ב-Peacock.