אומנם יום כיפור כבר נגמר אבל הכאה על חטא לעולם אינה פגת תוקף. הפעם אנחנו בענייני פי דידי, שבמשך שנים זכה לסיקור תקשורתי מפנק יחסית עד שנחשפה חקירה פדרלית שנערכה בעניינו ופשיטה על בתיו במיאמי ובלוס אנג'לס. בספטמבר האחרון הוא נעצר, הואשם בסחיטה במרמה, סחר במין ושידול לזנות. עכשיו הוא מחכה למשפט ובמקביל מתמודד עם שלל תביעות אזרחיות על תקיפות מיניות. אם הוא יורשע, יכול להיות שמחכות לו יותר מ-20 שנים בכלא.
5 צפייה בגלריה
פאף דדי
פאף דדי
פי דידי
(צילום: Samir Hussein/Getty Images for Sean Diddy Combs)
זה לא יהיה הביקור הראשון של קומבס בבית משפט כלשהו, במהלך השנים הוא נתבע לא פעם ולא פעמיים, אבל ברוב המקרים נחלץ באמצעות הסדר כספי כלשהו והחיים המשיכו במסלולם. אלא שנדמה שהפעם המקרה קצת שונה. האווירה החברתית, ההוכחות המתרבות מחזקות את התחושה שדידי יתקשה להיוושע הפעם על ידי הכנסת היד לכיס, והחטאים שלו עומדים לסגור עליו אחת ולתמיד.
כפי שקורה לא פעם, צפה בימים אלה הטענה שכל זה היה ידוע, שהכתובת היתה על הקיר, אלא שלפעמים כתובים על הקיר דברים שאף אחד לא רוצה לדבר עליהם, או להיות זה שמסתבך עם האדם שהכתובת עוסקת בו. אז איזה חלקים של הפאזל ושמו שון קומבס/פאף דדי/פי דידי היינו אמורים לחבר כבר מזמן? איפה צצו הדגלים האדומים שהעדפנו להתעלם מהם? בואו נצא למסע לאורך שדרת האייטמים המפוקפקים על פי דידי, לא כולם פליליים, חלקם כמעט טיפשיים אבל במבט אחורה אפשר ללמוד מהן על האיש ועל היחס הסלחני שהוא זכה לו מהתקשורת. סליחה מראש אם הניסוחים יעוררו אצלכם תחושת קבס, איך אומרים אצלנו? בימים ההם זה היה מקובל.

המעצר הזוגי ב-1999 לאחר אירוע הירי

התקרית המפורסמת ביותר בעברו המפוקפק של דידי היא כנראה המעצר שלו ושל מי שהייתה אז בת זוגו, ג'ניפר לופז, בספטמבר 1999. שניהם נמלטו ממועדון לאחר אירוע ירי, שבו נפצעו שלושה אנשים. במהלך המנוסה הספיק הג'יפ של דידי לעבור באור אדום, ובחיפוש משטרתי ברכב נמצא אקדח גנוב. זה קרה חצי שנה בלבד אחרי שקומבס הואשם בתקיפה חמורה ממנה נחלץ הודות לעסקת טיעון. מה שהעיתון מצא לנכון לספר לנו על לופז בהקשר הזה מטריד בהיבט אחר – בטח תשמחו לדעת שהאשה שנמלטה עם הראפר נבחרה לאשה הסקסית ביותר בעולם על ידי מגזין "פלייבוי", ולאחרונה גם ביטחה את גופה במיליארד דולרים. תודה על המידע. לופז ויתרה על שירותיו של המפיק המוזיקלי זמן קצר לאחר התקרית.
5 צפייה בגלריה
פי דידי וג׳ניפר לופז
פי דידי וג׳ניפר לופז
פי דידי וג׳ניפר לופז
(צילום: Gettyimages)
קומבס, ודאי תשמחו לדעת, זוכה על ידי חבר המושבעים מאוחר יותר. לא הזיק שעורך הדין שלו היה ג'וני קוקראן, ש"נחשב לעורך דין ממולח וייצג שורה ארוכה של ידוענים", ביניהם או. ג'יי. סימפסון במשפט הרצח של אשתו ומייקל ג'קסון מול הנער הראשון שהאשים אותו בהתעללות מינית. קוקראן הציג בפני בית המשפט את הטיעון המנצח: ״מדובר בעוד ניסיון לעשות כותרות על גבו של סלבריטאי", או כמו שאומרים בעברית, למה אתם לא יכולים לפרגן? חבל.

ההסתבכות אחרי תמונות הטופלס

במאי 2009 למדנו מאייטם שזכה לכותרת "התפשטות", שקומבס "קצת הסתבך" כשתמונת טופלס של הראפרית קאסי (קסנדרה ונטורה), שהייתה בת טיפוחיו ובת הזוג שלו בו זמנית, דלפו לרשת. אבל אל דאגה, הנפגע העיקרי פה, קומבס עצמו כמובן, דווקא רגוע. "לא שמשהו מכל זה מפריע לפי דידי, גם כי אף פעם לא הייתה לו בעיה עם קצת ציצים וגם כי הזמינו אותו לארח מסיבת בריכה במלון בלאס וגאס". ב- 2018, אגב, הסתיימה מערכת היחסים בת העשור של קאסי וקומבס, ושנה לאחר מכן היא תבעה אותו על אונס, התעללות ומערכת יחסים אלימה. לא שזה מפריע לו כי אף פעם לא הייתה לו בעיה עם קצת אונס ואלימות.
5 צפייה בגלריה
שון קומבס וקאסי
שון קומבס וקאסי
מערכת יחסים שנסתיימה אחרי עשור. שון קומבס וקאסי
(צילום: AP)
באותה שנה סיפרה ג'ינה הוין, אקסית אחרת של קומבס, לבלוגרית טאשה קיי, שבמהלך חמש שנות הזוגיות שלה ושל דידי הוא הכה אותה שוב ושוב, התעלל בה נפשית בידיעתו של כל מי שהיה במעגל הקרוב אליו. כל כך הרבה נשים עם בעיות! עצוב.

הקראש על הדוגמנית הישראלית

ביולי 2003 למדנו שדידי "אוהב אותן כהות עור ויפות", וקיבלנו סיבה טובה לגאווה לאומית: הראפר נדלק על הדוגמנית הישראלית, סיגל כהן, ולאחר אחת התצוגות בשבוע האופנה בניו יורק הוא "הזמין אותה לתצוגה פרטית משלו". כהן לא התלהבה משון קומבס, אבל בהחלט התלהבה מהדגמים שהיא דגמנה, עד כדי כך שהיא "התפרעה" והרימה את השמלה שלה בזמן הצילומים, כך שהתחתונים שלה נחשפו. שובבה.

הכול למטרה טובה, כן?

ביולי 2009 למדנו שליין המסיבות הלבנות בעלות המוניטין פרוע שדידי קיים בביתו שבלוס אנג'לס, והזמין אליו את העידית שבעידית סלבריטאי הוליווד, בכלל נעשה למעט מטרה טובה! הנה, אשטון קוצ'ר ודמי מור בכניסה למסיבה, לבושים לבן, ועומדים ליהנות מסחר בנשים ותקיפות מיניות, שכל ההכנסות מהן יוקדשו להגברת המודעות למלחמה במלריה.

המחדל בהופעה שהוביל להרוגים

בשנת 1991 ערכו הראפרים קומבס ו-Heavy D מופע משותף במסגרת קידום משחק כדורסל בסיטי קולג' בניו יורק. האירוע אובטח באופן מרושל והאולם הכיל כמעט כפול ממספר האנשים המותר בחוק - במקום לעמוד במגבלה של 2,370 איש - לאירוע הגיעו כ-5,000 בני אדם. זה נגמר עם תשעה הרוגים ו-29 פצועים. דו"ח של עיריית ניו יורק קבע שהאחראי הראשי למחדל הוא לא אחר מאשר קומבס, קומבס שלנו. המשפטים בעקבות התביעות נמשכו על פני עשור וכמעט כולם הוסדרו בהסכם פיצויים, למעט אחד: תביעה של 2.5 מיליון דולר שהוגשה על ידי ניקול לוי, בטענה שהיא סובלת מתסמונת פוסט טראומה. דידי סירב לשלם בטענה שהיא סחטנית ושהיא מפברקת את התסמינים. בסופו של דבר הוא "נכנע והסכים לפצות אותה בהסדר שפרטיו ישמרו בסוד".
5 צפייה בגלריה
אשטון קוצ'ר ודמי מור. המסיבות הלבנות של פי דידי
אשטון קוצ'ר ודמי מור. המסיבות הלבנות של פי דידי
מטרות טובות, מישהו שלח לי. אשטון קוצ'ר ודמי מור. המסיבות הלבנות של פי דידי
(צילום: AP)

משנה שם - משנה מזל?

בשנת 2002 דידי מצא את עצמו ברשימת 20 הטמבלים של ארצות הברית, שפרסם ירחון הקומיקס MAD. הוא דורג במקום ה- 12 מסיבה ראויה למדי: הוא החליף את השם שלו מפאף דדי לפי דידי. זאת אומנם לא אשמתו, אבל במקרה הזה יהיה קשה מאוד לערער על הקביעה.

התקיפות וסדנאות ניהול העצבים

באפריל 1999 דידי נעצר והואשם בתקיפה אלימה של מנהל בחברת תקליטים, סטיב סטאוט. קומבס, מתברר, זעם על שסטאוט אישר קטע מקליפ שבו הראפר נאז נראה כפות לצלב. דידי עשה את הדבר שכולנו היינו עושים – הגיע עם שני אנשים למשרד של סטאוט והכניס לו מכות עם בקבוק שמפניה וכסא. למרות חומרת הפגיעה קומבס יצא מהסיפור, באופן שדמה דמיון חשוד למקרים אחרים בהם נתבע, רק עם אשמה בסעיף "הטרדה", והתחייבות לעבור סדנת ניהול כעסים.
הסדנה כנראה לא ממש עזרה כי ב- 2015 קומבס – הפתעה! – נעצר שוב בעקבות תקיפה, הפעם של אחד ממאמני הכושר של קבוצת הפוטבול בה שיחק הבן שלו, ג'סטין דיור, במכללת UCLA, בעזרת משקולת (!), כי המאמן העז להבהיר לצאצא שלמרות הייחוס המשפחתי שלו הוא יזכה ליחס זהה לזה שמקבלים הסטודנטים האחרים. הוא הואשם בתקיפה תוך שימוש בנשק קטלני, איומים והכאה.
5 צפייה בגלריה
שון קומבס פי דידי ג'ניס קומבס
שון קומבס פי דידי ג'ניס קומבס
רשימת 20 הטמבלים של ארצות הברית. שון קומבס
(צילום: Paras Griffin/Getty Images for BET)

היריבות, הכנופיות והקונספירציה

ולסיום, אומנם מעורבותו של קומבס בפרשייה לא הוכחה באופן חד משמעי, אבל שמו של הראפר שורבב לא פעם במהלך חקירת הרצח של טופאק שאקור בשנת 1996 ואף נחקרת כעת על ידי משפחת המנוח. היריבות המתמשכת בין מחנות ההיפ-הופ של החוף המזרחי והמערבי. במזרח שלט פי דידי באמצעות חברת Bad Boy Records, בעוד שבמערב היה זה שוג נייט, שהוביל את Death Row Records. היריבות הזאת כללה מערכת השמצות הדדיות כמו שראפרים אוהבים, שהסלימה לאחר שטופאק האשים בגלוי את קומבס בניסיון התנקשות קודם, בשנת 1994, ממנו ניצל. הניסיון הבא כאמור, שנתיים מאוחר יותר, כבר הצליח. טופאק נורה מרכב שחלף ליד הרכב בו נסע ומת מפצעיו. חצי שנה מאוחר יותר הגיעה התגובה של המזרח - ביגי סמולס, ראפר שהיה בניהולו של קומבס וחברו הקרוב, נרצח גם הוא.
באחת העדויות המרכזיות בחקירה טען דווין קית' דייוויס ("קיפי די"), גנגסטר בדימוס מכנופיית החוף המערבי, שקומבס הציע לו מיליון דולר כדי לחסל את טופאק ושוג נייט. לאורך השנים דידי הכחיש כל מעורבות ברצח של טופאק, ומאחר ולא נמצאו ראיות חותכות הקושרות אותו לרצח הוא לא הועמד לדין.