בעולם מקהלות האַ-קַפֵּלַה (שירה ללא ליווי כלי) נחשבים Voces8 – אנסמבל בן שמונה קולות - להרכב סופר-נדיר באיכותו. השמינייה האנגלית הזו זוכה לסופרלטיבים מסוג - "אנסמבל אגדי", "המקהלה הטובה בעולם", "הרולס-רויס של הרכבי הא-קפלה" - וכעת יש לנו הזדמנות לבחון זאת, ישירות. בתחילת מאי הם יגיעו ארצה לשלושה קונצרטים ולכיתת אמן פתוחה. אז בטרם נדבר עליהם, האזינו כיצד נשמעת השמינייה הזו:
"האזין, בורא השחקים" - מוזיקה של המלחין האיסלנדי בן המאה ה-20 תורקטל סיגרביירנסון למילות מזמור איסלנדי מהמאה ה-13.
1 צפייה בגלריה
חברי האנסמבל Voces8
חברי האנסמבל Voces8
הרמוניה פנטסטית שנשמעת גדולה בהרבה מסך חבריה. חברי האנסמבל Voces8
(צילום: Andy Staples)
הרפרטואר של Voces8 מאוד מגוון: שירים מתקופת הרנסאנס (ויליאם בירד); מוזיקה מתקופת הבארוק (קלאודיו מונטוורדי); רומנטיקה של המאה ה-19 (יוזף ריינברגר); שירה אמנותית, לעיתים דתית, בת ימינו (ויליאם הריס) ועד לג'אז (נאט קינג קול).
הרפרטואר אמנם מגוון אבל ככלל Voces8 נוטים למוזיקה בת ימינו, עם ארומה רוחנית. למשל המוזיקאי האסטוני המינימליסט ארוו פרט (Arvo Pärt). אבל גם כשהם לוקחים מוזיקה בת-ימינו שלאו-דווקא נכתבה לאורה של השכינה, אצלם זה תמיד נשמע שמיימי, למשל סיימון וגרפונקל. וכך גם ביצירה המרכזית שנשמע בארץ - Stardust (אבק קוסמי) מאת המלחין האמריקני טיילור סקוט דייויס שנכתבה במיוחד עבורם.
ב"סטארדסט" מפגינים ווצ'ס8 שלמות והאחדה קולית נטולת פשרות.
ברור שמדובר בלהקה מופלאה ולא בכדי קובע חגי גורן, מנהלה של להקת ברתיני הישראלית ומי שיזם את הבאתם ארצה: "ווצ'ס8 הם לא עוד אנסמבל קולי מדהים. להערכתי - בהשוואה לאין-ספור ביצועים ווקאליים ששמעתי במהלך השנים - הם היום האנסמבל הטוב בעולם".
אז גם אם יש עוד כמה וכמה הרכבי א-קפלה שראויים לתואר רם-המעלה הזה, ברור שאיכות הצליל שלהם היא באמת פנטסטית. והאיזון הפנימי שבין הקולות מושלם בכל מובן – בדינמיקה, באחידות הטון, בתזמון המהלכים, והכל שופע מוזיקליות רגישה. אתה מאזין להם ושומע כיצד הם מסורים לצליל המשותף, הקולקטיבי. הם מנהלים ניהול קפדני ומדויק של כל צליל ופראזה ועם זאת הרוך מפכֵּה וחודר לב.
ההרכב כולל חמישה זמרים ושלוש זמרות: שתי סופרניות, אלטית, קונטרה טנור, שני טנורים, בריטון ובס. אך שמונה הקולות הבודדים הללו, מצליחים ליצור הרמוניה פנטסטית, שגם נשמעת גדולה בהרבה מסך כל מרכיבה הספורים. והכל נשמע כאילו נטול מאמץ, גם כשמדובר ביצירות עם הרמוניות מורכבות במיוחד. כך למשל ב"נער ונערה" מאת המלחין האמריקני אריק וייטאקר – יצירה קשה, עם דיסוננסים מורכבים. אבל אצלם הפרייזינג משובח והתיאום – אפילו של מרווחי לקיחת האוויר – מעולה. כדי להגיע לרמה כזאת נדרש לא רק כשרון גדול אלא בעיקר אימון סיזיפי, וקשב הדדי יוצא דופן.
במקצת יצירותיהם יש מקום גם לסולנים. כך למשל הסופרן הראשונה שלהם, אנדריאה היינס, בקטע מתוך הרקוויאם של פורה. הקטע הזה מדגים לא רק הבאלאנס הקולי של האנסמבל אלא את קולה הטהור, הנפלא, של היינס. בלתי מתיפייף ונטול ויבראטו. ושימו לב לצליל העילי שלה (אובר-טון) שנותן לה איזה נופך ייחודי, כמעט מסתורי.
אריה לסופרן ומקהלה Pie Jesu ("ישו, המצא להם מנוחה") מתוך מזמור הדיאס אירה מתוך הרקוויאם של גבריאל פורה.
Voces8 מופיעים מזה 17 שנים. ורב זמרי ההרכב התחלפו במהלך השנים. אך הנופך הכללי והרמה נשמרו, ולדעתי אף השתבחו, במרוצת השנים. היחיד שנותר מן ההרכב הראשון הוא אחד המייסדים, ברנבי סמית', בעל הקול הנדיר קאונטר-טנור, והמשמש גם מנהלה המוזיקלי של השמינייה. גם הסופרנית אנדריאה היינס ותיקה יחסית, מאז 2008. שאר הזמרים החליפו את קודמיהם במהלך חמש-שש השנים האחרונות אך כאמור, כמו יין טוב, הם רק משתבחים.
Voces8 הוציאו 14 אלבומים עד כה והשתתפו בעוד שבעה. הם מופיעים בכל העולם, מבוקשים בפסטיבלים ובכיתות אמן והם עטורי פרסים למכביר. יש להם גם מערך לימודי שלם לשירת מקהלה, שהם מפיקים ומנחים. וגם כשלא הופיעו בפני קהל, בתקופת הקורונה, הם היו יצרו סדרת פסטיבלים מוזיקליים דיגיטליים שהופצו ברשת וזכו להאזנה ניכרת.
כאמור Voces8 מגיעים ארצה ל-3 קונצרטים: במוזיאון תל אביב (ב-5 במאי), באלמא, זיכרון יעקב (ב-7 במאי) בימק"א, ירושלים (ב-9 במאי); וכמו כן יקיימו כיתת אמן שפתוחה גם לציבור, באוניברסיטת תל-אביב (ב-6 במאי).
שורה תחתונה: זה צפוי להיות מרומם נפש ומענג.