פסטיבל קאן נודע בחיבתו לקולנוע פוליטי נועז, שלא פעם מלווה בשערוריות המתרחשות בזמן אמת על הבמה. שנה אחר שנה המארגנים נוהגים לקחת סיכונים כנגד מצב העניינים הפוליטי או פוליטיקלי קורקט, בין אם בגלל תמיכתם ביצירה חתרנית, חיבתם לתשומת לב תקשורתית או סתם בגלל שיכרון כוח. וכך גם השנה. הפסטיבל שייפתח היום (ג') רווי סרטים שנויים במחלוקת מצד במאים חצופים וביקורתיים, חלקם מוקצים בארצותיהם. איראן ורוסיה חוטפות כרגיל מבפנים ומבחוץ, וכך גם ארצות הברית. אבל איכשהו, למרות המלחמה המשתוללת בעזה, ישראל נותרת כמעט מחוץ לשיח. לפחות על המסך. מה שלא מעיד על חוצות עיירת הקיט הצרפתית, שבוודאי תישטף בהפגנות ומחאות כל הדרך לשטיח האדום.
"מגלופוליס" - טריילר
(קרדיט: פרנסיס פורד קופולה)
ייתכן שמדובר בפעולת מנע של המארגנים, כדי למנוע כאבי ראש מיותרים, אבל למעט סרט קצר בתחרות הסטודנטים, אין הפקות מתוצרת הארץ בפסטיבל שנחשב למפגש הפסגה של הקולנוע הבינלאומי. העובדה ש"לא זמן לפופ" של עמית וקנין מאוניברסיטת תל אביב הוזמן לריביירה מעיד על כך שאין מדובר בחרם, לפחות לא מוחלט. אולי על מנת לאזן, באותה מסגרת משולב גם סרטו של הבמאי סייף חראש מאוניברסיטת דאר אל-קלימה בבית לחם, "שן הצבי". על פי תיאור העלילה, צעיר פלסטיני יוצא מביתו למסע בכיוון מערב, מאחורי גדר ההפרדה, כדי להגשים את משאלתו של אחיו הצעיר שנורה למוות ולהשליך את השן שלו לים התיכון.
ישראל אמורה להיות מוצגת באור ביקורתי גם מצדו של הבמאי מהדי פלייפל, למשפחת פליטים פלסטינים שנולד ויוצר בדנמרק. היוצר הדוקומנטרי המוכשר, שמפיק את סרטיו בחסות חברת ההפקה נכבה פילמס שייסד בקופנהגן, מגיע לקאן כחלק מהמסגרת הצדדית "שבועיים של במאים" עם מותחן פשע בשם "ארץ לא נודעת" - שמתרכז בחוויית הפליטות הפלסטינית באירופה, יותר מאשר החיים תחת כיבוש בגדה המערבית. העלילה מתחוללת באתונה, שם שני צעירים שורדים את היומיום ברחוב כשהם משתעשעים בסקייטבורד, מתחככים בעולם הפשע וחולמים על הגירה לגרמניה באמצעות דרכונים מזויפים. אבל כשהם מאבדים את הכסף שחסכו הם נדרשים למזימה נועזת שכוללת לקיחת בני ערובה. מהלך שאינה מופת של רגישות בעת הזאת.
שוב, אולי כדי לאזן, פסטיבל קאן יעניק במה מיוחדת ליצירתה החדשה של יולנד גלוזמן, "יפהפיית עזה", שתוצג בהקרנה מיוחדת. הסרט התיעודי של הבמאית הצרפתיה-יהודיה ששיתפה בעבר פעולה עם עמוס גיתאי, חושף את סיפורם הלא מדובר של קהילת הלהט"בים בעזה, דרך עיניה של טרנסית פלסטינית שעזבה את משפחתה ונמלטה לישראל כדי למצוא לעצמה סיכוי לחיים. לא מן הנמנע שדווקא סרט זה ימחיש לקהל הרחב עד כמה מורכב המצב במזרח התיכון על רקע הסכסוך האלים, ושלטונו הדכאני של ארגון החמאס האכזרי. במקביל, ויתכן שמדובר רק בצירוף מקרים, דניאל בורמן היהודי, מבכירי במאי ארגנטינה, יציג את סרטו החדש "טרנס-מצווה" על זמרת טרנסית שמנסה להתקבל מחדש במשפחתה הכשרה.
("יפהפיית עזה" - טריילר)
כאמור, למרות תשומת הלב הטבעית שלנו, וכוננות הספיגה שבצדה, הסכסוך הישראלי פלסטיני אינו עומד בראש סדר היום הקולנועי בקאן, שכהרגלו משמש מעין עיר מקלט עבור יוצרים מתנגדי משטר. קיריל סרברניקוב שנאלץ לעזוב את רוסיה בלחץ השלטונות, ממשיך להתנכל לוולדימיר פוטין ממקום מושבו בגרמניה. סרטו הביוגרפי החדש "לימונוב: הבלדה" עוסק באדוארד לימונוב (בגילומו של בן ווישאו) - מי שייסד את המפלגה הבולשביקית ברוסיה אחרי התפרקות ברית המועצות, ובהמשך היגר לניו יורק שם הפך מפושט-יד למיליונר.
בניגוד לסרברניקוב הבוטה, מוחמד ראסולוף האיראני נדרש לערמומיות מעודנת יותר בסרטיו שסיבכו אותו שוב ושוב עם האייטולות, שמנסים להגביל את חופש התנועה והיצירה שלו באמצעות מאסרים חוזרים ונשנים. אחרי ההכרזה על קבלת סרטו החדש "הזרע של התאנה הקדושה" לתחרות הרשמית של קאן, ראסולוף וצוותו נחקרו על ידי הרשויות, ומשסירב להודיע על פרישתו מהפסטיבל, נשפט לשמונה שנות מאסר. לפי הדיווחים הוא נמלט מהמדינה, ובקאן עוד מקווים שיגיע לבכורת סרטו - שמגולל סיפור על אודות שופט בבית הדין המהפכני בטהרן, שנסחף לתסביך רדיפה על רקע ההפגנות ברחבי המדינה ולאחר שאקדחו נגנב.
3 צפייה בגלריה
מוחמד רסולוף
מוחמד רסולוף
חמק מאיראן - לקאן? מוחמד רסולוף
(צילום: gettyimages)
גם עלי עבאסי הסתבך עם השלטונות באיראן לפני שנתיים בעקבות המותחן האפל שלו "עכביש קדוש". אבל בניגוד לראסולוף, השלטונות לא הצליחו לשים את ידם עליהם מכיוון שגם הוא, כמו מהדי פלייפל הפלסטיני, חי ויוצר בדנמרק. בסרטו החדש "המתמחה", הפקה אמריקנית מושקעת, הוא מפנה מבט לזירה הפוליטית של ארצות הברית ומספר את סיפורו של איש העסקים דונלד טראמפ (בגילומו של סבסטיאן סטן), הרבה לפני שפנה לקריירה פוליטית. הסרט יחקור את היחסים האישיים שלו עם אשתו איבונה (מריה בלקובה הבולגריה, שנודעה כמי שהפילה בפח את בן בריתו רודי ג'וליאני ב"בוראט 2"), אביו פרד טראמפ (מרטין דונובן) ובעיקר את מי שהיווה מנטור ותחליף אב, עורך הדין הנכלולי רוי קוהן (ג'רמי סטרונג) שהטווה את דרכו כבוגר.
המפיקה הישראלית לי ברודה נמנית על הצוות שמאחורי "המתמחה". בקשר הישראלי לסרטו החדש של הבמאי הצרפתי הוותיק ז'אק אודיאר "אמיליה פרז" ניתן להבחין על המסך: השחקנים מארק איווניר ושירז צרפתי השתלבו לצד סלינה גומז, זואי סלדנה ואדגר רמירז בעלילה הפתלתלה שמתחוללת במקסיקו, ובמרכזה עורכת דין שמתייצבת לצדו של ברון סמים המעוניין לחזור למוטב כדי להגשים חלום ולממש את עצמו מחדש - כאישה. וישנו גם קשר ישראלי בסרטו החדש של הבמאי האמריקני הוותיק פול שרדר "או, קנדה" שמגולל את סיפור חייו של גבר שנודד לקנדה בימי מלחמת וייטנאם כדי להימלט מגיוס לצבא. ג'ייקוב אלורדי מגלם את הגיבור, וריצ'רד גיר בגרסתו הבוגרת. אומה תורמן ומייקל אימפריולי מופיעים לצדם, וחברת ההפקות הישראלית "סיפור" תומכת בהם מאחורי הקלעים.
3 צפייה בגלריה
סבסטיאן סטן
סבסטיאן סטן
אחרי חייל החורף, מגלם את טראמפ הצעיר. סבסטיאן סטן
(צילום: AP)
למרות מערכת היחסים השברירית של קאן עם הוליווד, הפסטיבל השנה מעניק תשומת לב מיוחדת לגדולי הקולנוע האמריקני, רגע לפני שהם יישארו נוכחים רק על המסך. ג'ורג' לוקאס, בורא היקום של "מלחמת הכוכבים", יחגוג יום הולדת 80 ביומו הראשון של הפסטיבל, ויקבל פרס מפעל חיים מיוחד בטקס הסיום ב-25 במאי. מי שיהיה שם לכבד אותו בנוכחותו הוא פרנסיס פורד קופולה שנתן לו את ההזדמנות הראשונה כבמאי צעיר ב-1971, עם מותחן המדע הבדיוני THX-1138.
המחווה ללוקאס אינה הסיבה העיקרית שקופולה מטריח את עצמו עד לריביירה הצרפתית. בגיל 85 הוא יזכה לסגור מעגל אישי השנה עם הקרנת סרט המדע הבדיוני השאפתני "מגלופוליס", שעליו פינטז כמעט 50 שנה. אדם דרייבר, דסטין הופמן, אוברי פלאזה, ג'ון וויט, שיה לבוף, לורנס פישברן וג'ייסון שוורצמן עזרו לו להגשים את החלום עליו שילם כ-120 מיליון דולר מכיסו.
3 צפייה בגלריה
מימין: פרנסיס פורד קופולה, ג'ורג' לוקאס, ג'ורג' מילר
מימין: פרנסיס פורד קופולה, ג'ורג' לוקאס, ג'ורג' מילר
ותיקי הוליווד מקבלים כבוד - ומפציעים עם סרטים חדשים. מימין: פרנסיס פורד קופולה, ג'ורג' לוקאס, ג'ורג' מילר
(צילום: AP, Brendon Thorne/Getty Images)
אך עם כל הכבוד ללוקאס, קופולה ושרדר, בן דורם האוסטרלי ג'ורג' מילר בן ה-79 מאיים לקחת את כל האוויר באולם הלומייר העיקרי בקאן עם "פיוריוסה", הסרט החדש בסדרת סרטי "מקס הזועם" שהשיק אי אז בתחילת שנות ה-80 עם מל גיבסון בתפקיד הראשי. העולם הפוסט-אפוקליפטי נוטף הבנזין ושמן המנוע עבר תפנית בשנים האחרונות, כשהפעם מי שאוחזת בהגה היא הגיבורה הראשית פיוריוסה שהוצגה לראשונה בגילומה של שרליז ת'רון ב"מקס הזועם: כביש הזעם". בסרט הנוכחי, החמישי בסדרה, אניה טיילור-ג'וי נוטלת את התפקיד בגרסתה הצעירה ולצדה כריס המסוורת'. מדובר בשובר-הקופות ההוליוודי שמשוגר השנה מהריביירה והמפיקים מקווים שהביצועים המסחריים שלו יהיו דומים ל"אהבה בשחקים: מאבריק" ב-2022, יותר מאשר ל"אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל" שהוקרן שם אשתקד.
"פיוריוסה: מסאגת מקס הזועם" – טריילר
(קרדיט: באדיבות טוליפ אנטרטיינמנט)
עוד בנבחרת השנתית של פסטיבל קאן בולטים שון בייקר עם הקומדיה "אנורה" על יצאנית ניו-יורקית בזוגיות עם בן לאוליגרך רוסי; אנדריאה ארנולד עם "בירד" בכיכובם של ברי קיהוגן ופרנץ רוגובסקי; יורגוס לנתימוס שחוזר לשתף פעולה עם אמה סטון ו-ווילם דפו (וגם ג'סי פלמונס ומרגרט קוויילי) ב-Kinds of Kindness; דיוויד קרוננברג עם "תחריכים" בכיכובם של ונסאן קאסל, דיאן קרוגר וגאי פירס; פאולו סורנטינו עם "פרנתנופי" בכיכובו של גארי אולדמן; קווין קוסטנר עם אפוס המערבון שלו "אופק: סאגה אמריקנית"; גאי מאדין שיצר עם אוון וגיילן ג'ונסון את הקומדיה השחורה "שמועות" בכיכובם של קייט בלנשט ואליסיה ויקנדר, ומישל הזניוויציוס עם סרט השואה המונפש שלו "מטען רב-ערך". קצת חבל שאת כל התוכנית העשירה הזו יפתח הבמאי הצרפתי הסוריאליסט קוונטן דופייה עם עוד קומדיה מטורללת בשם "המערכה השנייה" עם ליה סיידו, ונסאן לינדון ולואי גארל.