פסטיבל הסרטים הבינלאומי בלונדון נפתח היום (ד'). זהו הפסטיבל ה-65 במספרו ובמהלך השבועיים הבאים יוקרנו בו 159 סרטים באורך מלא, כמו גם סרטים דוקומנטריים, סרטים קצרים וסדרות טלוויזיה.
הפסטיבל, שמתקיים בשיתוף פעולה עם המרכז הבריטי לקולנוע, נחשב לאירוע הקולנועי השנתי הגדול ביותר בממלכה מאז הקמתו ב-1957. בשנה שעברה הוא התקיים במתכונת דיגיטלית, אולם השנה הוא חזר לחיים עם הקרנות, פרימיירות ואירועים נוצצים. כוכבים רבים, בהם טימותי שלאמה, ליה סיידו, בנדיקט קמברבאץ', דנזל וושינגטון וג'יימי דורנן כבר אישרו את הגעתם.
2 צפייה בגלריה
נקמה מרה
נקמה מרה
מתוך "נקמה מרה"
המערבון המסוגנן והמדובר של נטפליקס "נקמה מרה" (The harder they fall) יפתח את הפסטיבל היום בערב ויוקרן בבכורה עולמית. מדובר בסרט הביכורים של הבמאי ג'יימס סמואל, בכיכובם של אידריס אלבה ורג'ינה קינג, כשעל ההפקה והמוזיקה חתום גם ג'יי זי. הסרט, שמגדיר את עצמו כז׳אנר חדש של מערבונים, מביא את סיפורו של נאט לאב (ג'ונתן מייג'ורס), פורע חוק בפנסיה, שמגייס את החבורה שלו מחדש כדי לנקום ביריבו הוותיק, רופוס באק (אלבה) שברח מהכלא. לסרט גם נקודה ישראלית, את התסריט כתב סמואל יחד עם התסריטאי והבמאי בועז יכין, שנולד בארצות הברית לזוג הורים ילידי ישראל. בין עבודותיו הקודמות של יכין כתסריטאי ניתן למצוא את "המעניש", "הנסיך הפרסי: חולות הזמן", "קוד שמור" ו"האשליה". "נקמה מרה" ייצא לאקרנים באוקטובר 22 ויעלה לצפייה בענקית הסטרימינג ב-3 בנובמבר.
במסיבת עיתונאים שהתקיימה מוקדם יותר היום בנוכחות הבמאי וכוכבי הסרט אלבה, קינג ומייג'ורס, סיפר סמואל שהאהבה שלו למערבונים התחילה עוד כילד שגדל בלונדון. "הבי.בי.סי הפגיזו אותנו בזמנו בשידורים של סרטי מערבונים וגרמו לי להתאהב בז'אנר. אידריס ואני מכירים שנים רבות ותמיד דיברנו על לעשות את הסרט הזה, לעשות מערבון שחור שחלק ממנו מבוסס על דמויות מהעבר, אז עצם זה ששנינו, שני ילדים מהארו רואד שבלונדון, מציגים את הסרט שלנו בפרמיירה בינלאומית פה, יש צדק פואטי".
"חשוב לי גם להדגיש שמאחר והמערבון הוא שחור, וזה ז'אנר שמזוהה לרוב עם שחקנים לבנים, רצינו להעביר פה מסר נוסף, במיוחד אחרי הסיפור שכולנו עברנו עם הקורונה, והוא שכולנו בני אדם", ממשיך ג'יימס, "כשהמגיפה התחילה הייתה מן שמועה כזו שהווירוס לא תוקף שחורים. ואז אידריס פה, השחור הכי שחור שאני מכיר, חטף קורונה. הווירוס לא מבדיל בין צבעים וזה המאחד הגדול".
2 צפייה בגלריה
נקמה מרה
נקמה מרה
מתוך "נקמה מרה"
"אני זוכר שחליתי ואנשים היו כל כך בהלם ובפחד, ואני ביניהם", משתף אלבה. "הייתי בשוק טוטאלי, הרי אמרו בהתחלה ששחורים לא חוטפים. המנגינה השתנתה בהמשך ואמרו ששחורים חוטפים יותר חזק, אבל כל העניין הוא שהווירוס הראה לנו שכולנו בני אדם, שכולנו יכולים לחלות ושגזע זה דבר טיפשי. אבל מבחינת לספר סיפור, זה יום גדול לדעתי, שבא להראות שלסיפור יש כוח ואת היכולת לאחד ביננו".
פרט ל"נקמה מרה", אפשר למצוא בין הסרטים הבולטים בליין אפ העשיר של הפסטיבל גם את "כוחו של הכלב", שילוב הפעולה המצופה של השחקן בנדיקט קמברבאץ' והבמאית ג'יין קמפיון; "ספנסר", שבו נכנסת קירסטין סטיוארט לנעליה של הנסיכה דיאנה במהלך סוף שבוע אחד בשנת 1991 שבו היא מחליטה לעזוב את הנסיך צ'רלס; "בלפסט", שיר אהבה בשחור לבן של הבמאי קנת' בראנה לעיר בלפסט של ילדותו, בכיכובם של ג׳יימי דורנאן וג׳ודי דנץ'; ו"לילה אחרון בסוהו", סרט אימה פסיכולוגי עם טוויסט של מסע בזמן מלונדון של ימינו לזו של שנות השישים שמביא הבמאי אדגר רייט, בכיכובה של אניה טיילור – ג׳וי ("המלכה גמביט") ועוד רבים וטובים.
את הפסטיבל יחתום הסרט המצופה ״הטרגדיה של מקבת״, סרטו השחור-לבן של ג׳ואל כהן בבכורת בימוי הסולו שלו ללא אחיו איתן, אולם עם אשתו, פרנסס מקדורמנד, בתפקיד הנשי הראשי, לצידו של דנזל וושינגטון כמקבת. כל השלושה צפויים להגיע לפסטיבל לערב הנעילה.