נחשף סרט הפתיחה של פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה: "זרע התאנה הקדושה", סרטו של הבמאי האיראני מוחמד רסולוף אשר זכה בפרס הביקורת ובפרס מיוחד של חבר השופטים בפסטיבל קאן האחרון, יוקרן בערב הפתיחה של הפסטיבל ב-15 באוקטובר.
2 צפייה בגלריה
מתוך "זרע התאנה הקדושה"
מתוך "זרע התאנה הקדושה"
מתוך "זרע התאנה הקדושה"
(צילום: באדיבות קולנוע חדש, יחסי ציבור)
כמו מרבית סרטיו של רסולוף, גם "זרע התאנה הקדושה" מטווח באופן ישיר את הממסד האיראני השמרני. הסרט עוסק באימאן, שופט בבית המשפט המהפכני של איראן, שזה עתה קודם ושולט בביתו ביד רמה. אולם המחאה הפוליטית שמתרחשת ברחובות - והיעלמות אקדחו האישי של אימאן במקביל - הולכים ומובילים לעימות גורלי בינו ובין בני משפחתו.
כבר יותר מעשור שרסולוף, במאי מוערך וזוכה פרסים, נרדף על ידי השלטונות האיראניים. הוא נעצר בידי כוחות הביטחון פעמים רבות. ב-2011 נעצר, נשפט והורשע, כשבית המשפט האיראני גוזר עליו ועל עמיתו הבמאי ג'פר פנאהי שש שנות מאסר - אולם גזר הדין הושהה ורסולוף שוחרר בערבות. ב-2017 נידון לשנת מאסר אחרי שהציג בקאן את סרטו "אדם של יושרה". ב-2020 זכה רסולוף בפרס הגדול של פסטיבל ברלין, דוב הזהב, על סרטו "אין רשע בעולם" - אולם נאסר עליו לעזוב את ארצו, ובתו התייצבה בפסטיבל כדי לאסוף את הפרס בשמו.
ביולי 2022 נעצר רסולוף שוב לאחר שהפגין נגד אלימות מצד השלטון, ומצא את עצמו עומד מול מאסר של שמונה שנים ומלקות. אז גמלה בליבו ההחלטה להימלט על חייו - ובחודש מאי 2024 התייצב בפסטיבל קאן להקרנת סרטו, כשכאמור זכה גם בשני פרסים יוקרתיים.
בריאיון ל"הגרדיאן" סיפר רסולוף: "צעדתי במשך שעות, זה היה מתיש ומאוד מסוכן לעשות את המסע הזה יחד עם מדריך". אחרי המסע ואחרי שחצה את הגבול התחבא בדירת מסתור שהוכנה עבורו. "הייתי צריך להישאר שם זמן רב עד שסידרו לי דרך להגיע לעיירה קרובה, ומשם למקום שבו יכולתי להיות בקשר עם הרשויות בגרמניה", חשף.
2 צפייה בגלריה
מוחמד רסולוף
מוחמד רסולוף
נרדף בידי השלטונות האיראניים. מוחמד רסולוף
(צילום: gettyimages)
פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה ייצא לדרך ב-15 באוקטובר הקרוב, ויימשך עד ה-26 לחודש. לראשונה בפסטיבל, תוסר ההפרדה בין סרטים עלילתיים וסרטים תיעודיים, שיתחרו כולם תחת מסגרת "תחרות הקולנוע הישראלי".
בין הסרטים הישראליים שיוקרנו בפסטיבל, כפי שכבר נחשף, נמצאים "הנכס" של האחיות דנה ורותו מודן בהשתתפות רבקה מיכאלי, הסרט התיעודי "המשפט האחרון של קפקא" מאת אלירן פלד, והסרטים "חליסה" של סופי ארטוס ו"נדל"ן" של נעמה מלץ, המתרחשים שניהם בחיפה.