כבר 40 שנה שהתוכנית "אגן הים התיכון" היא פס הקול הישראלי בכל יום שישי בבוקר, עם הנעימה המוכרת והשירים שכולנו גדלנו עליהם. הקהל בבית הצביע והשפיע, והיום (ג'), לכבוד יום העצמאות ה-76 לישראל, כאן גימל דירגה את 50 השירים האהובים, החשובים והגדולים ביותר בתולדות התוכנית, על פי בחירת הקהל. השידור הועבר במשך שמונה שעות ברדיו בכאן גימל, בכאן BOX ובדיגיטל - שם הוכרז "הפרח בגני" של זוהר ארגוב כזוכה הגדול.
"היכן החייל" בביצוע זהבה בן
(באדיבות כאן תאגיד השידור הישראלי)
התוכנית "אגן הים התיכון" עלתה לרדיו לפני 40 שנה ונתנה מענה לעולם הרוחש והיפהפה של המוזיקה המזרחית, זה שנדחק לנישה דחויה ברדיו הישראלי האליטיסטי בעשורים הראשונים של המדינה. למרות הניסיון להנמיך את הלהבות, אף אחד לא יכול לעצור לאורך זמן אמת שמבעבעת מהשטח.
1 צפייה בגלריה
 ynet מארח את מצעד "אגן הים התיכון" של כאן גימל
 ynet מארח את מצעד "אגן הים התיכון" של כאן גימל
אהובה עוזרי, זוהר ארגוב וזהבה בן
(צילום: אביגיל עוזי, שאול גולן ומוטי קמחי)
השופטים, המורכבים מאנשי כאן גימל ואנשי קבוצת "ידיעות אחרונות", בחרו 150 להיטים מתוך כל השירים שהושמעו לאורך ההיסטוריה של "אגן הים התיכון". גולשי ynet הצביעו, עד שנותרה רשימה מדורגת של 50 השירים הים-תיכוניים הגדולים של המדינה - ובה נדמה שליבו של הקהל הלך בעיקר על הקלאסיקות הישנות, אלה שפרצו את תקרות הזכוכית וכבר חקוקות היטב בתרבות הישראלית.
בשבע השעות הראשונות של המצעד נחשפו מקומות 6-50 - ובהן נדמה שליבו של הקהל הלך בעיקר על הקלאסיקות הישנות, אלה שפרצו את תקרות הזכוכית וכבר חקוקות היטב בתרבות הישראלית.
למעט שיר של עומר אדם ("תל אביב"), רבים מהשמות הגדולים של ימינו נעדרו מהדירוג - בכל זאת, קשה לנצח להיטים וקלאסיקות שהתקבעו במשך שנים בקאנון הישראלי - אבל סביר שבמצעד דומה בעתיד נמצא בשפע גם את עדן חסון, עדן בן זקן ונציגים נוספים של הדור הצעיר שעומד היום בפרונט. בדירוג הסופי אפשר למצוא בעיקר שמות של אמנים מכוננים בז'אנר - ג'ו עמר, אביהו מדינה, מרגלית צנעני, חיים משה, שרית חדד, שימי תבורי וכאמור מי שנחשב למלך של הסגנון - זוהר ארגוב, שעל אף שישב בכלא בעוון אונס, הכתם הפלילי והמוסרי שדבק בו לא מעיב על שיריו, שהוגשו בקול שאין כמותו ולא יהיה.
וכמו בכל רשימה ומצעד, ומפאת התקופה שבה צמח הז'אנר, גם הפעם תגלו הרבה פחות זמרות מזמרים. אבל זו כבר בעיה חוצת ז'אנרים מוזיקליים, ולמרות המגבלות גם השירים האהובים של קולות בלתי נשכחים של זמרות כמו אהובה עוזרי, מרגול, עפרה חזרה וזהבה בן הצליחו להיכנס למצעד, וכמובן - גם שירים של המלכה האם, שרית חדד, האישה הראשונה שהראתה שהיא יכולה לרחף גם מעל הקולגות מחופי אשכנז. למרות ההצלחות האדירות והכישרונות הגדולים, האפליה ההיסטורית נמשכת גם בימים אלו, והאמניות הישראליות מצומצמות ברדיו שנה אחרי שנה. שם המהפך עוד לא התרחש, אפילו לא קרוב לשוויון. בדד ילכו. בינתיים.
פורסם לראשונה: 17:01, 14.05.24