סידני פואטייה, אחד השחקנים השחורים האגדיים, במאי ופעיל למען זכויות האזרח, הלך לעולמו הערב (שישי) בגיל 94, כך הודיע שר החוץ של איי בהאמה. פואטייה הוא השחקן השחור הראשון שזכה בפרס האוסקר ב-1964 על תפקידו ב"חמש נזירות וגבר אחד".
4 צפייה בגלריה
סידני פואטיה
סידני פואטיה
מהשחקנים החשובים בהוליווד. סידני פואטייה
(צילום: AP)
הוא נחשב לאחד השחקנים החשובים והמשפיעים בהוליווד ומאחוריו קריירה שנמשכה 71 שנה. הוא זכור בין היתר מתפקידיו ב"נחש מי בא לסעוד", "כחום הלילה", ו"צימוק בשמש", ששיחק גם בגרסה הבימתית ב-1959 ושנתיים מאוחר יותר בעיבוד הקולנועי.
הוא נולד למשפחה גדולה באיי בהאמה בזמן שהוריו ביקרו במיאמי. פואטייה גדל באיי בהאמה ועבר לארצות הברית כשהיה בן 15, והתמקם בניו יורק. בהמשך הצטרף לתיאטרון השחורים הצפון אמריקני וב-1950 קיבל תפקיד ראשון על המסך הגדול כשהופיע ב"באין מוצא". חמש שנים מאוחר יותר הוא כבר קיבל תפקיד ב"זרע הפורענות".
שלוש שנים לאחר הפריצה שלו, הוא החל לקבל תפקידים לצד כוכבים הוליוודיים בתקופה ההיא, כמו טוני קרטיס, איתו כיכב ב"הנועזים". שניהם זכו במועמדות לאוסקר, ובכך פואטייה הפך למועמד השחור הראשון לפרס השחקן הטוב ביותר.
שש שנים מאוחר יותר הוא גם זכה בפרס ועשה היסטוריה על הופעתו הזכורה כפועל הבונה כנסיה עבור קבוצת נזירות ב"חמש נזירות וגבר אחד".
4 צפייה בגלריה
סידני פואטיה עם פרס האוסקר ב-1964
סידני פואטיה עם פרס האוסקר ב-1964
עשה היסטוריה. סידני פואטייה עם פרס האוסקר ב-1964
(צילום: AP)
מתחילת הקריירה, תפקידיו של פואטייה, ב"זרע הפורענות", "צימוק בשמש", "Lillies of the Field" ו""A Patch of Blue, התעסקו בנושאי הגזע בצורה מובהקת, כיוון איתו המשיך והתווה את הקריירה שלו לכל אורכה. רבים מתפקידיו נחשבו למהפכניים בשל הצורה בה הוצגו השחורים כגיבורים בעלי מוסר, עזות רוח וכבוד – מהפכה שהציבה סטנדרט שנשמר עד לימים אלו. "מעולם לא הייתה לי הזדמנות לפקפק בצבע שלי, לכן ראיתי את עצמי רק בתור מה שאני... בן אדם", הוא אמר.
בהמשך הוא סיפק עוד שורה של הופעות בלתי נשכחות, כולל ב"נחש מי בא לסעוד" מ-1967, קומדיה-רומנטית בין-גזעית שעשתה לא מעט רעש בארצות הברית. "הייתי השחור היחיד על הסט", סיפר פעם בריאיון. "זה היה יוצא דופן עבורי להיות במצב בו כל מהלך שעשיתי היה בגדר ייצוג של 18 מיליון אנשים".
לצד הקריירה הנוצצת, חייו האישיים היו נוצצים הרבה פחות. הוא נישא לחואניטה הארדי, אשתו הראשונה, מ-1950 עד 1965. לשניים היו ארבע בנות. בזמן הזה הוא קיים רומן בן תשע שנים עם דאיין קרול.
4 צפייה בגלריה
סידני פואטיה וברק אובמה
סידני פואטיה וברק אובמה
עם מדליית החירות הנשיאותית. סידני פואטייה וברק אובמה
(צילום: AP)
היא תיארה שזו הייתה תקופה לא פשוטה בחייהם, שכן שניהם היום נשואים. קרול גם טענה כי פואטייה ניסה לשכנע אותה להתגרש מבעלה מונטה קיי בזמן שהוא ניסה לשים קץ לנישואיו. ב-1976 הוא התחתן עם ג'ואנה שימקוס ולשניים נולדו שני ילדים.
במהלך חייו, פואטייה כתב שתי אוטוביוגרפיות. This life, שפורסמה ב-1980 וסיפרה על ילדותו וחייו הרומנטיים הלא פשוטים, וב-2007 שיחרר את הביוגרפיה השנייה.
פואטייה קיבל תואר אבירות של כבוד מהמלכה אליזבת ב-1974 וב-2009 נשיא ארצות הברית ברק אובמה העניק לו את מדליית החירות הנשיאותית, העיטור האזרחי היוקרתי ביותר שניתן לקבל.
בהוליווד נפרדו מהאגדה וספדו לו. "להתעורר כך בבוקר לשיחת טלפון שמודיעה לי שסידני הלך לעולמו... כל מה שאני יכול לומר שהלב שלי נשבר", כתב הבמאי והשחקן טיילר פרי באינסטגרם. "החן והקלאס שהאיש הזה הראה לאורך כל חייו, הוא שימש דוגמה עבורי, לא רק כאדם שחור, אלא כבן אדם שלעולם לא יישכח. אין אדם בתעשייה הזו שיותר ראוי לקחת ממנו דוגמה מאשר סידני פואטייה. אני לעולם לא אשכח שהזמנתי אותו ואת סיסלי לטוס לדרום אפריקה איתי. בצורה אנוכית, רציתי שהם יהיו בני הערובה שלי ואוכל לשבת לצידם וללמוד מהם. זו הייתה חוויה משנת חיים. כל מה שאני יכול לומר הוא תודה על מה שעשית בחייך, תודה על שהיווית דוגמה ותודה על המתנה המדהימה שלך. אבל יותר מכל, תודה על כך שהיית מוכן לתת מעצמך הכל כדי להפוך אותנו לטובים יותר".
4 צפייה בגלריה
סידני פואטיה ואנג'לינה ג'ולי בטקס האוסקר 2014
סידני פואטיה ואנג'לינה ג'ולי בטקס האוסקר 2014
סידני פואטייה ואנג'לינה ג'ולי בטקס האוסקר 2014
(צילום: AP)
היוצר קווסטלאב קרא לפואטייה "מלך". הוא כתב: "אחד מהשחקנים הגדולים של הדור שלו. לכולנו יש את דור הפואטייה שלנו. בתור אחד שגדל בשנות השבעים, אני חייב לומר ש"כחום הלילה" היה הסרט הראשון בו צפיתי. אתם בטח יודעים שאני יכול לכתוב פה פסקאות שלמות על מה הפעולות שלו כאקטיביסט ייצגו, במיוחד בתקופה שהשבחים שקיבל קרו במהלך התקופה בה פעלה התנועה לזכויות האזרח. אבל עבורי זה יותר מבט אישי על העניין כי הסרטים שלו בשנות השבעים השפיעו מאוד עליי ועל משפחתי. נוח על משכבך בשלום. ותודה לך".
וופי גולדברג כתבה בין היתר שפואטייה "הראה לנו איך לגעת בכוכבים". השחקן ג'רפי רייט ("משחקי הרעב") הוסיף: "סידני פואטייה. אתה שחקן שהוא ציון דרך בהיסטוריה. אחד ויחיד מסוגו. איזה אדם יפה, אדיב, חם, מלכותי באמת. נוח על משכבך בשלום, אדוני. באהבה".
השחקנית ויולה דייויס כתבה: "זה אחד הגדולים ביותר. אין מילים לתאר איך העבודה שלך שינתה באופן משמעותי את חיי. הכבוד, החוזק, המצוינות והאנרגיות שהבאת לתפקידיך הראו לנו שאנחנו, כאנשים שחורים, חשובים! זה היה כבוד".