מאז שטיקטוק צברה תאוצה היא הפכה להיות הרבה יותר מרק רשת חברתית אלא גם אפליקציה שמגלה כישרונות; זמרים, שחקנים ולפעמים גם סתם פרסונות צבעוניות. לא צריך להיות אושיה גדולה עם מאות אלפי עוקבים בשביל להצליח, וגם לא מוכרחים להיות צעירים. מספיק שיצרתם סרטון טוב שתופס את העין או האוזן, והוא יכול להפוך ללהיט ויראלי עם מיליוני צפיות. זה בדיוק מה שקרה ליוסי בוסקילה או בשם הבמה שלו, סבא יוסי, שסרטון בכיכובו שצילמו נכדיו הפך פופולרי תוך שעות בודדות. צפו בסרטון:
הטיקטוקרים - פרק 2: סבא יוסי פצח בקריירת היפ הופ בגיל 80
(צילום: ירון שרון)
יוסי בוסקילה, בן 80 מראשון לציון, הוא האדם מאחורי דמותו של הראפר סבא יוסי, ששוזר בשיריו סטריאוטיפים על החיים כמרוקאי שעלה לארץ, על אהבתו לחריף ולאשתו ז'קלין. את שירי הראפ האלה כותבים נכדיו, עומרי דהאן והדר ים. מה שהתחיל מדחקות בארוחות שישי אצל סבא בסלון הפך לעסק רציני של ממש. היום הם מקבלים הצעות לפרסומות ושיתופי פעולה ובהם שיר עם הראפר לוקץ' שיצא בחודש האחרון.
3 צפייה בגלריה
יוסי בוסקילה, עומר דהן והדר ים
יוסי בוסקילה, עומר דהן והדר ים
"הבנאדם היה דמות מאז שנולדנו". יוסי בוסקילה, עומר דהן והדר ים
(צילום: ירון שרון)
"לוקץ' פשוט מצא אותנו בטיקטוק והוא העלה סרטון בו הוא אומר 'סבא יוסי אני לא יודע מי מנהל אותך, אנחנו צריכים לעשות שיר ביחד", מספר דהאן. "גדלנו על לוקץ' ואנחנו מאוד מעריכים ואוהבים אותו. יצאה סיטואציה שאנחנו מתחילים לדבר איתו באינסטגרם. קבענו הקלטות אצל אורי שוחט, שהוא גם הסנדק בהיפ הופ בארץ, ומפיק מאוד רציני. אחרי שקבענו את הסשן לקחנו את סבא ולאט-לאט השיר נרקם ונוצר. כשהשיר יצא ("אבא של אבא", מ"ח) ללוקץ' הייתה במקביל הופעה ברידינג 3 ובאנו עם סבא בתור אורח כבוד מאחורי הקלעים. הוא הצטלם שם עם פלד, עם סוויסה, עם רביד פלוטניק, תמיר בר ועוד. נראה לי שכולם ראו את עצמם כנכדים שלו באותו הרגע, זה כאילו 'והדרת פני זקן' וזה, למרות שהוא צעיר לגמרי, כן?". כמה שזה נראה כאילו הנכדים מפעילים את הסבא ואומרים לו מה לעשות, סבא יוסי הוא דמות בפני עצמו. הוא אולי בן 80, אבל הנפש שלו בת 20 וכך גם היחס של הנכדים אליו.
3 צפייה בגלריה
איתי לוקץ' ויוסי בוסקילה
איתי לוקץ' ויוסי בוסקילה
"לוקץ' העלה סרטון בו הוא אומר 'סבא יוסי אני לא יודע מי מנהל אותך, אנחנו צריכים לעשות שיר ביחד'". איתי לוקץ' ויוסי בוסקילה
(צילום מסך, מתוך ערוץ היוטיוב של סבא יוסי)
"אחד הדברים הכי חשובים להבין, זה שאנחנו לא יצרנו פה דמות. הבנאדם היה דמות מאז שנולדנו", מספר ים. "הוא תמיד היה במרכז העניינים, מצחיק ועם תשומת לב להכול. אנחנו פשוט לקחנו את האישיות שלו והגזמנו את זה בשירים".
דהאן מוסיף שלפעמים הנכדים שוכחים שהוא באמת בן 80, "כי אנחנו כועסים עליו שהוא לא מהיר כזה בסרטונים, או שהוא לא זז, מקליט או שר כמו שאנחנו רוצים. לפעמים אנחנו צריכים לקחת נשימה עמוקה ולהבין שזה סבא שלנו והוא לא בן 20 למרות שאנחנו יוצרים אינטראקציה כזאת", מוסיף דהאן. "הבאתי אותו למסיבה עם חברים, ואני בן 21, כן?", ממשיך ים. "הוא בא לשם כולם צעקו לו, 'סבא יוסי!'. הופעתי איתו מול כל המסיבה, כשהוא ירד באו אליו בנות והוא הרים איתם שוטים של ערק".
3 צפייה בגלריה
יוסי בוסקילה
יוסי בוסקילה
"זה משהו שאנחנו גאים לעשות". יוסי בוסקילה, עומרי דהאן והדר ים
(צילום: ירון שרון)
כאמור דהאן וים, שניים מעשרת נכדיו של יוסי, מניעים את העסק הזה. שניהם כותבים את השירים, מפיקים, מצלמים, עורכים, מתפעלים את הרשתות עושים יחסי ציבור, סבא יוסי רק צריך להיות הוא. לדבריהם, השיר הראשון שלהם "אמת", נוצר במקרה. "בערב שישי אחד, כשסבא היה קצת מבושם, עשיתי ביט מאיזה שיר ערבי ישן. סבא ישב על זה בול. התחלנו להקליט ועבדתי על זה עד איזה שש בבוקר, במשפחה עפו על זה בטירוף. השיר עצמו התפוצץ ברשת והחלטנו להמשיך וליצור. אנשים בהלם שזה אמיתי. לא יודעים איך ומאיפה הוא צץ. פתאום הוא מופיע אצל מאות אלפי אנשים בטלפונים". סבא יוסי זורם עם הרעיונות של הנכדים שלו, אבל גם מאוד נהנה מההצלחה. "הפלוס הגדול הוא כשאני עובר ברחוב ואומרים 'אוי, הנה סבא יוסי'. החלום שלי היה להיות שחקן בשפה המרוקאית" מספר בוסקילה. "תמיד הוא חלם להיות שחקן ועכשיו אנחנו מגשימים לו את החלום", אומר ים ומחייך לסבא.
אבל מעבר לכל הצחוקים שהם עושים, יש להם ערך חשוב יותר להעביר לקהל שצופה בהם. "זה משהו שאנחנו גאים לעשות", אומר דהאן. "המטרה הכי גדולה שלנו זה להראות את הקסם שבקשר בין נכדים לסבים ולסבתות, לקרב ביניהם ולהביא אותם אפילו לעולם של הטיקטוק".