סערת המינוי ברשת ממשיכה: ועד עובדי חדשות רשת, יחד עם ארגון העיתונאים והעיתונאיות, עתרו היום (ה') לבג"ץ נגד דירקטוריון חדשות 13 והרשות השנייה בבקשה לפסול את מינויה של חברת הכנסת לשעבר, יוליה שמאלוב ברקוביץ', לתפקיד מנכ"לית הערוץ.
2 צפייה בגלריה
יוליה שמאלוב ברקוביץ'
יוליה שמאלוב ברקוביץ'
יוליה שמאלוב ברקוביץ'
(צילום: גיל יוחנן)
ועד העובדים וארגון העיתונאים והעיתונאיות מבקשים להורות לרשות השנייה להתערב ולעצור את המינוי בהתאם לסמכותה כרגולטור, ולפתוח בהליך מסודר ותקין לבחירת מנהל חדש לחברה.
"מועצת המנהלים קיימה הליך מינוי לא תקין, בניגוד לסטנדרטים המוכרים להליך מינהלי תקין וראוי - בווודאי ביחס למינוי לתפקיד כה משמעותי", כתבו בעתירתם. "לא נקבעו ולא פורסמו תנאי סף, לא פורסם קול קורא, לא פורסמה רשימת מועמדים. ועדת האיתור הביאה לאישור מועצת המנהלים מועמדת אחת בלבד שאושרה לאחר דיון קצרצר.
"נציגי הציבור שתרמו למינוי לקו בניגוד עניינים. מי שאמורים להגן על האינטרס הציבורי במועצת המנהלים, מונו לתפקידם בידי שמאלוב ברקוביץ' בעצמה, בעת שכיהנה כיו"ר מועצת הרשות השנייה. עובדה זו מצטרפת לפרסומים המטרידים בדבר הקשרים האישיים של שמאלוב ברקוביץ' עם מר נתן אשל, שפעל בשם ראש הממשלה נתניהו לפעול להארכת כהונתה כיו"ר הרשות השנייה, ואף איים על שר התקשורת דאז, איוב קרא.
"מינויה לוקה בחוסר סבירות קיצוני. מועצת המנהלים לא שקלה את היעדר ניסיונה המקצועי, את הביקורת החריפה שהובעה כלפיה על ידי מנכ"ל משרד התקשורת, את ההתנהלות הבלתי-עניינית שלה נגד חברת החדשות שעלולה הייתה להוביל לחיסול החברה, ואת העובדה שהניחה לשיקולים פוליטיים להטות את שיקול דעתה".
2 צפייה בגלריה
שלטים נגד מינוי יוליה שמאלוב ברקוביץ' במשרדי רשת
שלטים נגד מינוי יוליה שמאלוב ברקוביץ' במשרדי רשת
שלטים נגד מינוי יוליה שמאלוב ברקוביץ' במשרדי רשת
כמו כן, הוסיפו בעתירתם כי "מועצת המנהלים כלל לא שקלה את היעדר ניסיונה המקצועי בתחום העיתונות, שכן סברה כי שיקול זה כלל לא רלוונטי לתפקיד מנהל חברת החדשות. הבוקר אף פורסם כי שמאלוב ברקוביץ' מצהירה מראש כי תחת ניהולה יפורסמו תחקירים לא על בסיס עובדות, ממצאים ועניין לציבור - אלא על בסיס מה שהיא רואה כשוויון פוליטי".
העותרים טוענים כי העתירה עוסקת בחופש העיתונות, המחייב הגנה על עצמאותם של עיתונאים, כאשר נטען כי לעורך הראשי סמכות להכריע בכל עניין הנוגע לתוכן השידורים ועליו להיות חף מכל תלות פוליטית: "ניתן יהיה לשער מה הנזק לציבור אם השלטון יצליח להשתלט על משרת העורך הראשי של חברת חדשות לה בכל יום מאות אלפי צופים".
עתירה זאת מתווספת לצעדים נוספים שנקטו עובדי חברת החדשות וארגון העיתונאים והעיתונאיות, כשבתחילת השבוע פנו בפנייה דחופה ליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, שתתערב ותבטל אותו בשל היעדר פעילות עיתונאית מצידה של שמאלוב ברקוביץ' בשנים האחרונות, וחשש לניגוד עניינים שעולה בשל קרבתה למערכת הפוליטית. "מתבקשת התערבותך הדחופה, המהירה והעניינית לרבות הנחיה ברורה - לבטל את ההחלטה הבלתי סבירה על המינוי הפסול של מנכ"לית חברת החדשות החדשה יוליה שמאלוב ברקוביץ', ולא לאפשר פגיעה בחופש העיתונות", נכתב במכתב שנשלח מטעמם.
בנוסף לכך, נערכה אתמול הסלמה נוספת כששלטי מחאה נתלו על קירות הנהלת רשת בסמוך למשרדה ברמת החייל, עם הכותרות "לא רצויה" ו"פוליטיקאית לא תנהל את חדשות 13". במקביל, פנו עובדי החברה גם לדירקטוריון שמינה אותה בדרישה לנהל הליך חדש לבחירת מנכ"ל או מנכ"לית חדשה, טרם נקיטת הליכים משפטיים.
בעקבות הדברים, בג"ץ הודיע כי "המשיבים יגישו תגובה מקדמית לעתירה ולבקשה לצו ביניים עד ארבעה ביולי 2024".