יוצרים נגד קרן הקולנוע שומרון: יותר מ-140 יוצרים ישראלים הודיעו כי הם לא ישתפו פעולה עם הקרן שהוקמה בשומרון.
4 צפייה בגלריה
ארי פולמן, שירה גפן ונדב לפיד
ארי פולמן, שירה גפן ונדב לפיד
ארי פולמן, שירה גפן ונדב לפיד
(צילום: זהר שחר, דנה קופל ורפי דלויה)
בהודעה מטעם היוצרים נכתב כי "בעקבות פסטיבל הקולנוע בשומרון, עשרות יוצרי קולנוע עלילתי ודוקומנטרי ישראלים מצהירים כי לא יפנו למענקים ולא ישתפו פעולה עם קרן הקולנוע שומרון. לקראת טקס פרסי האופיר בחודש הקרוב, קוראים היוצרים לאקדמיה הישראלית לקולנוע להצהיר כי לא תיקח חלק ב'הלבנת הכיבוש'".
בין החותמים על המכתב ארי פולמן, קרן ידעיה, מיכל אביעד, שירה גפן, שמואל הספרי, חגי לוי, ערן קולירין ונדב לפיד. הם כתבו כי "מטרתה של קרן שומרון למחוק את הקו הירוק ואת ההבחנה בין משטר צבאי לאזרחי". בנוסף אומרים החותמים במכתב כי הקרן ופסטיבל הקולנוע שנערך בשומרון לאחרונה, "מזמינים יוצרים ישראלים לקחת חלק פעיל בהלבנת הכיבוש תמורת תמיכה כספית ופרסים".
4 צפייה בגלריה
מתוך פסטיבל הקולנוע בשומרון 2022
מתוך פסטיבל הקולנוע בשומרון 2022
מתוך פסטיבל הקולנוע בשומרון 2022
(צילום: אולפני אתרוג)
במכתב שאותו יזמו בין היתר לירן עצמור, שירה ארד, מיר קלר ומני ורסס, נכתב כי היוצרים יתנגדו בתוקף לקיום טקס פרסי אופיר בשומרון, אם תעלה הצעה כזאת. טקס פרסי אופיר נערך השנה בתל אביב. "לא נסכים לקיום טקס פרסי אופיר באזור הנתון למשטר צבאי. אנו קוראים לאקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה, לחבריה ולראשיה, לא להפוך את הקולנוע הישראלי לכלי נוסף לדיכוי של העם הפלסטיני", לשון המכתב.
יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון ויושב ראש הקרן מסר: "יש בשמאל הקיצוני כמה אנשים שחושבים בטעות שלגור באיזורים מסויים שלא מתאימים לרוחם, או לאחוז בדעות פוליטיות שונות מהם, זו עבירה על החוק. אני אחדש להם, חצי מיליון אזרחי ישראל ביהודה ושומרון נושמים אוויר, חיים, אוהבים, מטיילים וגם יוצרים קולנוע. קרן הקולנוע היא חלק ממיזם של מדינת ישראל להקמת קרנות אזוריות, בדיוק כמו הקרנות בנגב בערבה ובגליל, וכך זה יימשך עוד.
4 צפייה בגלריה
יוסי דגן
יוסי דגן
יוסי דגן
(צילום: מתוך ויקיפדיה)
"המכתב הזה נגוע בגזענות פוליטית ובניסיון בוטה לפגוע בחופש הביטוי והיצירה של כחצי מיליון אזרחים במדינת ישראל. הקרן שתמכה עד היום בלמעלה מ-70 סרטים תמשיך לפעול במקצועיות וברצינות למען היוצרים והיצירה הקולנועית בארץ וביהודה ושומרון. הניסיון לסתום את הפה לחצי מיליון אזרחי מדינת ישראל ולהדביק פוליטיקה בפעילות הקרן לא יצלח. הקמת הקרנות האזוריות בהן קרן שומרון היא הזדמנות לתת במה לצעירים מוכשרים בפריפריה מכל גווני החברה הישראלית שעד היום לא קיבלו הזדמנות".
שר התרבות חילי טרופר ביקר גם כן את מכתב החרם של היוצרים ואמר כי "אמונה בערך של חופש הביטוי לא צריכה להיות בערבון מוגבל או רק לדעות מסוימות. גם אם לפעמים יש מחלוקות או יצירות מאתגרות ואף מכעיסות החופש צריך להישמר, כל עוד הוא עומד בחוקי המדינה. גם עבורי יצירות מסוימות קשות, אבל אני משתדל להקפיד על הפרדה בין פוליטיקה לתרבות ומציע לכולם, מכל צד, לנהוג כך. קרנות הקולנוע הארציות הממוקמות בתל אביב ובירושלים כמו הקרנות בנגב, בגליל, בשומרון ובערבה פועלות בחופש אמנותי מלא ונועדו לאפשר את השמעת מגוון הקולות בחברה הישראלית. מגוון איננו קללה, אלא ברכה".
4 צפייה בגלריה
שר התרבות חילי טרופר, מתוך טקס האשכבה של יורם טהרלב בתיאטרון הבימה
שר התרבות חילי טרופר, מתוך טקס האשכבה של יורם טהרלב בתיאטרון הבימה
שר התרבות חילי טרופר
(צילום: מוטי קמחי)
טרופר הוסיף כי "כל אדם ועמדתו ראויים לכבוד, כל יוצר יכול לבחור האם ולאיזה קרן להגיש את יצירתו או כמובן להימנע מהגשה לקרן מסויימת, אבל מוטב שלא להשתמש בקרנות ובמיקומן ככלי לניגוח פוליטי. תמוה שיש מי שטוענים כלפי אחרים על ערבוב בין תרבות לפוליטיקה, כשהם נוהגים ככה בדיוק. ערבוב בין פוליטיקה לאמנות לא מצמיח דברים טובים, רק שנאה מיותרת. אני גם מציע לכולם לא לדרג אחרים עד כמה אכפת להם מקולנוע ותרבות והאם המניע שלהם הוא פוליטי. ישראלים שונים המחזיקים בעמדות שונות יכולים כולם להחזיק גם באהבה לאמנות".
טרופר התייחס גם לאמירה לפיה יוחרם טקס פרסי אופיר אם ייערך בשומרון, ואמר: "למען הסר ספק, מיקום טקסי פרסי אופיר נקבע בידי האקדמיה הישראלית לקולנוע ולטלוויזיה. כאמור, אין התערבות פוליטית בעניין". השר המשיך בביקורת כלפי היוצרים: "קרן הקולנוע שומרון עובדת על פי חוקי המדינה ומשרתת את כלל אזרחי המדינה, בדיוק כמו כל קרן קולנוע אחרת. מי שמכבד את החוק ובעיקר מי שמכבד את חופש הביטוי, ראוי שיהיה עקבי בעניין. כשנוח, וכשנוח פחות".