לא מעט תופעות טבע, רעידות אדמה, סערות וסופות התרגשו עלינו בשנתיים האחרונות. אחת החזקות שבהן הייתה ללא ספק סערת סידני סוויני, הכוכבת והמפיקה ההוליוודית הבוערת בת ה-26, שחרכה את השערים, השטיחים האדומים, הקמפיינים, מדורי הרכילות ואפילו את טורי הדעות. היא פשוט הייתה בכל מקום בבת אחת. אחרי שהתרשמנו ממנה בסדרות "אופוריה" ו"הלוטוס הלבן", היא נראתה בסרטים "רק לא אתה" - קומדיה רומנטית שזכתה להצלחה קופתית מפתיעה וגררה גל שמועות על הרומן עם הכוכב לצידה גלן פאוול, "מאדאם ווב" הקומיקסי מבית מארוול ו"טהורה", סרט האימה הפסיכולוגי - ובנוסף גם זכתה לככב בקליפ של הרולינג סטונס.
"ריאליטי" - טריילר
(קרדיט: באדיבות סרטי נחשון)
בחודש מרץ האחרון, הופעתה של סוויני - סמל המין התורני - כאורחת של תוכנית המערכונים "סאטרדיי נייט לייב" חוללה הרבה רעש, בין היתר בגלל שתי סיבות בולטות. "הציצים של סידני סוויני נתקעו לי בפרצוף שלשום", כתב רענן שקד בטור דעה ב-ynet, "לא הייתה דרך למנוע את התאונה החזיתית הזאת: זה עשה דברים שציצים עושים. זה היה מדהים לחלוטין וטריוויאלי לגמרי. אבל היה שם משהו מדהים יותר - אנשים, המון אנשים, דיברו על איך שזה זז. ואיך שזה נראה. וכמה שזה מעורר קנאה. ומה שהם היו עושים. וכמה שזה עושה להם. וכמה שזה לא עושה להם". כן הוסיף שקד: "סידני סוויני שברה את המחסום ההרמטי שהקים לאורך השנים שיח הפוליטיקלי קורקט, כשלפתע אנשים הרשו לעצמם שוב להעיר הערות, להגיד דברים, לנקוב במילים האסורות. האם מדובר בנקודת הפריצה של הריאקציה הגדולה לעידן ה-MeToo?".
9 צפייה בגלריה
סידני סוויני
סידני סוויני
סידני סוויני
(צילום: AP)
אגב, בריאיון שהעניקה למגזין "גלאמור" ב-2023, חשפה סוויני כי בגיל 18 שקלה לעשות ניתוח הקטנת חזה, ונהגה לעטות בגדים רחבים. "אבל אמא שלי אמרה שאני אתחרט על זה, ואני כל כך שמחה שלא עשיתי", אמרה אז, "אני אוהבת את השדיים שלי, הם החברים הכי טובים שלי. אני רוצה להראות לנערות שזה מדהים ויפה ומעצים שיש לנו את הגוף שיש לנו".
גם הרפובליקנים חגגו על ההופעה המתוקשרת. "תרבות ה-Woke מתה", בישר החוקר הפוליטי השמרני ריצ'רד הנניה ברשת החברתית X (טוויטר לשעבר). בעקבות התגובות להספד שלו, הוא הזדעק לפרסם הבהרה: "זה שסידני סוויני נמצאת בכל מקום מראה לנו שאתם יכולים לתת לנו את כל המחקרים על שומן ובאדי-פוזיטיביטי, אבל החברה תמיד תחזור לאהוב בלונדיניות עם ציצים. כמו קומוניזם - אתם יכולים לדכא את הטבע האנושי, אבל הם לא ינצחו כי הוא תמיד חוזר".
9 צפייה בגלריה
סידני סוויני
סידני סוויני
סידני סוויני
(צילום: Brendon Thorne/Getty Images)
זמן קצר אחרי הופעתה של סוויני ב"סאטרדיי נייט לייב", המפיקה ההוליוודית קרול באום טענה שסרטה, "רק לא אתה", "לא ראוי לצפייה", וכן פסקה שסווויני "לא יפה, היא לא יכולה לשחק, אז למה היא כל כך לוהטת?". סוויני הגיבה באמצעות נציג, וכינתה את דבריה של באום "מבישים". בהודעה נכתב: "כמה עצוב שאישה בעמדה לחלוק את המומחיות והניסיון שלה בוחרת במקום זאת לתקוף אישה אחרת".
בשבוע שעבר סוויני שוב הנפיקה כותרות ודיונים בגזרתה, הודות לסדרת תמונות סלפי סקסיות בחשבון האינסטגרם שלה בעל 20 מיליון העוקבים. התמונות שהסעירו את הרשת הופיעו בליווי הכיתוב: "אני לא נוהגת לעשות תמונות סלפי-מראה, אבל כשאני כבר עושה כאלה, הן כאוטיות". התגובות היו בהתאם והתפלגו למתלהבות ("כאוס מחמיא לך", "הבנדנה הזאת לא תעצור אותי", "עוד כאוס בבקשה") ולמתנגדות ("מיניות- יתר", "אל תתלונני שאחר כך מחפיצים אותך").
כשפגשתי וראיינתי את סווויני במלון ברלינאי מהודר ויוקרתי בכיכר פוטסדאם, אפשר היה להתרשם שהיא יודעת היטב איך להתנהל ולהתמודד עם הרעש וההמולה סביבה. מדובר בבחורה דעתנית, מפוקחת ואינטליגנטית, ששולטת בשפות אחדות (ספרדית ורוסית) ומנתבת את דרכה בחוכמה. "איך אני מתמודדת עם הפרסום והתהילה? אלה החיים שלי", היא אומרת וצוחקת. " אני פשוט מנסה ומקפידה להיות עצמי וזהו. ברור שאני ממש נפעמת מקבלת הפנים של הצופים ועדיין קיימת המחשבה שהכול יכול להיגמר. בסך הכול אני אדם אופטימי, מאוד חברותי ופתוח, ורואה את חצי הכוס המלאה. חשוב לי לחלוק את האושר שלי ולנסות לעשות את היום שלך ושל האחרים קצת יותר טוב".
ואיך את מתמודדת עם יחס וגישה סטריאוטיפיים כלפיך? "נשים חוות גישה סטריאוטיפית במהלך חיינו, וכך גם אני. לא משנה באיזה חלל אנחנו נמצאות, תמיד מעריכים אותנו פחות. אבל היכולת שלנו לשנות את הדעה של אנשים היא גם הכוח שלנו".

"אמריקה מטורפת, אנשים מחליפים נשק אוטומטי ביוגה"

סוויני מגיעה עכשיו למסכים בבתי הקולנוע בישראל עם אחד מהתפקידים היותר טובים שלה - הסרט "ריאליטי", המשחזר פרשה אמיתית שכבר הונצחה בשני סרטים נוספים. סוויני מגלמת את ריאליטי ווינר (כן, כן, זה שמה) - צעירה טקסנית בלונדינית, חובבת כלי נשק, בוגרת יחידת המודיעין של חיל האוויר, שעבדה כמתורגמנית בשירות הסוכנות לביטחון לאומי של ארצות הברית. במסגרת עבודתה, ריאליטי הבחינה במסמך סודי שהדגים כיצד שירותי הביון של רוסיה התערבו בבחירות לבית הלבן ב-2016 - טענות שנדחו בשעתו על ידי הנשיא דונלד טראמפ והצוות שמקיף אותו. ריאליטי הבינה שהיא עלתה על ראיית זהב והחליטה למלא את חובתה האזרחית - היא הדליפה את המסמך לתקשורת, וכך הפכה ל-Whistleblower - אדם שחושף עוולות מערכתיות. ריאליטי נתפסה, נכלאה בתנאים קשים והועמדה למשפט. אחרי מאבק וקמפיין המוני למענה, היא קיבלה עונש מאסר של 63 חודשים.
9 צפייה בגלריה
ריאליטי ווינר, מתוך ריאיון ל"60 דקות"
ריאליטי ווינר, מתוך ריאיון ל"60 דקות"
הדליפה - ושילמה על זה. ריאליטי ווינר, מתוך ריאיון ל"60 דקות"
(צילום מסך, CBS)
הפרשה ריתקה את המחזאית טינה סאטר, שכתבה עליו מחזה - והוא הפך לסרט בבימויה, שאליו בחרה ללהק את סוויני לתפקיד הראשי. "בחרתי בסידני קודם כל בגלל שהיא כל כך טובה", אומרת סאטר. "היה לי חשוב שהדמות הזו תבוצע עם הרבה יושרה".
סוויני מצידה מתוודה שבשנת 2017, כשהסיפור של ריאליטי הגיע לחדשות, היא בקושי שמה לב אליו. "אם היית שואל אותי על ריאליטי, בקושי הייתי יכולה לומר לך שאני יודעת משהו על זה, אבל בדצמבר 2017 תוך כדי גלישה באינטרנט נתקלתי במאמר עליה וראיתי שהופיעה שם תמונה של ריאליטי עם אקדח. אמרתי לעצמי: 'וואו, הנערה הזו נראית לי מעניינת'. ואז ראיתי עוד תמונה עם קפוצ'ון ואמרתי: 'מה זה?'. ואז קראתי את המאמר והבנתי שהאישה הזו ממש מעניינת ומסקרנת, ואיך זה שלא הקדשתי מספיק תשומת לב אליה קודם לכן. ראיתי שיש לינק לתמלול החקירה שלה, קראתי אותו וקלטתי שיש כאן מותחן. תמלול החקירה נראה לי כמו יצירה דרמטית ויכולתי לראות אותו קם לחיים כסרט".
מה עוד סקרן אותך בסיפור שלה? "העובדה שהאישה הזו הייתה בבית סוהר, שאלתי את עצמי איך היא עברה את זה. הסיפור שלה מאד נגע בי - אני תמיד מחפשת חומרים שבהם הנשים הן המובילות, והתמלאתי השראה מהדרך שבה ריאליטי שיחקה מחבואים עם אנשי ה-FBI. אני חושבת שריאליטי היא אישה צעירה מיוחדת ומורכבת שצריך לחשוף ולהראות. היא אכן עברה על החוק, אבל כל דמוקרטיה זקוקה שיהיו לה חושפי שחיתויות. אז למעשה יש לי תחושות מאד מורכבות כלפי המעשה שלה. אנחנו צריכים לשמר את הדמוקרטיה ואני מעריצה ומעריכה את מה שריאליטי עשתה. ריאליטי נמצאת עכשיו מחוץ לבית הסוהר והיא מתעסקת ברפורמה בבתי הסוהר, שזה נושא מאוד גדול בארצות הברית".
9 צפייה בגלריה
מתוך "ריאליטי"
מתוך "ריאליטי"
מעריצה את מה שריאליטי עשתה. סידני סוויני, מתוך "ריאליטי"
(צילום: Micky & Mina, באדיבות סרטי נחשון)
מה את חושבת על כך שהבית שלה היה מלא בכלי נשק? "זה גם עניין תרבותי. ריאליטי הרי באה מטקסס, גרה בג'ורג'יה ושירתה בחיל האוויר. יכול להיות שיהיו לך דעות פוליטיות פרוגרסיביות, ובמקביל יהיו לך כלי נשק בבית. זה מושפע מאיפה שאתה מגיע וזה מראה כמה פראיים כולנו. אגב, ריאליטי מלמדת עכשיו יוגה וזה מראה כמה אמריקה מטורפת - אנשים מחליפים נשק אוטומטי ביוגה".
בתור הכנה לתפקיד נפגשת עם ריאליטי? "כן, התאפשר לי לדבר עם איתה פעמים רבות. טינה קישרה בינינו והתחלתי לסמס לה, ואז התחלנו לדבר גם בזום. כמובן שאני רוצה לשמור לעצמי את תוכן השיחות שלנו, בגלל שהן אישיות מאוד מבחינת ריאליטי. למדתי עליה כמה שרק אפשר כדי שאוכל לעשות חסד עם הדמות שלה".
איך התרשמת ממנה? "היא ממש מצחיקה. ממש לא האמנתי שהיא כזאת".
גם את מעורבת בסוגיות פוליטיות וחברתיות? "אני חושבת שכולנו מעורבים", היא חומקת. וזה המקום לציין שסוויני ומשפחתה נחשדו באהדה לטראמפ, בגלל פרשנות מוטעית לתמונות מיום הולדתה של אמא שלה - אולם סוויני מיהרה להכחיש ולהפריך אותן.
9 צפייה בגלריה
מתוך "ריאליטי"
מתוך "ריאליטי"
כולנו מעורבים בפוליטיקה. מתוך "ריאליטי"
(צילום: Micky & Mina, באדיבות סרטי נחשון)

"רציתי מאוד לראות את 'אופוריה' הישראלית, אבל לא הצלחתי למצוא אותה"

סוויני נולדה בעיר ספוקיין הממוקמת במורד הרי הרוקי, במדינת וושינגטון. האם עורכת דין והאב בתחום הרפואה. היא גדלה בצפון איידהו, ולמשחק היא הגיעה מהר מאוד. "כשהייתי בת 12, צילומי סרט קטן התגלגלו לעיירה שלנו וגיליתי על כך", היא נזכרת. "אז הכנתי להורים שלי מצגת עם תוכנית עסקית, שמפרטת מה יכול לקרות אם כן יאפשרו לי לגשת לאודישן לסרט. עשיתי זאת אחרי שראיתי מצגות שאבא הכין במסגרת העבודה שלו כנציג מכירות של חברת רוקחות" (בהתארחות שלה ב"סאטרדיי נייט לייב", השתעשעה סוויני על חשבון המצגת הזאת. א"ק).
ואיך ההורים שלך הגיבו לניסיון השכנוע? "הם היו מאוד מבולבלים. כל החיים אמרתי להם שאני רוצה להיות שחקנית, והם ראו בזה אמירה על של ילדה קטנה שאומרת שהיא רוצה להיות נסיכה. אחרי המצגת הם אמרו לעצמם: 'פשוט ניתן לך לגשת לאודישן כדי להוציא את הג'וק הזה מהראש, ואחרי זה כבר לא נצטרך לשמוע יותר על משחק'".
בסופו של דבר, סוויני קיבלה את התפקיד. "זה היה תפקיד של ניצבת", היא מספרת על הסרט, ששמו ZMD: Zombies of Mass Destruction. ההורים שלה השתכנעו, ומאז הם החלו להסיע אותה באופן קבוע לאודישנים בלוס אנג'לס - עד שלבסוף המשפחה עברה לבירת הסרטים כשהיא הייתה בת 13.
9 צפייה בגלריה
סידני סוויני
סידני סוויני
כל המשפחה עברה ללוס אנג'לס בעקבותיה. סידני סוויני
(צילום: AP)
בתיכון, סוויני התעניינה במתמטיקה ורובוטיקה, שיחקה בנבחרות הסקי, כדורגל והבייסבול, ואף התאמנה באומנויות לחימה. אגב, בילדותה היא עברה תאונה בגלישת ווייקבורד. "קצה הלוח נדחף לאחור וחתך את האזור שליד העין שלי. עשו לי 19 תפרים ונותרה לי צלקת קבועה. זאת הייתה השתוללות של ילדה שנהנית, לא הייתה תאונה מסכנת חיים".
בתחילת הקריירה, סוויני הבליחה לרגע בפרקים של סדרות מוכרות כמו "האנטומיה של גריי", "מחשבות פליליות" ו"שקרניות קטנות". כמו כן, היא עשתה תואר בעסקים כדי ללמוד על החוקים שעומדים מאחורי חוזים, אולם בסופו של דבר לא צברה את כל הנקודות שנדרשו ממנה על מנת לקבל את התואר. אחד המרצים שלה לא אפשר לה לגשת למבחן הסופי - סוויני לא הגיעה לשיעורים שלו מכיוון שהצטלמה לסדרה "סיפורה של שפחה", שם גילמה בחורה אדוקה ותמימה שמאורסת למפקד, שאותו גילם מקס מינגלה. לאחר מכן היא המשיכה לסדרה "חפצים חדים", ואף גילמה את אחת הגרופיות בכת הרצחנית של צ'רלס מנסון בסרט "היו זמנים בהוליווד" של קוונטין טרנטינו ("לא ידעתי שהוא גר בתל-אביב! אני אשמח לבוא לבקר").
הפרסום הגדול של סוויני הגיע בזכות "אופוריה" (2019), שמסתמכת על הסדרה הישראלית באותו השם והציגה סקס, סמים ורוקנ'רול בחיי בני נוער. סוויני מגלמת בסדרה את קסנדרה "קאסי" הווארד, תיכוניסטית שנוטה להתאהב בקלות ושעברה המיני רודף אחריה. בעונה השנייה אף גילינו שהדמות יהודייה מצד אימה.
יצא לך לראות את סדרת המקור הישראלית? "לא. רציתי מאוד לראות את 'אופוריה' הישראלית, אבל לא הצלחתי למצוא אותה".
גם את היית פרועה והוללת בתיכון, כמו גיבורי "אופוריה"? "לא. הייתי תלמידה מצטיינת בתיכון. מעולם לא הלכתי למסיבות או השתמשתי בסמים".
9 צפייה בגלריה
סידני סוויני, מתוך "אופוריה"
סידני סוויני, מתוך "אופוריה"
לא באמת היא. סידני סוויני, מתוך "אופוריה"
(באדיבות yes)
מבחינת חייה האישיים, סוויני אומרת שלאחר הגירושים של הוריה, "הכנסתי את עצמי למערכות יחסים נוראיות, לפעמים גם מסוכנות. אני אף פעם לא מדברת על זה, אבל כיום אני במערכת יחסים מאוד בריאה ומאוד יציבה". לפי הדיווחים, סוויני מאורסת לג'ונתן דאבינו, גבר בשנות ה-30 המאוחרות לחייו, שמשפחתו מנהלת חברה שעוסקת בטכנולוגיית מכשירים ואריזה.
גם סוויני בעניין של יזמות והיא אף הקימה את חברת ההפקות Fifty-Fifty Films. "אני פורחת בסביבה שבה אני לומדת ויכולה ללמוד מאחרים. אני באמת מאמינה שסרטים וסדרות טלוויזיה הם פרויקט יצירה משותף, אז מבחינתי המהות היא ביכולת לקחת חלק בדיון הקריאייטיבי גם מאחורי המצלמה".
יחד עם דאבינו, סוויני הפיקה את "טהורה" המתרחש במנזר באיטליה וסוויני מגלמת בו נזירה. "לא גדלתי בסביבה דתית, אבל סבתא שלי למדה בבית ספר דתי מאוד, המורות שלה היו נזירות והיא נהגה לומר שהן היו נוקשות מאוד. לקחתי אותה לצילומים באיטליה. היא מעולם לא יצאה מגבולות ארצות הברית, אז ארגנתי שהיא תהיה ניצבת וכך היא זכתה להתחפש לנזירה. סבתא אמרה: 'אני הולכת לקרוא לעצמי האחות רבקה, מאחר וזו הנזירה שהכי שנאתי בבית הספר'. הבילוי עם סבתא היה כיפי".
את "טהורה" הפקת עם בן זוגך. זה לא ריסקי לעבוד יחד? "זה חשוב מאוד לעבוד עם אנשים שתומכים בך ומקשיבים וגורמים לך להרגיש שהקול והדעה שלך נשמעים, אז אני אוהבת להקיף את עצמי בחברים ובאנשים שאני אוהבת ונהנית לעבוד איתם. מאחר ואני נמצאת איתם ימים שלמים - ולעיתים לילות שלמים, ובהמשך במסע קידום הסרט - חשוב לי להיות עטופה באנשים שאני נהנית להיות ולבלות איתם".
9 צפייה בגלריה
מתוך "טהורה"
מתוך "טהורה"
עסק משפחתי. סידני סוויני, מתוך "טהורה"
(צילום: באדיבות פורום פילם)
לסוויני המתרוצצת והעסוקה אין הרבה חורים בלו"ז, אבל בשעות הפנאי הזעומות היא מעדיפה לבלות במשכנה הפרטי הלא ממש צנוע (במקרה שלה זו אחוזה בפלורידה שרכשה ב-13.5 מיליון דולר). "אני אישה של בית - מבשלת, מבלה עם הכלב שלי, מזמינה חברים ומשפחה. אני רוצה ילדים, תמיד רציתי ילדים, ואני רוצה משפחה גדולה. אימהות הוא הכוח הגדול ביותר שיכול להיות".
סוויני מעידה שהיא אוהבת גם לקרוא ספרים. "צילמתי באוסטרליה סרט שביים רון הווארד בשם 'עדן', שמתרחש באיי גלפאגוס ושייצא השנה למסכים, אז קראתי בתור הכנה כמה ספרים של צ'רלס דארווין - זה היה מאוד רציני. ספרים של 800 עמודים, אבל מאוד מעניינים, על החיים ותיאוריות שונות".
כשסוויני יוצאת החוצה, עם זאת, היא שמחה להשקיע. בנשף המט גאלה הניו-יורקי האחרון היא עטתה פאה שחורה וכפפות שחורות והרשימה עם שמלה פרחונית של מיו מיו. "זה כיף להביע את עצמך בכל מיני צורות. אני מתייחסת אל אופנה כדרך למצוא גרסאות שונות של עצמי ולהביא אישיויות שונות שלי, זה גורם לי הנאה גדולה. זה מגניב לנסות ללבוש דברים חדשים שנראים לי קוליים".
9 צפייה בגלריה
סידני סוויני באירוע המט גאלה 2024
סידני סוויני באירוע המט גאלה 2024
"זה כיף להביע את עצמך בכל מיני צורות". סידני סוויני באירוע המט גאלה 2024
(צילום: Evan Agostini/Invision/AP)
אחד הפרויקטים הבאים של סוויני הוא סרט עלילתי על המתאגרפת המקצוענית כריסטי מרטין, שניפצה תקרות זכוכית ושברה כמה אפים בין השנים 2012-1989 - תפקיד שיחייב את סוויני להתאמן, לחבוט ביריבותיה בזירה ולספוג מכות. "התאמנתי בקיקבוקסינג מגיל 19-12 ואני מתה לחזור לזירה, להתאמן ולשנות את הגוף שלי", הכריזה סוויני לאחרונה. "הסיפור של כריסטי הוא תובעני פיזית ורגשית, אבל אני אוהבת לאתגר את עצמי. כריסטי מרטין לא רק נתנה לגיטימציה לאגרוף נשי, היא התגברה על סטריאוטיפים מגדריים. אני מרגישה חובה לספר סיפור על אישה שהתמודדה עם כל כך הרבה מצוקות ולא אפשרה להן להביס אותה. זה הולך להיות חזק ורגשי".
נדמה שאת חסרת פחד ומוכנה להתנסות בהכול. את בכלל מפחדת ממשהו? "כן, יש לי פחד ממחטים, אין לי מושג מאיפה זה בא. אני סובלת מהפחד הזה מאז שהייתי קטנה. אני פשוט צורחת. זו ממש פוביה ואני לא יודעת איך לפתור אותה".