השר איתמר בן גביר העניק לראפר יואב אליאסי, שידוע בכינויו "הצל", דרגות פקד של משטרת ישראל, כשלצידו מפקד משטרת מחוז תל אביב ניצב פרץ עמר.
השר בן גביר אתמול בטקס הענקת דרגות פקד למפקדי כיתות כוננות, בהם הצל
אתמול בטקס חגיגי הוענקו דרגות קצונה פקד ייצוגיות ל-15 חברי כיתות כוננות שמאז 7 באוקטובר הוקמו בכל רחבי הארץ. במשטרה התפתלו כשנשאלו שאלות הנוגעות להענקת הדרגה לאליאסי, וניסו לצבוע זאת כמשהו עקרוני שניתן לחברי כיתות הכוננות.
לאחר קבלת הדרגה, הצל כתב בהתרגשות בפייסבוק: "אני לא מאמין שאני כותב את זה. אתמול היה לי את אחד הימים המרגשים שהיו לי, אתמול קיבלתי דרגות פקד! שנים אני נלחם על האמת שלי, וכבר קיבלתי את זה שלעולם אני לא אקבל הכרה או תודה, והאמת היא שכבר הפכתי להיות חסין. אבל אתמול זכיתי לקבל דרגות קצונה על הפעילות שלי והקמת יחידת הכוננות שעצרה עשרות שב"חים ועושה לילות כימים כדי לשמור על ביטחון העיר. כשמפקד המחוז בנוכחות השר קראו לי לבמה והעניקו לי את הדרגות, התרגשתי כמו שלא התרגשתי מול עשרות אלפים במנורה. כשראיתי את משפחתי על הרגליים מוחאים כפיים בדמעות, כמעט שדמעתי איתם - ושם הבנתי את גודל ההישג. זה ניצחון עבורי, עבור משפחתי ועבור כולנו!
"אני יודע שיהיו אנשים שלא יאהבו את הרעיון ויעשו הכל כדי להרוס", המשיך אליאסי, "אבל אני ב-7.10 השתניתי וסדרי העדיפויות שלי השתנו. למרות הציקצוקים נלחמתי להקים יחידת כוננות מבצעית מאומנת ומאובזרת בשביל לשמור גם על ילדיי וגם על הגדולים שבשונאיי ומתנגדיי, ולמעשה שביום קריאה תהיה שם לתת מענה מבצעי. אתמול אני והיחידה עשינו תצוגת יכולת מול פיקוד המשטרה הבכיר שלא הייתה מביישת את היחידות המיוחדות ביותר של המשטרה, ואתמול, חוץ מהענקת הדרגה, יחידת הכוננות שלי הפכה ליחידת הכוננות של כל המחוז, מבת ים ועד רשפון, שזה צעד ענק וחסר תקדים.
1 צפייה בגלריה
טקס הענקת דרגות הקצונה למתנדבי כיתות הכוננות. משמאל: השר איתמר בן גביר, יואב "הצל" אליאסי וניצב פרץ עמר
טקס הענקת דרגות הקצונה למתנדבי כיתות הכוננות. משמאל: השר איתמר בן גביר, יואב "הצל" אליאסי וניצב פרץ עמר
טקס הענקת דרגות הקצונה למתנדבי כיתות הכוננות. משמאל: השר איתמר בן גביר, יואב "הצל" אליאסי וניצב פרץ עמר
"יחידת הכוננות מורכבת מעשרות לוחמים בסיירות וביחידות המובחרות ביותר בצה"ל והמשטרה", חתם אליאסי את דבריו, "בפיקודי ובפיקוד נפתלי ברזני שהיה צלף ביחידת היס"מ במשך עשור, וגם הוא קיבל דרגות אתמול. אני גאה בכל לוחמי יחידת הכוננות והמשטרה, ותודה למשפחה שלי ולכם על התמיכה והאמונה. אני ממש מתרגש! פקד מיוחד יואב אליאסי".
השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, אמר אתמול בטקס הענקת הדרגות: "תוקפים אותי כי אני הבאתי דברים אחרים שלא היו במשטרה". במהלך כנס מפגש כיתות כוננות במחוז תל אביב הוא ענה גם למתקפות המפכ"ל יעקב שבתאי בטקס פרידתו מן המשטרה, שנערך מוקדם במכללה לשוטרים בבית שמש. השר בן גביר אמר כי "כשתוקפים אותי, תוקפים אותי כי אני רוצה לשנות. כשתוקפים אותי, תוקפים אותי כי אני הבאתי דברים אחרים שלא היו במשטרה".
בן גביר הוסיף: "זו לא בושה להגיד: שנים רבות לא האמינו בזה שאזרחים השתלבו בעשייה המשטרתית, שנים רבות לא דיברו על מכפילי-כוח, שנים רבות לא האמינו שצריך לחלק נשקים, שנים רבות האמינו בתפיסה ש'נעשה שקט, יהיה שקט בבתי הסוהר, ניתן עוד ועוד בקלאוות למחבלים, ואז יהיה כאן טוב ושקט ורגוע'. ב-7 באוקטובר זה התנפץ".
מהמשטרה נמסר כי חולקו 900 דרגות פקד ייצוגיות למפקדי כיתות כוננות ברחבי הארץ. חבר הכנסת נאור שירי, חבר הוועדה לביטחון לאומי, ביקר את ההחלטה להעניק לאליאסי דרוגת קצונה ייצוגיות. "מתן דרגות הקצונה ליואב אליאסי הינו עוד צעד בפוליטיזציה ובהשתלטות השר לביטחון לאומי על משטרת ישראל", מסר שירי ל-ynet, "מאז הקמת הממשלה אנחנו רואים בבירור כיצד משטרת ישראל הופכת להיות כלי שרת בידי השר, ממינויים לא ראויים לאלימות כלפי מפגינים, מעצרים על תליית שלטים ומניעה של אזרחים להיכנס למשחקי כדורגל - רק כי לבשו חולצה המוחה כנגד השר.
"מתן הדרגות ליואב, על אף היותן ייצוגיות בלבד, לא עומדות בקנה אחד עם נוהלי אג"מ של משטרת ישראל", המשיך שירי, "סעיף 9 לאותן תקנות אוסרות על מתנדב להביע דעות פוליטיות, ואותן התקנות נקבעו בעת שהודח המתנדב ליאור ליפשיץ, לאחר הביע ביקורת על התנהלות הממשלה והשר בן גביר כנגד מחאת המהפכה המשפטית. תחת משטרת בן גביר, נהלים וחוקים רלוונטיים רק לצד אחד במפה, ולשם הולכת מדינת ישראל".
מתנדבי כיתות כוננות מוגדרים כמתנדבי אבטחה, והם דומים במעמדם למתנדבי משטרה לובשי מדים שמתנדבים בכל יחידות המשטרה ועושים קורסי הכשרה כדי לעבוד בתפקידיהם. מאז פרוץ המלחמה, הקימו המשרד לביטחון לאומי ומשטרת ישראל למעלה מ-900 כיתות כוננות ברחבי הארץ, מתוכן כ-260 כיתות כוננות במרחב העירוני. הקריטריונים להתנדב לכיתת כוננות: שירות ביחידה לוחמת, סיום שירות מילואים, עד גיל 65, ללא רישום פלילי, בעלי כשירות רפואית.