בחדר מבודד באולם בית המשפט במנהטן יתכנסו השבוע 12 המושבעים האנונימיים-המפורסמים ביותר בארצות הברית מאז משפט או.ג'יי סימפסון לפני כמעט 30 שנה. הם יצטרכו להחליט האם להרשיע, לראשונה בהיסטוריה, נשיא ארצות הברית לשעבר בעבירות פליליות של זיוף מסמכי תאגיד והפרת חוקי קמפיין הבחירות של מדינת ניו יורק. זה נשמע כמו כתב אישום בנאלי ויבש, אבל כל מה שהוביל אליו היה ההיפך המוחלט. סיפור צהוב ואפל, שבמרכזו עומד לא דונלד טראמפ - לפחות לא רק דונלד טראמפ - אלא אישה חזקה וקשוחה, שבמקרה היא גם כוכבת פורנו.
"סטורמי" - טריילר
(באדיבות פיקוק)
המושבעים יצטרכו לעסוק רק בעובדות הקרות. מי שרוצה לדעת איך הגיע דונלד טראמפ למצב בו המשפט היחיד שלו לפני הבחירות בנובמבר הוא תוצאה של סטוץ חד-פעמי מלפני כמעט 20 שנה, יקבל לפחות תשובות חלקיות מהסרט התיעודי "סטורמי", שעלה אתמול (א') ב-HOT8 וב-yes דוקו ושהעיתוי שלו כנראה לא יכול היה להיות מוצלח יותר.
הסאגה, בקצרה: טראמפ ודניאלס בילו לילה אחד של סקס בהסכמה - מאוד לא מהנה, לדברי סטורמי - זמן קצר אחרי שמלאניה טראמפ ילדה את הבן, בארון. כשהסיפור עמד לצוץ בטיימינג רע מאוד עבוד טראמפ במהלך קמפיין הנשיאות של 2016, הוא שלח את מייקל כהן, אז עורך דינו והאיש למשימות מלוכלכות במיוחד, לשלם לדניאלס 130 אלף דולר בתמורה לחתימתה על הסכם שתיקה. כל זה דוחה, אבל חוקי. מאוחר יותר קיבל כהן את החזר התשלום מתוך כספי הקמפיין של טראמפ, וזה כבר לא חוקי.
2 צפייה בגלריה
מתוך "סטורמי"
מתוך "סטורמי"
מגיע בעיתוי מוצלח. מתוך "סטורמי"
(צילום: באדיבות פיקוק)
הפרשה כולה התפוצצה ב-2018, כשטראמפ כבר היה בבית הלבן. אז גם נצמדה הבמאית שרה גיבסון לסטורמי דניאלס ומתוך זה יצא סרט עם סיפור שנשמע מוכר, אבל מגיע מנקודת מבט לא מוכרת. "אני סטורמי דניאלס מבאטן רוז' לואיזיאנה, כוכבת סרטי פורנו, כותבת, אמא, קוץ בתחת ואידיוטית שלא יכולה לסתום את הפה", אומרת סטורמי כשהיא מתבקשת להציג את עצמה בתחילת הסרט, ומניחה את הקרקע לכמעט שעתיים קצביות ורוב הזמן מהנות לצפייה, גם אם לא מחדשות במיוחד.
הסרט מחזק את הרושם שנוצר כבר מתחילת הפרשה, לפיו טראמפ הסתבך פה עם האדם הלא נכון - אשה מהירת-מחשבה שיודעת לתת שואו - וגם מבהיר מדוע סטורמי היתה עדה יעילה במשפט המסתיים השבוע. היא קומוניקטיבית, מצחיקה ומעניינת, "כוכבת פורנו חכמה באופן מטריד", אומר עליה מישהו בבדיחה שרק מעליבה את דניאלס עוד יותר.
הסרט גם הופך את סטורמי דניאלס הרפובליקנית לגיבורה ליברלית, בזמן שהוא מניח זרקור על מציאות לא נוחה לליברלים. דניאלס היא אשת עסקים מוצלחת ואמא טובה - כך לפחות זה נראה מהדרך שבה היא מגוננת על בתה - שבמקרה מתפרנסת מפורנו. אבל הרי מתחת להגדרה היבשה של 'הפרת חוקי מימון קמפיין', נמצא העניין האמיתי: טראמפ שילם דמי שתיקה לצמד מילות הקסם הסליזיות "כוכבת פורנו". כל האיכויות של דניאלס כאדם נבלעות בהגדרה האחת הזו, וכולנו, לא חשוב כמה אנחנו בטוחים בנאורות שלנו, נהנים מהקרקס הזה.
"סטורמי" גם מציף היטב את האופורטוניזם הציני שייצר כל חלק בסאגה הזו: טראמפ שמח רוב חייו לספר לכל העולם איך הוא בוגד בנשותיו עם דוגמניות וכוכבות פורנו, עד שזה נהיה לו לא נוח; דניאלס שילמה מחיר אישי יקר, אבל גם הרוויחה לא מעט, והפכה לסוג של אייקון פמיניסטי שמסתובב בעולם ומתקבל במחיאות כפיים באוניברסיטת קיימברידג' באנגליה. 22 מיליון איש ראו אותה מתראיינת לתכנית "60 דקות", והתקשורת, כמובן, חלבה כל קליק אפשרי מהסיפור.
2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
בילתה איתו לילה של סקס "מאוד לא מהנה". דונלד טראמפ
(צילום: AP)
גיבסון חזרה לדניאלס ב-2023, כשכבר היה תאריך לתחילת המשפט וסטורמי הבהירה שהיא רוצה להעיד. חייה בחמש השנים הללו הפכו לגיהנום. לקראת סוף הסרט דניאלס קוראת רצף של ציוצים והודעות, ומדגימה איך מה שהתחיל ב-2018 עם "זונה" ו"כלבה", הפך ב-2023 ל"נבוא אלייך הביתה ונשסף לך את הגרון". היא היתה בטוחה שתמות וכבר הקליטה צוואה. היא עברה לינץ׳ אינטרנטי ואיומים על חייה, ונהגים רדפו אחריה בכביש כשהיא עם בתה באוטו. אבל קצת כמו המציאות, גם "סטורמי" לא מצליח לעורר את הזעם שאמור לצוף כשרואים את הדברים האיומים שטראמפ עושה, או שאנשים עושים בשמו. התגובה האדישה הזו אומרת הרבה יותר על מה שנהיה מאיתנו מאשר על הסרט.