גורמים במשרד התקשורת החרימו היום (ג') ציוד צילום ושידור של סוכנות הידיעות AP, בזמן שעובדיה תיעדו משדרות שידור חי של צפון רצועת עזה.
3 צפייה בגלריה
אדם צופה משדרות אל רצועת עזה
אדם צופה משדרות אל רצועת עזה
אדם צופה משדרות אל רצועת עזה
(צילום: AP Photo/Leo Correa)
ישראל החרימה את הציוד, כך לפי AP, בשל "הפרה של החוק החדש שאוסר על שידורי אל-ג'זירה בישראל". הערוץ הקטארי, כך נכתב בדיווח של סוכנות הידיעות, הוא בין אלפי הלקוחות שמשתמשים בשידורים החיים של AP: "אנו מגנים את הצעד של ישראל ודוחים אותו בתוקף".
לפי דוברות AP, "ההחרמה לא התבססה על התוכן ששודר". עובדי הסוכנות שהציוד שלהם הוחרם קיבלו מכתב חתום על ידי שר התקשורת שלמה קרעי, בו נטען כי AP מפרה את החוק. הם ציינו כי מדובר ב"ניצול של ממשלת ישראל את חוק השידור החדש".
בסוכנות הידיעות קראו לאנשי משרד התקשורת "להחזיר לנו את הציוד ולאפשר לנו לשדר שידורים חיים באופן מיידי", שכן "סוכנות הידיעות מצייתת לכללי הצנזורה הצבאית של ישראל, האוסרים שידורים חיים של תנועות חיילים - שעלולים לסכן את הכוחות. הצילום החי הראה עשן מיתמר בצפון הרצועה".
כזכור, בתחילת החודש הוחלט בממשלה פה אחד לאשר את הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התקשורת קרעי לסגור את משרדי ערוץ אל ג'זירה בישראל. במסגרתה, הוחלט להחרים את מתקני השידור של הערוץ ולבטל את תעודות העיתונאי של כל כתביו בישראל.
ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "צלמים של סוכנות AP צילמו באופן קבוע את מרחב עזה ממרפסת בית בשדרות, כולל התמקדות בפעילות של לוחמי צה"ל ומיקומם. על אף שפקחי משרד התקשורת הזהירו אותם כי הם עוברים על החוק וכי עליהם לנתק את אל-ג'זירה מקבלת התכנים שלהם, ולא להעביר שידור לאל-ג'זירה הם המשיכו לעשות זאת.
"פקחי משרד התקשורת פעלו בשדרות, כפי שפעלו בשבוע שעבר בנצרת, על פי הצווים שאושרו בממשלה בהתאם לחוק והחרימו את הציוד. החוק קובע כי שר התקשורת יכול 'להורות לכל אדם או תאגיד שיש ברשותו מכשירים המשמשים לאספקת תכנים של ערוץ אל-ג'זירה על תפיסת מכשיר המשמש לאספקת תוכני הערוץ הזר', וזה מה שהצלמים של AP עשו גם לאחר שהוזהרו שזה בניגוד לחוק.
"ממשלת ישראל קבעה כי לא תאפשר לערוץ החמאס תומך הטרור אל-ג'זירה לשדר מישראל. החוק והצווים אינם מבחינים בין אם זו אל-ג'זירה עצמה או ספקים שמעבירים לה את החומר מישראל. הדברים הובהרו היטב והמעשים נמשכו על אף האזהרה. נמשיך לפעול בנחישות כנגד מי שינסה לפגוע בלוחמינו ובביטחון המדינה".
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד בכנס מרכזים לצדק חברתי
יאיר לפיד בכנס מרכזים לצדק חברתי
"מעשה של טירוף". יאיר לפיד
(צילום: שאול גולן)
גם יאיר לפיד, יושב ראש האופוזיציה, הגיב לנושא. "החרמת הציוד של AP, סוכנות הידיעות הגדולה בעולם, בידי אנשיו של שלמה קרעי, היא מעשה של טירוף", כתב לפיד לעוקביו ברשת החברתית X (טוויטר לשעבר). "זה לא אל ג'זירה, זה כלי תקשורת אמריקאי שזכה ב-53 פרסי פוליצר. הממשלה הזו מתנהגת כאילו החליטה לוודא בכל מחיר שישראל תנודה בכל העולם. הם השתגעו".
בתגובה לפניית ynet, נמסר מסוכנות הידיעות: "AP דוחה בתוקף את פעולותיה של ממשלת ישראל לסגור את פיד הלייב הוותיק שלנו, שמראה מבט אל עזה, ולהחרים את ציוד הסוכנות. סגירת [רשת החדשות] לא התבססה על תוכן הפיד, אלא על שימוש לרעה של ממשלת ישראל בחוק השידור הזר החדש של המדינה. אנחנו קוראים לרשויות הישראליות להחזיר את הציוד שלנו ולאפשר לנו להחזיר את פיד הלייב שלנו באופן מיידי כדי שנוכל להמשיך לספק עדות עיתונאית ויזואלית חשובה זו לאלפי גופי תקשורת ברחבי העולם".