אתמול (רביעי) שחררה דיסני את הטיזר-טריילר הראשון לאחד מהסרטים המסקרנים ביותר של פיקסאר, "שנות אור", אשר מספר את סיפורו של האיש האמיתי שהעניק השראה לאחד מגיבורי זיכיון "צעצוע של סיפור", לוחם החלל האמיץ באז שנות-אור. ב-2019, לפני שיצא "צעצוע של סיפור 4", הודיעה דיסני כי בובת הצעצוע של באז היא הבובה הנמכרת ביותר שלה אי פעם.
על פי מה שידוע עד כה, "שנות אור" מגולל את הרפתקאותיו של טייס-המבחן הנועז באז, שעוזב את כדור הארץ ומצטרף לשורות חיל מגיני החלל, הנאבקים בקיסר המרושע זורג - אותו מכירים צופי "צעצוע של סיפור" מדמות הצעצוע שלו, כפי שהופיעה ב"צעצוע של סיפור 2". צפו בטיזר טריילר:
"שנות-אור" – טיזר טריילר
מאז יצא הטיזר, הרשת גועשת עם שלל אייטמים בנושא. אחת מהסיבות העיקריות לבאזז שסביב הסרט היא כמובן הפופולריות העצומה של זיכיון סרטי "צעצוע של סיפור", שהפכו לתופעת תרבות. ארבעת סרטי הסדרה גרפו יותר משלושה מיליארד דולר בקופות ברחבי העולם מאז יצא "צעצוע של סיפור" הראשון ופורץ הדרך ב-1995, ותעשיית המוצרים הנלווים שיצרה ממשיכה להכניס הון לכיסי דיסני.
סיבה נוספת נובעת מהקונספט החריג של הסרט: ספין-אוף לדמות אנימציה אהובה, שמעניק לה סיפור-מקור "אמיתי", כזה הנטוע במציאות של העולם הפיקטיבי של סדרת הסרטים אליה היא קשורה. במילים אחרות: קצת בלגאן. אתר תרבות-הפופ Kotaku, למשל, פרסם אייטם על הטריילר החדש תחת הכותרת: "אין היגיון בטריילר של 'שנות אור', והוא שובר לאינטרנט את המוח". וכך מתואר שם הרעיון: "מדובר בסיפור-מקור בתוך סיפור-מקור, לא עבור בובת צעצוע, אלא עבור הדמות שהעניקה לה השראה. בחיים האמיתיים. אבל בסרט, שהינו פיקטיבי. אכן, אנו חיים בזמנים מקוללים".
2 צפייה בגלריה
באז שנות אור
באז שנות אור
הצעצוע הנמכר ביותר של דיסני אי פעם. באז שנות-אור
(Gettyimages)
במאי הסרט הוא אנגוס מקליין - מוותיקי פיקסאר, שעבד עבור החברה כאנימטור בכל סרטיה החל מ"באג לייף" ועד "צעצוע של סיפור 3", היה במאי שותף ב"מוצאים את דורי" (שהרוויח יותר ממיליארד דולר בקופות), ובגדול, היה מעורב בדרך כזו או אחרת ברוב סרטי האולפן. בנוסף, ביים מקליין סרטים קצרים עבור פיקסאר, ביניהם Burn-E שמתרחש בעולם של "וול-E" ושני סרטים קצרים מעולם "צעצוע של סיפור".
"זהו סרט אקשן-מד"ב ישיר העוסק בדמותו של באז שנות-אור", הסביר מקליין בריאיון לאנטרטיינמנט וויקלי, "ביקום של 'צעצוע של סיפור', זה יהיה כמו סרט שאולי אנדי (הילד האנושי מסרטי הסדרה - י.ב) ראה, שגרם לו לרצות בובה של באז שנות-אור... אבל הסרט לא נגמר ואז אתה רואה את אנדי אוכל פופקורן", המשיך מקליין, "זה הסרט של באז שנות-אור. זו הדמות הזו, אבל כמגן-חלל, לא כצעצוע".
2 צפייה בגלריה
מתוך הטריילר
מתוך הטריילר
מתוך הטריילר ל"שנות-אור"
(צילום מסך)
בהמשך הריאיון, חשף מקליין את ההשפעה הגדולה של סאגת סרטי "מלחמת הכוכבים" עליו ועל עמיתיו בפיקסאר - השפעה שהדיה הברורים קיימים בטיזר-טריילר לסרטו החדש. "הייתי אומר שבפיקסאר, 'מלחמת הכוכבים' הייתה השפה המשותפת שלנו כשהתחלתי ב-97'. זה היה הדבר שלא הצלחנו להוציא מראשינו. העולם השתנה לתמיד אחרי שראינו את 'מלחמת הכוכבים'...אני חושב שהדימיון ל'שנות-אור' איננו מכוון, בהכרח. אני לא באמת מעוניין לחזור על דברים או להזכיר לצופים סרטים טובים יותר, אבל ישנם הרבה שיעורים ויזואליים מהסרטים של אותה תקופה".
את דמותו של באז שנות-אור ידבב בסרט כריס אוונס, כוכב סרטי מארוול של דיסני, המגלם בהם את דמותו האייקונית של קפטן אמריקה. אתמול, כשיצאה ההכרזה של דיסני על הסרט המתקרב, צייץ גם אוונס את התרגשותו, ואמר: "יש לי עור ברווז, וכך יהיה בכל פעם שאצפה בטריילר הזה, או אשמע שיר של בואי, או כשתהיה לי מחשבה כלשהי מעכשיו ועד יולי כי שום דבר לעולם לא גרם לי יותר אושר והכרת תודה מאשר הידיעה שאני חלק מזה, וזה בעצם תמיד במחשבותיי".
אלא שאת דמותו המקורית של באז שנות-אור, בובת הצעצוע מסרטי "צעצוע של סיפור", דיבב השחקן טים אלן - ומאתמול הפציעו ברשת המון ספקולציות באשר להחלפתו באוונס, וזאת למרות שמדובר למעשה בדמות אחרת. אייטם אחד בנושא, שפורסם ב-TMZ, עורר רעש בשל סברה שהועלתה בו לפיה אלן הוחלף באוונס - ליברל מוצהר - בשל דעותיו השמרניות ותמיכתו במחנה הרפובליקני.
באופן מתבקש, את הרעיון הדהד אייטם נוסף שפורסם באתר חדשות Fox - והספקולציה הלא מבוססת הזו גרמה לסערה ברשתות החברתיות. אתמול, למשל, צייצה הסופרת השמרנית בריג'יט גבריאל, פעילה נגד האיסלאם הרדיקלי, רשימת שמות של סלבריטאים שמרנים תחת הכותרת: "אני אקח הוליווד שמרנית וחובבת-חירות בכל יום נתון!".
הבמאי מקליין, מצדו, הסביר בריאיון לאתר Collider את הבחירה באוונס לתפקיד הדיבוב. "רציתי להביא לסרט משקל ורצינות, אבל גם שיהיה שחקן שיוכל להביא הומור עם הרצינות הזאת. האמת היא שהוא היה הבחירה הראשונה והיחידה...אתה צריך מישהו שיש לו את הסטאר-פאוור הזה. אם זה היה סרט לייב-אקשן, מי היה יכול לעשות את זה? הוא יכול לעשות את שניהם".
כך או כך, סביר להניח שהרעש הראשוני שמחולל "שנות-אור" רק יעזור לו כשייצא לאקרנים ביוני הקרוב. אלינו הוא אמור להגיע ב-16 ליוני, שלושה חודשים בלבד אחרי שמתוכנן לצאת הסרט הבא של פיקסאר, "אדומה אש" (Turning Red). אם לנסות לנחש על פי ממוצע רווחי סרטי "צעצוע של סיפור" עד כה, רווחים של למעלה מ-760 מיליון דולר הם לגמרי בתכנונים. אבל בדרכו לשבור את הקופות עומדים גם מכשולים בפני "שנות-אור", כמו העובדה שמדובר בסרט ספין-אוף, להבדיל מחלק רשמי נוסף בסדרת הסרטים האהובה, ואסטרטגיית ההפצה של דיסני שעלולה לכלול גם הפצה מקבילה בשירות הסטרימינג דיסני פלוס - וכמובן, את זה שמשבר הקורונה העולמי עדיין מצמצם משמעותית את הכנסות הסרטים שיוצאים כרגע לאקרנים. האם גם בקופות יגיע באז אל האינסוף ומעבר לו? נחכה ונראה.