קמפיין האוסקר של סטיבן ספילברג וסרטו החדש "הפייבלמנים" נפתח בקול תרועה רמה אחרי הקרנת הבכורה בפסטיבל הקולנוע טורונטו. הערב (א') באירוע הנעילה של הפסטיבל, הכריזו המארגנים כי הדרמה האוטוביוגרפית של הבמאי המהולל זכתה בפרס חביב הקהל, הישג שמציב אותה בקדמת ההסתערות על הפסלונים המוזהבים.
4 צפייה בגלריה
סטיבן ספילברג בהקרנת הבכורה של סרטו  "הפייבלמנים" בפסטיבל הקולנוע טורונטו
סטיבן ספילברג בהקרנת הבכורה של סרטו  "הפייבלמנים" בפסטיבל הקולנוע טורונטו
סטיבן ספילברג בהקרנת הבכורה של סרטו "הפייבלמנים" בפסטיבל הקולנוע טורונטו
(צילום: Evan Agostini/Invision/AP)
בניגוד למרבית פסטיבלי הקולנוע הגדולים, בטורונטו לא מתקיימת תחרות ואין צוות שיפוט. הפרסים נקבעים בהתאם להצבעת הצופים. עם זאת, פרס חביב הקהל נחשב לאינדיקטור משמעותי לקראת עונת הפרסים. ולרוב, הבמאים והמפיקים ברי המזל שזוכים בו, מתבססים כפייבוריטים במרוץ לאוסקר. "הפייבלמנים" סומן מלכתחילה כמועמד מוביל בגלל השילוב של הסיפור האישי של ספילברג ומשפחתו עם אהבת הקולנוע שלו, והאזכורים לנפילים של הוליווד ויצירותיהם. העלילה מלווה את התבגרותו של הנער סמי פייבלמן, בן דמותו של ספילברג (בגילומו של התגלית גבריאל לאבל), כשהוא נשאב לתוך קסמו של הקולנוע, כשברקע משפחתו היהודית מתפוררת לאטה בגלל משבר ביחסי הוריו (פול דאנו ומישל וויליאמס). עוד מופיעים בסרט סת' רוגן, ג'אד הירש וכן דיוויד לינץ' בהופעת אורח מפתיעה.
4 צפייה בגלריה
מתוך "הפייבלמנים"
מתוך "הפייבלמנים"
מתוך "הפייבלמנים"
(צילום מסך)
במקום השני בתחרות על קולות הקהל זכה "נשים מדברות" של שרה פולי. זוהי דרמה תיאטרלית מדוברת, וכפי שניתן להסיק משמה - מדברת. המון. העלילה מכנסת קבוצה של נשים בקהילה נוצרית אדוקה וקטנה, כשהן נדרשות להחליט על תגובתן בנוגע לכמה גברים שאנסו אותן בשנתן, כשחלקן אף התעברו בעקבות כך. דעות נשמעות לכאן ולכאן, נימוקים כאלה ואחרים נזרקים לאוויר, ויכוחים וחילופי האשמות. למרות שמדובר במחזה מצולם יותר מאשר בסרט קולנוע, הצופים הביעו בו תמיכה גורפת - ככל הנראה בגלל שפולי היא במאית קנדית בת בית בטורונטו, ואולי בגלל ההופעות של רוני מארה, ג'סי באקלי והשחקניות הצעירות שלצידן, וגם פרנסס מקדורמנד שאומנם מגיחה לרגעים ספורים, אבל נחשבת כיום כסימן היכר לסרטי אוסקר.
4 צפייה בגלריה
שרה פולי
שרה פולי
שרה פולי
(צילום: Arthur Mola/Invision/AP)
במקום השלישי זכה "בצל הזכוכית: רצח כתוב היטב 2" של ריאן ג'ונסון ושותפו היצירתי, המפיק הישראלי רם ברגמן. המותחן הקומי של נטפליקס ברוח "מי עשה זאת" שחזר את הצלחת הסרט הראשון בסדרה. דניאל קרייג שב לתפקיד הבלש המבריק בנואה בלאן ולצדו אנסמבל מרשים של שחקנים: אדוארד נורטון, ג'אנל מונה, קייט הדסון, קתרין האן, לסלי אודום ג'וניור, ג'סיקה הנוויק, ג'מה צ'ן ויו גרנט בהופעת אורח קצרצרה.
4 צפייה בגלריה
מתוך "סוף שבוע בעזה"
מתוך "סוף שבוע בעזה"
מתוך "סוף שבוע בעזה"
(באדיבות פסטיבל טורונטו)
הסרטים הישראלים שנבחרו לתוכנית של פסטיבל טורונטו השנה, "ולריה מתחתנת" של מיכל ויניק ו"צבע התפוחים אדום" של איהאב טרבייה יצאו בידיים ריקות, אולם פרס מטעם ארגון המבקרים הבינלאומי פיפרסק"י הוענק לסרטו הפלסטיני של הבמאי יליד נצרת באסיל חליל "סוף שבוע בעזה". הסרט מתחולל בישראל וברצועת עזה, אליה נמלטים תייר בריטי וחברתו הישראלית כשמגפה פורצת במזרח התיכון. בין השחקנים הפלסטינים אזרחי ישראל שמשתתפים בקומדיית המצבים המסחררת הזו בולטים מונא חוא, אדם בכרי, לואיי נופי, מריה זרייק, שאדי סרור ואחרים.