בניגוד למגמת הדעיכה של תעשיית הקולנוע בשנים האחרונות, אולפני פרמאונט רשמו לא מעט הצלחות מפתיעות בקופות במהלך תקופה לא יציבה זו. "אהבה בשחקים: מאבריק" היה המרענן המסחרר של 2022, ומאז יצאו "משימה בלתי אפשרית נקמת מוות - חלק 1", "רוצחי פרח הירח" ולהיט האימה "סמייל" שהזרימו מזומנים רבים ממכירת כרטיסים, וכך גם במקרה של "מקום שקט: היום הראשון" שמוביל את טבלת שוברי הקופות הנוכחית בארצות הברית. על אף השגשוג בבתי הקולנוע, מיזמים של תאגיד הבידור לצפייה ביתית מדשדשים ומערערים את יציבותו הכלכלית. רשת MTV נגנזה, וערוץ הסדרות שואוטיים מוזג עם פלטפורמת הסטרימינג פרמאונט פלוס. בהתחשב בכך, אין פלא שבניסיון להפיח חיים באגף הטלוויזיוני של פרמאונט, פנו לעולם התוכן של "סוניק הקיפוד" שזכה להצלחה אדירה על המסך הגדול, ולחצוב ממנו סדרה למסך הקטן. כך הגיעה "נאקלס" לסלון ביתם של האמריקנים באפריל האחרון, ועכשיו גם לארץ ב-yes.
"נאקלס" – טריילר
(באדיבות Paramount Plus)
"סוניק הקיפוד", עיבוד קולנועי למשחק המחשב האהוב, יצא לאקרנים בתחילת 2020, רגע לפני פריצת מגפת הקורונה. הסרט ששילב אנימציה ולייב-אקשן סיים את השנה המקוללת ההיא במקום השלישי בטבלת שוברי הקופות בארצות הברית עם הכנסות של כ-149 מיליון דולר. התנופה המשיכה עם "סוניק הקיפוד 2" שגרף הכנסות נאות ב-2022, ובכוונת פרמאונט למתוח אותה לעוד סרט המשך אחד לפחות שיצא לקראת סוף השנה הנוכחית. בין לבין, המפיקים שרבבו את ההסתעפות הטלוויזיונית הראשונה של הפרנצ'ייז, הסדרה "נאקלס" הקרויה על שמו של הסיידקיק של הקיפוד החייזרי סוניק, ושכמוהו ניכן במהירות סילונית בלתי נתפסת ועוצמה פיזית אדירה.
כזכור, בסרט הראשון סוניק הקיפוד ונאקלס הקיפודן שהגיעו מהחלל החיצון מתחרים אחד בשני כיריבים על פני כדור הארץ, ואילו ב"סוניק הקיפוד 2" הם מתאחדים יחדיו נגד ד"ר רובוטניק שהפך לאויב משותף. "נאקלס", על ששת פרקיה, משתלבת ברצף העלילתי בעיתוי זה (בין השאר כדי לחמם את האווירה ולקדם את הסרט השלישי שיצא כאמור בעוד כמה חודשים). נאקלס, בדיבובו של אידריס אלבה, מקבל פה את קדמת הבמה, ולמעשה כל שאר הדמויות המשמעותיות והשחקנים שמאחוריהן מפנים אותה עבורו כבר בפרק הראשון. רובוטניק וג'ים קארי שמגלם אותו נמצא בהשעיה, ואביו המאמץ של סוניק, השריף טום וושובסקי בגילומו של ג'יימס מרסדן, נמצא בסידורים מחוץ לעיר - כמה נוח. אשתו מאדי (טיקה סאמפטר) מופיעה לרגע בסצנת הפתיחה כדי לנזוף בנאקלס על הצרות שהוא גורם לה בלי כוונה, וסוניק עצמו (בדיבובו של בן שוורץ) מבקש ממנו להוריד טונים ולהירגע לפני שגם הוא יוצא מהתמונה.
2 צפייה בגלריה
מתוך "נאקלס"
מתוך "נאקלס"
הסיידקיק שודרג לגיבור. מתוך "נאקלס"
(צילום: Paramount Pictures/Sega/Paramount+ באדיבות yes)
אחרי נשירת כל הדמויות המוכרות (כולל כלב הגולדן רטריבר טוב הלב, אוזי), היחיד שנותר לנאקלס לחלוק עימו את המסך הוא ווייד וויפל, סגן השריף המקומי וחובב כדורת כושל, בגילומו של הקומיקאי אדם פאלי, שממלא פה את תפקיד הסיידקיק של הסיידקיק. הקיפודן חותר למגע עם ווייד בעקבות התגלות של אביו הרוחני שמטיל עליו שליחות: לאמץ את הגבר המפוזר כחניך ולהכשיר אותו כלוחם נועז בהשראתו. זוהי משימה מורכבת למדי עבור מי שמתכוון לשמש על תקן אובי וואן קנובי. נאקלס אובר-דרמטי עם מבטא בריטי, אבל אין לו את הרגישות הנדרשת מאביר ג'דיי, שלא לדבר על כך שהחניך האנושי שלו הוא שלימזל נטול מודעות עצמית. במונחים של "מלחמת הכוכבים", קל לזהות ש"הכוח" ממש לא חזק עימו.
אפשר להגיד הרבה על יכולותיו של ווייד כאיש חוק וכספורטאי שאפתן בבאולינג, אבל אי-אפשר לערער על היותו חבר טוב. למרות היכרות קצרצרה עם המדריך החדש שלו, כשנאקלס נחטף על ידי אישה ואיש מסתוריים בחליפות שחורות-לבנות ועם כלי נשק טעונים באנרגיות קיפודניות אדומות, ווייד יוצא לחלצו. הוא שלומיאל נטול תושייה, ותוכנית המבצע שהוא גיבש כדי להציל את ידידו מסוכלת על ידו בסדרה של תקלות מטופשות. לא שזה אמור להפריע לתוצאה הסופית שתוציא את שניהם להמשך ההרפתקאות הנמרצות כששני הנבלים המסתוריים דולקים אחריהם, וכשטורניר באולינג יוקרתי לפניהם.
2 צפייה בגלריה
מתוך "נאקלס"
מתוך "נאקלס"
מיזוג מוצלח בין אנימציה ללייב-אקשן. מתוך "נאקלס"
(צילום: Paramount Pictures/Sega/Paramount+ באדיבות yes)
אין מורכבות או תחכום ב"נאקלס" וסביר להניח שהקהל הצעיר אליו פונה הסדרה לא מצפה לכך. היוצרים ג'ון וויטינגהאם וטובי אשר השקיעו את כל האנרגיות שלהם בשרטוט מסלול לרכבת ההרים העלילתית שנעה בין סצנות אקשן מסחררות למפגני סלפסטיק מטופשים, בין בדיחות קרש ילדותיות לרגעי אבסורד משעשעים. ברכבת ההרים המהירה הזו הם מרשים לעצמם לרדת מהפסים ואז לנתב את עצמם מחדש כרצונם וללא תיאום עם ההיגיון הבריא. הסיכוי לתאונה לא גדול. בסופו של דבר הקהל של הסדרה מצפה לתוכן קליל בסגנון משחק מחשב שמשודרג בעקבות המיזוג המוצלח (והוא אכן מוצלח ומרהיב למדי, כמו בסרט) בין נאקלס כפי שהוא מופיע על המסך באנימציה לבין העולם הריאליסטי סביב וההתרחשויות שקורות בלייב-אקשן.
ואף על פי ולמרות הכול, אם נתעקש לשאול על מה בעצם מדברת "נאקלס" ובמה היא נבדלת מהעולם של "סוניק הקיפוד" על המסך הגדול וצג המחשב, אפשר לזהות מסר אחד שאפשר להרהר בו בהשראת הסדרה. סוניק הגיע לעולמנו כגיבור מהחלל החיצון כשהוא שובב ושטותניק, מהיר תנועה ומחשבה שנוטה לצאת משליטה. דרך הקשרים החברתיים שהוא מפתח עם טום ומאדי ובני האדם האחרים סביבו, הוא לומד לרסן את כוחות העל שלו, ואף מנתב אותם למטרות טובות. נאקלס הוא היפוך גמור. תמיד היה. הוא רציני מדי, נוקשה ולחוץ. שאיפת חייו היא להיות לוחם והוא מתנהל בעולם כמו קלשניקוב טעון שרק מחפש טריגר. מתוך יחסיו עם ווייד האנושי, הוא מפתח תפיסה ביקורתית, ערמומיות נטולת פאתוס, וזיהוי הניואנסים מאחורי כל קונפליקט. לחשוב ספקני והומוריסטי, במקום לנפח חזה ולהסתער בשם הצדק. המסקנה הברורה פה היא שהדבר היחיד שיכול להציל את המציאות שלו, וגם שלנו, זה קצת יותר ציניות.