נסיונות הגישור בין ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, לבין האמנים המציגים במוזיאון רמת גן לא צלחו, כך נודע הבוקר (ג') - והיצירה "ירושלים" של דוד ריב לא תוחזר לתצוגה במוזיאון. במסגרת הליך הגישור, הצדדים השונים ניסו להגיע לפשרה לאחר שבית המשפט המחוזי בתל אביב פסק כי אין לו סמכות להתערב בהחלטת הוועד המנהל של המוזיאון להסיר את עבודתו של דוד ריב, "ירושלים", מקירות המוזיאון.
הליך הגישור פקע אמש בדקה לחצות ולאחריו מסרו האמנים כי העירייה לא קיבלה את שתי הצעותיהם לפשרה. משום שהצדדים לא הגיעו לכלל הסכמה, האמנים אשר יצירותיהם ברשותם (ישנן גם יצירות בבעלות אנשים אחרים או תחת הסכם פרטני) יבקשו להוריד אותן מקירות המוזיאון. "העבודות יוסרו ביממה הקרובה, ייארזו ויינתנו להם באופן מכובד בחזרה", נכתב בהסכם הפשרה. בהתאם למכתב ששלחו האמנים, הרוב המכריע של היצירות יירדו מקירות התצוגה במוזיאון.
מעיריית רמת גן נמסר בתגובה: "חבל שאחרי החלטות חדות וברורות של בית המשפט והוועד המנהל של המוזיאון יש מי שלא משלימים עם המציאות הציבורית והמשפטית שבישראל 2022 לא ניתן לכפות על אף אחד להיות שותף להצגת מסרי הסתה, גזענות ואנטישמיות וכן לא לכפות על בני אדם להחשף למסרים פסולים כאלה. העיר אמרה את דברה ולא תיכנע לשום איום או תכתיב גם אם המוזיאון יצטרך להיסגר לתקופה ולהיפתח מחדש".
ממוזיאון רמת גן נמסר בתגובה: "מוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית מביע צער ואכזבה על תוצאות הליך הגישור בין האמנים לנציגי עיריית רמת גן. המוזיאון היה שותף לכל המהלכים למציאת פשרה ופעל בנחישות לקידום המשך קיומה של התערוכה. לאור העובדה כי לא הושגה הסכמה, ובהחלטת האמנים, רוב עבודות התערוכה 'המוסד' יוסרו והתערוכה במתכונתה המקורית תינעל. בימים אלה יתכנס הצוות המקצועי במוזיאון לבחינת המהלכים האוצרותיים ולתכנון התערוכה הבאה. לצד זאת, המוזיאון ייזום סדרת אירועים, מפגשים, דיונים ורבי - שיח פתוחים סביב הסוגיות המרכזיות שהציף המשבר ולקידום הסדרת האוטונומיה של מוזיאונים וניסוח נהלים חד משמעיים בדבר אי התערבות כל הדרגים הפוליטיים יהיו אשר יהיו, בתכניהם ובהחלטות האוצרים והצוותים המקצועיים כמתחייב בחוק המוזיאונים".
במסגרת הליך הגישור, שנוהל על ידי יגאל בן-שלום (יו"ר מועצת המוזיאונים במשרד התרבות), שאמה הכהן דרש שהיצירה "ירושלים" לא תוצג בתערוכה עד לסיומה אלא תאוחסן במחסן, ומבקרים שיבקשו מיוזמתם לראות את היצירה - יוכלו לעשות זאת באמצעות שומר מטעם המקום, ובימי שבת בלבד - זאת על מנת למנוע מתלמידים ומאנשים דתיים להיחשף אליה.
האמנים, מאידך, דרשו כי היצירה תיתלה בחלל המחסן הפתוח - אולם תוסתר על ידי קיר גבס שיוקם במיוחד, ושמבקרים שיהיו מעוניינים לצפות ביצירה יוכלו לעקוף את הקיר ולצפות בה - בכל ימי ושעות השבוע שבהם פתוח המוזיאון. על פי הצעתם, על חזית הקיר המדובר יוצג בגדול כיתוב בעברית, אנגלית וערבית המזהיר "כי מעבר לקיר מוצג ציור העושה שימוש בטקסט בשפה בוטה, העלולה לפגוע ברגשות חלק מן הצופים". לצד היצירה, הם ביקשו שיוצב מדריך מטעם המוזיאון שיבהיר לבאים את משמעות הבחירה בצעידה אל מעבר לקיר, ובמידה וירצו - גם "ישוחח ויספר על תוכן היצירה, על משמעויותיה האפשריות ועל המחלוקת שהיא עוררה ועשויה לעורר". כמו כן, יתווסף על הקיר טקסט מטעם האוצרת שיידון במשמעויות היצירה והבחירה האוצרותית שמאחוריה.
ראשיתה של הפרשה בפוסט שפרסם בחודש שעבר ראש העיר רמת גן, כרמל שאמה הכהן, ובו ביקש מהגולשים להצביע אם להסיר או להשאיר את היצירה שבה נראה אדם חרדי מתפלל בכותל ולצדו הכיתוב "ירושלים של זהב, ירושלים של חרא". היצירה הוצגה לצד יצירות נוספות במוזיאון רמת גן שנפתח לאחר ארבע שנות שיפוצים, והיא הוצבה בחלק צדדי של המוזיאון: מחסן האוסף.
בתגובה עתר ריב בסיוע האגודה לזכויות האזרח לבית המשפט, שקבע כי לראש העיר אין סמכות חוקית להסיר את היצירה, בכפוף לחוק המוזיאונים משנת 1983. אף על פי כן, שאמה הכהן הנחה להוריד את היצירה ובתגובה האמנים המציגים בתערוכה הגיעו למוזיאון וכיסו במחאה את יצירותיהם. המחאה פוזרה על ידי ראש העיר שקרא לעובדים: "יש לכם חמש דקות להסיר את כל הבדים או שכולכם עפים הביתה".
בעקבות עתירתו של האמן התקיים דיון דחוף בבית המשפט המחוזי בתל אביב שבו דחה השופט קובי ורדי את העתירה ופסק כי בתחילת הפרשה ראש העיר אכן עבר על החוק, אולם מאז הגשת התביעה, הוועד המנהל של המוזיאון החליט בהתכנסות חוקית להסיר את היצירה. השופט הציע לפעול לעבר פשרה ובעקבות כך פרסמו האמנים מכתב שבו הם מקדמים את הפשרה אך מציינים כי אם זו לא תושג, הם יבקשו להסיר את יצירותיהם לאלתר. על המכתב חתומים בשמותיהם כ-50 אמנים – הרוב מוחלט של המציגים בתערוכה.