במרוצת השנים, צביקה פיק הלחין וביצע שירי משוררים, כתב המנוני פופ ששינו והשפיעו על תקופות שונות, זכה להערצה גם מעבר לים - ולהיטיו אף זכו למחזמר מצליח, "מרי לו". לזכרו של היוצר והמלחין שהלך היום (א') לעולמו, אלה השירים הגדולים ביותר של היוצר והמלחין שימשיכו להתנגן עוד זמן רב אחרי לכתו.
1 צפייה בגלריה
צביקה פיק
צביקה פיק
צביקה פיק
(צילום: סער יעקב, לע"מ)

"שיער"

פיק החל את דרכו בעולם התרבות הישראלי בסוף שנות ה-60. תחילה היה חבר בלהקת הקצב השמנים והרזים, ובהמשך בלהקת שוקולדה. הרכבים אלו היו ידועים בסגנון הרוק, שבשנים אלה עשה את צעדיו הראשונים בארץ. אבל ההצלחה הגדולה הראשונה של פיק, הייתה כשלוהק ב-1970 לתפקיד קלוד במחזמר המצליח "שיער". השיר "אנה אפנה", הוא תרגום של השיר Where Do I Go, מתוך המחזמר והוא הוקלט לאלבומו הראשון של פיק.

"אין מדינה לאהבה"

"זוהי הדרך שלי", שיצא ב-1972, היה האלבום הראשון של צביקה פיק. הוא כלל שמונה שירים חדשים ועוד הקלטות לשני שירים מתוך המחזמר "שיער". בין הלהיטים שיצאו ממנו נמנה השיר "אין מדינה לאהבה", אותו הלחין פיק וכתב יהונתן גפן. השיר זכה לאהדה רבה ולחידושים של אמנים מובילים כמו נורית גלרון וזוהר ארגוב.

"הרקדן האוטומטי"

במהלך שנות ה-70 וה-80 הקליט פיק אלבומים רבים בתכיפות גבוהה. אלבומו השני, אשר נשא בפשטות את שם משפחתו, כלל כמה מהלהיטים הגדולים ביותר שלו כדוגמת "שושנת פלאים" (שכתב שאול טשרניחובסקי), "בין האצבעות" ו"הרקדן האוטומטי" שעל שניהם עבד יחד עם רותי נבון ומירית שם אור.

"אני אוהב אותך לאה"

מתחילת דרכו נהג פיק לשלב באלבומיו שירים שנכתבו על ידי משוררים גדולים כמו שאול טשרניחובסקי ונתן יונתן. באלבומו השלישי "מה עכשיו?" (1974), הקליט את שירו של אהוד מנור "אני אוהב אותך לאה".

"אהבה בסוף הקיץ"

לקראת סוף שנות ה-70, פיק כבר ביסס את עצמו כאמן פופ מרכזי. אם בתחילה נאלץ להתמודד עם ביקורות מעט צוננות, בשנת 1977 כשיצא אלבומו "קליידוסקופ" שכלל בין היתר את הלהיט "אהבה בסוף הקיץ", כבר היה ברור שפיק הוא אחד מאמני הפופ החשובים שיהיו אי פעם בישראל.

"נאסף תשרי"

השיר שהפך עם השנים לאחד מנכסי צאן הברזל האהובים ביותר, נכתב על ידי נתן יונתן והוא מכיל בתוכו מעין שיח עם שירו של שמואל הנגיד "מת אב ומת אלול". הביצוע של פיק לשיר, בשילוב הלחן שהעניק לו, היו להצלחה אדירה והוא כבש את המקומות הראשונים במצעדי הפזמונים. הוא אף זכה לתואר "שיר השנה" במצעד הפזמונים השנתי לשנת תשל"ח (1978) כשהוא התחרה על המקום עם שירים כמו "אבניבי" ו"עטור מצחך".

"מוסיקה (מעלה מעלה)"

השיר יצא יחד עם "נאסף תשרי" באלבום "מוסיקה", שהיה לשיאן מכירות באותה התקופה. אמנים בולטים רבים לקחו בו חלק, בהם ריקי גל וגלי עטרי ששרו בו קולות רקע.

"שיר הפרחה" (במקור: "שיר הפריכה")

הלהיט מתוך הסרט "שלאגר" (1979), בכיכובם של שלישיית הגשש החיוור ועופרה חזה, הוא חלק מפסקול שלם עליו היו אחראים צביקה פיק ואסי דיין, שכתב את מילות השיר. השיר הפך מזוהה עם הקריירה המצליחה של הזמרת ולשניים היו עוד שיתופי פעולה רבים בהמשך, בהם "גבריאל" ו"יד ביד" שאת שניהם הלחין פיק.

"לגור איתו"

מלבד "שלאגר", פיק לקח חלק ביצירה של פסקולים של סרטים נוספים. כך, למשל, הלחין פיק את "לגור איתו" שנכלל בסרט "דיזינגוף 99". את מילות השיר כתבה מירית שם-אור, אשתו לשעבר של המוזיקאי ואם שלושת ילדיו.

"הסבון בכה מאוד"

לאחר ההצלחה הגדולה בשנות ה-70, בשנות ה-80 אלבומי האולפן של פיק זכו להצלחה פחותה, אך הוא בכל זאת המשיך לכתוב להיטים לזמרים אחרים, וכן להשתתף בפסטיבלי זמר ופסטיגלים. ב-1981 הופיע בפסטיבל שירי הילדים עם השיר "הסבון בכה מאוד", שכתבה מרים ילן שטקליס, עימו זכה במקום השני - וגם למקום של כבוד כקלאסיקה לילדים.

"מרי לו"

פיק ומירית שם-אור שיתפו פעולה פעמים רבות. אחד הפירות החשובים ביותר שנוצרו מעבודה משותפת זו הוא המחזמר "מרי לו", שעלה לראשונה בתיאטרון הלאומי הבימה בשנת 2002. המחזמר פרי עטם של דן אלמגור וסטיבן דקסטר מבוסס כולו על שירים שפיק יצר, והוא מבוסס על סיפור מאת מירית שם-אור, שגם כתבה את המילים לרבים משיריו. על פי דיווחים, "מרי לו" צפוי לעלות בהמשך לבמות שוב.

"דיווה"

הלהיט הבלתי נשכח שזיכה את ישראל בניצחונה השלישי בתחרות האירוויזיון בשנת 1998 נחשב לאחד השירים המשמעותיים ביותר בתולדות התחרות. על מילותיו של "דיווה" חתום יואב גינאי והוא הולחן על ידי צביקה פיק. בעוד שמעמדו בישראל כבר היה יציב וברור, השיר הפך את פיק למוכר גם ברחבי אירופה והפך למעין חותמת סופית לגדולתו ולחשיבותו התרבותית.