בוקר טוב, מטרוניות כוסמין פריכות שכמוכם. בוקר של לילה ללא הדחה ב"האח הגדול", כי לא מערבים שמחה בשמחה. הדחה זה פופטיץ, היום אנחנו עוסקים במועל היד של נתנאל - וגם, מסתבר, של שחף, לפני שבוע או יותר. אז לא התעסקנו עם זה כי אף אחד לא שם לב, אבל את מועל היד של נתנאל כבר אי אפשר היה להחליק. אז קדימה, בואו נוציא את זה מהסיסטם.
נתנאל רודניצקי מצדיע במועל יד - "האח הגדול"
(באדיבות רשת)
אחרי שנתנאל הרים את ידו ונתן את ה"הייל היטלר" כבדיחה מול דיאן, שבדיוק תלשה לעצמה את השפם, האח הגדול כינס את הדיירים ועם הקול הכי רציני שלו הסביר להם למה שואה זה גרוע מאוד, הזכיר להם מה קרה בשואה והדגיש שמדובר ברגישות מהדרגה הראשונה. על זה, אגב, אין מחלוקת. אף אחד לא מתווכח על זה שתנועת מועל יד היא טריגר מהגיהינום עבור לא מעט מצופי "האח הגדול", ושמדובר בחוסר רגישות שאי אפשר להיות סובלני כלפיו. בפורטוגל, כפי שרבים מכם יודעים, אחד המשתתפים שהשתמש במועל היד הודח לאלתר מהתוכנית. בארץ הסתפק האח הגדול בביקור של אורנה בן דור, דור שני לניצולי שואה ויוצרת הסרט "בגלל המלחמה ההיא", שהסבירה לדיירים בפירוט נוגע ללב את נקודת מבטם של המטורגטים. והייתה גם אזהרה חמורה-חמורה (אני מקווה שמישהו רושם את כל האזהרות האלו) לנתנאל ושחף.
מועל יד זה רע, ותרשו לי להגיד לכם מה עוד רע: ואזות שבורות. איומים אלימים שמגיעים משום מקום. השפלות מרושעות שמוטחות בבטן הרכה כמו "אמא קטנה". מחוות פיזיות בריוניות. אין לי מושג למה האח הגדול שומר על נתנאל (ודיאן), מן הסתם יש לו את השאיפות התסריטאיות שלו לעונה הזו. אבל אם האח מנסה להעביר פה מסר, מה שיוצא לו זה "תהיו מגעילים, אבל עד השואה". אם הנפשות הרכות שצופות ב"האח הגדול" מפנימות משהו, זה שבמקרים מסוימים אלימות כמו זו של נתנאל, שהיינו עדים לה במהלך העונה, אפשר להחליק. זה אותו המסר שמקבלים הדיירים הנוכחיים של בית "האח" - אם האח הגדול לא טורח להגיב בחומרה למעשים כאלה, מה יועיל להתמרד כנגדם? אם הרשות המבצעת לא מענישה עבריינים, מה הטעם להתלונן במשטרה?
2 צפייה בגלריה
מתוך "האח הגדול"
מתוך "האח הגדול"
הצדעה במועל יד זה לא טוב, אבל בריונות זה בסדר? מתוך "האח הגדול"
(צילום מסך)
אז כן, כדאי ללמד את הילדים שלנו לא להשתמש במועל יד, להיות רגישים לפגיעות של אחרים וגם, אם אפשר, לא להוציא עמים אחרים להורג. אבל כדאי באותה הזדמנות גם לא לשדר להם מסרים סותרים וללמד אותם על מקור האלימות. על המקום שממנה היא נובטת ואיך היא משגשגת בחסות השתיקה והעלמת העין. שווה ללמד אותם גם משהו על יחסי אנוש. על קבלה. שקיימות גם אפשרויות אחרות. נניח, שערבי גיי, אישה מבוגרת שמחזיקה בכמה דעות קדומות, ישראלית ממשפחת צד"ל לבנונית וימנית אוהדת בית"ר יקימו קבינט ויהפכו לחברי הנפש האחד של השני. ללמד אותם להיות אנשים טובים יותר, ולא רק כאלה שמגיבים אוטומטית לקודים חברתיים של מה אסור ומה מותר - כי התעוררה סערה תקשורתית - ומעלימים עין מהתנהגות גרועה לא פחות.
ולעניינים אחרים: דניאל ואילנה OUT, שרין ומשה IN. אחרי חפירה ארוכה של בר בנבכי מוחו של דניאל, חפירה שלא זכינו לראות, הוא עשה מעשה והחליט להפריד כוחות מאילנה. אם יש משהו שמשותף לאנשים שמגיעים לבית "האח הגדול", בעיקר אלה שמתערבבים זה עם זה במערכת יחסים רומנטית, היא ההפתעה העזה שהם נתקפים כשהם מגלים שבתוך הבית הם חשופים ופגיעים יותר משהיו בחוץ. בדרך כלל זה מלווה בגעגועים לסיר הבשר האישיותי שאפיין אותם לפני שנכנסו לבית. למרבה הצער, המסקנה שרובם מגיעים אליה היא ש"לא הייתי צריכה לפתוח את הלב" - מסקנה עגומה בהתחשב בעובדה שזאת בדיוק הסיבה שלשמה הם הגיעו אל הבית. כלומר, אלו שחוץ מלהיכנס לרשימת האושפיזין של השקות או להעשיר את מספר העוקבים באינסטה, גם ביקשו להתנסות בחוויה רגשית שהם לא יכולים להתנסות בה בעולם בחוץ.
2 צפייה בגלריה
מתוך "האח הגדול"
מתוך "האח הגדול"
אזהרה לשחף! כאילו, עוד אחת. מתוך "האח הגדול"
(צילום מסך)
בינתיים שרין, שדווקא כן התנסתה בשיברון לב ומבחינתי גם מיצתה אותו לחלוטין טלוויזיונית, קיבלה את הצעצוע החדש שלה: משה, איש חינוך. כמו שזה נראה היא עוד לא קראה לעומק את חוברת ההוראות ולא הבינה איך להפעיל אותו, אבל ניכר שהוא בא כדי להרים לה. למעשה כמות המחמאות ושירי ההלל שהוא משורר לה הם על גבול ההגזמה. אני מודה שקשה לי לקבל את הסיפור של משה, איש חינוך. הוא צפה רק בשני פרקים של "האח", לדבריו, זה הספיק לו כדי להתאהב בשרין מעל הגג - אבל זה לא הניע אותו לצפות, נגיד, בעוד פרק או שניים. הוא הגיע אל הבית כולו חרד אבל מלא אמביציה, ויום למחרת הירידה במדרגות הוא כבר הכריז על כוונותיו להשכין שלום ו"לחבר את דיאן ונתנאל חזרה אל הבית". כמה חבל שהעיתוי שלו כל כך גרוע, כי הערב דיאן או נתנאל כנראה יעזבו את הבית. אני מאחלת למשה ושרין כל טוב, ומקווה שהם ימצו את המיטב ממערכת היחסים המוזמנת והמוזרה שלהם. הכי חשוב לשמור את הקבלה, ואז אפשר לשלוח חזרה ולקבל החזר.
בפרק הבא: כניסה נוספת לבית האח (כן, זה לא נגמר! עוד נשאר מקום קטן במזווה שאפשר לדחוף בו מיטה), הדחה ושיתוף פעולה מסחרי עם שלוק. תהיו חזקים.