כמדי חודש יוני, גם בשנת 2024 נציין את שבוע הספר. הפעם, יותר מתמיד, עולם הספרות יכול לסייע לנו להקדיש זמן חיוני לעצמנו - בין אם כאסקפיזם ובין אם דווקא במטרה להתחבר למה שמתרחש סביבנו. עם אירועים שחוגגים את המילה הכתובה מההווה ומהעבר, ירידים במקומות שונים ומגוונים בארץ, שלל סדנאות, ומופעים מיוחדים - אלו כל האירועים שלא כדאי לפספס בחג שמתחיל מחר (ג') באופן רשמי.
8 צפייה בגלריה
שבוע הספר 2022
שבוע הספר 2022
שבוע הספר
(צילום: מוטי קמחי)

תל אביב

היריד המרכזי בפארק שרונה 27-18 ביוני | ימים א'-ד', 22:00-17:00 | יום ה', 23:00-17:00
הירידים המסורתיים שמתקיימים בתל אביב ובירושלים הם כנראה האירועים שהכי מזוהים עם שבוע הספר, ובמסגרתם מיטב ההוצאות מגיעות ומציעות את מרכולתן, מאפשרות מפגשי חתימה עם סופרים ושמות זרקור על הספרים שאסור לפספס. במשך שנים היריד התל-אביבי היה נחלתו של כיכר רבין, אך עם עבודות הרכבת הקלה הוא העתיק את מיקומו לשרונה.
בדומה לאירועים השונים שקורים בישראל בשנה הזו, גם שבוע הספר העברי יתקיים במתכונת מיוחדת, ובירידים המסורתיים יתקיים מייצג מיוחד בשיתוף עם מטה משפחות החטופים. שבוע הספר השנה יפעל תחת הסלוגן "זה הסיפור שלנו" - מתוך רצון להקדיש את האירוע לסיפורים הרבים, הכואבים והאמיצים שנחשפנו אליהם השנה.
בין הסופרים שיגיעו השנה לחתום תוכלו למצוא את דויד גרוסמן, אשכול נבו, אתגר קרת, מאירה ברנע-גולדברג, דרור משעני, שולמית לפיד, דן אריאלי ועוד רבים נוספים. השנה, לצד ההוצאות הגדולות והמוכרות, התאחדות בעלי הוצאות הספרים מצרפת ליריד גם את ההוצאות העצמאיות שעד כה פעלו בנפרד - והמשמעות היא שהמבקרים ייחשפו לעשרות הוצאות נוספות ולמגוון רחב יותר של ספרים.
8 צפייה בגלריה
דויד גרוסמן, מאירה ברנע-גולדברג, אתגר קרת
דויד גרוסמן, מאירה ברנע-גולדברג, אתגר קרת
דויד גרוסמן, מאירה ברנע-גולדברג, אתגר קרת
(צילום: אלכס קולומויסקי / יובל חן / אוראל כהן)
לצד אלו יתרחשו כמובן שלל אירועים ובהם: אזורי קריאה משותפים להורים וילדים, סופרים שיקראו מספריהם במתחם "הסלון הספרותי", הצגות בעקבות ספרים, סדנאות יצירה ופעילויות נוספות. השנה יתקיימו ביריד בתל אביב גם הצגות של תיאטרון הקרון - תיאטרון בובות רפרטוארי אמנותי לילדים.
בית אריאלה וספריות תל אביב-יפו עד 27 ביוני | שעות ומיקומים משתנים
תל אביב מתהדרת ביותר מ-20 ספריות במיקומים מגוונים ברחבי העיר, ולאורך ימיו של שבוע הספר - רבות מהן מתגייסות עבור החג ומקדישות את חלליהן לאירועים שונים, שרבים מהם מוצעים ללא תשלום.
בין האירועים והפעילויות ניתן למצוא את "מה שקורא עכשיו" שייערך בבית אריאלה ב-26 ביוני. במהלך הערב יתקיימו שני פאנלים; הראשון - שיחה בין הסופרות נעה ידלין וכנרת רוזנבלום, והשני - שיחה בין יעל נאמן לאדוה בולה. לאחריהם יתקיים גם האירוע "תשמעו סיפור!" - ערב ג'אם ספרותי בהשתתפות אלמה דישי, שי אביבי ואור רותם, במהלכו יוקראו סיפורים קצרים של סופרים ישראליים.
במקביל, שלל מפגשים עם סופרים יתקיימו בספריות בית אריאלה, יאיר השולמי (נחלת יצחק), נווה עופר וספריית ניסטור. ובימים הקרובים מתקיימת סדרה של מפגשים וסדנאות קומיקס ללא תשלום בבית אריאלה ובספריות העיר.
8 צפייה בגלריה
נעה ידלין, אדוה בולה
נעה ידלין, אדוה בולה
נעה ידלין, אדוה בולה
(צילום: טל שחר / אוראל כהן)
כיכר ביאליק ובתי התרבות של העיר 20 ביוני | יום ה' | 16:30 - 21:30
זמן קצר לאחר שכיכר ביאליק המחודש הושק, יתרחש בו הפנינג המוקדש לשבוע הספר שמציע למכירה ספרים מתוך אוספיהם הנדירים של בתי התרבות בעיר. בנוסף, יתקיימו במתחם שתי סדנאות לילדים ולמבוגרים וכן סיור תיאטרלי בעקבות סיפורי תושבים ותושבות העיר.
עוד במתחם: בבית ליבלינג יוצעו למכירה ספרי אדריכלות, ובמרכז למוזיקה וספרייה ע"ש פליציה בלומנטל יוצאו למכירה ספרי מוזיקה, תווים, דיסקים ו-DVD ישנים וחדשים - חלקם עודפים ממלאי הספרייה וחלקם פריטים נדירים ביותר.
נמל יפו (מחסן 2) כל שבת ביוני | 14:00-10:00
חג הספר חרט על דגלו לאורך השנים את החוויה לכל המשפחה וגם לילדים, לכן מדי שבת בצהריים בנמל יפו יתקיימו הצגות, סדנאות ופעילויות בסימן "ספרים מתוקים". בין הפעילויות שאפשר למצוא שם יהיו פינת דפי צביעה, פיסול מודרך בפלסטלינה בעקבות ספרים אהובים, משחקיות עץ עם מתחם חושים ועוד.

ירושלים

היריד המרכזי במתחם התחנה 29-18 ביוני | ימים א'-ד', 22:00-17:00 | יום ה', 23:00-17:00 | מוצ"ש 00:00-21:00
אירוע מרכזי לא פחות מזה שמתקיים בשרונה, הוא היריד שמתרחש במתחם התחנה שבירושלים. גם בו יוצבו עשרות דוכנים של ספרים, לצד פעילויות לילדים ולכל המשפחה. גם את היריד הזה בבירה צפויים לפקוד כותבים בולטים, אנשי רוח ועיתונאים, בהם: סיון רהב מאיר, בכל סרולאי, נתן שרנסקי, אבישי בן חיים ועמית סגל.
8 צפייה בגלריה
סיון רהב מאיר, נתן שרנסקי
סיון רהב מאיר, נתן שרנסקי
סיון רהב מאיר, נתן שרנסקי
(צילום: אלכס קולומויסקי / AP)
שבוע הספר העברי בספרייה הלאומית 26-24 ביוני | ימים ב'-ד' | 16:00–23:00
רבות דובר על פתיחתו של המשכן החדש והמרשים של הספרייה הלאומית, ואין ספק שעכשיו זה בדיוק הזמן לבקר בו. במשך שלושה ימים בשבוע הספר יתקיימו בספרייה מופעים מוזיקליים, מפגשים, סיורים ופעילות לילדים.
בין האירועים שתוכלו לפקוד - מופע מוזיקלי לציון 100 שנים להולדת יהודה עמיחי בהנחיית ליאור אשכנזי ובהשתתפות שלומי שבן, אסף אמדורסקי, אלון עדר, שי צברי, רונה קינן ואחרים; ומופע מוזיקלי לציון 20 שנה לפטירתה של נעמי שמר בהשתתפות ללי שמר, רונה קינן, יובל מנדלסון, עמיר בניון ואביגיל קובארי.
8 צפייה בגלריה
הספרייה הלאומית
הספרייה הלאומית
הספרייה הלאומית
(צילום: אביעד בר נס)
כמו כן יתקיים סיור בעקבות מיטב אוצרות הספרייה; ההסכת "הספרנים" של הספרייה הלאומית יצא לראשונה מהאולפן למפגש חי מול קהל; וכן הסופרים חיים באר, יניב איציקוביץ, יעל נאמן ויהודית קגן יפגשו וישוחחו על טקסטים ששינו את משמעותם אחרי 7 באוקטובר.
בית אבי חי 17.6–20.6 | ימים ב'-ה' | 16:00–20:00
אחד המקומות המומלצים ביותר לחוויה עם כל המשפחה, הוא בית אבי חי הירושלמי שפותח את שעריו בשבוע הספר זו השנה השלישית. האירוע, שמתמקד בספרי ילדים, יארח חגיגות עשור לסדרת הספרים "כראמל" עם הסופרת מאירה ברנע-גולדברג ושחקני הסדרה, השקת הקומיקס של ספר הילדים "אל עצמי" של גלילה רון פדר-עמית ורחלי שלו, ושעת סיפור עם הנשיא לשעבר רובי ריבלין לציון תרומת ספריית הילדים של נחמה ריבלין ז"ל למקום.
במקום תיערך גם מסיבת פיג'מות במחווה לנורית זרחי עם מיקי קם ואלון עדר, ומפגש עם סופר הילדים ינץ לוי שיעסוק בשאלה "איך באים ספרים לעולם".
8 צפייה בגלריה
מתוך אירועי בית חולים לספרים בבית אבי חי
מתוך אירועי בית חולים לספרים בבית אבי חי
מתוך אירועי בית חולים לספרים בבית אבי חי
(צילום: דנה בר סימן טוב)
כמו בשנים שעברו, בית אבי חי יפתח גם השנה את "בית חולים לספרים" - פסטיבל שבו תוכלו לראות הצגות ולהשתתף במפגשים עם סופרות וסופרים, מאיירים ומאיירות. כן תיערך גם סדנת הדגל של האירוע - סדנה לריפוי "ספרים פצועים", חלקם נתרמו וחלקם יובאו על ידי המשתתפים - כשכל הספרים שישוקמו יתרמו ליישובי קו העימות.

חיפה

יריד הספר בהיכל רוממה עד 19 ביוני | ימים א'-ד' | 17:00 -22:00
בדומה לאירועים המסורתיים בירושלים ובתל אביב, גם חיפה מארחת יריד שכולל דוכני ספרים, מתחם קריאה תחת כיפת השמיים, יריד יוצרים חיפאיים, מתחם סופרים על הבר ויריד אמנים.
לצד היריד יתקיימו גם אירועים מוזיקליים שיכללו את קרולינה במופע להקה חדש עם VUVU, אלון אולארצ'יק ומזי כהן עם שירי רוק ישראליים נוסטלגיים, יובל אברמוביץ' עם "הרשימה", מופע של עלמה זהר ועוד.
8 צפייה בגלריה
קרולינה במופע שיריו של נתן זך
קרולינה במופע שיריו של נתן זך
קרולינה
(מוטי קמחי)
מקום לשירה מתארח במוזיאון חיפה לאמנות 21 ביוני | יום ו' | 14:00-10:00
ביום שישי הקרוב, מוזיאון חיפה לאמנות יפתח את שעריו לחגיגה של ספרים ואמנות. בתחילת היום יתקיים סיור בתערוכה "סובבת שמש אדמתי", ולאחריו המשוררות והמשוררים - יורם ורטה, חיה לוי, אורית מיטל, מיטל נסים ויונתן קונדה - יקריאו מיצירתם בנושא בית וביתיות.
בצהריי היום יתקיים אירוע קריאה מכריכה לכריכה של הפואמה "הבית", של אבות ישורון. באירוע זה ישתתפו הלית ישורון - בתו, רועי גרינוולד, עומר ולדמן ולילך לחמן.

ראשון לציון

פסטיבל הספרים בגן המושבה 27-24 ביוני | ימים ב'-ה' | 20:00-17:00
למי שרוצה להתמקד ביצירה ארץ-ישראלית, גן המושבה בראשון לציון יקים יריד שכולו בסימן מילים שנכתבו כאן. גם שם תוכלו למצוא סופרות וסופרים שיגיעו לחתום, הצגות המבוססות על ספרי ילדים ומופעי תרבות בהיכל.
8 צפייה בגלריה
ספרייה
ספרייה
ספרייה
(צילום: Shutterstock)

רחבי הארץ

מלבד הירידים שמוקמים בערים השונות, יתקיימו גם ירידים נעים ביישובי פריפריה שונים. כך למשל היום (ג') יתקיים אירוע בקריית גת, מחר בנתיבות ובמטה בנימין, בחמישי באופקים ובקרני שומרון ובכן במקומות נוספים במהלך ימי שבוע הספר. לפי המסורת, במקביל ליריד יתקיימו גם סדנאות יצירה והופעות לילדים.