השחקן המפורסם ג'ורג' קלוני, דמוקרט ותיק, קרא היום בטור דעה ב"ניו יורק טיימס" לנשיא ג'ו ביידן לפרוש מהמרוץ לנשיאות לקראת הבחירות הקרובות. קלוני הביע את הערכתו העמוקה לביידן אך הדגיש את הצורך במנהיגות חדשה במפלגה הדמוקרטית, והביע את החשש ממצבו: "הקרב היחיד שהוא לא יכול לנצח הוא המאבק נגד הזמן. אף אחד מאיתנו לא יכול. זה הרסני להגיד את זה, אבל הג'ו ביידן שפגשתי לפני שלושה שבועות באירוע גיוס הכספים לא היה הג'ו ביידן של 2010. הוא אפילו לא היה ג'ו ביידן של 2020. הוא היה אותו אדם שכולנו היינו עדים לו בעימות", אמר והתייחס לעימות הנשיאותי מסוף יוני.
2 צפייה בגלריה
ג'ורג' קלוני, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן
ג'ורג' קלוני, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן
ג'ורג' קלוני, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן
(צילום: gettyimages)
לאורך הטקסט קלוני פירט את תמיכתו במועמדים דמוקרטים לאורך השנים, כולל גיוס כספים גדול עבור ברק אובמה ב-2012, הילרי קלינטון ב-2016 וג'ו ביידן ב-2020. הוא ציין אירוע שהנחה לאחרונה, שהפך לאירוע גיוס הכספים הגדול ביותר אי-פעם עבור מועמד דמוקרטי, בתמיכה לבחירתו מחדש של ביידן: "אני אוהב את ג'ו ביידן בתור סנטור, כסגן נשיא וכנשיא. אני מחשיב אותו כחבר, ומאמין בו. מאמין באופי שלו. מאמין במוסר שלו. בארבע השנים האחרונות, הוא ניצח ברבים מהקרבות שעמד בפניהם".
עם זאת, הוא ציין כי המפגש איתו אז היה נקודת מפנה בכל הנוגע לחששות שהוא אינו יכול לזכות בבחירות הקרובות, וטען כי הוא הבחין בהבדל משמעותי באנרגיה ובחדות שלו: "יכול להיות שהוא היה עייף? כן. הצטננות? אולי. אבל מנהיגי המפלגה שלנו צריכים להפסיק להגיד לנו ש-51 מיליון אנשים לא ראו את מה שאנחנו ראינו בעימות", אמר לאור כך שרבים חשו כי ביידן נשמע אז חלש, מגומגם ומבולבל אל מול המועמד הרפובליקני, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. לכן הדגיש כי חשוב שמנהיגי המפלגה הדמוקרטית יכירו במציאות ויתמודדו עם הדאגות הללו.
הפדיחות של ג'ו ביידן בעימות מול דונלד טראמפ
(צילום: CNN)
קלוני קרא לביידן לפרוש באופן וולונטרי ולאפשר למועמד חדש להוביל את המפלגה, מתוך אמונה כי אחרת זה יוביל לא רק להפסד במרוץ לנשיאות, אלא גם להפסדים בבית הנבחרים ובסנאט. קלוני הציע מספר מועמדים פוטנציאליים, כולל סגנית הנשיא קמלה האריס ומושל מרילנד ווס מור: "בואו נסכים שהמועמדים לא יתקפו זה את זה אלא, בזמן הקצר שיש לנו, יתמקדו במה שיגרום למדינה הזו להמריא. האם זה יהיה מבולגן? כן. דמוקרטיה זה דבר מבולגן. אבל האם זה יחייה את המפלגה שלנו, ויעיר את הבוחרים שוויתרו הרבה לפני העימות? בטוח".
חשוב לומר כי למרות הקריאה לפרישתו של ביידן, קלוני שיבח את הישגיו בעבר ובמיוחד את ניצחונו בבחירות 2020: "ג'ו ביידן הוא גיבור; הוא הציל את הדמוקרטיה ב-2020. אנחנו צריכים שהוא יעשה זאת שוב ב-2024", כתב בסיום הטור.
כאמור, קלוני ידוע כתומך ותיק של המפלגה הדמוקרטית, כשבחודשים האחרונים שמו נקשר לזה של ביידן בהקשר הדיון על המלחמה בין ישראל לעזה בהאג - זאת בשל העובדה שאמל קלוני, אשתו, הייתה חלק מצוות גדול של עורכי דין בינלאומיים שעובד בתיק הזה. בחודש שעבר פורסם כי השחקן זוכה האוסקר התקשר לאחד מעוזריו הבכירים של הנשיא, כדי להתלונן על הביקורת שהעביר על בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, אחרי שזה הודיע על כוונתו להוציא צווי מעצר לראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט.
2 צפייה בגלריה
ג'ורג' ואמל קלוני
ג'ורג' ואמל קלוני
ג'ורג' ואמל קלוני
(צילום: רויטרס)
בהמשך לכך, השחקן מייקל דאגלס, שידוע גם בתמיכתו בביידן, אמר בתוכנית The View היום כי הוא "מודאג מאוד" לגבי סיכוייו של ביידן לאור העימות האחרון. כשנשאל על מאמר הדעה של קלוני, אמר: "אני חושב שיש הרבה בדבריו. אני מודאג מאוד. במיוחד לאור הכישרונות הרבים שיש במחנה הדמוקרטי. ואני באמת דואג כי בעימות זה היה די פשוט, היו צריכים להנחות את הנשיא לעמוד זקוף, לשים קצת איפור, להגיד לו לאן להסתכל, ולהנחות אותו לא להתמקד בשקרים של טראמפ".