העניין סביב עמדותיו של אילון מאסק בשאלות חברה ופוליטיקה התעצם מאוד בשנים האחרונות. זה החל כאשר התייצב בגלוי ובבוטות נגד הצעדים שנקט הממשל האמריקני במאבקו במגפת הקורונה; זה המשיך סביב תגובותיו השליליות על התייצבותן של ארה"ב וברית נאט"ו לצידה של אוקראינה; וזה גבר ביתר שאת עם רכישתו את הרשת החברתית טוויטר לפני כשנה. עד אז כיכב מאסק בעיקר במדורי הרכילות השונים ובמוספי הכלכלה - בין שבידיעה על הרכבים האוטונומיים שפיתח, ובין שבכתבות על הטילים ששיגר לחלל או ניסיונות הפענוח בין נשותיו ו־11 ילדיו.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
וולטר אייזקסון אינו הביוגרף הראשון של אילון מאסק. הוא רק בן 52 וכבר יכול להתפאר בחמש או שש ביוגרפיות המנסות לפצח את דמותו של המיליארדר הקנדי־אמריקני. ספרו של אייזקסון נבדל מכל קודמיו, ולו רק משום שזכה לשיתוף פעולה מלא (ולדבריו גלוי) מצד מושא כתיבתו. ועם זאת הביוגרפיה אינה חפה מכשלים וממחדלים.
4 צפייה בגלריה
yk13605868
yk13605868
עכשיו הוא הבעלים של גן השעשועים. אילון מאסק
(איור: שאטרסטוק)
מאסק מרבה לייחס את חריגותיו מן המקובל והטעם הטוב לפגמים שהותירו בו ילדותו, הוריו, ובעיקר אביו, ארול מאסק. למורשת הלדמן המשפחתית הוא מצרף גם את תסמונת האספרגר שהוא לוקה בה, המסבירה, לדבריו, את הפגמים באישיותו, בקשריו החברתיים ובהתנהגותו החריגה לעיתים. את הביוגרפיה פותח אייזקסון בתולדות המשפחה, דרך שלושה דורות — החל בסב מצד האם, ג'ושוע הלדמן, שעקר מקנדה והיגר לדרום־אפריקה.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הירשמו לערוץ הטלגרם שלנו
אותו הלדמן היה גזען קיצוני ואנטישמי, שייחס ליהודים אוהבי הממון את כל מצוקות העולם המודרני. בקנדה עמד בראש ארגונים גזעניים חתרנים והרבה להפיץ את דעותיו במנשרים, ספרים וגילויי דעת. בדרום־אפריקה מצא את כל מה שחסר לו בקנדה. משטר אפרטהייד אלים וקיצוני ובמות מאירות פנים להשמעת כתבי השטנה שלו נגד השחורים הפרימיטיביים המוגנים בידי היהודים התחמנים. אייזקסון אינו מעלים את הסבא מן הסיפור. אך היה ראוי שיחפש את כתביו הנשגבים של הסב הנקלה ויביא מהם קטעים נבחרים.
חשוב להבהיר: אילון מאסק אינו אחראי לדעותיו של סבו. אך כשמאתרים בהתבטאויותיו של הנכד רמזים לפנינים של הסב ראוי להרחיב בסוגיה. וולטר אייזקסון, שבשנתיים האחרונות לא פסק לשאול את גיבורו "למה?" — "למה נהגת כך?" "מה רצית כשהשקעת כל כך הרבה כסף ואנרגיה נפשית במיזם זה או אחר?" — מאמץ ולו חלקית את ההסברים התורשתיים והמשפחתיים שמספק לו מאסק. וראו להלן קטע אופייני:
"אני מאמין שהייתה מעורבת בכך כמיהה פסיכולוגית. טוויטר הייתה גן השעשועים האולטימטיבי. כילד הוא חטף מכות וסבל מבריונות בגן השעשועים, ומעולם לא הייתה לו המיומנות הרגשית שנדרשת כדי לשגשג בשטח הטרשי הזה. הדבר השריש בו כאב עמוק, שלפעמים גרם לו להגיב בעלבונות בצורה הרבה יותר מדי רגשית, אבל גם הכין אותו להתמודד עם העולם ולהילחם בכל קרב בחירוף נפש. כשהוא הרגיש שדופקים אותו, שהוא נדחק לפינה, שמתבריינים עליו, אם ברשת ואם פנים אל פנים, הוא חזר לאותו מקום כאוב, שם הושפל בידי אביו, או סבל מהצקות של בני כיתתו. אבל עכשיו הוא היה יכול להיות הבעלים של גן השעשועים".
4 צפייה בגלריה
עטיפת הספר "אילון מאסק"
עטיפת הספר "אילון מאסק"
עטיפת הספר
(באדיבות הוצאות כנרת זמורה ביתן ומטר)
משחקי מחשב ועלילות מדע בדיוני היו תחומים אהובים מאוד על מאסק מנעוריו. הוא בילה שעות במשחקים שהרגיעו אותו מהתפרצויות הזעם וחוסר המנוחה. עוד הוא נתון בניסויים לבניית הרכב החשמלי האידיאלי, הוא כבר פנה לתחום הנוסף שהסעיר את חייו — תעשיית הטילים והחלל. בשנים שארה"ב צימצמה את פעילותה בתחומים אלה והזניחה במידה רבה את שיפור מערכות הטילים שלה, האמין מאסק ביכולתו להציע את המערכות שיחוללו תפנית בתחום.
וולטר אייזקסון מונה שש חברות גדולות שהקים מאסק עד היום בקריירה העסקית־חדשנית שלו. בספרו ימצא הקורא תיאור מלא ומפורט מאוד על תהליכי ההתקדמות של כל שלב ושלב עד ימינו אלה, והיד עוד נתונה. אחרי ככלות הכול, כשאילון מאסק מתכנן מכונית חדשה, הוא צריך לדאוג שכל פרט ופרט בה יהיו שונים מהמקבילה במכוניות של החברות האחרות. הרי לא ייתכן שמנגנון פתיחת הדלת בטסלה יתבסס על ידית, כפי שנהוג בשאר המכוניות. צריך להמציא מנגנון אחר שיזכיר למשתמש כבר מן הפגישה הראשונה כי את המוצר הזה הגה, תיכנן וייצר לא אחר מאשר אילון מאסק — גדול הממציאים והמחדשים, שאפילו תומאס אלווה אדיסון לא ישווה לו.
כל חידוש שכזה דורש תכנון, ישיבות אין קץ, סקיצות, ניסויים ושיפורים. וולטר אייזקסון לא חס עלינו. הוא מספר על כל ישיבה וישיבה. המשתתפים בדיונים משתנים (אצל מאסק לא שורדים הרבה זמן), אך המתכונת אחידה. מאסק מציב שאלות, דורש תשובות מושלמות ומהירות ומשתלח בכל מי שאינו מקבל את דעתו. אילון מאסק לא אוהב שמתנגדים לו, ויעידו על כך מאות מעובדיו המוכשרים והיעילים שהבוס העצבני שלהם פיטר אותם בלא היסוסים והתלבטויות.
לא מעט ממרואייניו של אייזקסון בתהליך כתיבת הספר — עובדים לשעבר, בני משפחה, יריבים ושותפים — נדרשו להצביע על תואר אחד בתשובה לבקשתו של הביוגרף שימצה את אישיותו במילים אחדות. הם לא נזקקו למילים אחדות והסתפקו בתואר אחד: מנצח. על אילון מאסק הם אמרו שהוא asshole. מתרגם הספר לעברית, שאולי התקשה במציאת תרגום עברי הולם לתואר הכל כך האמריקני הזה, פסק כי "מניאק", הולם את כוונתם.
שיאו של הטירוף המאסקאי הגיע לשיאים מפחידים ומאיימים בימי תהליך ההשתלטות על טוויטר. עדות לתחושות הניצחון שלו לאחר השלמת המשימה היא המהירות שבה שינה את שמה של הרשת החברתית. שמה והמוניטין של טוויטר יימחקו, וכל משתמשיה נדרשים לכנות אותה X. חיבתו לאות אקס לא ידעה גבולות ומעצורים. בכל החברות שהקים טרח לשלב בדרך זו או אחרת את האות. אך הוא לא הסתפק בכך: ילדיו צורפו לטירוף האקס כשנכלל בשמם הרשמי. כאמור, אילון מאסק לא היסס מעולם לפטר עובדים ושותפים לדרך בלא להניד עפעף, אבל שיאי התנהגותו המרושעת בימי הקמת X שברו את כל השיאים: הוא פיטר וסילק מן החברה כל זכר לטוויטר והטיל אימה במפוטרים שחששו שמא ידו הארוכה והנקמנית תרדוף אחריהם גם במקומות העבודה החדשים שלהם. תגובותיו של מאסק בימים אלה אכן מעידות עליו שעם רכישת טוויטר הוא עולה שלב מכריע במעמדו וביכולותיו לעצב ברוחו את דרכה ונטיותיה של החברה בארה"ב ובעולם.
4 צפייה בגלריה
X
X
שיאי התנהגותו המרושעת בימי הקמת X שברו את כל השיאים
(צילום: kovop / shutterstock)
מניינם של השואלים "מה מריץ את אילון?" גדל, הסתעף והתגוון. הצהרותיו על כוונותיו לשנות את התנהלותו ואת כלליו של המנגנון החדש שרכש לא הוסיפו רוגע. לביוגרף שלו ולעולם כולו אמר כי כל רצונו הוא להציל את העולם. הסכנות לקיום האנושי על פני כדור הארץ מתרבות ומחריפות, ויש לחתור לפתרונות מהפכניים. הוא ממהר להסביר כי הסכנה מיידית וממשית, ולכן יש להכין מקום מפלט ומקלט, זמני או ממושך, לשורדי אסון החורבן שיפקוד את כדור הארץ. האנושות בכדור הארץ שוגה כשהיא נצמדת לרעיון שהקיום האנושי מובטח רק בכדור הארץ. יש לזנוח את רעיון הקיום החד־כוכבי ולקדם את פתרון הרב־כוכביות. כשקליפורניה נהרסת עוברים למאדים עד יעבור זעם, ומי שיתעקש לשוב לכוכב הישן, יעשה זאת בלי בעיות. ביקום רב־כוכבי אפשר לעבור מכוכב לכוכב כמו שעוברים דירה בעולם הישן. צריך להכין את מקום המקלט וצריך לפתח את אמצעי התחבורה שיסיעו את כולנו לשם. החלליות של אילון מאסק יירתמו למשימה.
ירידת שיעורי הילודה והתעצמות הבינה המלאכותית מעצימות את סכנות החורבן, ועד שנכשיר את תנאי הרב־כוכביות יש להילחם עד חורמה במקדמי ההרס כאן ועכשיו בעולם החד־כוכבי שלנו. האויבים הקשים והמיידיים הם מפיצי וחסידי ה־Woke Culture, "תרבות המוערות", בלשונו של מתרגם הספר. "הווקים", חסידי הקִדמה, הנאורות, זכויות האזרח האולטימטיביות והתקינות הפוליטית, פוגעים בחירויות שלנו, מגבילים את חירות הדיבור שלנו, משטחים את התרבות ובעיקר מעקרים ומחלישים את בני הנוער שלנו. אילון מאסק תיאר את עצמו כקורבן תרבות הווק. כשבתו הטרנסג'נדרית, חאבייר מאסק, הגישה בקשה רשמית לשינוי שמה, הפכה לג'נה ווילסון והכריזה על רצונה לנתק לחלוטין את כל קשריה עם אביה — טען מאסק כי בתו היא התוצר המובהק של בתי הספר, סוכני הווק שאליהם שלח את בנותיו ובניו.
עולמו הרוחני והתרבותי של מאסק, כפי שמשתקף מספרו של אייזקסון, אינו מורכב במיוחד. לצד משחקי המחשב הוא חובב נלהב של סרטי מדע בדיוני, בדגש על סרטו הקלאסי של דאגלס אדאמס "מדריך הטרמפיסט לגלקסיה". לספר זה מייחס מאסק תפקיד חשוב בעיצוב תפיסת עולמו. כשהוא וחבריו נפגשים לשעה של שתייה והתרגעות הם מתרפקים על קטעים משעשעים מסרטי מונטי פייטון ועל בדיחות של נערים מתבגרים שעיקרם נפיחות והפרשות גוף. הנפיחות הן תחום אהוב מאוד על מאסק. כבר בשלבי התכנון הראשונים של מכונית הטסלה שלו תבע מן המעצבים שלחיצה על כפתור מסוים בתהליך ההתנעה תפיק קול של נפיחה.
4 צפייה בגלריה
מכונית של טסלה
מכונית של טסלה
מי צריך ידית. טסלה
(צילום: AFP)
וולטר אייזקסון ניחן בחיבה בולטת לגילויים וחדשנות. לאחר הישגים לא מבוטלים בעיתונות האמריקBית, בין השאר כעורך השבועון "טיים", בלט אייזקסון כביוגרף פופולרי. רשימת גיבוריו כוללת, בין השאר, את הנרי קיסינג'ר, בנג'מין פרנקלין, ליאונרדו דה וינצ'י, אלברט איינשטיין וסטיב ג'ובס. גלריה מכובדת של יוצרים מהפכנים ומפלסי דרכים חדשות בתחומים שונים ומגוונים. אילון מאסק צריך להרים את ראשו בגאווה על שזכה להיכלל ברשימה כה מכובדת. דומה, עם זאת, שהביוגרפיה של מאסק לא תיחשב מובילה ובולטת בספרי הגיבורים של אייזקסון.
בסעיף התודות בסוף הספר מביא המחבר את רשימת עדיו וספקי המידע שלו ומודה להם. ברשימה זו בולטים שותפיו ועובדיו של מאסק במיזמיו ובמפעליו, בני משפחה ואחרים. על חלקו של אילון מאסק בכתיבת הביוגרפיה כותב אייזקסון מילים מפורשות וזהירות כמבקש להסיר מעליו כל חשד של השפעה לא ראויה, וכך הוא כותב: "אילון מאסק הרשה לי ללוות אותו במשך שנתיים, הזמין אותי לנכוח בישיבות שלו, שיתף פעולה באינספור ראיונות ושיחות לילה מאוחרות, סיפק אימיילים והודעות טקסט, ועודד את חבריו, עמיתיו, בני משפחתו, מפרסמים ונשים לשעבר לשוחח איתי. הוא לא ביקש לקרוא וגם לא קרא את הספר לפני שראה אור, ולא השפיע עליו בכל צורה שהיא".
אין לנו יסוד להניח כי עדותו של אייזקסון אינה משקפת את טיב היחסים ביו הגיבור ומתעדו בימי כתיבת הספר. הוא גם אינו נמנע מביקורת ומתיאור פגמי אישיותו והתנהגותו של מאסק. ובכל זאת, קוראי הספר מצפים לעיתים לבחינה ביקורתית ושופטת יותר מן הביוגרף כלפי מאסק. הוצאתו לאור של הספר התנהלה כמו השקת שלב בהתפתחות של אחד ממפעליו של מאסק. כל גרסה חדשה של טיל, כל הצגת גרסה מתקדמת יותר של המכונית החשמלית לוותה במערכת מטריפה של הכנות ולחצים. הסיפורים של אייזקסון דומים זה לזה. מאסק מציב תאריך יעד, עובדיו טוענים כי לא יוכלו לעמוד בו. מאסק עומד על דעתו. מבקר באולמות הייצור, גוער ומעודד, מפטר את מי שמשמיע נימה של הסתייגות ושוקע בסדרה של מצבי רוח קשים ומטרידים. ביום שנקבע להשקה מתייצבים כולם לטקס. הטיל משוגר. המכונית נוסעת. אם משהו משתבש, מאסק יודע בדיוק רב על מי לטפול את המחדל.
תאריך צאתה לאור של הביוגרפיה נודע מבעוד מועד, והתחייבו בו גם המוציאים לאור של תרגומי הספר. ליקויי ההגהה והעריכה שנפלו במוצר המוגמר, הם כנראה הפירות של אילוצי ההוצאה לאור. אך, כאמור, ככה זה כשעובדים עם אילון מאסק.
פורסם לראשונה: 00:00, 29.09.23