אנשים שעבדו עם ג'ון האם מספרים שהוא מוכן לעשות כמעט הכול. הוא לא מנהל שיחות עומק על הדמויות שלו, וגם לא לוקח אותן הביתה בסוף היום. אז כאשר נואה האולי, היוצר מבריק של הסדרה "פארגו", הציע שלדמות שלו - שריף דתי שמרן - יהיו עגילים בפטמות, האם לא היסס לרגע. וכשהאולי כתב סצנה שבה האם צריך לשבת עירום בתוך אמבט, בחוץ, במינוס 12 מעלות, ואז לעמוד בקור הזה עם 186 הסנטימטרים והגוף הרחב שלו כדי שאפשר יהיה לצלם את ישבנו, האם שוב לא היסס.
אולי זה כי ג'ון האם רגיל שאנשים מתעסקים בגוף שלו מהיום שבו חווה את הפריצה המאוחרת, בגיל 36, בתפקיד דון דרייפר ב"מד מן". כשהיה בשיא תפארתו הדרייפרית, נפוצה שמועה שלפיה הוא לא לובש תחתונים כי הדון שלו גדול מדי. הווארד סטרן היה היחיד שהעז לשאול אותו ישירות, והאם ענה: "שטויות. אני לובש תחתונים תמיד, מי לא לובש תחתונים?", אבל הוסיף שפעם החליף תלבושות מאחורי הקלעים של טקס האמי, והיה עירום לגמרי. בטי ווייט, זכר צדקת לברכה, אז כבר בשנות ה90 לחייה, עברה שם במקרה, נעמדה מולו, וכפי שהאם מתאר את זה, "היא לא הסיטה את המבט".
עכשיו האם כבר בן 52, שיבה זרקה בשערו ובזקנו, והעיסוק בגופו בעיקר משעשע אותו. "אף פעם לא הייתי רזה או אתלטי במיוחד", אומר האם, ימים ספורים אחרי סיום שביתת השחקנים, כשהוא נראה שמח לדחוס ברגע האחרון קצת יחסי ציבור לעונה החדשה של "פארגו". "אני לא פוחד שישפטו את הבטן בלי הריבועים, ותמיד הרגשתי די נוח עם עירום. נחמד לי להיות בשנות ה-50 שלי ולגלם דמויות שהן כבר לא החתיך שיושב בבר".
זה נשמע כאילו השארת את דון דרייפר מאחור לתמיד. "הוא תמיד יהיה חלק גדול ממני, אני אוהב אותו וחייב לו הרבה, אבל נפרדתי ממנו מזמן ואני חושב שעשיתי עבודה לא רעה בלהשאיר אותו מאחור".
כתבות נוספות למנויי +ynet:
האם צודק, הוא באמת עשה עבודה לא רעה במשימה כמעט בלתי אפשרית של בריחה מטייפקאסט. הוא גילם את מי שהייתה, בקלות, אחת הדמויות הטלוויזיוניות האיקוניות של המאה ה-21, והיה קל לטבוע בה לתמיד. במקום זאת, עשה שורה של פרויקטים שהלכו נגד הזרם, קומדיות, נונסנס, סרטים רומנטיים, וגם גילם כמה גברים דוחים מאוד. הוא אומנם לא חזר, עדיין, על ההצלחה של "מד מן", אבל מאידך, בסך הכול שמונה שנים אחרי שהסדרה ירדה מהמסך, ג'ון האם כמעט לא מרגיש את הצל של דון דרייפר. וכשהוא כן, הוא מגיב אליו בחיבה של מי שנתן לו קריירה, לא במרירות של מי שתקע אותו בדמות. והוא עובד בלי הפסקה.
רק לפני שבועיים ירדה מהמסך העונה השלישית של "תוכנית הבוקר", שבה גילם האם מיליארדר טכנולוגיה מהסוג האילון מאסקי, שמנסה לקנות רשת טלוויזיה ומנהל רומן עם ג'ניפר אניסטון - עוד דוגמה למי שנחלצה ממלתעות הטייפקאסט - ומהשבוע הוא שוב על המסך, בסדרה טובה הרבה יותר, שעליה גם חלם מזמן.
4 צפייה בגלריה
ג'ון האם
ג'ון האם
''תמיד הרגשתי די נוח עם עירום''. ג'ון האם
(צילום: AP)
בארבע העונות הקודמות שלה הייתה "פארגו" מועמדת ל-55 פרסי אמי וזכתה בשישה. אף אחד לא ראה את זה בא ב-2014 כשרשת FX החליטה להציק לסרט מושלם מ-1996. "כמו רוב האנשים, כשרק נודע שתהיה סדרה שמבוססת על 'פארגו' חשבתי, זה רעיון נורא, למה להתעסק עם סרט כל כך נהדר, אין לזה סיכוי, אומר האם, "וכמו לרוב אנשים, העונה הראשונה פוצצה לי את המוח. היה ברור שנואה האולי יודע מה הוא עושה ומה הוא רוצה להגיד. אחר כך באו עוד עונות נהדרות, שכל אחת סיפרה סיפור אחר בתוך אותו נרטיב, וידעתי שאני רוצה לעבוד עם הבן אדם הזה".
כמי שעשה בעבר סדרת טלוויזיה מרובת עונות, כמה משמעותית העובדה שאתה מופיע רק בעונה אחת? "מאוד. את מקבלת את האפשרות לעבוד בסדרת טלוויזיה, שזה פורמט שאני אוהב, ועדיין לדעת בדיוק מתי העבודה מתחילה ומתי היא נגמרת, ולסיפור יש התחלה, אמצע וסוף, מה שלפעמים לא קורה בסדרות של כמה עונות. עם 'מד מן' היה לנו הרבה מזל לרוץ כמה עונות ולספר סיפור מלא עם סוף שבעיניי היה מאוד מספק, אבל יותר ויותר קשה לעשות סדרות כאלה היום. כרגע די ברור שהעתיד הוא הסגנון של 'פארגו', אבל 'פארגו' עדיין לא דומה לשום דבר אחר, וזו אחת החוויות הכי מספקות שהיו לי".
העונה החמישית של "פארגו", שעלתה ביום רביעי האחרון ב-HOT HBO ומשודרת ב-HOT VOD ו-NEXT TV, היא הקרובה ביותר לסרט העצום של האחים כהן, לפחות בתחושה. והיא גם הכי אקטואלית. האולי הרגיש שהוא חייב לעשות משהו עכשווי מבלי להיכנס לקורונה, וכך מוקמה העונה החמישית ב-2019. הסיפור נוגע ישירות בחבית אבק השריפה שנדמה כי ארה"ב יושבת עליה לפחות מאז 2016, ואוכלת כל חלקה טובה, כולל מה שנהוג לכנות "מינסוטה נייס", אזור המערב התיכון המנומס והמתפקע מפאסיב-אגרסיב.
"רציתי לעשות משהו שחוקר איך נראה המוות של 'מינסוטה נייס'", אמר האולי ל"ואניטי פייר", "מותן של ההגינות והחביבות, ואיך אפשר להחזיר את זה. התפיסה הבסיסית של הסרט המקורי היא שבחברות המנומסות האלה אנשים לא יודעים איך להביע רגשות, שומרים הכול בפנים, ויום אחד כמובן מתפוצצים. אבל היום אין יותר אפילו את האשליה של 'מינסוטה נייס', אין יותר פאסיב-אגרסיב, עכשיו זה רק אגרסיב. מה זה אומר על חברה שבה אנשים הפסיקו לנסות להגן זה על רגשותיו של זה?"
4 צפייה בגלריה
מתוך "פארגו" - עונה 5 ג'ון האם
מתוך "פארגו" - עונה 5 ג'ון האם
דג גדול בבריכה קטנה. ב''פארגו''
(צילום: באדיבות HOT)
הפרק הראשון של העונה החדשה מתחיל בסצנה מוכרת מאוד לאמריקאים בשנים האחרונות: אסיפת הורים בבית ספר מידרדרת מהר למהומה גדולה והופכת לתגרה אלימה. בין העצורים נמצאת עקרת הבית המושלמת, דוט ליון (ג'ונו טמפל, בתפקיד שהופך אותה מגונבת הסצנות ב"טד לאסו" לכוכבת הוליוודית). ברגע שטביעות האצבעות של דוט נכנסות למערכת, חוזר העבר הטראומטי לרדוף אותה. "עוד משהו שרציתי לעסוק בו הוא המושג הזה של 'האישה', במובן עקרת הבית, בעולם הזה", אמר האולי, "הסדרה הזאת עבורי היא תמיד בעיקרה נשית בזהות, אבל השנה כנראה הכי הרבה. אמא שלי כתבה ספרי עיון בנושאים קשים מאוד, כולל אלימות במשפחה, העונה הזאת מאוד אישית מבחינתי כי היא חוקרת אלימות במשפחה וטראומה באופן כללי, ואת הדרך שבה באמריקה אנחנו מאשימים את הקורבנות".
"גם ב'פארגו' וגם ב'תוכנית הבוקר' היוצרים רצו להגיד משהו על גברים לבנים, סטרייטים, כמו דונלד טראמפ, סם בנקמן־פריד או אילון מאסק. גברים שהיו רגילים לסדר מסוים, והעולם אומר להם 'הדברים לא עובדים ככה יותר', והם לא יכולים לקבל את זה"
לטראומת העבר של דוט קוראים רוי טילמן, שריף אלים שמתחבא מאחורי הדת, מסתובב עם אנשי מיליציה ומתעלם מהחוקים. מכאן מתחילה עונה פנטסטית של "פארגו" בשיאה, עם האלימות, ההומור השחור, המעבר בין מציאות להזיה, ודמויות שאי-אפשר היה להאמין שיכולות להיות אמיתיות אלמלא זו הייתה ארה"ב ואכן כל הדמויות האלה קיימות בה. זה לא מקרה שג'ון האם מוצא עצמו נמשך לגלם דמויות כאלה, הן פשוט נמצאות בכל מקום.
גם מיליארדר ההיי-טק פול מרקס ב"תוכנית הבוקר" וגם שריף רוי ב"פארגו" הם גברים נרקיסיסטים וחסרי רחמים, אבל גם די פתטים. "אני חושב שבשני המקרים היוצרים רצו להגיד משהו על גברים כאלה היום, בדרך כלל גברים לבנים סטרייטים, שיש להם בעיה עם מקומם בחברה. דונלד טראמפ הוא הדוגמה הקלה, אבל אפשר להצביע גם על סם בנקמן-פריד או אילון מאסק, גברים שהיו רגילים לסדר מסוים, עכשיו העולם אומר להם, 'הדברים לא עובדים ככה יותר', והם לא יכולים לקבל את זה. השריף הוא גרסה מאוד קיצונית, אבל לא נדירה".
4 צפייה בגלריה
''נפרדתי ממנו מזמן''. האם בתפקיד דון דרייפר
''נפרדתי ממנו מזמן''. האם בתפקיד דון דרייפר
''נפרדתי ממנו מזמן''. האם בתפקיד דון דרייפר
(צילום: מתוך הסדרה "מד מן")
הוא איום ונורא. "כן, אבל גם הפסאדה שלו מתרוקנת עם הזמן. זה אדם שעושה דברים מרושעים, אבל בעיניו זה לא רק הגיוני אלא גם מוסרי. וזה בדיוק איפה שאנחנו עכשיו כחברה. פעם רק בארה"ב הייתה תפיסה מוזרה שהמציאות היא מה שאתה רוצה שהיא תהיה, ואם המציאות לא מתאימה לך, אז אתה לא מאמין בה. עכשיו זה התפשט בכל העולם. זה אחד הדברים שאנחנו מנסים לחקור העונה, האיש הזה לא מאמין בשום חוקים חוץ מאלה שלו. הוא לגמרי מנצל את זה שהוא דג גדול בבריכה מאוד קטנה".
כמו בכל עונה של "פארגו", גם בזו מנסה האולי לעסוק במשחק שוטרים וגנבים ועד כמה הכוח המשחית מטשטש ביניהם את הגבולות. בבניית דמותו של שריף רוי, תיחקר האם לעומק שריף אמיתי בשם ג'ו ארפאיו מאריזונה, שבמשך שנים התעלם מהחוקים הפדרליים ועשה מה שרצה, כולל כליאת מהגרים במחנות בתנאים איומים שגרמו גם למותם. בסופו של של דבר הוא הורשע בשורה ארוכה של עבירות על החוק, אבל דונלד טראמפ חנן אותו ב-2017.
4 צפייה בגלריה
ג'ון האם
ג'ון האם
''אני יכול להרשות לעצמי לעשות את מה שאני רוצה''
(צילום: AP)
"למרבה הצער יש הרבה דוגמאות דומות בכוחות הביטחון באמריקה היום", אומר האם, "אנשים שמשיגים קצת כוח ונכנסים לאשליות. את שריף רוי בנינו על המיתוס של אייקון 'איש המרלבורו', שפירסם סיגריות ובסוף מת ממחלת ריאות. הוא נראה כמו איש חזק ושקט שיושב על סוס ומעשן סיגריות, אבל הוא גם טמבל שלא הבין את הנזק שהוא גורם. הגבר שבטוח שהוא לא צריך עזרה, אבל בוודאי שהוא צריך אותה, הגבר שמתנהג כמי ששונא את הממשלה, אבל לא באמת. כל הפרדוקסים באדם כזה שטוען שהוא חי מחוץ למערכת, אבל הוא כלום ושום דבר בלעדיה".
כמו הרבה מהמקבילות שלו במציאות, גם הוא מתחבא מאחורי הדת. "נכון, מבחינתו כל מה שהוא עושה זה בשם אלוהים. אנשים מכל הדתות מעוותים לגמרי את מה שכתוב בספרים שהם מתיימרים לפעול לפיהם. הרי רוב הדתות מטיפות לאהוב את השכן שלך, לא להרוס את השכן שלך. הייתי שמח אם אנשים היו קוראים את הטקסטים שהם מתחבאים מאחוריהם. שריף רוי הוא בדיוק כמוהם. החוקים נועדו לאחרים, לא עבורו. אני חושב שאנחנו מנסים להגיד שזה לא יכול להימשך ככה ובסוף יש מחיר, מה שהופך את 'פארגו' באופן מוזר לסדרה אופטימית".
אולי כי ההצלחה הגיעה אליו יחסית מאוחר, באופן מאוד מפתיע ובערוץ טלוויזיה (AMC) שלפחות אז רוב האנשים לא ידעו על קיומו, ייאמר לזכות ג'ון האם שהוא שמר תמיד על חיבור למציאות. כשקונאן או'בריאן שאל אותו בשיא הצלחת "מד מן", "איך זה להיות כל כך יפה", האם ענה לו: "אני חייב לנקוט אמצעי זהירות, אני לא מאמין שאתה מייצר איתי קשר עין. אני זוכר שהייתי במכונית ליד נהר ההדסון בדיוק כשקפטן סאלי סאלנברגר הנחית את המטוס בנחיתת חירום על המים. אני לא אומר שדעתו של סאלי הוסחה כי הוא הביט בי, אבל אני גם לא אומר שלא".
בניגוד לרושם שנוצר, האם גם אף פעם לא היה רודף שמלות גדול. הוא ניהל מערכת יחסים בת 18 שנה עם השחקנית ג'ניפר וסטפלדט, שהסתיימה, לדבריו, כי הוא רצה ילדים והיא לא. ביוני התחתן עם השחקנית אנה אוסאולה בת ה-35, שפגש כשהיה לה תפקיד קטן בפרק הסיום של "מד מן" ב-2015, ועכשיו הוא סתם מאושר. "אני משחק כבר 30 שנה, אוהב את זה מאוד, ויכול להרשות לעצמי לעשות את מה שאני רוצה ולהתפרנס היטב. ואם אני שוכח כמה מזל יש לי, כל מה שאני צריך לעשות זה להסתכל על מה שקורה בעולם".
פורסם לראשונה: 00:00, 24.11.23