תרגום חדש ליצירת המופת של פרימו לוי, לראשונה בסגנונו של המקור האיטלקי, שהפכה לאחת היצירות הגדולות של הספרות העולמית במחצית השנייה של המאה ה־20.
גבר ענק, חסר שם - עירום, שעיר וזקן - גורר את עצמו מתוך מי הקרח הקפואים באלסקה אל פני הקרח המוצק — כך נפתח ספרו של זוכה פרס הפוליצר הרנן דיאז ("נאמנות"). לאחר שהציג לפנינו את הגיבור, דיאז צולל אל עברו. הוא מתריס נגד המוסכמות, ומציע מבט בוחן על הסטריאוטיפים המאכלסים את העבר שלנו ודיוקן של זרות רדיקלית.
עוד כתבות +ynet:
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
סופרת עושה סדר בארכיון שלה ומוצאת את כתב היד של רומן שזנחה לפני 15 שנה. השנה 2020, מגפה עולמית אורבת בחוץ, היא מסתגרת בביתה וקוראת את כתב היד שוב. בקריאה המחודשת מתחוור לה כי בעומק העלילה הבדויה מסתתר סיפור אחר, רב־שנים, שאירע במשפחתה כשהייתה ילדה.
במלאת 100 שנה למותו של קפקא יראה אור התרגום החדש לעברית של אילנה המרמן, שגם הוסיפה אחרית דבר. זהו התרגום הראשון לעברית שנעשה על פי המהדורה הביקורתית המחקרית, המבוססת על כתב היד המקורי.
שולמית לפיד ודרור משעני, מסופרי המתח המובילים והאהובים בישראל, מאחדים כוחות באנתולוגיה המאגדת סיפורים קצרים מאת גדולי סופרי המתח ובהם אגתה כריסטי, ג'ון גרישם, ג'ון לה קארה ופטרישיה הייסמית.
ספר קצר זה, המוקדש לסופר האימה האמריקאי ה"פ לאבקראפט וליקום המוזר והמסויט שברא, הוא ספרו הראשון בהחלט של וולבק, שראה אור לראשונה ב־1991, קודם לפרסומם של הרומנים וספרי השירה שלו. בחיבור זה, ספק רומן דוקומנטרי על אחת הדמויות הכי חריגות בספרות המודרנית, ספק מניפסט ספרותי המשלב, כדרכו של וולבק, קטעי הגות וביקורת, כותב וולבק בפראות, עדיין בלי לדעת שהוא מישל וולבק. המהדורה העברית כוללת אחרית דבר מאוחרת מאת הסופר האמריקאי סטיבן קינג.
6 צפייה בגלריה
מישל וולבק
מישל וולבק
בלי לדעת שהוא וולבק. מישל וולבק
(צילום: AP)
קובץ סיפורים קצרים, שוברי לב ומצחיקים, שנעים בין הגות לפנטזיה, בין העבר שמבקש תיקון להווה הבוער, בין הילדוּת שרודפת לזִקנה ששואבת. בשפה וקול מיוחד ומוכר של כלת פרס ישראל, נורית זרחי.
הוצאה מחדש של שני הסיפורים הראשונים של דויד גרוסמן, "חמורים" והנובלה "רץ", שראו אור בשנות ה־80.
באומרגטנר, פרופ' לפילוסופיה, מחברם של חצי תריסר ספרים, ששכל לפני עשר שנים את אשתו אנה, אהובת נעוריו ואהבת חייו, חוזר לימיו כסטודנט, אל מפגשו הראשון עם אנה, אל חייהם המשותפים ואל געגועיו המתמשכים אליה. בקולו המיוחד והשנון מביא פול אוסטר רומן חדש על אהבה, אובדן, זיכרון והזדקנות.
אוסף שיריו ורשמיו האחרונים של לאונרד כהן: זהו מבחר נרחב מיומניו הכולל שירים, קטעי פרוזה ואיורים, ששמר לאורך חייו. "הלהבה" מציג את המנעד המלא של הליריוּת של כהן, מנשגבוּת מפוארת ועד להומור אפל.
תקופת מגפת הקורונה בראי מיתוס אדיפוס. בימים של סגר ותקנות חירום גרץ עוברת מאוראן לפירנצה, ומפירנצה לאתונה ועוד אחורה, ומגיעה בסופו של דבר למגפה בתבאי שהתרחשה במאה החמישית לפני הספירה במחזה של סופוקלס, "אדיפוס המלך".
6 צפייה בגלריה
נורית גרץ
נורית גרץ
מגפה יוונית. נורית גרץ
(צילום: אביגיל עוזי)
קצין ישראלי נשלח עם כמה מעמיתיו לאתיופיה. נלוות אליו אשתו ובתם הקטנה והילדה, הרחק מכל מה שמוכר לה, מוצאת נחמה בחיות שבחצר הבית. כלב, קוף וצב ענקי. שנים אחרי חזרתם לארץ מתברר כי אחד הקצינים שאימן אביה, עלה לשלטון בהפיכה צבאית, ואולי מוטב שלא לברר את חלקו של אביה במעשה.
שלושה חברי ילדות, שטרן, בלום ואדלר, נפגשים לאחר 40 שנה בפריז לחגוג את זכייתו של שטרן הסופר בפרס נובל. בלום ואדלר הם האנשים האחרונים בעולם שיתרשמו מזכייתו של חברם. לעומת זאת, הם כופים עליו מסע לא מתוכנן, אל ההתחלה של כל הדברים, ובעיקר אל העיירה שבה גדלו.
בכל אחד מהסיפורים מוטבע מרכיב עלום, שאינו מפורש עד סופו ונמצא בניגוד לכתיבה הבהירה והפשוטה של העלילות. זהו מעין גרעין הטבוע בנפש שמלווה את הגיבור לכל מקום, בלי יכולת להיפטר ממנו, או לפתור אותו, והוא סולל את נתיב חייו באופן כלשהו.
כל ממצא מדעי המאיר משהו על מוצא האדם מקבל הד תקשורתי אדיר בשנים האחרונות. הטענה של פרופ' יוחאי עתריה היא, שהחיפוש אחר מוצא האדם נועד בעצם להסביר את זוועות המאה ה־20, בדגש על מחנות הריכוז וההשמדה והשימוש בפצצת האטום.
מדוע מרקוס קלינגברג, ניצול שואה מפולין שעמד בראש המכון הביולוגי, מסר מידע לרוסים? מה גרם לגאי ברג'ס, נער שעשועים ששירת במשרד החוץ הבריטי למסור מידע לקג"ב? שני פסיכולוגים, יוצאי שירות הביטחון, מנסים לגלות מה מניע בוגדים.
ממואר נוסף של מחברת רב־המכר "היקשרויות עזות". בספר זה ממשיכה גורניק לבחון את חייה, והפעם תוך שימת הזרקור על הקשרים האפלטוניים, הרומנטיים, האקראיים, הקצרים והארוכים, שמאכלסים את חייה של אישה עצמאית מאוד. זהו שיר הלל מרגש להפליא לחברויות, אהבה והחיים בעיר הגדולה, ניו־יורק.
שירו של ע. הלל "מה עושים העצים", הידוע גם בשם "אני שואל" התפרסם לראשונה ב־1961. השיר, כרבים משיריו של ע. הלל, הוא פנינה ספרותית, ומקבל עתה מקום משלו בעולם בספר ילדים חדש, באיוריו של דוד פולונסקי.
6 צפייה בגלריה
מה עושים העצים?
מה עושים העצים?
מה עושים העצים?
(איור: דוד פולונסקי)
הקומיקאי והסופר הבריטי דיוויד באדיל מתאר למה ואיך דווקא בעת הזאת של העצמת המודעות למיעוטים, היהודים לא נחשבים למיעוט אמיתי. המהדורה העברית כוללת הקדמה שמתייחסת לנושא מנקודת המבט הישראלית, במיוחד לאחר אירועי 7 באוקטובר.
ספרה החדש של סופרת רב־המכר "חנות התבלינים בטהראן". רומן מרגש על ידידות, בגידה וגאולה המתרחש על פני שלושה עשורים של תהפוכות פוליטיות וחברתיות בבירת איראן.
רומן חדש מאת סופרת רבי־המכר שרית ישי־לוי ("מלכת היופי של ירושלים", "אישה מעבר לים"). נטע, גיבורת הסיפור, מתגרשת מבעלה בעל כורחה ומוצאת עצמה רחוקה מהחיים הטובים שחיו יחד. מיד אחרי גירושיה היא מפוטרת מעבודתה כעיתונאית ויולי, בנה היחיד, מזדהה עם בעלה ומתנכר לה. זהו רומן על יחסי הורים וילדים ועל מקומה של אישה בעולם.
מסות המפנות זרקור רגשי ואינטלקטואלי עז אל כמה מהסוגיות האקוּטיות שעימן מתמודדת כיום החברה הישראלית. בין המחאה החברתית של קיץ 2011 ובין השבר הגדול של 2023, פרוש כותבת על עליית מעמד חדש של "מחזיקי נדל"ן", על יחסי עבודה מדכאים ועל סגידה לכסף, על תעשיית ההייטק כ"אסון חברתי שאסור לדבר עליו", ועל השחתת השפה כתוצאה מכל אלה.
תרגום עברי ראשון למודרניסט היהודי־רומני הגדול מקס בלכר, שמת בגיל 28 משחפת. בין לבין, כשהוא משותק ומרותק למיטתו, החל לבקר, לתרגם, לכתוב ולהתכתב עם סופרים ופילוסופים כאנדרה ברטון ומרטין היידגר. יצירת המופת "התרחשויות בָּאִי־ממשות המיידית", שפורסמה ב־1936, זיכתה את בלכר בתואר "הקפקא של רומניה".
הבמאי הספרדי הנודע חושף את תשוקתו הסודית לכתיבה, ואובססיות אינטימיות שהולכות איתו מאז ומתמיד.
6 צפייה בגלריה
פדרו אלמודובר
פדרו אלמודובר
חושף תשוקות. פדרו אלמודובר
(צילום: AP)
שיריה האבודים של קנקו — אחת המשוררת הלאומיות של יפן כיום —בקעו מן האמפתיה הטבעית שהייתה לה כלפי כל היצורים החיים והדוממים המאכלסים את היקום שלנו. מבחר תרגומים.
באמצע המאה ה־19 בילו נתניאל הות'ורן ובנו ג‘וליאן בן החמש, בבית כפרי עם באני, ארנב המחמד. כל יום מתחיל מוקדם ועובר בשיטוט אל האגם ובקפיצה מאבן לאבן, בטיולים בסביבה ובקרבות עם צבאות של קוצים. פה ושם הם זוכים לביקורי שכנים, ובמספר הזדמנויות מגיע החבר המעריץ, הרמן מלוויל.
שתי יצירות ספרותיות של ביסיו. האחת מספרת את תולדותיו של בית משונה, המתמלא באורחים ופולשים; השנייה מספרת על גורלו של לוחם, זהותו ומגעו עם אויביו. בשני המקרים, המציאות בורחת מאיתנו, והכל מתפתח ומשתנה בקצב הפרוזה.
תרגום לקלאסיקה של בל. במרכז הרומן עומדת דמותו הבלתי נשכחת של מוקיון ופנטומימאי צעיר, זועם וחסר מנוחה בשם הנס שניר. הוא מגולל את סיפור אהבתו הנכזבת ובתוך כך גם מותח ביקורת נוקבת בסוגיות הרות גורל.
יצירתו של מונטלה, זוכה פרס נובל לשנת 1975, נחשבת לאחת הפסגות בספרות האיטלקית המודרנית. בכרך זה מוגש לראשונה לקהל הקוראים הישראלי, מקור מול תרגום, מבחר מקיף ומייצג מתוך שלושת הקבצים הראשונים שלו, שבהם הגיעה שירתו להישגיה המשמעותיים ביותר.
אסופת סיפורים ונובלה, בעריכת שי צור, חלקם פורסמו בחייו וחלקם טרם ראו אור. הקובץ יכלול רשימות קצרות של יוצרות ויוצרים על כתיבתו ואישיותו של קניוק כמספר ואדם.
6 צפייה בגלריה
יורם קניוק
יורם קניוק
קובץ על כתיבתו. יורם קניוק
(צילום: יונתן בלום)
מוצאו של רומן זה, פרי יצירתו המאוחרת של תומאס מאן, הוא "גרגוריוס על האבן", אגדה מחורזת מימי הביניים המגוללת את תולדותיו של האפיפיור גרגוריוס הראשון; מייחומו בחטא העריות, דרך נפילתו שלו בחטא זה ועד כפרתו ועלייתו לגדולה ולגאולה בהכתרתו על כס האפיפיור ברומא.
פרק חדש בקורותיה של משפחה המתגוררת במקונדו, העיירה הדרומית המומצאת של אדף, הטובלת באבק, בשגרה ובאפרוריות, אך טמונים בה רסיסים מן המופלא והנשגב.
על קו התפר בין העולם הישן לעולם החדש בונה רוזנבלום רומן שבמרכזו משפחה, כוח וכסף. מי שייקלע אל הנחלה המשפחתית של משפחת בן טובים, עדיין יוכל להריח ריח הדרים. אבל הפרדסים המפוארים של הסבא כבר נמכרו ברובם לטובת חברת עבודות העפר המשפחתית, שהקימו בניו. עכשיו מגיע תור הדור השלישי להחליף את אביהם בהנהלת החברה ולהוביל פרויקט בנייה ביטחוני: הקמת המכשול שיחצוץ בין יישובי העוטף לעזה.
קובץ סיפורים קצרים של זוכה הפוליצר, וייט תאן נוון. הסיפורים בוחנים את חייהם של אלה המתקיימים בין שני עולמות, ונפרסים מבעד לעיני וייטנאמי צעיר העובר לגור עם זוג גברים בסן־פרנסיסקו, אישה שבן זוגה סובל מדמנציה ומבלבל בינה ובין מאהבת קודמת, ונערה החוזרת מארה"ב אל אחותה הצעירה בהו צ'י מין סיטי.
חגי נאור, מרצה מבוקש למדעי היהדות, מותיר אחריו שובל של תלמידים מעריצים, שמצטטים בהתלהבות את ספריו ונוהים אחרי השיעורים שלו באוניברסיטה. אבל לנאור יש גם צד אפל וכוחני, שרק מעטים נחשפו אליו. ספרו החדש של אריאל הורוביץ בנוי משלושה מונולוגים ארוכים של היקסמות והתפכחות, אמון ואכזבה, אמת ושקר במערכות היחסים עם האינטלקטואל הפופולרי.
ספרו של מוריס האלבווקס (1945־1877), שסיים את חייו במחנה הריכוז בוכנוואלד, הפך לספר יסוד קלאסי, וייסד תחום מחקר חדש — חקר הזיכרון הקולקטיבי, שהוא פרי התפתחות היסטורית, ותלוי בהשפעות חברתיות ותרבותיות. בחקר ההיסטוריה היהודית נודע לספרו של האלבווקס מקום חשוב כהשראה למחקרים רבים העוסקים בזיכרון השואה ובכינון תרבות הזיכרון הישראלית.
מי לא מכיר את אדון שוקו? ואת חברו אדון שוקו אחר? דורות של ילדים שרו עם אריק איינשטיין ויוני רכטר על אדון שוקו וחבריו. כעת, לראשונה, הטקסט האהוב של חיה שנהב יקבל פרשנות חדשה וצבעונית בספר ילדים.
במקביל ל"אלף לילה ולילה", קובץ הסיפורים הנודע שהתהווה במזרח המוסלמי (מַשְׁרִק), צמח בימי הביניים בחלקו המערבי של העולם המוסלמי קובץ עלילות נפרד בערבית ושמו "מאה לילה ולילה". זהו תרגום ראשון לעברית של קובץ הסיפורים העתיק, שנעשה ישירות מאחד מכתבי היד הקדומים של החיבור, תוך בחינה והשוואה עם כתבי היד האחרים.
"עם הספל" מציג את תפקידו המרכזי של בית הקפה ביצירת תרבות וספרות יהודית חילונית במאה ה־19 ובמחצית הראשונה של המאה ה־20, דרך יצירות ספרותיות מאת היינריך היינה, שלום עליכם, ש"י עגנון, יצחק בשביס־זינגר, לאה גולדברג, אהרן אפלפלד ורבים אחרים.
אושר קרליבך, גרוש ערירי, מתבשר שלקה במחלה חשוכת מרפא ושימיו ספורים. ברוח קהלת, אושר יוצא לחפש משמעות לימיו האחרונים.
מחבר "לימונוב" ו"המלכות" רושם פרק נוסף ומסובך במיוחד בסאגה האוטופיקטיבית שלו. רומן רחב יריעה אך מטולא, חושפני אך מלא חורים בזיכרון, מעקפים ואזורים מחוקים. אולי זה לא כל כך ספר על יוגה אבל זה ספר יפה ומטריד על החיים המשונים במאה ה־21.
"עַכְשָׁו כְּשֶׁהַכֹּל בְּעִתּוֹ / וְהַכֹּל בְּעָתָה, כְּשֶׁהַמַּטָּע מוֹשִׁיט וְהָאֲדָמָה חֲרוּשָׁה, / אֲנִי עוֹשָׂה רַק מָה שֶׁרִילְקָה אוֹמֵר: / נוֹתֶנֶת לַיֹּפִי וְלָאֵימָה לִקְרוֹת לִי". קובץ שירים חדש לאגי משעול, מדייק ומביא לידי שיא את השלב הנוכחי ביצירתה: מבט ממזרי, חכם וחומל על חייה, מבט מאוחר ורענן כאחד שמסכם את שירתה ובה בעת מפיח בה חיים.
6 צפייה בגלריה
אגי משעול
אגי משעול
מבט ממזרי. אגי משעול
(צילום: טל שחר)
המרצה ד"ר ג'רמי פוגל בא חשבון עם אלוהים, ובעיקר עם באי כוחו עלי אדמות, ומגייס לשם כך אלפיים שנות אהבת חוכמה - מסוקרטס שהגדיר עצמו כ"זבוב בקר" המזמזם ספק קדוש ברחובות אתונה, דרך יוּם שנקרא באירוניה "הקדוש דיוויד", ותהה מה, בעצם, הדמיון בין היקום לשעון ב"טיעון השען", וכלה באנטי־משה ואנטי־כריסטוס המפורסמים ביותר: שפינוזה וניטשה.
הספר מציג דרך מאכלים איקוניים וטקסי אכילה לאומיים — סלט ירקות, מיץ תפוזים, אבקות ביצים, סוכרזית ודיאטת כסאח — סקירה היסטורית מקיפה של התפריט הארץ־ישראלי מראשית המאה ה־20 ועד לשנות ה־70, ופורס בפני הקוראים את מקומן של הנשים, חלוצות וחקלאיות, עקרות בית ונשות חברה בעיצובו של התפריט.
היסטוריה או מיתולוגיה? בספר האחרון שכתב טרם מותו, גרייבר — אחד ההוגים המרתקים של זמננו — מערער את כל מה שידענו על אודות תולדות האנושות, ומוכיח שעתיד אחר הוא אפשרי.
הספר הוא תוצאה של מחקר אתנוגרפי השופך אור על עולמן של נשות חסידות תולדות אהרן באמצעות בחינת שלוש תמונות מרכזיות מחייהן: חינוכן והשכלתן, הופעתן החיצונית ותהליך השתדכותן.
בניגוד לתפיסה הרווחת שביהדות יש רק הלכה ומעט ערכים ונורמות ב"פרקי אבות" ובספרי מוסר, ספר זה מוכיח בהרחבה שיהודים עסקו בתחומים שונים של אתיקה בצורה ענפה, עמוקה ומפורטת ביותר.
ספרו השני של הבמאי הנודע, ובו הוא כותב על הסרטים הידועים והנשכחים שעיצבו אותו לא רק כקולנוען אלא גם כאחד מחובבי הקולנוע הגדולים בעולם. בסגנונו הייחודי ובהתלהבות מידבקת, הוא מכניס אותנו אל עולמו הפנימי העשיר והמטורף, ומחזיר לאמנות השביעית את כבודה האבוד. ספר שכל עכבר קולנוע חייב לקרוא.
אחרי עשרות שנים של ריכוזיות הולכת וגוברת, גורלו של המזון המקומי ניצב על כף המאזניים: בספר קצר ובועט, אורי מאיר־צ'יזיק מראה איך המלחמה הנוכחית עלולה לחרוץ את גורלו אחת ולתמיד — ואיך עדיין ניתן להצילו.
סוף-סוף מגיע הספר לו חיכו הקוראים של "לבד בתיאטרון המוות". הם כבר מכירים את העלילות המפותלות שטרי הייז טווה: חובקות עולם, היסטוריה ותרבויות, מתפקעות ממתח ופיתולי עלילה, ובכיכובו של גיבור בלתי נשכח.
הספר השישי בעלילותיו של צמד הבלשים הפרטיים קורומורן סטרייק ורובין אלקוט, מאת רוברט גלבריית – הלוא הוא ג'יי קיי רולינג, מחברת סדרת ספרי "הארי פוטר". הפעם צוללים הבלשים בעולמות המתעתעים של משחקי המחשב והרשתות החברתיות, ומנסים לפענח מי רצח את אחד היוצרים של סדרת אנימציה מצליחה. אבל ברשת הסבוכה של שמות משתמשים, של אינטרסים עסקיים ושל עימותים משפחתיים, סטרייק ורובין מוצאים את עצמם מעורבים בחקירה שמותחת עד קצה גבול היכולת את כישורי הבילוש שלהם – ומעמידה אותם אל מול איומים חדשים ומעוררי אימה.
ספר שירה עשוי שני חלקים, שכל אחד מהם עומד בנפרד אך גם מקיים יחסים מסועפים עם משנהו. החלק הראשון מתנהל לצד מיטתה של ידידה נוטה למות, תוך כדי קריאה ב"פיידרוס" של אפלטון. החלק השני "עם בוא הבוקר", יוצא מהבית אל הגן, אל עצי הילדות, ונע בין צללי הרוחות הטובות והרעות השוכנות בין העצים ובזיכרונות.
אנתולוגיה מקיפה פרי מחקר רב-שנים, המעלה לסדר היום הישראלי סוגייה חברתית אשר נמצאת בדרך כלל בשולי השיח. זהו ספר של שירת התנגדות אותנטית, רבת פנים, לעיתים קרנבלית ופרובוקטיבית, הלוקחת אותנו למסע אל אסתטיקת החצר האחורית של השירה העברית. האסופה מעלה לדיון ואל פני השטח נושא מודחק, מושתק, שהינו בגדר טאבו. מכאן, זה לא ספר מתנה לחג, אלא מנחת מודעות לשומרי הסף של הלא מודע הקולקטיבי הישראלי, אשר אינם אלא כולנו.
האנתרופוקן הוא התקופה הגיאולוגית הנוכחית, שבה בני האדם שינו עמוקות את כוכב הלכת שלנו והמגוון הביולוגי שבו. בסימפוניית המאמרים יוצאת הדופן הזאת, שהיא עיבוד של הפודקאסט פורץ הדרך שלו, הסופר המצליח ג'ון גרין ("אשמת הכוכבים", "צבים כל הדרך למטה") מבקר היבטים שונים של כדור הארץ בעידן בני האדם, על סולם של חמישה כוכבים – ממקלדת ה-QWERTY ושקיעות ועד לאווזים קנדיים ו"הפינגווינים ממדגסקר".
המאמרים של גרין מצחיקים, מורכבים ועתירי ידע, ומדגישים את הסתירות המובנות בהתנהגותה של האנושות בת ימינו. זוהי חקירה חשופה וכנה של הדרכים שאנו סוללים, וגם מפגן חסר ציניות של התאהבות בעולם.
בגיל שמונים וחמש הדהימה אורורה ונטוריני את הקוראים הארגנטינאים עם הרומן הנועז "הדודניות". לפניו היא פירסמה יותר משלושים ספרים, אולם "הדודניות" הוא שזיכה אותה סוף-סוף בפרס ספרותי חשוב ובהכרה עולמית, והקנה לה מעמד של סופרת רדיקלית ובלתי נשכחת. ספר זה תורגם לשפות רבות.
יוּנֶה היא אישה צעירה בעלת לקות שכלית כלשהי וכישרון ציור יוצא דופן. בעזרתו, ובעזרת מילון, חדות מחשבה וכוח רצון, היא מחלצת את עצמה מקיום של ניוון, עליבות וניצול ומצליחה לספר את סיפורה ואת סיפורן של בנות משפחתה, כל אחת מוכת גורל בדרכה – דודתה הקנאית, אחותה הנכה המעוותת, דודניתה שהוקרבה על מזבח השמרנות, ודודנית נוספת, גמדה ערמומית שעוסקת בזנות. כתיבתה של ונטוריני פרועה, חיונית ומקורית, ודמותה של יוּנה, על לשונה המשונה, ישירותה, הבחנותיה החדות וטוב ליבה, שובה את לב הקוראים.
נובלה ארוכה פרי עטו של הסופר הישראלי שזהו ספרו השישי. מטי, גבר תל אביבי בסוף שנות ה-40, מאבד את מקום עבודתו ונאלץ לעבור ליחידת דיור בחצר ביתם של זוג חברים המתגוררים בישוב קהילתי בצפון הארץ. האירוח הזמני שתוכנן ל"שבועיים-שלושה" הופך למגורים שסופם אינו נראה באופק; הזמן עובר ומטי לא מראה כוונה לצאת מיחידת האירוח, למגינת ליבם של מארחיו הנדיבים. בני הזוג נוהגים לערוך ארוחות ערבי שישי עם חברים ושכנים; גם מטי מוזמן, אלא שנטייתו להשתכר יוצרת צרימות ומצבים מביכים שמגבירים את המתח הקיים בינו לבין מארחיו. מטי מתבצר ביחידת הדיור שלו ומתעקש לדבוק בחיי הבטלה. המצב הולך ומידרדר בהדרגה, עד שהכפפות מוסרות והעניינים יוצאים משליטה.
ספר השירה השני של המשוררת והסופרת תהילה חכימי "תהילה שלום", הוא חוליה חדשה ומרגשת בשרשרת יצירותיה. הספר מחולק לחמישה חלקים, וכל חלק נסוב סביב תימה אחרת: עבודה, אהבה, נשיות, ילדות – והאחרון על החיים בארץ ובכלל. בווירטואוזיות ובדיוק רב, חכימי שוטחת בפנינו את יחסי הגומלין בין "פרנסה", "אישה", "שירה" ואינה מהססת לגעת גם בנושאים חברתיים נפיצים.
דריה סרנקו (1993) ילידת חברובסק שברוסיה, היא אחת האקטיביסטיות הפמיניסטיות הבולטות כיום בהתנגדותה למשטר הרודנות של פוטין והמלחמה שכפה על אוקראינה, והשנה נבחרה על ידי ה-BBC לאחת הנשים המשפיעות ומעוררות ההשראה בעולם. ספרה "בנות ומוסדות" יצא לאור בנובמבר 2021, ערב הפלישה לאוקראינה, ועורר סערה גדולה.
פורסם לראשונה: 00:00, 29.12.23