הוא קורא ל-ChatGPT "צ'אט", על שם המוזיקאי צ'אט בייקר. נרקמה ביניהם מערכת יחסים, שבה היא זו שמראה לו את הדרך, והוא הולך אחריה סקרן. המוזיקאי יזהר אשדות כבר שנים מתקרב אל הטכנולוגיה במקום לצעוק געוואלד. "התחלתי להשתעשע עם הצ׳אט חודשיים אחרי שיצא בערך. מעניין אותי להתנסות בכל טכנולוגיה חדשה שאולי יש לה ערך אמנותי, גם אם לא אשתמש בה אחר כך. רק כדי לדעת שיש עוד גוונים בפלטת הצבעים שלי כאמן. גיליתי שאם אחד הדברים שאני הכי אוהב לעשות בשנים האחרונות זה להתעסק באלקטרוניקה אבל תכנות זה צד חלש שלי, אז אני יכול לתת לבינה לתכנת. אבל להגיד לו, 'צור משהו בטעם שלי' - זה עוד רחוק".
עוד כתבות למנויים:
וטוב שכך, לא? "אני אוהב להסתכל על הפוטנציאל, לא ישר על הבעיות. אני אוהב לקרוא על ההיסטוריה של אמנות ומוזיקה, ובכל פעם שנכנסה טכנולוגיה חדשה, אפילו סקסופון או אולפני הקלטה, או מכונות תופים באייטיז, היו אנשים שחשבו שזה ייקח להם את העבודה. בשנות ה-80 הגיע אליי מתופף מוכשר שחשש שהמכונה תחליף אותו ואמרתי לו שהוא עילוי, שזה לא יחליף אותו, אבל שאת הבינוניים זה יחליף. אנחנו עכשיו כמו בימים הראשונים של המצאת המטוס, שידע לטוס אבל נפל מיד. אז תחשבי איפה נהיה עוד חמש שנים - הבינה תדע לעשות מה שהמוח האנושי מסוגל, כולל לרגש, ואז נצטרך להתחיל לחשוש".
4 צפייה בגלריה
יזהר אשדות
יזהר אשדות
''הבינה תדע לעשות מה שהמוח האנושי מסוגל, כולל לרגש''. אשדות
(צילום: מוטי קמחי)
אז כן יש דארק סייד לסיפור הזה. "זה כמו אטום. אטום זאת אנרגיה מדהימה ונקייה שאפשר להאיר איתה את כל העולם ואפשר גם להרוג איתה מאה אלף איש בדקה".
לפני פחות משנה פצחו זוהר ארגוב ועפרה חזה בדואט משותף ליום העצמאות שנוצר על ידי בינה מלאכותית. בנוסף, שלא לצרכים אמנותיים, הפכו הודעות קוליות ששלחו לקרוביהם נרצחים ונופלים במלחמה הנוכחית לשירים או ברכות בקולם. ברור לכל שמדובר בלא פחות מהתפרצות הר געש שמתרחשת כרגע בעיקר מעבר לים. חברות התקליטים הבינלאומיות מנסות לבלום את המהפכה שהופכת שירים, לחנים וקולות של אמנים שלהן לנחלת הכלל. לראיה, המאבק בין טיקטוק לענקית התקליטים יוניברסל שמשכה מהרשת החברתית את שיריה, בין היתר כי לטענתה טיקטוק לא עושה מספיק כדי למנוע פגיעת זכויות יוצרים ביצירות בינה מלאכותית שעולות אליה.
דואט בין דרייק לדה וויקנד בשם Heart on My Sleeve לא התקיים מעולם אבל הועלה על ידי משתמש טיקטוק שגרף מיליוני צפיות ולייקים, עד שיוניברסל דאגה לכך שיוסר מכל הפלטפורמות. באמצעות הבינה הקול של שני הזמרים עבר מידול ושוכפל, והולבש על השיר, שיוצרו לא הזדהה אלא רק הצהיר מאוחר יותר שבמשך שנים הוא היה כותב רפאים ש"שילמו לו כלום כסף כדי שהחברות הגדולות יתעשרו".
בארץ מעלה המפיק המוזיקלי צוף מימון לחשבון הטיקטוק שלו דואטים פרי הבינה המלאכותית של עומר אדם ואייל גולן לשירים כמו Smack That של הראפר Akon, ולשיר הנושא של הסרט "בובספוג". ביוטיוב אפשר לשמוע גם את קולו של בובספוג מולבש על הלהיט של גולן 'עיר נמל'. בחודש מאי האחרון הוצפו קבוצות של מעריצי פראנק אושן בהדלפות לכאורה של שירים חדשים שלו. טראקים נמכרו באלפי דולרים עד שהסתבר שמדובר בדיפ־פייק והן נוצרו באמצעות בינה מלאכותית על ידי נוכל שלא קשור לזמר.
זוהר ארגוב ועפרה חזה בדואט AI
רון ביטון הוא בין הכותבים והמלחינים העסוקים בישראל, ואחראי ללהיטי פופ כמו "מועבט" של עדן בן זקן, "בית משוגעים" של רן דנקר ו"זוט עני" של אלה לי להב. יחסו לבינה הוא בבחינת כבדהו וחשדהו. "אני מתעסק עם הבינה בשליחת סקיצות לזמרים שאני עובד איתם", הוא מספר. "אני דוגם את הקול שלהם ושולח לאיל גולן ולעומר אדם שירים עם הקולות שלהם בבינה מלאכותית. לפעמים יש לי פרויקטים של כמה זמרים ביחד, אז אני משלב כמה קולות כדי לראות בכלל אם זה מתאים".
איך הם הגיבו לזה? "היו פעמים שאמרו 'השיר הזה מתאים לי' והיו פעמים שיכלו לחשוב הפוך, כי הקול בבינה מעביר פחות את הרגש והמניירות הקטנות. בגלל זה אני לא שולח את כל הסקיצות ככה, רק כשאני חושב שהבינה מעבירה את המסר והזמר יוכל לשיר את זה הרבה יותר טוב. בחודש האחרון השתמשתי בזה בשלושה שירים ששלחתי לזמרים, ואנחנו רק בתחילת הדרך".
הדואט "כאן לעולם", שהיה יוזמה של תאגיד כאן 11, הקים לתחייה וירטואלית את זוהר ארגוב ועפרה חזה וזכה לשלל תגובות. מטענות לניצול ציני וכפייה של שני אמנים מתים לשיר יחד, ועד להתפעלות ודמעות. ביטון, שהיה אחד היוצרים לצד רועי מכלוף וטל פורר, נזכר שהיו לא מעט קשיים בדרך. "הדגימות של הקול של זוהר היו לא טובות כי ההקלטות היו ישנות והיה צריך להביא זמר שדומה בקול לזוהר. עם עפרה הייתה פחות בעיה כי היא זמרת מאוד טובה והבינה המלאכותית השתלבה מושלם. בסוף, הרגע שאח של זוהר והאחיינים של עפרה שמעו את התוצאה הסופית, היה שווה את כל העבודה - הם בכו והתרגשו".
החתונה שלך הפכה לאחת המסוקרות במדינה אחרי שחזר בה לחיים זוהר ארגוב. "החברה שהפיקה את הדואט, Session 42, עשתה לי את ההולוגרמה של זוהר כמתנה לחתונה והיא הוקרנה בחתונה שלנו. לקחו בשביל זה בן אדם שדומה לזוהר, ועם תנועות הידיים והחליפה שלו, ושמו אותו על גרין סקרין. הדביקו את הפרצוף של זוהר עליו ונאמר בקולו של זוהר 'רון, מזל טוב לחתונה' והוא שר את 'בית משוגעים' שכתבתי לרן דנקר. כשהסתיימה החתונה נכנסתי לטיקטוק וראיתי שכל הטיקטוק על הדבר הזה - של זוהר ארגוב שר בחתונה ולידו יהודה קיסר האמיתי. השקיעו בזה הרבה אנרגיות והרבה כסף".
4 צפייה בגלריה
רון ביטון
רון ביטון
רון ביטון
(צילום: איליה מלניקוב)
צריך להודות שבשירים שכולנו מכירים כבר משולבים כלים של בינה מלאכותית שהופכת את החיים של היוצרים לקלים יותר. "מוזיקאים שעובדים במחשב משתמשים בפלאגינים (ממשק בתוך תוכנת הסאונד וההפקה, ט"ג) חיצוניים שמעבדים את הצליל בכל מיני צורות ומוסיפים לו צבע", אומר נדב רביד, מנהל את תחנת הרדיו גלגלצ, די־ג'יי ומפיק מוזיקלי. "יש היום פלאגינים שמבוססים על טכנולוגיית בינה מלאכותית שעושים מאסטרינג לשיר, השלב האחרון בשרשרת ההפקה אחרי שעשית את המיקס. הם מקשיבים לצליל ומסדרים אותו כך שיהיה למשל באיכות מסחרית. זה קורץ למוזיקאים שמחפשים קיצורי דרך או לכאלה שהם בשלב התחלתי ולא יודעים להשתמש בכלים המסורתיים. מה שמשנה זה אם זה נשמע טוב או לא נשמע טוב, לא משנה למאזין בבית אם השתמשת בפלאגינים של בינה מלאכותית או אם השתמשת במכשיר חיצוני שעלה 4,000 דולר".
אתה מזהה בזה איום על הדרך שבה נעשית מוזיקה היום?? "זה רחוק מהדיסטופיה הזאת שמדברים עליה שתבוא הבינה מלאכותית ותייצר את כל המוזיקה מא' עד ת', תכתוב את המילים, תעבד ותכתוב גם תוכנית עסקית לאיך להפוך את זה לוויראלי בטיקטוק. אלה פשוט כלים שמקצרים את העבודה באולפן".
מה ההשלכות על תעשיית המוזיקה? "היום אנחנו נמצאים במצב ששירותי המוזיקה מוצפים במאות אלפי שירים חדשים כל חודש, והקצב רק יגדל אקספוננציאלית כשתהליך היצירה יתקצר. וזה יפגע מאוד בשכבת המוזיקאים שמייצרים מוזיקה על פי הזמנה, למשל לאירועים או למשחקי מחשב. ומצד שני, זה ייצור ביקוש מחודש לאותנטיות, לאמנים בשר ודם שאפשר לראות בהופעה חיה מזיעים. יהיה הבדל בין מוזיקה פונקציונלית שאמורה לשרת צורך, לבין מוזיקה עם משמעות תרבותית ויומרות אמנותיות, ששמה ערכים אנושיים בפרונט".
מה זה יעשה לעורכי הפלייליסט אצלכם אם אפשר אפילו לחקות היום סגנון אישי? "ברור שיהיו כלים שיתיימרו לתת לך פליייליסט באופן שמסתמך על בינה מלאכותית, ומצד שני, תמיד אמרו על כלים של ספוטיפיי ואפל מיוזיק שהם יחליפו עורכים אמיתיים - אבל בצורה הנוכחית הם לא עושים את זה מספיק טוב. לבני אדם חשוב הסיפור שמאחורי, לא רק התוצר. וכשזה לא חשוב - שם הבינה תיכנס: אם אתה בעל עסק וצריך פלייליסט שיתנגן בעסק שלך. קלאסי לבקש, 'תן לי מוזיקה לחנות בגדים בקניון לשעה ארבע אחרי הצהריים'".
מה חשבת אמנותית על כל מה ששמעת עד כה שנעשה עם AI? "עדיין לא שמעתי אף כלי בינה מלאכותית שאמרתי, 'וואו, הייתי יכול להתבלבל ולחשוב שבן אדם שר את זה'. אבל הרף כל הזמן עולה, זה באמת שומט לסתות, למשל להשתמש בקול של אמנים מתים. היום אנחנו עדיין בשלב הריגוש, של וואו איזה קטע, אני שומע את סיימון וגרפונקל עושים בקולם את 'קרץ אותי קרץ'! אלו תרחישים של 'תראו מה אפשר לעשות', אבל אני לא חושב שאנשים רצו עכשיו לשמוע אלפי שירים חדשים של זוהר ארגוב שנעשו עם שכפול קולו. אולי רק בקרב קהילות מעריצים שחוגגות את האמן, נגיד קהילות המעריצים של 'מלחמת הכוכבים'. אבל זה לא יגיע למשל לפלייליסט".
המוזיקאית רון פרץ (31) ששרה את שיא הנושא של "שבע ברכות" נכנסה לעולם הבינה המלאכותית בשנה האחרונה ובימים אלה מפיקה מוזיקלית את אלבומה השני בעזרתו. אבל זה לא הדבר היחידי שהיא עושה. "יצרתי בוטים חכמים ציבוריים שכל אחד יכול להשתמש בהם, 'בוט אופרה וינפרי' שמייעץ למוזיקאים על סמך ראיונות של אופרה עם אמנים גדולים. אפשר לקבל עצות קריירה שהיא נתנה פעם לאלישה קיז. עשיתי גם בוט שממיר תהליכי הוצאת פרויקט בסטארט־אפ לפרויקט במוזיקה, וגם אחד שמנתח שירים ישראליים ומחבר אליהם שיר אמריקאי עם מסר דומה. הראפר כהן וקובי אוז כבר שיתפו שירים שלהם שעברו פרשנות בבוט.
4 צפייה בגלריה
רון פרץ
רון פרץ
רון פרץ. יוצרת בוטים
(צילום: ויקיפדיה)
בהתחלה ביקשת מ-ChatGPT שיוגדר כמנהל אישי שלך. מה זה אומר? "הגדרתי שהוא המנהל האישי שלי 20 שנה ומילאתי לו פרטים אישיים על עצמי: הקומוניקט שאני מפיצה לתקשורת על עצמי, השירים שלי, ההשראות שלי, מה הייחודיות שלי בנוף אל מול אחרים, מה המטרות שלי ומה אני רוצה לקדם. ממש שורות על גבי שורות, לא על רגל אחת. ביקשתי שיתבסס על ניסיון של יחסי ציבור מסורתיים ושיחשוב גם כמו מנהל צעיר ועכשווי שמבין את הרשתות החברתיות. מאז הוא ממש יודע למי לפנות".
הוא עוזר לך גם בעוד דברים? "שאלתי אותו כשהתחילה המלחמה איך לעבור את התקופה הזאת כאמנית והוא הציע לכתוב שיר שיעזור גם לאחרים על מה שאני מרגישה ביחס למצב. חצי מהדברים שהוא אומר זה שטויות, אבל מספיקה שורה אחת שגורמת לך לחשוב בכיוון שלא חשבת עליו קודם. יצא לי לדבר קצת עם אמניות על ההפקה המוזיקלית וחלק עדיין נרתעות מטכנולוגיה וממחשבים. אבל הטכנולוגיה מעצימה את היצירה וצריך רק לקפוץ למים כי זה נטו אצלנו בראש".
סוגיית זכויות היוצרים מרחפת מעל כל חדוות הגילוי הזאת והבטחתה לקיצורי דרך - אבל ההסדרה עוד רחוקה. "הפריצה הגדולה של הבינה המלאכותית נעשתה בשנה האחרונה והטכנולוגיה רצה כל כך מהר קדימה שהחקיקה מתקשה לעקוב אחריה", מודה עו"ד יעקב (קוב) לשצ'ינסקי, שמתמחה בתחום זכויות היוצרים ומוזיקאי בעצמו. "בישראל אף פעם לא היינו חוד חנית בתחום זכויות היוצרים וההסדרה שלהן. גם המקומות שהם לכאורה על זה, ארצות-הברית, האיחוד האירופי ובריטניה, חווים קשיים. יש שתי סוגיות מרכזיות שצריך להתייחס אליהן: האחת זה מי הבעלים בכלל של זכויות היוצרים ביצרות שנוצרו על ידי בינה מלאכותית, והסוגיה השנייה היא אם יצירות כאלה מפרות זכויות יוצרים. השאלה שמטרידה עכשיו את האמנים ואת חברות התקליטים זה אם צריך בכלל אישורים כשרוצים להשתמש בקולם בבינה מלאכותית".
אמן יכול לרשום בצוואתו שלא ישתמשו בקול שלו ביצירות של בינה מלאכותית? "לא בטוח שאמן בכלל יכול להתנות את זה, למרות שבסינגפור כבר מתחילים לנסות לעשות רגולציה מה מותר ומה אסור לעשות בקול. הפתרון אולי לא צריך להיות קשור בזכויות יוצרים, לא לקחת משהו מדרייק כששילבת את קולו ביצירה שלך, אבל כן לקחת ממנו את קולו וגזרת ממנו רווחים ואז זה כבר תחת דיני עשיית עושר. החוזים בארץ בכלל לא מדברים על זה, אנחנו לא באזור".
החשש הגדול יותר הוא שעם כלים מתקדמים יותר בכלל לא תהיה אפשרות לזהות מה נלקח ממי. "אלגוריתמים של בינה מלאכותית שיודעים לפרק שירים לערוצים הבודדים שלהם הם ממש מהפכה", מסביר נדב רביד. "כי בעבר, ברגע שהיה קובץ סופי של מוזיקה שמכיל את כל הערוצים יחד, לא היה אפשר להפריד משם את השירה, או התופים או הבס. אבל הבינה המלאכותית יודעת להפריד את הערוצים ולבנות אותם מחדש, מה שפתח המון אפשרויות יצירתיות. מדיג'אים שיכולים לנגן רק את התופים של הטרק או רק את השירה של הטרק, ועד למשל הסרט של הביטלס, Get Back, שמבוסס על הקלטות ישנות של הלהקה שהוקלטו בצורה לא טובה. כל הסאונד שם שוחזר עם הכלים האלה ונשמע הרבה יותר טוב. אם היום אמן רוצה להשיג תופים מאיזה שיר מסוים, הוא לוקח את השיר הזה, מכניס אותו למערכת שמבודדת את הכלים ולוקח רק את התופים. זה משהו שכבר משתמשים בו ואת אפילו לא יודעת שזה בבינה מלאכותית".
נשמע בעייתי. "אם מישהו יידע להוכיח שמוזיקאי א' גנב סאונד של תופים משיר של להקה אחרת והשתמש בזה בשיר שלו ללא רשות, הוא מוגן מבחינת זכויות יוצרים - הבעיה היא שקשה עד בלתי אפשרי להוכיח. לעומת זאת, אם אני אקח שיר של שלום חנוך ואקח ממנו כמה מילים, זה מזוהה ומבינים שעשיתי סימפול בלי לבקש אישור".
4 צפייה בגלריה
נדב רביד
נדב רביד
נדב רביד. ''לבני אדם חשוב הסיפור שמאחורי, לא רק התוצר''
(צילום: יונתן בלום)
מה קורה עם שיר שנוצר בבינה מלאכותית תופס תאוצה ואתם רוצים להכניס אותו לפלייליסט של גלגלצ? "לנו אין מניעה להכניס לפליילסט שום דבר כל עוד אנחנו חושבים שלדבר הזה יש הצדקה להיות משודר ברדיו כמה פעמים ביום לתקופה מסוימת. העניין המשפטי הוא לא שלנו כל עוד האמן הסדיר את החוקיות של הדבר, אם לא - הוא יחטוף תביעות מבעלי הזכויות והדבר הזה כבר לא יגיע לרדיו".
עד שעניין החקיקה יוסדר, ביטון מגשש בסקרנות במה שיש לבינה להציע. "יש כלי היום שנקרא Suno AI שאני משחק איתו לפעמים ומזין שם טקסט, בוחר ז'אנר ואיך לקרוא לשיר, והוא מוציא לי את השיר כבר עם לחן והפקה. ואז מהלחן הזה אני יכול לדגום ולומר, וואו, יש לי כאן אחלה הוק ולהשתמש בזה בשיר אפילו רק בשורה אחת, או כמשהו שיעזור לי להתחיל את השיר. אני משחק עם זה בזמן האחרון ושוב, בעוד חמש שנים זה יהיה פסיכי לגמרי. כרגע אין לזה זכויות יוצרים, אבל אני מאמין שעוד שנתיים שלוש אנשים יבואו בטענה שהבינה המלאכותית רשמה 'ז'אנר מזרחית' בספוטיפי ובאפל, לקחה את כל שירי המזרחית ודגמה משהו מהם שהוא במקרה שלי. זה יעשה סחרחורת לעולם המשפט והמוזיקה. כרגע אני גם יכול לקחת משפט שלם שהבינה הלחינה, להכניס שיר עם קרדיט שלך ולא תיתבע".
הלהיטים הכי גדולים מבוססים על להבין סנטימנט, רגש, טרנד. נגיד את 'פאוץ'' של נועה קירל כתבת אחרי שראית שכולם במועדון מסתובבים עם פאוץ'. זה הרבה יותר מרק טכני. "אם אני הבן אדם שצריך לצאת לשטח ולהבין מה עובד בשטח ולכתוב על זה שיר, אני חושב שהבינה יכולה לבדוק באינטרנט מה פריט הלבוש הכי מחופש בגוגל לאחרונה ומה הטרנד ולכתוב על זה שיר. אבל אין מה לעשות, מוזיקה היא תקשורת, סנטימנט וטאץ' אישי והאוזן האנושית שומעת ברגע שמשהו לא מתחבר".
יש מינוסים נוספים לבינה המלאכותית במוזיקה? "המינוס הוא שזה קולט אותי ממש בקושי. אני אכניס לו עשרה שירים שכתבתי, ובאחד מהם הוא ייתן משהו שאני אוהב ממנו חמישה אחוז. אבל ככל שהימים עוברים הוא לומד אותי".
עד שהוא יעשה רון ביטון בלי רון ביטון. "זה הדבר המפחיד באמת".
פורסם לראשונה: 00:00, 23.02.24