אפשר להרים גבה מול סערת האירוויזיון התורנית. אחרי הכול, לכאורה, זו עדיין רק תחרות של שירים העטופים בנצנצים בוהקים מדי. אבל זו תהיה טעות קלאסית ישראלית, בערך כמו לתת לפרו-פלסטינים להשתלט על האוניברסיטאות ולעצב שם תאים סרטניים נגדנו. לפיכך, תאגיד השידור הציבורי נמצא כרגע במבחן חשוב, כמו גם, וסליחה על הדרמה, יוקרתה של מדינת ישראל.
2 צפייה בגלריה
עדן גולן, זוכת "הכוכב הבא" לאירוויזיון 2024
עדן גולן, זוכת "הכוכב הבא" לאירוויזיון 2024
עדן גולן, זוכת "הכוכב הבא" לאירוויזיון 2024
(צילום: רגב זרקה)
כפי שנחשף אתמול (ד') ב-ynet, איגוד השידור האירופי לא מרוצה מהשיר הישראלי, עד כדי בקשה לשנות אלמנטים המזכירים את 7 באוקטובר. בתאגיד כמובן צפו את המהלך כבר עם בחירת שיר ששמו ״הגשם של אוקטובר״. גם אם יש באיגוד השידור האירופי מעריצי גאנז אנד רוזס, הם בוודאי מבינים שהרפרור אינו לבלדה האייקונית ההיא של אקסל רוז, אלא לנעשה במזרח התיכון.
אם רק יעשו גוגל, יגלו באיגוד האירופי למשל שאחת מיוצרות השיר, קרן פלס, מדממת את נפשה מאז 7 באוקטובר כי חוותה את הטבח בקיבוץ בארי בזמן אמת, מעבר למסכים, דרך חברתה הטובה ביותר. הסיכוי שפלס תיצור שיר לאירוויזיון 2024 שלא ייגע במלחמה אינו קיים בתקופה כזו. למעשה, התאגיד הרים לאירופאים להנחתה, וטוב שכך. גם התיוג הפוליטי על השיר מוצדק. כן, ליוצרים ישראלים קשה לכתוב על דברים אחרים כשהחברים הכי טובים שלהם נטבחו. תתמודדו.
באיגוד העבירו מסרים לא נעימים לתאגיד, עם דרישה לשינויים. יותר משנתפסו למשפטים ספציפיים, נתפסו לרעיון הכללי בשיר. התאגיד, בהיבט המשפטי, טוען שאפשר לפרשן את השיר לכיוונים שונים, טיעון שתמיד נכון תרבותית ואולי מוצדק משפטית, אבל לא באמת נכון.
בנקודה הזו הגיע מבחן כוח לתאגיד והמנכ״ל גולן יוכפז, שעד כה עוברים אותו בהצלחה. יוכפז החליט לא לשנות פסיק מתוכן השיר וקיבל את ברכת המועצה שלו, שיישרה קו בצדק. אז הגיע גם השר מיקי זוהר, שעושה מאז המלחמה עבודה שקטה, טובה ובעלת נטייה מאחדת, עם תגובה ראויה שמגבה את התאגיד. יפה לראות את ציפוף השורות הפעם בחזית הישראלית הספציפית וגם חשוב.
2 צפייה בגלריה
עדן גולן, זוכת "הכוכב הבא" לאירוויזיון 2024
עדן גולן, זוכת "הכוכב הבא" לאירוויזיון 2024
עדן גולן, זוכת "הכוכב הבא" לאירוויזיון 2024
(צילום מסך, באדיבות קשת)
זה אירוע התרבות הרציני הבינלאומי הראשון שבו ישראל משתתפת מאז המלחמה. לפנינו עוד אולימפיאדה שהווליום שלה עולה לספירות הרבה יותר גבוהות. ההתפתחות באירוויזיון תהיה מיקרו-קוסמוס למה שיקרה בחודשים הקרובים בקבלה של ישראל במהלך המלחמה או אחריה. אם האיגוד האירופי יתעקש על דרישותיו לשינויים, ישראל תפרוש מהאירוויזיון, בצדק.
היה גשם שחור באוקטובר. עדן גולן תשיר על זה הכי טוב שהיא יכולה. חבריי באיגוד האירופי, הגיע הזמן שתתמודדו עם האמת. We’re not your toy.
פורסם לראשונה: 00:00, 22.02.24