צביקה יחזקאלי כועס, רושף, מתוסכל. גם החוזה היקר והנוצץ שקיבל ומעמד-העל בערוץ החדש שלו, i24NEWS, לא מסוגלים לרכך את הזעם. מבחינתו הוא ידע כל השנים, אמר, צעק, זעק. אנחנו אלה שבחרנו לא להקשיב. על ההנהגה והצבא בכלל אין מה לדבר. "ראיתי את 7 באוקטובר כל השנים, וזה מעציב ומתסכל אותי מאוד", הוא אומר וחוזר על המשפט בווריאציות שונות לפחות עשר פעמים במהלך המפגש שלנו. "הטבח שעשה חמאס לא הפתיע אותי, אפילו לא הדרכים שבהן נעשה, כי אני יודע מזמן שהם חיות אדם. כשיחיא סינוואר הבטיח ליטרלי לאכול את הלבבות והכבדים של החיילים הישראלים, אני האמנתי לו. לא הפתיע אותי גם כשמפקדים אצלנו לא לוקחים אחריות".
עוד כתבות למנויים:
אז מה כן הפתיע אותך? "שהשינה של הצבא הייתה כזו עמוקה ב-7 באוקטובר. עד כדי כך. גם מטפורית. השם של הספר החדש שלי הוא 'אמרתי לכם - זה ג'יאהד'. חזרתי להקלטות שלנו באולפנים בחדשות 13 מ-7 באוקטובר ומצאתי כמה מילים שחזרו אצלי בעקביות לאורך כל השידורים: 1. אמרתי לכם. 2. אתם לא יודעים עם מי יש לכם עסק. שידרתי ב-13 בספטמבר 2023 בחדשות 13 תרגיל של חמאס, עם הטנדר של המחבלים, עם הכל, אחד לאחד מה שהם הולכים לעשות. אז תחשוב מה אני מרגיש מאז".
8 צפייה בגלריה
צבי יחזקאלי ב-i24NEWS
צבי יחזקאלי ב-i24NEWS
צבי יחזקאלי ב-i24NEWS
(צילום: יורי סקוירסקי)
כמי שנתפס כימני, ונוכח ממשלת ימין בישראל, מי לדעתך באמת אחראי על מה שקרה? "ימני? אני לא קשור לאף אחד. אני חושב שהימין הישראלי, ובראשו ראש הימין, אחראים לקונספציה עד למטה, כולל ראשי הצבא וראשי הקבינט. זה מתחיל מביבי, ועובר דרך גלנט וגנץ. כל החבורה הזו. גם הפעם אין קשר לימין שמאל".
בוא נגיד שאם נסתכל על התבטאויות שלך כלפי עזה, אתה סופר-ימני. "כשאתה עושה רוורס באוטו, יש לך מצלמות וחיישנים, אבל בכל זאת יש מצב שאתה נותן מכה. למה? כי יש לך שטח מת, בליינד ספוטס. לימין ולשמאל בישראל יש שטח מת בהבנת ערבים. זו התכתשות פוליטית קטנה של אולפנים. אני לא ימני, אני יהודי שרואה את העולם הערבי בעיניים שבהן העולם הערבי רואה את עצמו. עכשיו אתה תגיד לי - אבל זה ימני. אני ב-8 באוקטובר אמרתי: שחררו את כל האסירים הפלסטינים, כל העשרת אלפים שסינוואר רוצה, תמורת החטופים. לא להתחיל מלחמה".
זו אכן עמדה שלא נחשבת ימנית. אבל תסביר, מעניין. "מחזיר אותך ל-7 באוקטובר. טבחו בנו, שחטו ואנסו, התעוררנו מההלם. אבל לא להתחיל מלחמה! מבחינתי מה שהיה צריך להיות זה שב-8 באוקטובר, אחרי שסיימנו לחימה בקיבוצים ובדרום, היה צריך למתוח גבול מחדש ולהגיד לסינוואר מה אתה רוצה? קח הכל, רק תוציא את כל החטופים. תעשו חגיגות בעזה. לתת להם טיפה זמן להרגיש מנצחים ורק אז תתחילו את המלחמה. היית עושה בשבוע הראשון רבע ממה שעשית עד היום וסיימנו את הסיפור".
זה כנראה מאוחר לביצוע. "נכון, אבל מה מבטאת העמדה הזו שלי, ימין או שמאל? הבנה. של הכל. ימין ושמאל בארץ זו התפלגות לא על המה, אלא על האיך. אני מבקש: תבין מיהו, תבין אותו, ורק אז תהיה מה שאתה רוצה. חבר פלסטיני, נאסר מבית-לחם, התקשר אליי בהתחלת המלחמה. נתתי לו פעם את הכומתה האדומה שלי, הוא היה שומר ראש על ערפאת, בן 52. הבת שלו הייתה צריכה מכשירי שמיעה ואבו-מאזן אוסר עליהם ללכת לבתי חולים ישראליים. אז אירגנתי מכשירי שמיעה לבת שלו. זה שמאלני או ימני? זה לא ולא. זה להבין בנאדם".
שמע, מחווה מאוד יפה. "זה בנאדם שחילץ אותי מלינץ' בבית-לחם ב-2002 אחרי חומת מגן. הוא אומר: אנחנו הפלסטינים לא ראויים למדינה. תיתנו לנו מדינה, כולנו נהיה נוח'בות, תעשו לנו עזה. כשיש פיגוע הוא מתקשר ואומר: הלוואי שאין הרוגים כי תעשו לנו עזה, ואנחנו לא רוצים עזה. אז זה שמאל או ימין? עזוב, זה ערבים, זה מזרח תיכון. בחייאת, אני לא שייך לשום מקהלה".
עכשיו הוא נבחר לראש הקבוצה של ערוץ i24NEWS, הכוכב הגדול של ערוץ החדשות שעלה בשבוע שעבר לראשונה בעברית, אחרי ששידר בערבית, אנגלית וצרפתית ב-11 שנים האחרונות. מעבר לתפקידו השוטף, יחזקאלי החל להגיש גם תוכנית שבועית, "הערביסטים (המשודרת במוצ"ש), על הנעשה מאחורי הקלעים של המזרח התיכון וגם לפניו. "לפני הכל יש לי תוכנית בפעם הראשונה בחיי. 22 שנה אני בטלוויזיה ולא הגשתי אף פעם בקריירה".
8 צפייה בגלריה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
פריצת מחבלים חמאס ב-7 באוקטובר. ''לא היינו צריכים להתחיל את המלחמה מידד''
למרות אודישן עם יונית לוי למגיש מהדורת חדשות 2. "היה כזה, אחד, ב-2006, כשגדי סוקניק עזב את תפקיד המגיש. זה בא אחרי מלחמת לבנון וכבר ידעתי שזה לא התפקיד שלי. מהנקודה הזו גם התחלתי את החזרה בתשובה שלי, אז קיבלתי משהו יותר טוב. לא הגשתי בטלוויזיה אף פעם. אני תמיד פרשן לענייני ערבים, מביא משהו שאני אומר והולך. אני גם לא וכחן, לא איש פאנלים, חוץ מקטע אחד במלחמה. גם התוכנית החדשה היא לא ימין ושמאל. זה תוכנית של דוברי ערבית, יהודים, מוסלמים, נוצרים, אבל דוברי ערבית. למה? כי רק מי שמדבר ערבית מבין את המזרח התיכון".
ואתה מתחיל בבית החדש די מאפס. איך מרימים את הרייטינג? "מתחילים בפול פאוור וממשיכים. ביקרת פה, ראית כמה מרץ וכמה אנרגיות יש במקום. זה ערוץ חדשות, אז אתה צריך לבוא עם מה שמעניין אבל גם עם העומק מאחורי. רייטינג יגיע, אני לא מודאג. בשבוע הראשון נרשמו 145 אלף צפיות במצטבר למהדורה הראשונה בכל הפלטפורמות. אני שנים בטלוויזיה, ואומר לך מי שמתחיל בנקודה כזו יגיע רחוק".
ההנחה בעולם התקשורת גורסת שאתם מנסים לאגף את ערוץ 14 מימין, לקחת את הקהל משם. "מי אומר את זה? ראיתם את המהדורות? זה נראה לי לגמרי אחרת מערוץ 14. אנשים יכולים כבר קצת לשפוט, זה שבועיים בערך באוויר. הרבה אנשים התקשרו אליי ואמרו לי, וואלה צביקה, זה לא ימין ולא שמאל, חדשות. ראית משהו שמאגף את ערוץ 14 מימין?"
הליהוק. נווה דרומי, אלי אוחנה, אלירז שדה, דניאל רוט-אבנרי, גם אתה. כולם נחשבים ימין. "אחי היקר, אנחנו אחרי 7 באוקטובר. אתה יודע שאני מרגיש קרוב לכל יהודי, בטח ליהודי יקר כמוך. עזוב את הליהוק. תסתכל תוכן, מוצר. אולי בליהוק הזה אנחנו מביאים את השיקוף המדויק יותר של החברה הישראלית? לדעתי זו אפשרות. השמות שציינת פה, לא בטוח שאתה מתייג נכון. ושוב אתה שם אותי ימין, אני פעם אמרתי משהו ימין? פתחנו שם את השיחה. עכשיו תן לי רגע כי זה חשוב".
קיבלת. "הרמטכ"ל שלנו לא מבין את מה שמסעודה משדרות מבינה ואת מה שמבין נהג מונית מתל-אביב. אתה יודע למה? כי רחל מאופקים לא הייתה בהרווארד, לא מכרו לה שהם יבואו בפרחים. היא דיברה איתם איך שהם מבינים, לכן ניצלה. ערפאת אמר לי, 'לא יהיה כאן סוף סכסוך, זו רק המצאה שלכם'. כלומר, הם תמיד יילחמו פה".
לפני שעזב את חדשות 13 לטובת i24NEWS, יחזקאלי קיבל הצעות מערוצים ומגופי תקשורת נוספים. גם ערוץ 14, לדבריו, היה על הרדאר שם. "הציעו לי לא מעט הצעות מהערוץ לאורך השנים, הייתה הצעה מ-14 גם במהלך המלחמה. אני חושב שערוץ 14 הגיע כדי למלא חסך שהיה פה בזירה התקשורתית, בהיבט של התקשורת הפוליטית. ינון מגל, הפנים של הערוץ, הוא חבר שלי, עבדתי לצידו סביב עשר שנים, היינו בערוץ 10, היינו יחד בגלצ, וברור שיש מקום לכזה ערוץ בישראל. כשהציעו לי לבוא אמרתי לא".
נימוק? "כי אני לא חושב שזה מקום שיכול לבטא את מי שאני, לעשות עד הסוף את מה שאני אוהב, לדבר על מה שאני אוהב ולדבר על העולם כמו שאני רואה אותו. פה תפרו לי חליפה שהיא מדהימה. ישראל (טויטו, מנהל ועורך החדשות, ר"ש) ופרנק (מלול, הבעלים והמנכ"ל) אמרו לי: תהיה אתה, תהיה צבי יחזקאלי".
8 צפייה בגלריה
ינון מגל
ינון מגל
ינון מגל. ''עף על עצמנו ונהנה. הסגנון? זה שלו'
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אבל גם ב-14 יכולת להיות. "זה לא המקום שלי, אני לא שייך למקהלה מסוימת ובמלחמה הכל התחדד".
כלומר מקהלה ביביסטית? "אני לא חושב. אני לא צופה בערוץ 14 אבל יודע שיש שם ביטוי לימין שהיה כבוש במשך שנים ועכשיו חווה ריאקציה. השאלה היא אם אני צריך להיות שם, או בפוסט-ריאקציה, כלומר באיזון, ולהגיד זו הדרך שלי, בערוץ חדשות נטו, בלי יותר מדי מסביב".
הזכרת את מגל חברך. הוא הפך כוכב התקשורת הכי גדול של הימין. "ינון היה כוכב כבר מילדות, זה היה ברור לי. הוא עף על עצמו והוא נהנה. הסגנון? זה שלו. כל אחד והדרך שלו לבטא את עצמו. אני יודע שהוא מאמין במה שהוא עושה. ינון עבר הרבה גלגולים ואם יש לו צופים - זה מה שקובע. אני הגעתי לערוץ שרוצה לתת חדשות, פרשנות, הבנה, היסטוריה, מזרח תיכון. שבו, גבשו דעה, אחר כך תנסו למקם אותנו".
זה לא שנמוך במעמדך? נכון שחדשות 13 נחלשה אבל היא עדיין על המפה ומשפיעה. הערוץ החדש, עד הודעה חדשה, לא. "אבל ככה בונים. אם אומרים יחזקאלי הגיע לשם, אז אוקיי, יש מישהו. אני מוכן להיות הפנים של הערוץ. איך נפתחת המהדורה? חדשות i24 מנמל יפו, בסאונד שלי, קריינות שלי. בערוץ 10 זה היה של חיים טופול. זה אומר משהו. מעמדי האישי במפת התקשורת כרגע לא מעניין אותי. יכולתי להיות בפלטפורמות עם יותר רייטינג, אבל שוב, בתוך מקהלה. אני רוצה לתת את הקול שלי".
"כל עזתי שקשור לחמאס מבחינתי הוא חמאס. כל מי שהשתתף בטבח, תמך בטבח, היו גם מעגלים שניים ושלישיים בטבח - זה כבר מאות אלפים. כל מי שקוראים להם בלתי מעורבים, שהרגו בידיים שלהם, אנסו, שדדו, רצחו - לפי הגדרות המלחמה הקלאסיות, הם בלתי מעורבים. לפי ההגדרות שלי, הם צריכים להיות מחוסלים"
למה לא הרגשת ככה בחדשות 13? "במלחמה זה התחדד לי יותר. הייתי נכנס לעזה ומדבר עם חיילים או עם חברים שיוצאים משם, לוחמים, והם היו אומרים לי, שמע, אנחנו שומעים אותך באולפנים שלך, ומילא אתה, אבל כל המסביב שלך מחליש אותנו".
איך? "הם מסבירים שהכל אצלכם זה לא-לא-לא. כמה צה"ל לא מנצח, כמה הצבא לא בסדר. אגב, הפיקוד הוא באמת 'לא', אבל הלוחמים מדהימים".
תן לי רגע באולפן שבו התכווצת. "כמעט בכל פעם שציטטו את אל-ג'זירה באולפן שלנו זה היה דבר שלא נעים לי. לדון על כן היה אונס לא היה אונס, כן היה טבח לא טבח, כן שמו ילדים בתנור או לא. באופן דמוקרטי, אלה דיונים לגיטימיים. אבל בעיניים של האויב שלנו, הם רואים את זה כהודאה בקייס שלהם, כלומר שהם צודקים. אנחנו רק דנים בסוגיה - אבל חברה דמוקרטית נתפסת במזרח התיכון כחלשה וכמצדיקה את האויב במובנים מסוימים".
מתי במיוחד הרגשת לא בנוח על המסך? "לאורך כל המלחמה. מצד אחד הרגשתי כל הזמן שצעקתי שנים אמרתי לכם, אמרתי לכם, אבל לא הבנתם. בוא, גם אתה למשל הבנת רק במונדיאל בקטאר, לפני זה לא, למרות ששנים אמרתי גם לך. אני לא פורט את השקפתי על המצב כמייצג דעה פוליטית כלשהי, אני פשוט אומר את מה שאני רואה. עכשיו אני מזהיר מיהודה ושומרון. תבינו את זה בעוד שנה".
יחזקאלי הגיע ככוכב הגדול של הערוץ ומשכורתו הוגדלה בעשרות אחוזים לעומת השכר שקיבל בחדשות 13. לפי הערכות בענף, עלות השכר שלו ב-i24NEWS תנוע סביב 1.2 מיליון שקל בשנה, פלוס-מינוס, בוודאי אחד מהחוזים הגבוהים בענף הטלוויזיה כיום. "זו הייתה היציאה לחירות שלי ולחלומות חדשים שלי", הוא לא מתנצל. "אני מוציא שני ספרים, יש לי זמן ללמוד תורה. כשישראל ופרנק דיברו איתי על איך גורמים לצבי להיות צבי, הם הציעו פשוט שיביאו לי את האולפן הביתה. אתה יודע כמה התיש אותי במלחמה לבוא כל יום לרשת מבת עין? 22 שנה אתה טוחן, וזו מלחמה ושמונה ילדים קטנים בבית, לא פשוט. עכשיו באים אליי ואומרים לי, אחי, אתה הבוס, בוא. אולפן בבית, תנאים טובים. למה לא?"
גם משכורת עתק. שאפו. "לא עתק, קפיצה של כמה עשרות אחוזים לעומת ערוץ 13 והכל בעלויות שכר. זה שיפור יפה, כן. אבל בבית עם שמונה ילדים זה עף".
בוא נחזור לתחילת המלחמה. עדיין חדשות 13. אמרת בשידור בתחילת המלחמה שצריך להוריד מאה אלף עזתים. "כן, כן. באולפן אמרו לי שמע, זה משפט בעייתי. רביב דרוקר אמר לי שקשה לו לשמוע את זה, גם גיא לרר התפלא עליי על הדברים, והוא אח. אז אני אומר: אני מבין שקשה לכם לשמוע את הדברים, אבל רק אני יכול להבין מה זה אפקט של מאה אלף הרוגים בעזה. תנשמו, ותבינו מה אני אומר".
אבל מאה אלף עזתים הרוגים נשמע כמו קריאה לרצח עם. "לא, לא, לא. כל עזתי שקשור לחמאס מבחינתי הוא חמאס. כל מי שהשתתף בטבח, תמך בטבח, היו גם מעגלים שניים ושלישיים בטבח - זה כבר מאות אלפים. כל מי שקוראים להם בלתי מעורבים, שהרגו בידיים שלהם, אנסו, שדדו, רצחו - לפי הגדרות המלחמה הקלאסיות, הם בלתי מעורבים. לפי ההגדרות שלי, הם צריכים להיות מחוסלים. לכן אמרתי: אם כבר נכנסת למלחמה, אני הייתי מנחית מכה יותר קשה בהתחלה. היום אתה מבין שצדקתי? ודאי".
8 צפייה בגלריה
גיל תמרי
גיל תמרי
גיל תמרי. ''תקרית יוצאת דופן''
(צילום: חדשות רשת 13)
אז רצו לצנזר אותך בחדשות 13? "אף פעם. לא אמרו לי לא לדבר. את הדברים על המאה אלף אמרתי אצל גיא לרר ויום למחרת דרוקר בירר את זה איתי. בשידור האחרון שלי שאלו אותי אם אני מתחרט. על מה אני אתחרט? מה אני פוליטיקאי? באתי לתת לכם הערכה".
הזהרת פעם את דרוקר, סיפרת לו שאיימו עליו ברצח. "זה קרה כשהייתי בהרצאה במרכז הארץ. ניגש אליי מישהו, סטודנט, ואמר: צריך להוריד את דרוקר. ראיתי את זה כאיום, והגעתי עם זה ישר לרביב. הוא לפני הכל חבר וחבר למערכת. יידעתי אותו. שמח שזה עזר. יש גבולות שחייבים להציב".
הרגשת חוסר קולגיאליות בחדשות 13 לפעמים? "לא, הם תמיד היו גב ומשפחה. למרות שחזרתי בתשובה ואני כבר לא נראה על המסך מהצד הברנז'אי התל-אביבי, תמיד הרגשתי שמעריכים אותי שם ומוקירים את העבודה שלי".
הייתה תקרית די חמורה עם גיל תמרי על המסך במלחמה. "התקרית הזו הייתה יוצאת דופן בקריירה שלי. היה דיון באולפן על היום שאחרי. הוא אמר שהאמריקאים רוצים את הרשות הפלסטינית, ואמרתי שהרשות תומכת טרור. אמרתי שאם העמדה של האמריקאים היא כזו, סימן שהם לא מבינים כלום והוא ענה לי משהו על אבו-מאזן, אז אמרתי לו, שמע, אני לא רגיל להתווכח באולפן, אין לי טוויטר, לא מתווכח".
אוקיי. "לא באתי לייצג עמדה אלא לומר לפי מה שאני יודע. הרשות הפלסטינית? תומכת טרור. מה המצב ביהודה ושומרון? יגיעו משם נוח'בות. מה לעשות? זה המצב, זה לא אני. ואז הוא התווכח ואמרתי שבאנו לשרת ציבור, אנחנו עיתונאים, מנגישים מידע לציבור, לא בעלי עמדות שמתווכחים בינינו. אז אל תדבר בנושאים שאתה לא מבין".
זה די מעליב. "למה מעליב? אתה לא יודע לדבר ערבית. אם אתה דובר סינית ותסביר לי עליהם, ואני אגיד לך משהו על הסינים, אתה תגיד לי שאני לא יודע מספיק. בצדק. חייתי כפלסטיני בג'נין ובחברון, חלקתי דירה עם זכריא זביידי, אכלתי עם מבוקשים מאותה צלחת, הייתי כלוא עם ערפאת במוקטעה שבועיים בחומת מגן - אז אל תדבר על דברים שאתה לא מבין בהם. זה נגמר ככה".
הנחיתו על תמרי וחברים שלך בחדשות 13 מנכ"לית מטעם הליכוד ונתניהו, יוליה שמאלוב ברקוביץ'. "מה שנקרא, ברוך השם, לקחתי החלטה טובה לעזוב בזמן הזה. בתקופה שלי בערוץ התחלפו סביב עשרה מנכ"לים בחדשות בערך ועוד עשרה של כל הערוץ, אז הספינה הזו מיטלטלת מהיום הראשון. מה שקרה במינוי הזה הוא כנראה ריאקציה של משהו, לא יודע מה. לחברים שלי יש שם עניין, זה סיפור לא פשוט, אבל באמת אומר לך, הכי שמח שאני כבר לא בתוך זה".
ודעתך על ההנחתה של יוליה? "לא יודע מי החליט. לא מיתמם, אני לא מכיר לעומק את המהלך. אני מקווה בשביל החברים שלי שיגיעו להתייצבות".
איך סיקרו לדעתך בחדשות 13 את הרפורמה המשפטית? העמדה הייתה מאוד ברורה. "אצלנו בחדשות 13 הרוב לא תמך בזה, נכון. אבל שוב, אני בעד חופש ביטוי לכל אחד. התקשר אליי פעם חבר פלסטיני ואמר לי, תגיד, על מה אתם רבים ברחובות? התחלתי להסביר לו שיש רפורמה מתוכננת במערכת המשפט, ויש טענה שזה יחליש את בג"ץ. אז הוא עונה לי מה, ראש הממשלה שלכם לא קובע? אמרתי לו, שמע, לא אסבך אותך, זה קרב בחברה הישראלית בין יהדות לישראליות, ואני לא נלחם את הקרב הזה כי אני לא חלק ממנו, אבל זה הקרב".
8 צפייה בגלריה
יוליה שמאלוב ברקוביץ'. ''לא יודע מי החליט''
יוליה שמאלוב ברקוביץ'. ''לא יודע מי החליט''
יוליה שמאלוב ברקוביץ'. ''לא יודע מי החליט''
(צילום: תלם יהב)
אז איפה אתה? "יהודי בראש ובראשונה, אבל זה לא קשור לרפורמה. כשזכריא זביידי כיוון לי אקדח לראש הוא אמר, נשבעתי להרוג יהודי, ואתה הראשון שאני רואה. זה היה ב-2005. חיסלו את הסגן שלו, הוא נשבע לנקום. מי הגיע בבוקר? אני. אמרתי לו, תזיז את הנשק, עניתי לו שאני לא יהודי, אלא ישראלי. אבל אז הוא אמר, בעיניי אתה יהודי. למה בעיני עצמך אתה לא יהודי?"
אני בטוח שיש לך דעות לגבי הרפורמה המשפטית. "אני כן יכול לומר שכשעזתי רואה סיוע הומניטרי, כשמחבל במזרח ירושלים רואה שבג"ץ קובע לא להרוס לו את הבית, כשמחבל דוקר חייל מג"ב, ומשפחתו או קרוביו מקבלים קצבת שארים אחרי שמחסלים אותו, זה בראש ובראשונה משדר לצד הערבי: תמשיכו, אתם צודקים. אצלנו זה ויכוח משפטי, וזה לא מעניין אותי. אותי מעניין איך אנחנו נראים בצד השני. משם זה נראה שישראל תומכת בטרור, מכילה את הטרור, טיפחה את הטרור באופן ההתנהגות שלה. ישראל נותנת כסף לאבו-מאזן, שנותן משכורות למחבלים רוצחים, עדיין".
"אחרי חודש חאלד משעל אמר בעצמו, ההפגנות שהיו בישראל עודדו אותנו לצאת למלחמה. קריאות הסרבנות למילואים עודדו אותם לצאת למלחמה. ואת כל זה אמר בחקירה המ"פ בנוח'בות לחבר, שהוא במקרה הזה גם מקור שלי"
עבור הרבה ישראלים, בג"ץ הוא החומה האחרונה של הדמוקרטיה. "אין לי בעיה מה בג"ץ יגיד, אבל תסתכל על זה מהצד הערבי. הבעיה היא איך זה נתפס. אני ברפורמה לא בעד הצד הזה ולא בעד הצד השני, כי אני לא מאמין שאלה יתקנו את מה שצריך ולא מאמין שמה שאלה מחזיקים כיום זה נכון. אבל זה בוודאי מחליש אותנו. כשעזתי מקבל סיוע הומניטרי הוא לא אומר, תודה ישראל, תודה ארה"ב, הוא אומר, אני צודק, אני צריך להרוג אתכם. בית משפט אצלך עושה צדק, אבל לא מבין שלפעמים הוא מצדיק טרוריסט".
זה לא "מצדיק". זו הדמוקרטיה. "אין לי בעיה בשיח הישראלי להיות אולטרה-דמוקרטי. כשאתה מתמודד מול אויב וארגון טרור לא דמוקרטי, הדמוקרטיה היא חולשה. ברפורמה המשפטית אגב, אני בעד הבנת האויב והפעלת כוח".
המלחמה הזו כואבת במיוחד. במספרים, באורך, באכזריות. "איבדתי חברים צעירים ממני בקרבות. גם שכנים מגוש עציון. פגשתי משפחות חטופים. אתה הופך נקשר אליהם. אמא של מייה שם דיברה איתי אחרי שיצא סרטון של חמאס. אמרתי לה, הבת שלך תהיה חזקה, אני רואה בעיניים שלה שהיא תשרוד. אלה שיחות קשות ללב. מתקשרת אליי אמא של חטוף במהלך המלחמה, שואלת, תגיד, צביקה, לדעתך הגישו לו ארוחת ערב היום בשבי?"
עסקת החטופים שוב על הפרק. דעתך? "אנחנו כבר במלכוד. לעסקה במזרח התיכון יש תמיד צד אחד שלחוץ וצד שני שנלחץ. לדעתי לא תהיה עסקה, כל עוד סינוואר יודע שיש לו זמן. ישראל לא לוחצת מספיק צבאית. לא נחתמת עסקה כי חמאס לא באמת רוצה עכשיו עסקה. אנחנו לא על הצוואר שם".
8 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
''לדעתי לא תהיה עסקה כל עוד סינוואר יודע שיש לו זמן''
(צילום: EPA)
הוא הוציא שני ספרים באחרונה, הקשורים כמובן למלחמה. את הספר הראשון, "השקט שלפני המבול", הקדיש לילדים בקומיקס. בספר מתאר יחזקאלי דיון בחדשות 13, כשהמגיש נוסף נוזף בו אחרי שהוא מזהיר מההתפתחות בעולם הערבי. "זו מבחינתי המשימה עכשיו, החינוך מגיל צעיר כשחשבתי לכתוב על המלחמה, אמרתי לעצמי שהספר הראשון יהיה לילדים. העלילה נעה סביב חבורה של ילדים ונערים שמזהים את כוונות החמאס, מזהירים לפני, אבל לא מקשיבים להם".
הספר השני, "אמרתי לכם זה ג'יהאד", כולל את סיפוריו האישיים של יחזקאלי לאורך הקריירה, הרצופה בפגישות עם בכירים בעולם הערבי. באחד הפרקים הוא מתאר את השיחה עם ערפאת בלשכה במוקטעה, 2003, כשהיה נצור. "אמרתי לו: למה לא הלכת להסכם בקמפ דייויד, היית אומר כן והיית לוקח 93 אחוז מהשטח של יהודה ושומרון. אני במקומך הייתי לוקח, מתחזק ואז יוצא למלחמה. ערפאת אמר לי: יש לך בעיה בחשבון. כי גם 93 אחוז וגם 99 אחוז - זה אפס מבחינתי. אז שאלתי: ומאה, הכל? והוא אמר: גם המאה הוא אפס. ובאנגלית הוסיף: זה לא על מספרים, זה על צדק. לעולם לא אכיר בצדק שלכם. כאן הבנתי שלא יהיה סוף לסכסוך, ועל חרבנו נחיה".
עד כמה הידיעות על סימום אנשי הנוח'בה לפני המתקפה נכונות? "בחקירות אנשי הנוח'בה עולה תמונה מאוד מעוותת. חיות האדם הללו קיבלו חינוך בעזה שאומר: אתה נבראת כדי לעשות טוב בעולם והדבר הכי טוב בעולם זה להרוג יהודים. אתה רואה בסרטונים שהם השתמשו בסמים קשים, קיבלו מנה כל אחד וגם לקחו בטנדרים סמים כמו קפטגון, הסם של אסד, חיזבאללה, דאעש, מוצאם בסוריה והם הופכים את הבנאדם למכונת הרג עד שהוא פשוט מת. לפעמים רצים לתוך הכדורים".
אימה. מתקפת הזומבים. "שמע, חברים שנלחמו ב-7 באוקטובר סיפרו לי שגם אחרי שאתה יורה בהם מקבץ כדורים לחזה, הם עדיין רצים לעברך ואתה חייב לוודא הריגה. הסמים האלה מאפשרים להם גם לעמוד בזוועות שהם עצמם מבצעים, כי כל אדם נורמלי היה מתעלף או מקיא".
הרשתות החברתיות בוערות מתחילת המלחמה ואמירות של איש תקשורת בסדר גודל של יחזקאלי זכו לווליום גבוה במיוחד. אחת מהן אירעה ממש עם פתיחת המלחמה. יחזקאלי עצמו לא נכנס לעולם הטוויטר, כך שרוב הביקורות נחסכות ממנו.
אנחנו פה כדי לספר לך בכל זאת. נרוץ? "קדימה".
ציטטת איש נוח'בה שכביכול טען בחקירה שההפגנות נגד הרפורמה המשפטית עודדו את חמאס לעשות את הטבח. "נכון. ב-7 באוקטובר חבר טוב שלי, לוחם דגול, ערביסט, מגיע מאזור המרכז להילחם בבארי. עדיין שבת בבוקר, והוא תופס מ"פ בנוח'בות, חי, אחרי שחיסל הרבה מאוד נוח'בות בכל מה שיש לו, גיבור. הוא מתחקר את המחבל בשטח ושואל אותו לפני הכל על הכוחות, איפה יש, איפה אין, מי נמצא, מי שם. המחבל שופך מידע מצוין. והחוקר שאל אותו, למה באתם עם אינפוזיות וחוסמי עורקים לקרב? המחבל אומר, תיכננו להגיע יותר הלאה, לדימונה, קריית-גת, חברון. ואז הבחור הישראלי שחוקר שואל, כמה זמן הכנתם את המתקפה. הוא עונה, שנתיים. והאיש שלנו שואל, למה החלטתם לצאת עכשיו? והתשובה: ראינו שאתם מתנגשים ברחובות, הבנו שאתם חלשים. זהו".
מה זהו? הבערת את הרשת. זה נראה כמו טיל מכוון למחאה. "אחרי חודש חאלד משעל אמר בעצמו, ההפגנות שהיו בישראל עודדו אותנו לצאת למלחמה. קריאות הסרבנות למילואים עודדו אותם לצאת למלחמה. ואת כל זה אמר באותה החקירה המ"פ בנוח'בות לחבר, שהוא במקרה הזה גם מקור שלי. השיחה מוקלטת, היא בווידיאו. עכשיו לך תסביר מה קורה בדיוק בלהט הקרב, כשחלק בכלל ייפסל על ידי הצנזורה".
8 צפייה בגלריה
הפגנה בקפלן תל אביב
הפגנה בקפלן תל אביב
המחאה נגד ההפיכה המשפטית. ''חאלד משעל אמר בעצמו שההפגנו עודדו אותם לצאת למלחמה''
(צילום: מוטי קמחי)
עיתונאי "כאן 11" רועי שרון כתב למשל שלמיטב בדיקותיו הוא לא מכיר התבטאות כזו. "הוא בדק עם מקורותיו? מה הוא יודע על התחקור בשטח תוך כדי קרב? גם דובר צה"ל לא יודע על זה. אז מה הסערה? הרי חמאס אמר בעצמו שנה לפני שהוא מזהה נקודת חולשה בחברה הישראלית ויש לתקוף אותה. הם מבינים את זה כמלחמת אחים. עיתונאית, נתתי מידע מאה. לא נוח? רופא לענייני ערבים מביא הרבה בשורות לא נעימות".
חמאס הבין שישראל חלשה בגלל הקרע שנוצר. על זה אין לנו ויכוח. אבל הציטוט הופך את ההפגנות למעין מניע של חמאס לטבח. "אבל המחבל אמר את זה, לא אני. כן, אמרו לי חברים, יכולת לכתוב 'השסע'. בסדר, השסע. ב-8 באוקטובר ממש היינו עסוקים בליטוש ניסוחים כאלה. אני ציטטתי מחבל חמאס שאמר בדיוק ככה. כן, זה לא נעים. מה אעשה? זה תמיד לא נעים".
אוקיי. טענת שהחטופים הבדואים עאישה ובילאל אל-זיאדנה ישוחררו רק בעסקה בין שבטים והם שוחררו בעסקה הרגילה בסוף. "אמרתי שאם תהיה הסכמה של השבט הספציפי זה יקרה, ועובדה שקרה. אני מספר לכם על חוקי השבט. למה הם לא שוחררו בנגלות הראשונות בעסקת החטופים אלא אחרי 55 יום? כי לא הייתה הסכמה של השבטים. ברגע שהשבט הבדואי אמר: ישראל מייצגת אותי - זה נגמר".
דיווחת שהבת של מלך ירדן השתתפה במגננה ממתקפת הטילים האיראנית. לא היה. "זו הייתה ידיעה שהעבירו לי באוזן בזמן של המתקפה ויצאה אכן כידיעה לא נכונה. מי שלא עובד, לא טועה. זה לא עבר דרך הדסק ולא נבדק - בדיעבד לא הייתי צריך לומר".
מה קרה עם שמונת ילדיך באותו לילה? נשארת בבית. מניח שהיה לא פשוט. "הערב בבת עין התחיל אצלנו באזעקות, מה אתה עושה כדבר ראשון כאבא? ממלט שמונה ילדים לממ"ד או הולך לדווח? הכנסתי אותם לממ"ד והלכתי לדווח כשיכולתי. פתחתי לייב מהבית. שמע, הילדים בגוש עציון פחות מכירים אזעקות, יותר מכירים חדירות. הייתה בהלה, זה היה תהליך של כמה שעות. שמענו פיצוצים, סיטואציה מדאיגה. כאבא לשמונה ילדים אתה רוצה להיות ליד. למזלי הם המשיכו לנמנם. הגדולה כבר בת 14, הקטן בן שנה".
עד כמה קשה? "זו משימת חיים, בוודאי. אבל זה הכי כיף בעולם. זו התכלית. אני הרבה איתם, רוכב על אופניים, אופנועים, טרקטורונים, מטיילים בארץ לא מעט. הם ילדים שחיים בטבע, בלי טלוויזיה, אין טלפונים".
הם יודעים מי זו ביונסה? "מה פתאום?"
8 צפייה בגלריה
טיילור סוויפט
טיילור סוויפט
טיילור סוויפט. ''לא מכיר''
(צילום: Aldara Zarraoa, GettyImages)
אתה כבר יודע? בראיון הקודם אמרת שלא. "זו זמרת. שמעתי ממך, הסברת לי".
אוקיי, התקדמנו. על טיילור סוויפט שמעת? "לא מכיר אחי".
אתה לא מסתלבט עליי? "לא יודע, לא מזהה, לא קשור. מה היא קשורה לחמאס? היא קשורה לעולם היהודי? לפי ההלכה אתה לא אמור לשמוע שירים של אישה. זו לא התרבות שלי".
היא קשורה להמון ילדים יהודים שמעריצים אותה. "טוב, זה תמיד היה".