הרבה סדרות דוקו מסתכלות בהערצה על הגיבורים שלהן ושוכחות שהן לא סרטון תדמית, כך גם הסדרה "שאגת ש"ס" שמתחילה במבט נוסטלגי על ימי הקמת המפלגה עד הפיכתה לשחקנית פוליטית משמעותית. אולם אין מה לדאוג, זאת רק הפתיחה שהייתה מלטפת. עד מהרה מתברר ש"שאגת ש"ס" לא כאן כדי לחגוג את הנוסטלגיה, אלא שהיא סדרה עם אמירה משמעותית מאוד, ועם קול ברור ולא מתחנף.
מתוך "שאגת ש"ס"
(באדיבות HOT8)
בפרק השלישי והאחרון, "שאגת ש"ס" הופכת לאריה שבא לטרוף. עם ביקורת חדה ומנומקת על המפלגה והחברה הישראלית בכלל. ש"ס אולי התחילה מהפכה, אבל נראה שהיא הלכה לאיבוד בדרך ואפילו היא כבר לא זוכרת את מטרתה המקורית (היא רוצה להחזיר את כולם בתשובה? היא רוצה לייצג מזרחים? על מה נלחמים כאן?) ממפלגה שהגיעה ל-17 מנדטים בבחירות 1999 היא הפכה למפלגה רגילה לגמרי, סבירה ובינונית כמו כולן, וימי הזוהר הולכים ומתרחקים ממנה. זאת כמעט טרגדיה, אבל בסדרה "שאגת ש"ס" מבינים כי ש"ס היא כבר לא רעיון נשגב ומהפכני, אז אין סיבה להיות עצובים. החזירו עטרה ליושנה? אז החזירו, אפשר לחשוב. יש היום פחות עניים? יש פחות אפליה? מה ש"ס בעצם הביאה לעולם? תשפטו בעצמכם. ש"ס הייתה יכולה להיות גשר בין חרדים לחילונים, היא כרגע בוחרת לא להיות כזאת. האכזבה מרה, אבל ככה זה בפוליטיקה הישראלית. אין מפלגה לא מאכזבת. המפעל החינוכי שהקימה המפלגה זוכה גם הוא לטיפול הגון ואמיץ, כי זה משהו שבקושי עולה על סדר היום. יותר מעניין לדבר על החליפות של אריה דרעי מאשר על מה מלמדים במוסדות של ש"ס (ובעיקר מה לא מלמדים שם).
2 צפייה בגלריה
מתוך "שאגת ש"ס"
מתוך "שאגת ש"ס"
הייתה יכולה להיות גשר בין חרדים לחילונים, בוחרת שלא להיות. מתוך "שאגת ש"ס"
(צילום: רועי פרג)
הסדרה, שיצרו קובי פרג' ומוריס בן מיור, מציגה בפרק האחרון שלה מפלגה מדשדשת, אפילו בנסיגה, שאין לה שום רעיון חדש ומעניין להציע לחברה הישראלית. היא נסגרת ב"אנשי ש"ס משתמשים הרבה במילה 'מהפכה'. אבל האם באמת הייתה כאן כזאת? ואם כן, אז נגד מי?" מילים עוצמתיות, אפילו מרגשות. במיוחד שהקריינית היא היוצרת חנה אזולאי-הספרי, שבבחירה בה יש אמירה מעניינת.
2 צפייה בגלריה
yk14009344
yk14009344
(כבר לא רעיון נשגב ומהפכני. מתוך "שאגת ש"ס")
כמו בסדרה המעולה "מלך הספרדים" על הרב עובדיה יוסף שיצאה גם היא לאחרונה, גם "שאגת ש"ס" היא סדרה מרתקת ומסמך היסטורי חשוב על המפלגה. אך בעוד ב"מלך הספרדים" הביקורת היא יותר עדינה ומרומזת, ב"שאגת ש"ס" היוצרים עלו להתקפה. יש מבט נוסטלגי על התקופה היפה שהייתה לתנועה, שהסיפור מאחורי הקמתה מאוד מעניין, ובסדרה הוא מסופר היטב בלי להחסיר בפרטים. אבל לצד זאת, לא חסרה ביקורת. עסקני המפלגה לא יאהבו את הסדרה הזאת, אבל הצופים יצאו מאוד מרוצים.
פורסם לראשונה: 00:00, 22.07.24