אופרה ווינפרי, המשפיענית הגדולה של שוק הספרים בארצות הברית, בחרה בספרו החדש של הסופר האירי קולם טויבין "לונג איילנד" כספר המומלץ ביותר במאי 2024. "מבול של רגשות מעורבים תקף אותי כשקראתי את הספר הזה. הוא שבה את ליבי", כתבה. התוצאות היו צפויות. ספרו של טויבין טיפס במעלה רשימות רבי-המכר. הממליצים מיהרו לתייג את "לונג איילנד" כספר השני ב"סדרת ספרי אייליש לייסי", שמה של גיבורת "ברוקלין", שנחשב עתה מייסד הסדרה.
2 צפייה בגלריה
yk14019365
yk14019365
מתוך הסרט "ברוקלין"
"ברוקלין" יצא לאור באפריל 2009, כלומר כ-15 שנים לפני "לונג איילנד". הוא זכה להצלחה לא מעטה, עובד לקולנוע ונחתם כעלילה סגורה. היו בו חוטים אחדים שאפשר היה לאחוז בהם ולארוג סביבם עלילת המשך, אך ספק אם קוראי הספר הראשון ציפו לספר שני. ואם בסדרה עסקינן, ראוי שננהג כמקובל בסדרות, ולפני שנתפנה לגולל את הפרק השני נפתח בתקציר הפרק הקודם.
אייליש לייסי היא נערה מתבגרת המתגוררת עם אמה האלמנה ורוז, אחותה הבכורה, בעיירה טיפוסית באירלנד של שנות ה-50. העוני, המצוקה והאבטלה מאלצים את אחיה הבוגרים להגר לאנגליה ולחפש בה עבודה וקיום, ואת אייליש לעבוד כעוזרת-זבנית בשכר משפיל. תיאור החיים בעיירה על שמרנותם וסגירותם בספר זה, כמו בספר השני, הם מפסגות הקסם הספרותי של היצירות. רוז היפה והנמרצת מסדירה לאחותה הצעירה מפלט מהמצוקה בהגירה לארצות הברית. אייליש, כמו מאות אלפי אירים לפניה, מפליגה לברוקלין אל משרה ומגורים בבית מארחת, אלמנה אירית קשוחה ושמרנית. כומר הקהילה האירית בברוקלין מנחה את צעדיה. העתיד הוורוד המצפה לה במולדת החדשה הוא לימודי ערב בברוקלין קולג' שיבטיחו לה מעמד של מנהלת חשבונות במשרד של חנות הכלבו בבעלות איטלקי שבו היא עובדת בינתיים.
כמו בעיירה האירית שממנה באה, גם בברוקלין מבלים המהגרים את זמנם החופשי בפאבים המקומיים ובמסיבות הריקודים של סופי השבוע שמארגן כומר הקהילה, מיטיבה של אייליש. באחת המסיבות האלה פוגשת אייליש את טוני פיורלו, השרברב האיטלקי נעים ההליכות שלו תינשא בסופו של דבר. כשאחותה האהובה מתה מוות לא צפוי באירלנד הרחוקה, מפליגה אייליש לבקר את אמה הגלמודה, ובביקור הקצר שלה היא מתנסה בעוד סיפור אהבה בלתי אפשרי, אך היא חייבת לחזור לברוקלין אל טוני המצפה לה. עלילות האהבה של קולם טויבין הן לעולם סבוכות, מפותלות ולא חתומות. הוא אוהב להותיר בכל פרשה שכזו קצה זנב. מי יודע? אולי יידרש לו בעתיד.
עלילת הפרק השני בסדרה, "לונג איילנד", נפתחת כ-20 שנה לאחר חזרתה של אייליש לייסי אל חיקו של טוני בהותירה באירלנד המוכה לב שבור. פער השנים בין סופו של הפרק הראשון לתחילתו של הפרק השני שווה כמעט להפסקה הארוכה שנטל טויבין לעצמו בין "ברוקלין" ל"לונג איילנד". כשאנו שבים אל אייליש באמצע שנות ה-70 היא כבר כבת 40 ויותר, עם בן ובת מתבגרים ובעל, שיחד עם אחיו עושה חיל בעסקי הבנייה של ניו-יורק המתפתחת. כל החמולה הרעשנית והקולנית הזו, על בניה, גיסותיה ושבט ילדיה, מתגוררת במתחם סגור שהאחים בונים למשפחה. הסבתא פרנצ'סקה, אם השבט, מפקחת מחלון ביתה על כל בני חסותה.
2 צפייה בגלריה
עטיפת הספר Long Island, מאת קולם טויבין
עטיפת הספר Long Island, מאת קולם טויבין
עטיפת הספר Long Island, מאת קולם טויבין
(הוצאה לאור: Scribner)
לכאורה סיפור הגירה מאושר ומוצלח. בתה ובנה של אייליש מדברים במבטא אמריקאי מושלם, וטוני מתנהג כמו כל בעל איטלקי למופת. הוא נשמע לצוויה של אמו, ואת אהבתו הלוהטת והרומנטית לאשתו הוא ממיר בדאגה לפרנסה ולשלום בית. אבל טויבין, כאמור, אוהב תפניות חדות. אדם זר המתייצב בפתח ביתה בוקר אחד רגיל וצפוי ככל הימים באחוזת פיורלו מחולל תפנית דרמטית כמעט לא אמינה בעלילות אייליש לייסי. התפנית גורמת לאייליש לעבור אל החיים המחניקים של העיירה האירית במולדת הישנה. המהגרים של טויבין אינם נפרדים לעולם ממה שהותירו מאחור. זהו גם כוחו של טויבין - תיאור מצוקות ההגירה ואפסותה של האשליה, שהמהגר אל ארץ חדשה הופך לאדם חדש. הדמיון באורחות החיים של שתי הקהילות, גיבורות ספריו של טויבין, האיטלקית והאירית, מפתיע. הוא אינו נמנע לחלוטין ממוסכמות סטריאוטיפיות, כמו למשל, בתיאור הארוחות המשותפות של כל השבט שבהן הכל צועקים ומדברים עד שראש השבט, האב המזדקן שגם לאחר עשרות שנים של חיים בניו-יורק מתקשה להשלים משפט באנגלית ראויה ואת שמה של כלתו האירית אינו יכול לבטא כלל, משתיק את כולם.
מתיאור חיי הקהילה בעיירה באירלנד אנחנו מסיקים כי גם בלא רשתות חברתיות כפייסבוק ואינטרנט, אפשר לנהל מארג סבוך של מודיעין. חלקו אמין, מרביתו פייק ניוז. בחברה שצו חייה הוא "מה יגידו השכנים?" יודעים הכול על הכול. אנשים הנשבעים לנצור את פיהם מתגאים בידע הסודי השמור עימם לאחר הכוס השנייה של בירה בפאב. כל אישה היוצאת מביתה יודעת כי עשרות זוגות של עיניים סקרניות ורעבתניות מתבוננות בה מאחורי וילונות סגורים ותוהות מה מעשיה של גברת או'סליבן בשעת בוקר כל כך מוקדמת? מדוע לבשה את שמלתה המהודרת והנעליים החדשות? קשה לקיים באירלנד רומנים נסתרים. גם אם תיסע לדבלין הרחוקה ותפגוש את אהובתך הנסתרת במלון מקומי תגיע הידיעה על כך לפאב של ג'ים פארל למחרת.
"לונג איילנד", כקודמו בסדרה, מסתיים עם הרבה שאלות פתוחות ומסקרנות. מה שבטוח, שעתה טויבין לא יחכה 15 שנה עד לבירור גורלה של הגיבורה האהובה. אנחנו רשאים לצפות לפרק 3 ב"סדרת אייליש לייסי".
Long Island, קולם טויבין, הוצאה לאור: Scribner, עמודים: 300
פורסם לראשונה: 00:00, 02.08.24