הגמר של "האח הגדול" הוכיח איך החיים האמיתיים יכולים להשפיע על תוכניות הטלוויזיה ולשקף מהמסך את הלך הרוח שמחוץ לפריים. אלא שכמעט במקביל, האמריקנים זכו לתזכורת לכך שלפעמים דווקא הבדיה המתוסרטת מתערבבת עם המציאות ומשפיעה עליה. זה קרה במסגרת אירועי 25 שנה לשידור הפרק הראשון של "הבית הלבן" של רשת NBC, שבדיעבד הייתה לא רק סדרת המיינסטרים הגדולה האחרונה, אלא מקרה נדיר של סיפור בדיוני שמותיר חותם חשוב בעולם האמיתי.
"הבית הלבן" הייתה הבייבי של אהרון סורקין, כותב מבריק ואידיאליסט בלי התנצלויות. הוא יצר סדרה שהייתה ממש תיאטרון בטלוויזיה, כשכמעט הכול קורה בשטח הקטן של האגף המערבי בבית הלבן. כל אנשי הנשיא היו שליחי ציבור אידיאליסטים שניהלו דיאלוגים שנונים תוך הליכה מהירה במסדרונות, ומרטין שין היה ליהוק פנטסטי לנשיא ג'ד ברטלט.
1 צפייה בגלריה
yk14086825
yk14086825
מרטין שין וג'יל ביידן בבית הלבן, שלשום. כבוד נשיאותי
((צילום: מתוך x))
הסדרה שודרה במשך שבע עונות, אבל האפקט האמיתי שלה התגלה מאוחר יותר, כשהתברר שגרמה לדור של ליברלים צעירים ללכת לפוליטיקה. עם השנים, מאידך, היא נעשתה גם שנויה במחלוקת, משום שעשתה לליברלים אמריקנים את מה שקומדיות רומנטיות עושות לנערות תיכון: מפתחות ציפיות לא ריאליות מהחיים.
עד כמה התפיסה הרומנטית הזו עדיין אוחזת בצד הדמוקרטי של המפה, אפשר היה להבין משורת אירועים שערך הבית הלבן האמיתי לציון 25 שנה ל"בית הלבן" הבדיוני, לרבות פגישות של הנשיא ביידן עם הנשיא ברטלט וחגיגה רשמית שלשום בנוכחות הגברת הראשונה, ג'יל ביידן.
במהלך האירוע, שין עלה לנאום ובמהלך הדיבור נכנס שוב לנעליו של בן דמותו בסדרה. מילותיו החוצבות היו יכולות להיכנס בקלות לאחת הסצנות, אבל הן היו מכוונות דווקא לכאן ועכשיו, למציאות האמריקנית הנוכחית, כשבין השאר צוטט את מילותיו של המשורר והפילוסוף הבנגלי רבינדרנת טאגור, וכן סיפר מעשייה אירית על אדם המבקש להיכנס לגן עדן. פטריק הקדוש מתכוון להכניסו, אבל מבקש שקודם כל האיש ייראה לו את הצלקות שלו. כשהאיש אומר שאין לו צלקות, פטריק הקדוש עונה לו: "כמה חבל, האם לא היה לך שום דבר ששווה להילחם למענו?". לא צריך להיות מומחה בפוליטיקה על מנת להבין למה שין התכוון.
"פרשנים תמיד מזהירים לא לצפות שבפוליטיקה יתרחש אירוע שיזכיר את 'הבית הלבן'", אמר סורקין באירוע בגן הוורדים, "אבל רק לפני חודשיים חווינו אירוע כזה, כשהנשיא ביידן שם את המדינה מעל האינטרסים האישיים שלו ופרש מהמרוץ".
בזה סורקין צודק. היו (מעט) סדרות טלוויזיה טובות יותר מ"הבית הלבן", אבל ספק אם הייתה משפיעה כמותה.
פורסם לראשונה: 00:00, 22.09.24