הרולינג סטונס, מדונה, כריס קורנל ודפש מוד הם רק חלק מהשמות שהוא אירח להופעות בישראל - כעת אחרי שנתיים קשות במיוחד של מגפת הקורונה והביטולים שהגיעו בשנה האחרונה, מנכ"ל משרד שוקי וייס הפקות, אורן ארנן, מתייצב בתוכנית "מחוץ לפריים" ב-ynet radio.
4 צפייה בגלריה
אורן ארגן
אורן ארגן
אורן ארנן
( צילום: אורית פניני)
ארנן, שעובד עם וייס כבר למעלה משני עשורים, סיפר על הקושי בהבאת הופעות לישראל, בין היתר בגלל המרחק הגיאוגרפי ובגלל המצב הפוליטי. "הקיץ הייתה לנו להקה שהייתה אמורה להופיע בפארק הירקון וכבר ניתנה התשובה החיובית להגעה ארצה", סיפר בתוכנית. "היינו בתהליך של הסכמים כבר ואז קיבלנו טלפון שאומר שהלהקה קיימה פגישה ואחד מחבריה הרגיש לא נח במאה אחוז להופיע בישראל כרגע".
בגלל מניעים פוליטיים? "אף פעם לא אומרים לנו. אני עושה את זה מספיק שנים כדי לדעת מה מרתיע את הלהקה. בהרבה פעמים זה גם לא בדיוק שהלהקה מסתייגת מהפוליטיקה, אלא הפחד מהשיח שהולך להיווצר ברשתות. הלהקה תפרסם את ההופעה ואז יהיו עשרים אלף תגובות, עשרת אלפים עם דגל ישראל ועשרת אלפים עם דגלי פלסטין. אז הלהקה אומרת, 'למה אף אחת מהתגובות האלו לא על המוזיקה שלי?'"
מה אתה משיב? "בדרך כלל בשלב הזה אני כבר אחרי שיחה די מעמיקה על מה הולך לקרות במדיה החברתית ועל הפוליטיקה. כי אני חושב שזה חשוב שהם יכנסו לנושא בעיניים פקוחות. אני מעדיף שהלהקה תסרב לנו לפני שאנחנו מודיעים רשמית על ההופעה, ולא תחזור בה אחרי שכבר הודענו. במקרה שסיפרתי לך, היינו כבר עם פוסטר מוכן. הרגשתי חרא. אנחנו רגילים".
כמה מההופעות שאתה מקבל עליהן תשובה חיובית באמת יוצאות לפועל ולא מתבטלות? "מהרגע שקיבלנו תשובה חיובית הרוב כן קורה. ישראל היא ישות מיוחדת מאוד בזירה של סיבובי ההופעות הבינלאומיים, גם כי גיאוגרפית היא מאוד מורכבת, גם כלכלית היא מורכבת וגם פוליטית. כשמכניסים לתוך זה את הממד של הרשתות החברתיות, אז הקריאה לחרם היא מאוד מוזרה כי היא אנטי-אמנות. אמנות יוצרת חיבור בין האומן לקהל, האקט של חרם קוטע את זה".
ארנן כבר הודיע על מספר הופעות שייערכו בקיץ הקרוב בהפקת משרד ההפקות של שוקי וייס, ביניהן ניתן למנות את ענק הבלוז באדי גאי, להקת קאמל ומקס רומיאו. אבל במקביל, הוא גם ספג שלושה ביטולים כואבים מאוד: ג'סטין ביבר שביטל את הגעתו ארצה בשל מצבו הרפואי, כמו גם סלין דיון ולהקת רד הוט צ׳ילי פפרס שביטלו בגלל "לוחות זמנים".
4 צפייה בגלריה
ג'סטין ביבר
ג'סטין ביבר
ביטל את הגעתו ארצה בשל מצבו הרפואי. ג'סטין ביבר
(צילום: AP)
בוא נדבר על סלין דיון והחזרי הכרטיסים. הייתה תביעה ייצוגית כשהרוכשים ביקשו את כספם חזרה והושגה פשרה. אם קניתי כרטיס במאה אחוז מהשווי שלו, למה אני צריך לקבל החזר רק של 80 אחוז? "אתה לא חייב. הרבה קיבלו מאה אחוז".
אתה יכול להגיד לי שכל מי שקנה כרטיס להופעה של סלין דיון קיבל את כספי חזרה? "טכנית אני לא יודע להגיד כי יש איזו בעייתיות עם ענייני האשראי. יש שם פעולה טכנית. מי שרוצה לקבל את הכסף חזרה יקבל".
אותו דבר לגבי ההחזר הכספי על ההופעה של ג'סטין ביבר? "תשעים וחמישה אחוז קיבלו חזרה".
ארנן דיבר על המורכבות הכלכלית של ישראל בהפקת הופעות בינלאומיות גדולות - ואחת מרכזית מהן היא היעדר מתחם ארנה שיכול להכיל כמות זהה של קהל לזו של פארק הירקון. "בפארק הירקון אנחנו בונים מאפס, עלות הקמת הפארק היא מיליון דולר".
רק כדי להרים את פארק הירקון להופעה העלות היא מיליון דולר? "זה כבר מיליון דולר וחצי".
תפרק לי את עלויות הופעות. "אם ג'סטין ביבר לא היה מבטל, רק להעמיס את הציוד שלו על מטוס לישראל זה 400-500 אלף דולר. תחשוב, שני מיליון דולר ועוד לא התחלנו".
מחירי הכרטיסים להופעות יעלו השנה? "אני לא חושב שיהיו עליות דרמטיות אלא עליות בתוך עליות המחירים הגלובאליות. סירק דה סוליי למשל, השנה הצעת מחיר היא כמעט פי 3 מהפעם שעברה".
4 צפייה בגלריה

מדונה בישראל ב-2012

מדונה בישראל ב-2012
מדונה בישראל ב-2012
(צילום: EPA)
זה עסק משתלם בכלל? "לרוב? זה ביזנס שצריך להיות משתלם ויכול להיות משתלם. אבל כשזה לא משתלם זה יכול להיות קטסטרופלי".
מה היה הכי קטסטרופלי מבחינתך, חוץ מהקורונה? "דפש מוד? סירק דה סוליי, ניל יאנג שביטלו לנו הופעות בגלל מלחמות".
כשהם מבטלים אתה משלם להם? "לרוב האמנים מחזירים".
היה אמן שהתבאס מההופעה כאן? "היו לי אמנים חולים, הייתה לנו הופעה בירושלים עם זיגי מארלי, הבן של בוב, לפני מלא שנים. הוא התעלף במלון ועלה לבמה באיחור של חצי שעה. עשרת אלפים אנשים חיכו והייתה לו הופעה לא קלה כי הוא היה במצב פיזי לא פשוט".
היה לכם אמן שבא לפה וזיהיתם שהוא לא היה נלהב להופיע? "הייתה לי הופעה של מיסי אליוט בביתן 1 בתל אביב, שעד היום אני חושב שזו אולי ההופעה שאני הכי מתבייש בה שהצגנו בישראל, זה היה פחות משעה, זה הכול היה קצת כאילו היא עשתה טובה".
והדוגמה ההפוכה, מי מאוד התלהב מההופעה כאן? "באופן גורף כמעט כולם יורדים עם חיוך ענק מהפרצוף כי הקהל פה מלא תשוקה מהדברים האלה. חברי לינקין פארק שהיו פה ירדו מהבמה ובאו אלי וחיבקו אותי חיבוק מזרח תיכוני ואמרו לי: 'תשמע זה הקהל הכי מטורף שראינו'".
יש שלושה אמנים שמדברים עליהם לאורך שנים שיגיעו להופעה בישראל וזה לא קרה. ביונסה, קולדפליי, וברוס ספרינגסטין. "יש מצב שספרינגסטין יגיע להופעה בישראל, עניין של לוחות זמנים".
האזינו לפרק.
4 צפייה בגלריה
לינקין פארק
לינקין פארק
"כמעט כולם יורדים עם חיוך ענק מהפרצוף כי הקהל פה מלא תשוקה". לינקין פארק
(צילום: AP)
בכל יום חמישי בשעה 12:00 ב-ynet radio רן בוקר עם כל מה שלא בוער לתקשורת הישראלית לסקר
מחפשים המלצות האזנה או רוצים להמליץ על פודקאסטים שאתם אוהבים? הצטרפו לקהילת הפייסבוק שלנו פודקאסט להמונים