(קרדיט: רלוונט)

פסיקה תקדימית של בית המשפט קבעה כי גוגל היא מונופול בשוק החיפוש באינטרנט. כדי להישאר ברירת המחדל לחיפוש בדפדפנים שלהם, גוגל שילמה הרבה מאוד כסף לחברות.
ככה למשל נשארה במשך שנים הדיפולט בדפדפן הספארי ושילמה לאפל מיליארדים. במשפט נחשף שהיא שילמה לחברות יותר מ-26 מיליארד דולר ב-2021 בלבד. העסקאות הללו אפשרו לגוגל לבנות מונופול על החיפוש ולדכא תחרות באופן לא הוגן.
1 צפייה בגלריה
גוגל
גוגל
(צילום: רויטרס)
אז מי המפסידה העיקרית מהסיפור? "מוזילה" - העמותה מאחורי דפדפן האינטרנט Firefox, שנהנית מתשלומים על שיתוף הפעולה עם גוגל. על פי מסמכי בית המשפט, גוגל שילמה למוזילה יותר מ-400 מיליון דולר ב-2021, כ-80% מתקציב התפעול של החברה. ההסדר הזה קריטי להישרדות של מוזילה, והארגון קבע שהוא לא יוכל לתפקד כפי שהוא פועל כיום בלי התשלומים הללו.
מדובר ב"אפקט הפרפר" הקלאסי והנזק כבר נעשה: כולנו משתמשים בגוגל כמנוע החיפוש שלנו והחברה בשווי 2 טריליון הדולר - תשרוד. הקטנים, כמו מוזילה, הם שעומדים לסבול מכל שינוי דרסטי במדיניות כפי שהיא היום.