היסטוריה בחקר החלל: המסוק-רחפן Ingenuity ערך היום (ב') את טיסת הבכורה שלו במאדים. בנאס"א אמרו כי הטיסה עברה בהצלחה וכל מערכות כלי הטיס הראשון, שהמריא מכוכב לכת אחר, תקינות לאחר טיסת הבכורה. לאחר ההכרזה על הניסוי המוצלח, מהנדסי סוכנות החלל האמריקנית - שהיו מרותקים במשך שעות למסכי המחשב - לא הצליחו לעצור את שמחתם. במשימה הראשונה המסוק-רחפן ריחף בגובה של כמה מטרים ונחת בשלום. בהמשך הוא אמור לטוס כמה מאות מטרים. ynet העביר שידור חי מהמעבדה להנעה סילונית של נאס"א בקליפורניה.
ההכרזה על טיסת הבכורה של הרחפן-מסוק במאדים
(צילום: נאס"א)


ניסוי על הקרקע במסוק-רחפן במאדים
(צילום: נאס"א)

4 צפייה בגלריה
מסוק רחפן מאדים
מסוק רחפן מאדים
המסוק-רחפן באוויר, בתמונה שצילם רכב החלל התמדה
(צילום: EPA, נאס"א)

4 צפייה בגלריה
מסוק רחפן מאדים
מסוק רחפן מאדים
המסוק רחפן בזמן הטיסה ההיסטורית
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
המסוק-רחפן על אדמת מאדים
המסוק-רחפן על אדמת מאדים
המסוק-רחפן על אדמת מאדים
(צילום: נאס"א)
המסוק-רחפן נחת במאדים ב-18 בפברואר, כחלק ממשימת "התמדה" לכוכב הלכת השכן. אחרי שקיבל את האנרגיה שלו במשך כמה שבועות מרכב החלל, הוא הורד בתחילת החודש אל אדמת מאדים ומאז הוא שורד בהצלחה את הלילות הקרים שם. בנאס"א הסבירו כי המסוק-רחפן יכול להגיע למקומות, שאליהם רכבי החלל שמפעילה סוכנות החלל האמריקנית במאדים אינם יכולים להגיע.
בנאס"א תכננו לערוך את טיסת הבכורה במחצית הראשונה של החודש, אך מאז היו כמה דחיות. בין היתר טיסת הבכורה נדחתה בשל הצורך לערוך עדכון תוכנה למערכות של המסוק-רחפן, לאחר שניסוי בלהבים שלו - שנערך בשבוע שעבר - הצביע על צורך כזה. "הצוות בחן ובדק מספר פתרונות פוטנציאליים לנושא זה, והגיע למסקנה כי שינוי והתקנה מחודשת של תוכנת בקרת הטיסות של Ingenuity היא הדרך הטובה ביותר", הסבירו בסוכנות החלל האמריקנית. "אמנם הפיתוח של שינוי התוכנה החדשה הוא פשוט, אולם תהליך אימותו והשלמת העלאתו ל-Ingenuity ייקח זמן מה".
המסוק-רחפן במאדים - הדמיה
(צילום: נאס"א)

המשימה של המסוק-רחפן תהיה קצרה והיא תכלול שלוש טיסות בלבד, שכאמור הראשונה ביניהן נערכה היום. בכל טיסה אמור הרחפן-מסוק להגיע לגובה של עד חמישה מטרים מפני הקרקע. מדובר בטיסה קצרה מאוד של 300 מטרים בלבד, שבה הלהבים של הרחפן-מסוק אמורים להסתובב 2,537 פעמים בדקה בזמן הטיסה.
בשל המרחק ממאדים, מפעילי המשימה לא יכולים לשלוט ברחפן בזמן אמת, לכן הוא צריך להיות אוטונומי, ולנהל את הטיסה בעצמו. גם כשמאדים הכי קרוב לכדור הארץ, לוקח למידע ממנו יותר משלוש דקות להגיע אלינו – כלומר הרחפן סיים את טיסתו הרבה לפני שבמרכז הבקרה יקבלו את המידע על תחילתה. בפועל הטיסה של הרחפן הייתה ב-10:30 שעון ישראל, אך המידע על הטיסה ההיסטורית הגיע רק בסביבות 13:45.
4 צפייה בגלריה
מסלול הטיסה הקצר במאדים
מסלול הטיסה הקצר במאדים
מסלול הטיסה הקצר במאדים
(צילום: נאס"א)
בנוסף, בנאס"א לא שוכחים את הטיסה הראשונה של מטוס בכדור הארץ. לכן, ל-Ingenuity צורפה פיסת בד מהמטוס של האחים רייט, שטס לראשונה בדצמבר 1903 בצפון קרוליינה. פיסת הבד, מהחלק התחתון של הכנף השמאלית, הועברה לנאס"א על ידי המוזיאון ההיסטורי בדייטון, אוהיו, העיר שבה גדלו האחים רייט.